Viltolycka, stannar Du?

Viltolycka, stannar Du?

• Antal röstningar
    0

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
Jag förstår inte folk som råkat köra på ett djur och sen inte ens stannar och kollar att det dött/drar det av vägen o.s.v.

I onsdags, på väg hem från jobbet, ser jag efter en kurva att någon tappat något på vägen som blåser omkring.
När jag kommer närmare inser jag att det är ett påkört råddjur som ligger där, mitt på vägen och det lever dessutom fortfarande.
Jag blir såklart vansinnig:mad: , dyngnitar i vägkanten och kastar mig ur bilen och börjar leta efter fälgkors eller annat lämpligt.
En bil till stannar, men åker direkt.
Jag hittar ingenting bra att slå med så jag springer till djuret och drar det av vägen och tänkte bryta nacken på det, men nacken är så mosig att jag istället för dra huvudet flera varv:3freak
Sen är rådisen på de sälla jaktmarkerna....
Jag ringde sen polisens nr 114 14 och talade om vad som hänt, men hade ingen bil framför mig så jag visste inte vem som kört på det. Polisen skickade ut nån jaktman som hämtade rådisen.

Jag fattar inte för mitt liv hur folk bara kan skita i att stanna.
Klarade man inte att väja/ bromsa får man fan stå sitt kast och ta ansvaret att se till att djuret inte behöver lida.
De har tyvärr inget trafikvett, utan det får vi stå för, men detta verkar ha gått en del förbi....:fatta!

Skulle nog stanna med personbil men ponera att en långtradarchaffis kör på ett så tror jag inte att dom bryr sig direkt, alltid mysigt att komma körandes här uppe i norr och passera där en långtradare/plogbil kört genom en ren hjord.

ghandi skrev:
2334858 Skulle nog stanna med personbil men ponera att en långtradarchaffis kör på ett så tror jag inte att dom bryr sig direkt, alltid mysigt att komma körandes här uppe i norr och passera där en långtradare/plogbil kört genom en ren hjord.
Fy fan...
Det händer ju att djuren springer in i sidan at långtradarna och då är det å andra sidan inte säkert att de märker nått...:va

Vad du var duktig som gjorde det! :Bugar
Jag har tack och lov inte hamnat i den situationen men fasar för det. Självklart ska man inte låta djuret lida! Men att göra det själv..
Kan knappt slå ihjäl en mygga ju:4skrika

Jag har klarat mig utan att kröa på något större djur än så länge, men klippte en hare i sommras med frontspoiler, men den dog ganska så direkt. Huvudet försvann in i motorutrymmet medans kroppen studsade runt under bile, men jag stannade för säkerhetsskull.
Jag har inget fälgkors i min bil har jag för mig... Kanske skulle lagt dit ett utifall man får punka / kör på djur...

NoFearGirl skrev:
2334874 Vad du var duktig som gjorde det! :Bugar
Jag har tack och lov inte hamnat i den situationen men fasar för det. Självklart ska man inte låta djuret lida! Men att göra det själv..
Kan knappt slå ihjäl en mygga ju:4skrika
Jag har bara "haft ihjäl" med slaktpistol och så innan och jag kan säga att jag önskade att jag hade haft en sån i bakfickan just då.
Men så var det inte och det låg och försökte resa på sin krossade kropp och flåsade så jag hade inte mycket till val.
Jag hade aldrig klarat att göra det på ett friskt djur, never.

Min kära far kör alltid omkring med ett basebollträ i bilen utifall att han råkar köra på något.. Ska nog börja med det jag med. Fälgkorset känns lite litet...

Det är helt ofattbart att man inte stannar.
Men jag har förståelse för dom som inte klarar av att ta livet av ett djur och blir rädda eller chokade.

För 2 år sedan så hadde jag och en kompis vart och jagat hare och kommer fram til en olycksplats där en personbil hadde kört på en råbock. Självklart stannade vi och kollade vad som hänt det var snö och rätt rött på backen. Rådjuret hadde fått bakdelen sönderkörd och tog sig fram genom att släpa sig fram med frambenen ( givetvis skrikandes ) usch. Hursomhelst så var det en tjej och en kille i 20 års åldern. Tjejen var helt hysterisk och grinade och skakade, grabben hade lagt en stor spya utanför dörren och satt helt still och kollade på rådjuret som släpade sig efter vägen. Kompisen gick och hämtade bössan och sköt bocken medans jag ringde polisen. Vi stannade kvar tills polisen kom, tjejen var lika skärrad än, helt paralyserad, killen hadde kommit till sanns. Nu var det tur att det var jag och kompisen som kom till platsen så vi kunde ta hand om djuret.
Jag vet inte hur många gånger som jag har vart ut på eftersök efter trafikskadat vilt när föraren stuckit från platsen utan att märka ut, ringt när dom efter 2 timmar har kommit hem till stockholm (inget ont om stholmare) talat om att dom kört på en älg som senare visade sig vara ett rådjur ( lätt och hitta en trafikskadad älg när det är ett annat djur man letar efter) .
Listan kan göras lång :(

Edit: Liger rådjuret still kan man ställa sig med en fot på halsen under käken.

Last edited:
Om man inte stannar (och anmäler) en viltolycka är det att betrakta som smitning och det leder ganska ofta till körkortsindragning. Det är iofs förståeligt om folk inte själva klarar att ta livet av ett skadat djur och t.ex. skadad älg/vildsvin/björn kan vara livsfarligt att närma sig. Och så måste man tänka på sin egen säkerhet när man stannar på vägen...

Mycket rådigt ingripande Tina!

Eller också gör man som en fd kollega till mig. Jag, han och en kille till pendlade mellan Linköping och Motala i några månader. En morgon till Motala så kör han, jag sitter och halvsover i baksätet och den tredje killen sitter i passagerarsätet. Helt plötsligt hör jag hur tredje killen säger "Öpp öpp öpp!!!" pekandes på en ekorre som kommer i full fart från vänster. Han som kör lättar inte ens på gasen. *splat* Ekorren körs resolut över med höger framhjul. Föraren säger då "Jag bromsar inte för så små djur". Öh...

Det är skitenkelt, alla bilar SKA vara utrustade med yxa, spade och vass kniv.
(kniven för att skära öronen av renen sedan man har slagit ihjäl den, så att den inte går att identifiera, lappdjäveln ska inte ha betalt för att hans husdjur står i vägen för min bil)

Det står inte i lagboken, men häruppe där renpåkörningar är en realitet, och skogarna dessutom är fulla med älg och rådjur så måste man ha med sig nödvändig utrustning.

Vintertid kan det vara lämpligt att komplettera utrustningen med en packe värmeljus och ett par plädar för att hålla värmen i bilen.
Jag köpte någonting som ser ut som en konservburk som man öppnar och i den är det tre vekar och lite tändstickor, den klarade att hålla plusgrader i bilen i flera timmar när det var minus 15 ute.

Hammare och kniv är bra att ha i bilen.

Jag skulle ju hellre sticka eller skära djuret än att slå ihjäl det.
Jag är för mesig för att kunna få tillräcklig kraft i ett slag...

Bra jobbat Tina. Someone has to do the dirty job... :Bugar

Zormin skrev:
2335069 Eller också gör man som en fd kollega till mig. Jag, han och en kille till pendlade mellan Linköping och Motala i några månader. En morgon till Motala så kör han, jag sitter och halvsover i baksätet och den tredje killen sitter i passagerarsätet. Helt plötsligt hör jag hur tredje killen säger "Öpp öpp öpp!!!" pekandes på en ekorre som kommer i full fart från vänster. Han som kör lättar inte ens på gasen. *splat* Ekorren körs resolut över med höger framhjul. Föraren säger då "Jag bromsar inte för så små djur". Öh...

Man ska INTE bromsa för så små djur :fakta

En eloge till dig TinaTjejen :tummenupp

237 skrev:
2335184 Man ska INTE bromsa för så små djur :fakta

En eloge till dig TinaTjejen :tummenupp

Vad är minsta storleken på djur man får tvärnita för och det inte ska anses vara mitt fel om jag blir påkörd av bakomvarande bil?
Har för mig att jag har läst att om man nitar utan synbar anledning eller för en skogsmus eller ekorre/kanin så kan det bli mitt fel om jag blir påkörd.

Körde på ett rådjur en gång... och hade av någon anledning med mig en pistol! Så praktiskt tänkte jag, då kan man ju skona djuret från lidande.
Men sen upptäckte jag att jag inte hade ammunitionen med mig...
Bäst som jag stod där och klurade hur jag skulle göra (det låter alltid lätt när folk säger att man ska ha ihjäl djuret, men i praktiken är det svårt utan något bra vapen/tillhygge) så kom en gubbe som sett alltihopa från sin ljugarbänk.

"hur gick det för dig då?" sa han och nickade mot mig och tittade menande på bilen.
JOoorå pep jag, bromsflator på framdäcken, och två små repor i kofångaren. Det är allt. (gummimolnet var massivt kan jag lova er, rena lützendimman).
"ahapp sa guben, du är den tredje i år här. Mycket rådjur... inte ofta de är så här hela" Sen drog ahn upp den längsta morakniv jag sett ur snickarbyxornas inre, och stack djuret. Kastade upp det över axeln, och gick med orden: "Kör försiktigt pojk"

Har numera alltid en fältspade, pikyxa och en kniv i bilen. Ja och första förband såklart.

TinaTjejen skrev:
2334850 Jag förstår inte folk som råkat köra på ett djur och sen inte ens stannar och kollar att det dött/drar det av vägen o.s.v.

I onsdags, på väg hem från jobbet, ser jag efter en kurva att någon tappat något på vägen som blåser omkring.
När jag kommer närmare inser jag att det är ett påkört råddjur som ligger där, mitt på vägen och det lever dessutom fortfarande.
Jag blir såklart vansinnig:mad: , dyngnitar i vägkanten och kastar mig ur bilen och börjar leta efter fälgkors eller annat lämpligt.
En bil till stannar, men åker direkt.
Jag hittar ingenting bra att slå med så jag springer till djuret och drar det av vägen och tänkte bryta nacken på det, men nacken är så mosig att jag istället för dra huvudet flera varv:3freak
Sen är rådisen på de sälla jaktmarkerna....
Jag ringde sen polisens nr 114 14 och talade om vad som hänt, men hade ingen bil framför mig så jag visste inte vem som kört på det. Polisen skickade ut nån jaktman som hämtade rådisen.

Jag fattar inte för mitt liv hur folk bara kan skita i att stanna.
Klarade man inte att väja/ bromsa får man fan stå sitt kast och ta ansvaret att se till att djuret inte behöver lida.
De har tyvärr inget trafikvett, utan det får vi stå för, men detta verkar ha gått en del förbi....:fatta!

Starkt gjort, jag tror inte att jag skulle klara det.. Men att man stannar å ringer polisen eller nån jägare som man känner är ju självklart.

Nu får vi lugna oss lite...folk som inte sysslar med jakt eller på annat sätt kommer i kontakt med avlivning av djur, ska inte gå omkring och tro att de ska klara av att sticka ett skadat rådjur eller på annat sätt slå ihjäl djuret.

Ser man ett skadat rådjur, så ringer man polisen. (sällan man vet vem markägaren är när man är ute å kör)

Viktigt att lämna det skadade djuret ifred, så att det slipper onödig stress!

Du var ju ingen kinkig tjej direkt.. de verkade ju inte va nån fråga om du skulle försöka döda det eller inte! "fram med fäljkorset" :D

Jag personligen skulle garanterat stanna.. det är ju synd om djuren!
Sen om man anmäler det (vilket man måste) så ser ju försäkringsbolaget det sen när man vill få ut ny kofångare osv..

Edit.. skulle ja köra på en älg med motorcykeln så skulle jag garanterat stanna! Vare sig ja ville eller ej..

Hitintills har jag bara tagit fåglar och harar med bilen.. Det var i såna hastigheter att det inte finns en chans att de hade överlevt. Därför stannade jag inte, dessutom känns det inte helt säkert att börja plocka upp har-/fågeldelar från en vältrafikerad landsväg..

*/ ?>
Back