Vill du jobba tills du blir 75?

Men har man inte råd till en bostad i Stockholm så kanske man inte ska bo i Stockholm heller? Det är ju precis lika självklart som att alla lantisar som inte får jobb måste flytta från sina byhålor.

Så vad är problemet?

Sen tror jag ungdommar haft svårt hitta ut på arbetsmarknaden i alla tider.

Det var ett svar på Ulvhamne att ungdomslönen ska vara så låg att de har råd med både en liten lägenhet och en skitbil, men inte mer. Jag bara antydde att billiga hyreslägenheter i storstäderna inte är speciellt lätta att hitta.

Självklart behöver inte alla ungdomar söka jobb i stockholm, men oddsen för den unga norrlänningen att få ett jobb någonstans borde vara i storstadsregionerna.

Blev lite OT det här. Det var ju höjd pensionsålder som skulle diskuteras.

Men har man inte råd till en bostad i Stockholm så kanske man inte ska bo i Stockholm heller? Det är ju precis lika självklart som att alla lantisar som inte får jobb måste flytta från sina byhålor.

Så vad är problemet?

Sen tror jag ungdommar haft svårt hitta ut på arbetsmarknaden i alla tider.

För att få jobb så måste man i princip flytta till Stockholm?

Vid en ålder av 46 och snart 25 år i industrin så ser jag inte att jag kommer hålla till 75.
Jag tro den godaste Reinfeldt har tagit utgångspunkt i sin egen situation när han släppte ut "grodan", verkligheten för den "stora massan" ser nog lite annorlunda ut.
Vi skulle kunna byta plats dom nästa 25 åren och se vem som håller längst, men han skulle nog vara lika oduglig på mitt jobb som jag på hans, men tanken är frestande. (omskolning åt båda hållen :D )

Du menar alltså att ditt industri jobb är lika tufft som att vara statsminister... :rolleyes:

Det är bra värre att vara psykiskttrött än fysiskt.

\Masonit

Varför måste pensionsåldern höjas om vi blir äldre?

Du är smartare än så..

Varje år du lever så konsumerar du, det måste någon producera. Om vi antar att vi lever till 76, och jobbar 50% av vårt liv, så måste vi under arbetsåren producera dubbelt så mkt som vi producerar. Om vi istället lever till 86, och bara jobbar 40% av livet. Då måste vi producera mer i förhållande till vår konsumtion.

Kombinationen av höjd levnadsålder, senarelagd arbetspremiär och Baumols sjuka (högre krav på välfärd -ish) gör situationen ohållbar. Det Reinfeldt säger nu har varit ett fakta i många år och ett välkänt problem bland politiker och nationalekonomer. Problemet är bara att ingen politiker (tills nu) vågat lyfta locket av frågan för att folket är för dumt för att skilja på "nödvändigt" och "hann aer eLaCk..."

Du är smartare än så..

Varje år du lever så konsumerar du, det måste någon producera. Om vi antar att vi lever till 76, och jobbar 50% av vårt liv, så måste vi under arbetsåren producera dubbelt så mkt som vi producerar. Om vi istället lever till 86, och bara jobbar 40% av livet. Då måste vi producera mer i förhållande till vår konsumtion.

Kombinationen av höjd levnadsålder, senarelagd arbetspremiär och Baumols sjuka (högre krav på välfärd -ish) gör situationen ohållbar. Det Reinfeldt säger nu har varit ett fakta i många år och ett välkänt problem bland politiker och nationalekonomer. Problemet är bara att ingen politiker (tills nu) vågat lyfta locket av frågan för att folket är för dumt för att skilja på "nödvändigt" och "hann aer eLaCk..."

Det där inser egentligen vem som helst, men det är ingen som är beredd att ändra på något. De flesta uppfattar det som en klar försämring. Titta på grekerna nu, gemene man protesterar mot nedskärningar och försämringar som är nödvändiga. Statsfinanserna går inte ihop. Det är bra att någon tar bladet från munnen och tar upp det här för diskussion. Detaljerna kan man alltid lösa, men grundproblemet försvinner inte bara för att man gräver huvudet i sanden. Jag tror dock det krävs mer än bara en höjd pensionsålder. Man borde även titta på hur pensionsfonder förvaltas och vilken avgiftsbas som plockas ut.

Jag har lärt mig här på SH att man alltid skall vara subjektiv och strikt kategorisk i sina åsikter för då blir livet lättare. Min fru är betydligt yngre än mig så jag kommer nog inte att ha något emot att jobba på lite längre i väntan på att hon ska uppnå mogen ålder, så därför tycker jag det är ett bra förslag med höjd pensionsålder. Det kan hända att jag väljer att ta min pension redan vid 55 med, vem vet? Det är skönt med valfrihet.

En höjning av pensionsåldern innebär dessutom i praktiken endast att arbetsgivaren inte har rätt att sparka mig vid 67 enbart pga kränkande åldersdiskriminering.

Jag tror inte att han behöver anstränga sig för att idiotförklara dig, du sköter det bra själv ser det ut som :gnissla

Självklart måste pensionsåldern höjas om vi blir äldre eftersom vi inte godtar andra besparingar som skulle kunna förebygga en höjning av pensionsåldern.
Men jag är ganska övertygad om att hans "uttalande" är taget ur sitt i sammanhang på ett eller annat vis. Eller så gör han så här för att kunna höja åldern till 70 istället för 75, då har vi helt plötsligt "förhandlat" oss ner från 75. Smart, svenskar är lättlurade så de köper det nog.

Inte särskilt taget ur sitt sammanhang faktiskt.
Det han sagt är att vi måste börja titta på det hela och att det inte är orimligt att man skall få jobba till t.ex. 75, det är en jäkla skillnad mot att tvinga folk att jobba till 75 för det är inget som är aktuellt.
Men det hela kommer från vad han sagt att han är redo att ta upp på stormötet med de andra bestämmande parter i EU, alltså något att diskutera på ett större perspektiv för att förhindra fler greklandssituationer.
Personligen tycker jag att det tyder på en väldigt sund insikt att lyfta frågan, sen får vi se vad det mynnar ut i.

Du menar alltså att ditt industri jobb är lika tufft som att vara statsminister... :rolleyes:

Det är bra värre att vara psykiskttrött än fysiskt.

\Masonit
Det säger du bara då du inte vet skillnaden.
Stress är en sak som sätter sig på psyket, utöver dom vanliga kroppsliga reaktionerna, tillverkningsindustrin är inte en stressfri miljö, lägg till att kroppen havererar och allt du gör gör ont så ser du snabbt att psyket tar en duktig smäll när kroppen ger upp.

(och, hur många har varit statsminister i +40 år? )

Det säger du bara då du inte vet skillnaden.
Stress är en sak som sätter sig på psyket, utöver dom vanliga kroppsliga reaktionerna, tillverkningsindustrin är inte en stressfri miljö, lägg till att kroppen havererar och allt du gör gör ont så ser du snabbt att psyket tar en duktig smäll när kroppen ger upp.

(och, hur många har varit statsminister i +40 år? )

Utan att nedvärdera ditt arbete så är det nog ändå bra att hålla dina jämförelser rimliga.

Det sliter och jag tycker mig se att de åldras fort, detta oavsett om uppgiften sköts bra eller dåligt. F ö kan man inte välja att vara statsminister i 40 år åtminstone i detta landet. Man kan nog på sin höjd vara valbar under hyfsat lång tid, i vårt land vill säga.

Om du tar stryk av ditt arbete finns det en rad möjliga åtgärder. Hur ser de möjligheterna ut för en statsminister?

Jag tror att Reinfeldt ganska lätt hade kunnat både lära och klara av ditt jobb. Jag tror däremot inte du skulle klara hans. Jag skulle inte ge mig på det och saknar färdigheterna att ta mig till en sådan position. Tillverkningsindustrin har jag erfarenhet av.

Hur många 75-åringar skulle klara av att sköta sitt arbete utan risk för sig själv och sin omgivning,. Med tanke på de flestas psykiska och fysiska hälsa på åldens höst. Så i praktiken tror jag att det förslaget faktiskt är omöjligt att genomföra

Hur många 75-åringar skulle klara av att sköta sitt arbete utan risk för sig själv och sin omgivning,. Med tanke på de flestas psykiska och fysiska hälsa på åldens höst. Så i praktiken tror jag att det förslaget faktiskt är omöjligt att genomföra

Det handlar fortfarande inte om att ALLA 75åringar skall jobba... det handlar om att ge dem möjligheten att fortsätta jobba efter 67 på ett annat sätt än vi har idag.

Utan att nedvärdera ditt arbete så är det nog ändå bra att hålla dina jämförelser rimliga.

Det sliter och jag tycker mig se att de åldras fort, detta oavsett om uppgiften sköts bra eller dåligt. F ö kan man inte välja att vara statsminister i 40 år åtminstone i detta landet. Man kan nog på sin höjd vara valbar under hyfsat lång tid, i vårt land vill säga.

Om du tar stryk av ditt arbete finns det en rad möjliga åtgärder. Hur ser de möjligheterna ut för en statsminister?

Jag tror att Reinfeldt ganska lätt hade kunnat både lära och klara av ditt jobb. Jag tror däremot inte du skulle klara hans. Jag skulle inte ge mig på det och saknar färdigheterna att ta mig till en sådan position. Tillverkningsindustrin har jag erfarenhet av.
Det är väl rimligt att jag, som Freddan, tar utgångspunkt i min egen situation när jag bedömer uttalandet, eller?
Det är ju lite lättare att, för en som har möjligheten till att gå av vid 50 med en högst "levbar" pension, tycka att jobba till 75 är en bra ide, fallskärmen finns ju där redan.

Att hans tanke har blivit något missförstådd är förstås en möjlighet, att det i grund och botten var att avskaffa tvångsavgången vid 67 som var syftet.

Jag har sedan dom första överskrifterna glöttat lite mera på vad karln vill, och det var föga förvånande att han fattade att det första uttalandet var klantigt.
Så sedan har det kommit lite andra uttalanden som att självklart skall det vara frivilligt, morot, inte piska.
Låter ju bra förstås.
Men om "moroten" ser ut som såhär:
60år = 5% av lönen
65år = 15 % av lönen
70år = 70 % av lönen
75år = 90 % av lönen
så är det inte mycket till morot, du är piskad att jobba till åtminstone 70, självklart är det "frivilligt" att svälta ihjäl ;)
(nivåerna är tagna helt ut av röven och har inte nödvändigtvis någon som helst förankring i "verkligheten" )

Ang. mitt jobb, nä, jag tror inte Freddan skulle lära sig det lätt, det ligger inte för alla att fatta felsökning på den nivån, det är inte montering jag håller på med, dock har han antagligen bättre förutsättningar för att fixa mitt jobb än jag hans ;)
Det var mest en skämtsam anmärkning i förbifarten.

Det han sagt är att vi måste börja titta på det hela och att det inte är orimligt att man skall få jobba till t.ex. 75, det är en jäkla skillnad mot att tvinga folk att jobba till 75 för det är inget som är aktuellt.

Men vad är det som är aktuellt då?
Vem är det som inte får arbeta till 75 idag?

DN: Finns det ett måste att jobba efter 65 års ålder som du ser det, eller är det valfritt?

FR: – Ja det finns ett måste ...

Last edited:
För mig är det inga nyheter, jag har sen jag började jobba sagt att jag inte kommer få en krona i pension av någon annan än mig själv.
Längre liv och färre barn, det funkar inte i längden.

Sen tror jag inte att 75 år gäller alla, vem vill ha en darrhänt hjärnkirurg eller piloter med synfel?

Jag tycker det är bra att någon säger det som alla vet innerst inne.

Men om "moroten" ser ut som såhär:
60år = 5% av lönen
65år = 15 % av lönen
70år = 70 % av lönen
75år = 90 % av lönen
så är det inte mycket till morot...

Nej, inte riktigt sådär. Jag gissar att du är en man, dvs din förväntade livslängd är 79 år.

dvs om du går i pension vid 65 år så ska pengarna räcka i 14 år.
Jobbar du ytterligare 1 år, så pyttsar du in lite extra pengar i din pensionspott samtidigt som pengarna bara ska räcka i 13 år så din pension kan med automatik bli 7-8% högre om du väntar från 65 till 66.
Eller på samma sätt 7-8% lägre om du pensionerar dig vid 64 års ålder.

Med risk att ha missat nåt. Har vi inte en jäkla massa importerad "arbetskraft" som kanske borde kunna, rent av bidra och sänka pensionsåldern?

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph