Vill du jobba tills du blir 75?

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Ort
Skogen
Hoj
Sålda fifan
först erbjöd man dom som hade nära till pension att gå i förtid mot en kontant

Han är fortfarande fullt upptagen hela dagarna, men bara med sånt han tycker är roligt.

Helt hundra på att Avgångsvederlaget var i kontanta medel?

Problemet är knappast att hitta något att fördriva tiden med för de allra flesta. Problemet lär vara rent ekonomiskt, både för staten och den tilltänkta pensionären.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
När jag jobbade på Volvo här i Umeå på 90 talet så blev det plötsligt en rejäl nergång (inte på grund av mig :mad: ) och folk skulle sägas upp, men först erbjöd man dom som hade nära till pension att gå i förtid mot en kontant engångsersättning.

Det var äl ett dussin som var i rätt ålder för att få erbjudandet, ingen tog det.

En bekant till mig var dock någon månad ifrån att bli tillfrågad, han stegade resolut in på personalkontoret och sa "jag tar det, låt mig gå i pension" varpå dom förhandlade om så att han och ett dussin till fick erbjudandet.

Han var den enda som tog det.

Hans kommentar till det hela "Jag har så många intressanta hobbys som jag inte riktigt har haft tid med för att jag har arbetat, jag tar ut alla mina sparade semesterdagar och går hem efter lunch om jag får"

Han är fortfarande fullt upptagen hela dagarna, men bara med sånt han tycker är roligt.

Bra för honom.
 

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Ort
Skogen
Hoj
-
Ja, om mina drömmar blir verklighet så kommer jag nog sitta i traktorn på mina åkrar eller i skogen tills jag stupar. :)
Blir nog värre att klara sig till 75 :rolleyes:
Men vad vet jag om det nu, är långt kvar tills pension iaf.
Och jag kanske ändrar mig från att tycka att sådant arbete är avkopplande.

Hörde en radiointervju med en gubbe som körde grävmaskin.
Han var 79 och hade jobbat på samma ställe i över 40 år.
Som sa:
"F*n ska man sitta bland gamlingar som klagar över sina krämpor för?"
Och tycker man det man gör är roligt, så kan man väl lika gärna fortsätta? :va
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Rimligtvis som digitala ettor och nollor till på bankontot. Vilket är detsamma som kontant ersättning i min bok eftersom det är regelrätta pengar som kan hämtas ut i kontanter mer eller mindre omgående.

Ok.

Men erbjudandet företaget erbjöd måste ha varit ett rejält skambud om 24 av 25 tackade nej.

Han som tog erbjudandet är det är det han i den vita bilen som försöker locka till sig småbarn utanför alla skolor i hela Sverige numera?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja, om mina drömmar blir verklighet så kommer jag nog sitta i traktorn på mina åkrar eller i skogen tills jag stupar. :)
Blir nog värre att klara sig till 75 :rolleyes:
Men vad vet jag om det nu, är långt kvar tills pension iaf.
Och jag kanske ändrar mig från att tycka att sådant arbete är avkopplande.

Hörde en radiointervju med en gubbe som körde grävmaskin.
Han var 79 och hade jobbat på samma ställe i över 40 år.
Som sa:
"F*n ska man sitta bland gamlingar som klagar över sina krämpor för?"
Och tycker man det man gör är roligt, så kan man väl lika gärna fortsätta? :va

Min jobbarkompis svärfar (vet inte ålder, men gissar 80+) dog med termosen i hand mitt i steget på väg ut till skogstraktorn för att göra en dag i skogen.

Jag hoppas att jag får vara så frisk tills jag dör.

Fy fan för att hamna på ett Carema-hem där man får sitta och skita ner sig i rullstolen medan masken har börjat äta på sittsåren.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ok.

Men erbjudandet företaget erbjöd måste ha varit ett rejält skambud om 24 av 25 tackade nej.

Han som tog erbjudandet är det är det han i den vita bilen som försöker locka till sig småbarn utanför alla skolor i hela Sverige numera?

Jag tror inte alls att erbjudandet var dåligt, enligt uppgift skulle den KONTANTA (vilket jävla hårklyveri det blev om den formuleringen) ersättningen motsvaara den lön dom skulle ha haft fram till pension ganska väl, däremot skulle dom väl förlora något per månad sedan, eftersom det var att betrakta som en förtida avgång.

Facket var mäkta stolt med avtalet dom hade fått till åt gubbarna IAF.

Han jag kände gick direkt från skolan till Gösta Nyströms hyttfabrik (det hette så i början då man köpte chassiet från volvo och hytten från en fristående tillverkare, sedan blev det en volvofabrik) och sökte jobb.

Hans titel ända fram till pension var "hyttsnickare" och han jobbade på en avdelning som hette "hyttsnickeriet", också det en rest sedan Gösta Nyströms tid, då hytterna hade stomme i trä.
Det var faktiskt Gösta Nysström som utvecklade "stålhytten".

Vad han sysseksatte sig med efter pensioneringen var växthusodling, möbelrenovering, amatörradio och sitt eget lilla radiomuseum.

Att antyda att han skulle vara pedofil är bara jävligt smaklöst av dig.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Naturligtvis skall man få jobba så länge man vill.
Gärna med möjlighet till deltidspension.
Att tagga ned en dag i veckan varje år när man blir gammal slkulle passa mig perfekt.
Känner flera över sjuttio som fortfarande jobbar.
 

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Ort
sthlm
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
jag har flera kollegor som än idag jobbar som är mellan 65-75 och dom säger själva att den enda karriärs bytet dom skulle kunna tänka sig är att satsa på en ev hobby och saken är också den att dom besitter kundskaper som få gör inom mitt område.

Valet är ju enkelt, detta har vi ju vetat om i mer än 10 år igentligen, var sist på tapeten när goran " with two pricks " satt och styrde skutan att det är upp til var och en hur man dels väljer att ta ut sin pension dvs när och punkten när avgör till hög grad hur mycket.
Vi som är 30+ har fortfarande stort utrymme att påverka vår pension.

Jag tycker förslaget om höjd gräns för studie medel är bra, kommer den dagen då jag lessnat på rättsmedicin/teknik och Biokemi så skulle jag gärna ta valet att plugga vidare och satsa på en hobby även när jag är 55
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
En sak är helig för mig: Jag jobbar för att leva, jag lever inte för att jobba. Tycker det är helt sjukt att folk här verkar anse att det högsta målet med ens existens skulle vara att gå till ett jobb fem dagar i veckan (eller mer för den delen!).
Jag är oerhört glad för att jag har ett jobb jag älskar men jag älskar det inte mer än min familj och det finns inte en chans att jag kommer att prioritera jobb före mitt liv. Bara tanken på att jobba till jag dör förringar, enligt min mening, mitt liv till en enda lång meningslöshet.
Jag har jobbat så lite i mitt liv att jag nog kommer att få betala till staten när jag går i pension. Är faktiskt lite nyfiken vilken ålder de har satt i det oranga kuveret att jag behöver jobba till för att få "normalpension", troligen längre än 75.
Men en sak är helt klar för mig: Inte en chans att jag skulle byta en enda timme med någon av mina söner där jag legat och pekat på saker, byggt kojor, försökt räkna procent eller pratat om tjejer mot en högre pension. Jag skulle inte byta bort så många andra upplevelser heller för den delen.
 

goshow

snöar
Gick med
14 Oct 2004
Ort
jag är från vettet
Hoj
Lill-Jingis
jag är rättså övertygad om att jag inte kommer kunna gå i pension, oavsett färg på regeringen.
alt är väl att min generation sprutar ur sig ungar som kan betala för oss.
 

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Ort
East Grinstead, UK
Hoj
En gul Triple 06
En sak är helig för mig: Jag jobbar för att leva, jag lever inte för att jobba.

Inte ofta jag håller med Bonny, men här är det ingen tvekan. Jag jobbar för min fritid och hobbys, jobbet i sig är defintivt inget självändamål. Visst trivs jag med mitt jobb men det är slitigt och stressigt samt att jag offrar en hel del. Men det som håller mig kvar är att jag kan gå i pension när jag är 45 eller senast vid 50 (om allt ser ut som idag naturligtvis)

Möjligt att vi har flyttat hem vid det laget och tagit över familjeskogsbruket och köpt mig en grävmaskin och får in några kronor på det. Men det ser jag inte som jobb, det är terapi för mig.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
jag är rättså övertygad om att jag inte kommer kunna gå i pension, oavsett färg på regeringen.
alt är väl att min generation sprutar ur sig ungar som kan betala för oss.

Om din generation har sprutat ur sig ungar borde det finnas goda förutsättningar att gå i pension, då dom jobbar in pengar till systemet.

Däremot finns det mycket annat som tömmer systemet på pengar, den ökade polisbevakningen i malmö kostar 50 miljoner om året och sista ordet var "vi har ingen bortre tidsgräns för hur länge vi ska hålla på"

Sånt tömmer kassan...

I övrigt håller jag med Bonny (kanske för första gången), jobba ska man göra för att ha råd att leva, kan man leva med små utgifter och bara jobba tre dagar i veckan så är det bra.

Jag "sabbade" också min snittinkomst några år när barnen var små, men det skulle jag inte vilja ha ogjort.

Det är sånt som skänker kvalitet till livet.
 
Last edited:

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Snacka om att man skulle kunna sig blåst om de höjde pensionsåldern. Har inga planer på att jobba efter 65. Finns så enormt mycket saker som är roligare än att sitta på ett kontor. Min pappa gick i pension vid 65. Fortsatte att extraknäcka åt sin gamla arbetsgivare som timanställd (man fick inte vara konsult med en uppdragsgivare då). Fick cancer och dog vid 72. Pensionsålder på 75? Aldrig i livet!
:skrämd :skrämd :skrämd
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Om jag fortfarande trivs så visst, jag gillar verkligen det jag gör och har inte så fysiskt ansträngande jobb men kräver mycket tänkande och ibland väldigt långa dagar. Nu är jag 26 så jag får väl se vad man säger om 39 år då.
Alternativet är väl att sitta och klaga på precis allting hela dagarna som många andra pensionärer, något jag redan gör iofs. men skulle inte klara av det på heltid...
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Alternativet är väl att sitta och klaga på precis allting hela dagarna som många andra pensionärer

Jag hade tänkt att som pigg pensionär så hinner jag med en egen häst, kunna ta hojen ner till Europa, skaffa segelbåt igen, och göra tusen andra saker.... :D Jag tänker bli en PIGG pensionär! :tummenupp
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top