Utan att nedvärdera ditt arbete så är det nog ändå bra att hålla dina jämförelser rimliga.
Det sliter och jag tycker mig se att de åldras fort, detta oavsett om uppgiften sköts bra eller dåligt. F ö kan man inte välja att vara statsminister i 40 år åtminstone i detta landet. Man kan nog på sin höjd vara valbar under hyfsat lång tid, i vårt land vill säga.
Om du tar stryk av ditt arbete finns det en rad möjliga åtgärder. Hur ser de möjligheterna ut för en statsminister?
Jag tror att Reinfeldt ganska lätt hade kunnat både lära och klara av ditt jobb. Jag tror däremot inte du skulle klara hans. Jag skulle inte ge mig på det och saknar färdigheterna att ta mig till en sådan position. Tillverkningsindustrin har jag erfarenhet av.
Det är väl rimligt att jag, som Freddan, tar utgångspunkt i min egen situation när jag bedömer uttalandet, eller?
Det är ju lite lättare att, för en som har möjligheten till att gå av vid 50 med en högst "levbar" pension, tycka att jobba till 75 är en bra ide, fallskärmen finns ju där redan.
Att hans tanke har blivit något missförstådd är förstås en möjlighet, att det i grund och botten var att avskaffa tvångsavgången vid 67 som var syftet.
Jag har sedan dom första överskrifterna glöttat lite mera på vad karln vill, och det var föga förvånande att han fattade att det första uttalandet var klantigt.
Så sedan har det kommit lite andra uttalanden som att självklart skall det vara frivilligt, morot, inte piska.
Låter ju bra förstås.
Men om "moroten" ser ut som såhär:
60år = 5% av lönen
65år = 15 % av lönen
70år = 70 % av lönen
75år = 90 % av lönen
så är det inte mycket till morot, du är piskad att jobba till åtminstone 70, självklart är det "frivilligt" att svälta ihjäl

(nivåerna är tagna helt ut av röven och har inte nödvändigtvis någon som helst förankring i "verkligheten" )
Ang. mitt jobb, nä, jag tror inte Freddan skulle lära sig det lätt, det ligger inte för alla att fatta felsökning på den nivån, det är inte montering jag håller på med, dock har han antagligen bättre förutsättningar för att fixa mitt jobb än jag hans

Det var mest en skämtsam anmärkning i förbifarten.