vill ha köp råd på racer 250

Don Quixote skrev:
Nån som har förvirrat sig in i fel forum måhända? :rolleyes:


Kanske.. :)

Men Suzuki gjorde ju en racerversion av RGV som dom körde med i Japan och vann tre år i rad i det AllJapanska 250 mästerskapet! Sen vågade dom sig tillbaka till VM efter det att Kocinski hade skällt ut dem att den bara va på 185cc och hade ställt en hoj upp mot ett räcke med full gas på den och gått därifrån för att den skulle köra sönder sig själv..

Stiggy körde ju en säsong med dom och och Bayliss gjorde en minnesvärt inhopp bl.a..

Köp en sånn! :)

Annars så är det vad jag hört att nyare racers har bredare effektregister. Och tydligen så är dom mindre servicebenägna med. Nyare Honda i orginalskick i motorn ska visst gå ca 70 mil på en kolv och nyare org Yamaha ca 100 mil på en kolv. Men det gäller nog hojar som är från detta deceniumet.

Yamaha ser lite mera svårmeckad ut men det är nog mest en synvilla för när dom som är vana mekar med dom så kan dom byta tex cylinder utan att ta bort förgasare och airbox, vilket man kan behöva på en Honda (fast det är jättelätt och går på några sek så den skillnaden spelar nog ingen roll...)
 
Chris Ash skrev:
Det är framförallt motorn som är modernare. Den kortslagiga Yamahan har ett betydligt sämre register än Hondan. Vilket tydligen även våra kära B-förare märker av.

Jag håller med Racerpelle om att det går att rada upp för- och nackdelar utan att göra den som söker svar ett dugg klokare.

Den som är nybörjare har med största sannolikhet lika kul på en Yamaha som på en Honda. Det viktiga är att komma igång och, som Pelle skriver, köpa något som gör det möjligt att köra så ofta som möjligt. Alltså ska hojen vara så billig och driftsäker som möjligt.

Finlir som motor- och chassiekaraktär kan man ägna sig åt när man blivit varm i kläderna och kan värdera det ena mot det andra.
 
Axxexs skrev:
Annars så är det vad jag hört att nyare racers har bredare effektregister. Och tydligen så är dom mindre servicebenägna med.

Jag träffade Fredrik Watz igår och han sade precis tvärt om: de nyare har sämre kvalitet och mindre toleranser än de äldre, som håller bättre.

:fakta
 
Nyteknik skrev:
Jag träffade Fredrik Watz igår och han sade precis tvärt om: de nyare har sämre kvalitet och mindre toleranser än de äldre, som håller bättre.

:fakta


Kanske gäller när man väl vill plocka ut alla hästar man kan?

En negativ sak som jag hört om nyare Yamaha är att veven kan slå sig eller om det var stakarna som slår sig? Ska i.a.f va en svag punkt på dom.
 
Nyteknik skrev:
Jag träffade Fredrik Watz igår och han sade precis tvärt om: de nyare har sämre kvalitet och mindre toleranser än de äldre, som håller bättre.

:fakta

Nja, äldre är alltid äldre än nytt. Men nyare yammorna har ett bekymmer, att blocken spricker, vilket kan bli rätt dyrt i längden.
Men det finns lite olika teorier om varför(för en del har inte drabbats), och det är antingen att man kör veven antingen för hårt, eller för långt, som i sin tur ger vibrationer som ger sprickorna i vevhuset.
Detta ska inte ha varit ett problem på de äldre yammorna.
 
Nyteknik skrev:
Jag håller med Racerpelle om att det går att rada upp för- och nackdelar utan att göra den som söker svar ett dugg klokare.

Den som är nybörjare har med största sannolikhet lika kul på en Yamaha som på en Honda. Det viktiga är att komma igång och, som Pelle skriver, köpa något som gör det möjligt att köra så ofta som möjligt. Alltså ska hojen vara så billig och driftsäker som möjligt.

Finlir som motor- och chassiekaraktär kan man ägna sig åt när man blivit varm i kläderna och kan värdera det ena mot det andra.

Eller om man är intresserad kanske? Vad du och racerpelle anser kanske någon annan skiter högaktningsfullt i och vice versa....
Jag tycker motor och chassikaraktär är högintressant. Det gjorde tex att jag kapade 3 sek på Knutstorp....
 
Man kanske kan konstatera följande i varje fall. En äldre välhållen XX är bättre än nyar vanskött YY.
Ta hjälpa av de som kan och kika på marknaden efter de hojar som finns och köp sedan den som verkar fräschast.
Om den inte är såld och priset är rätt så är ju Mårtenssons 04 för 65000 ett bra pris, inte mycket delar med den dock. Ngn som vet om de har kvar sin 00:a?
Franssons TZM-00 är ju grymt läcker och kommer med mycket delar men den kostar därefter också - 140 000 ( Ex Naoki Matsuod VM-hoj och grymt snabb.)
 
Mårtenssons '00:a köpte Peo Rosenqvist! Därför som hans 95/99:a är till salu!

Peo's är en ex Sete Gibernau-Jimmy Lindström-Patik Bengtsson, med en TZM ram som är ex Matsudo-Calle Torsell (?) :)
 
Chris Ash skrev:
Eller om man är intresserad kanske? Vad du och racerpelle anser kanske någon annan skiter högaktningsfullt i och vice versa....
Jag tycker motor och chassikaraktär är högintressant. Det gjorde tex att jag kapade 3 sek på Knutstorp....

I det här fallet verkar frågeställaren inte i första hand intresserad av hur han blir så snabb som möjligt.
 
Nyteknik skrev:
Det måste vara ett skrivfel. En -04 för 65.000 kr?

:confused:


Är det inga delar med så kan priset bli så pass billigt! Inga roliga kit-delar heller, helt orginal!

Ska du ha en extra cylinder lägg till 15.000:- för en ny. Extra kåpset lägg till 4.500:-. Extrafälgar lägg till xx.xxx:-. Du kommer snabbt upp i 90.-100.000:- till slut!
Men det blir nog en relativt billig hoj ändå! Tillkommer kanske moms på den med?
 
Goodstuff skrev:
Franssons TZM-00 är ju grymt läcker och kommer med mycket delar men den kostar därefter också - 140 000 ( Ex Naoki Matsuod VM-hoj och grymt snabb.)

Vad innebär mycket delar? Är dessa delar nya, bättre beg eller är de i behov av tex renovering? Hur länge klarar man sig på delarna så att säga...!? :)
 
oscar skrev:
Vad innebär mycket delar? Är dessa delar nya, bättre beg eller är de i behov av tex renovering? Hur länge klarar man sig på delarna så att säga...!? :)

De slitdelar du verkligen behöver för att kunna köra är några kolvar, kolvringar, lite vajrar som kan gå av, reed ventiler som kan spricka och lite annat småplock.

Cylindrar, toppar, vevar och riktigt dyra grejer är förstås bra att ha för att ersätta med om något som går sönder. Men om du byter de billigare delarna när det är dags och inte kör onödigt magert eller med specialdelar som inte lirar ihop ska du inte behöva få dyra haverier.

oFFkeFF berättade att Corneliusson nyligen råkat ut för ett haveri som kostade 70.000 kr att fixa. Det är en förare som enligt egen utsago byter kolvar som vi andra byter kalsingar och med resurser och kunnande att verkligen hålla bitarna i trim.

Go figure...
 
Last edited:
Nyteknik skrev:
Det måste vara ett skrivfel. En -04 för 65.000 kr?

:confused:

Det visade sig vara ett felaktigt pris på www.roadracing.se eftersom samma hoj kostar 140 000 här på SH.

Oscar skrev:
Vad innebär mycket delar? Är dessa delar nya, bättre beg eller är de i behov av tex renovering? Hur länge klarar man sig på delarna så att säga...!?

Jag vet inte exakt men det är dubbla uppsättningar fälgar, flera kåpset och säkert en massa slitdelar. Slitdelarna nytt och använbart om jag känner Fransson rätt.
Klantar man sig inte med inställningarna håller delarna säkert en eller flera säsonger Maila och fråga. magnusfransson@hotmail.com
Hans hoj är snabbare än Mårtenssons rakt fram så den är klart potent.
 
Nyteknik skrev:
De slitdelar du verkligen behöver för att kunna köra är några kolvar, kolvringar, lite vajrar som kan gå av, reed ventiler som kan spricka och lite annat småplock.

Cylindrar, toppar, vevar och riktigt dyra grejer är förstås bra att ha för att ersätta med om något som går sönder. Men om du byter de billigare delarna när det är dags och inte kör onödigt magert eller med specialdelar som inte lirar ihop ska du inte behöva få dyra haverier.

oFFkeFF berättade att Corneliusson nyligen råkat ut för ett haveri som kostade 70.000 kr att fixa. Det är en förare som enligt egen utsago byter kolvar som vi andra byter kalsingar och med resurser och kunnande att verkligen hålla bitarna i trim.

Go figure...

Cylindrar är lika viktigt att ha extra. Även om du inte förstör dem så måste de beläggas med ny nikasil med jämna mellanrum och det brukar ta lång tid på sommaren......

Toppar och vev kan man mycket riktigt klara sig utan extra.
 
Chris Ash skrev:
Cylindrar är lika viktigt att ha extra. Även om du inte förstör dem så måste de beläggas med ny nikasil med jämna mellanrum och det brukar ta lång tid på sommaren......

Toppar och vev kan man mycket riktigt klara sig utan extra.

Jag skulle inte rekommender att inte ha en vev extra och absolut inte utan extra toppar.
 
Nordgren skrev:
Jag skulle inte rekommender att inte ha en vev extra och absolut inte utan extra toppar.

Rekommendera vem? Alla kan inte ligga på topp och vara förberedd för varje tänkbar situation som kan uppstå. Det är just det här som skrämmer folk ifrån racerklasserna. Material- och haverihets.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top