vill ha köp råd på racer 250

oFFkeFF skrev:
Tja, egentligen borde du sålla din info lite bättre. Det behöver som sagt var inte vara extremt dyrt, extremt meckigt osv. Men, vissa saker gör racingen enklare.
Man behöver inte vara expert från början, men lär sig ju efterhand. Dock ÄR det viktigt att vara noggran, även som nybörjare eftersom det ÄR lätt att göra bort sig, glömma en skruv här eller där, sätta reedventilen på fel sätt så den pajar, glömma skruva fast avgasporten ordentligt(svindyrt ras för egen del), små missar, som vid fel tillfällen gör att man inte får den körtid som man verkligen behöver.
Nu hade du ju tur igen att du upptäckte att din hoj gick som piss på en tisdagsträning(den träningen borta), fundera 5 sekunder på vad det gjort för din del nu på söndag..
Vissa reservdelar är bra att ha, som cylindrar, toppar, vev osv.
Får man ett ras, kan vara en så löjlig sak som ett gruskorn som gör att hojen nyper, vill man köra under tiden man väntar på den reparerbara cyllen, är det bra att ha en på hyllan..
Samma sak om ett ramlager, eller vev skär..

Ja, vilket makalös frustration att stå på ett B-race med en hoj som man inte får att gå som den ska. Jag hade som du säger tur som upptäckte att något var fel i går.

Jag pratade just med Watz och han trodde att det kanske var ena avgasportens giljotin som har lossnat och åkt ner i stängt läge. Det är en liten "pinne" som håller den på plats och den går sönder med jämna mellanrum. Den som var intresserad av att skruva hade bytt ut denna för säkerhets skull. Vet troligen mer imorgon.

martensson70 skrev:
Vår hoj är till salu för 140.000 :-, med det följer extra hjul, extra cylindrar (som är modifierade stdcylindrar, bättre än kitcylindrar, extra kåpor. Cykleln var klart den snabbaste i årets SM.

Ok. Drömma kan man ju alltid.

Nyteknik skrev:
Jag pratade just med Watz och han trodde att det kanske var ena avgasportens giljotin som har lossnat och åkt ner i stängt läge. Det är en liten "pinne" som håller den på plats och den går sönder med jämna mellanrum. Den som var intresserad av att skruva hade bytt ut denna för säkerhets skull. Vet troligen mer imorgon.

Vem sa att du skulle kolla avgasportarna? :7peta

Goodstuff skrev:
Vem sa att du skulle kolla avgasportarna? :7peta

Det hörde jag faktiskt inte.

Men när fästet som håller vajrarna på plats hade skruvats fast trodde jag att avgasportarna var avskrivna som den felande länken. Kanske har en lossnat och åkt ner, som Watz sade. Och på våra motorer kan de göra det utan att ställa till med skada, visst?

Nyteknik skrev:
Det hörde jag faktiskt inte.

Men när fästet som håller vajrarna på plats hade skruvats fast trodde jag att avgasportarna var avskrivna som den felande länken. Kanske har en lossnat och åkt ner, som Watz sade. Och på våra motorer kan de göra det utan att ställa till med skada, visst?

Jag påpekade att du borde kolla avgasportarna så att de stänger och öppnar som de ska, man kan ju montera dem fel så att en stänger och den andra öppnar. Du svarade ju att du upplevt problemet med avgasportarna på ÅSen och det här inte kändes som samma sak, då var väl porten öppen hela tiden så den gick bra på topp eller?

Att fästet sitter på plats och att vajrarna rör sig är ju ingen garanti för att det funkar utan man får skruva bort avgassystemen och titta att de är öppna respektive stängda när de ska vara det. På våra hojar ska avgasporten rasa ordentligt om den ska trilla in i cylindern. De kan ju dock justeras så åt helskotta fel/vara så glappa att de sticker in lite i cylindern men det hade du känt.

Goodstuff skrev:
Jag påpekade att du borde kolla avgasportarna så att de stänger och öppnar som de ska, man kan ju montera dem fel så att en stänger och den andra öppnar. Du svarade ju att du upplevt problemet med avgasportarna på ÅSen och det här inte kändes som samma sak, då var väl porten öppen hela tiden så den gick bra på topp eller?

Att fästet sitter på plats och att vajrarna rör sig är ju ingen garanti för att det funkar utan man får skruva bort avgassystemen och titta att de är öppna respektive stängda när de ska vara det. På våra hojar ska avgasporten rasa ordentligt om den ska trilla in i cylindern. De kan ju dock justeras så åt helskotta fel/vara så glappa att de sticker in lite i cylindern men det hade du känt.

Nu minns jag. Men eftersom vajrarna inte hade lossnat varken från hjulen eller servomotorn verkade det mkt osannolikt. Dock kan det ju vara så att en (eller båda!) helt sonika har lossnat "där inne". Får troligen svaret imorgon.

vill ha mer råd .....

ang olika modeler kontra årtal på hojjen

obruT skrev:
vill ha mer råd .....

ang olika modeler kontra årtal på hojjen

Utbudet av begagnade 250-racers är knappast så oöverblickbart att man behöver disikera frågan om fabrikat och årsmodell. Om det inte är ett självändamål att göra en långbänk av processen att fatta beslutet förstås.

För att få arslet ur vagnen räcker det att besvara några mkt enkla frågor:

Hur mycket pengar har jag?
Vilka objekt finns tillgängliga för dessa pengar?

Om det fortfarande finns fler än ett objekt att välja på avgör sista frågan:

Vad säger magkänslan?

:7peta

Nyteknik skrev:
Utbudet av begagnade 250-racers är knappast så oöverblickbart att man behöver disikera frågan om fabrikat och årsmodell. Om det inte är ett självändamål att göra en långbänk av processen att fatta beslutet förstås.

För att få arslet ur vagnen räcker det att besvara några mkt enkla frågor:

Hur mycket pengar har jag?
Vilka objekt finns tillgängliga för dessa pengar?

Om det fortfarande finns fler än ett objekt att välja på avgör sista frågan:

Vad säger magkänslan?

:7peta

jopp magkänslan sa....viken hojj som var det själv klara valet
:7peta men den köpte DU :huvet
så fanns det en på watz hemsida (blev såld var för dyr....)
din TZ.....(kom fram till att det inte var rätt)((magkänslan)
tz från 05 är FÖR DYR för mig :-(
så nu finns det fortfarande hojjar (skrev men raderade)((så inte nån får ut tummen snabbare än jag))

Trango_B skrev:
Jag ska kolla på en Honda i GBG inom en snar framtid så snart finns det kanske ytterligare en hoj mindre. Du får skynda dig :D
Hittade den av ren slump, gäller att ha lite tur. Men man behöver nog inte oroa sig, det finns hojar till alla :)

årsmodel? pris?? skick???...om du INTE köper ge mig namn och nummer!!! :D

vad är 81000yen ?????

jag får det till 5375 kr (kan det stämma)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti