Vill du jobba tills du blir 75?

Det kommer mycket bra från Moderaterna nu:
Sänkt moms på Resturang skulle skapa jobb,,,,,, inte sant.
Höjd pension till 75,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, inte klokt.

Skulle inte unga få jobb först eller hur var det,,, hur ska ni hade det,, för fan.

Någon som vet hur mycket de miljarder som staten tog från AP fonderna i efterdyningarna av 90-tals krisen fram t om i början på 2000 talet påverkar dagens pensionärer?

Jag vet inte hur det är i övriga branscher, men företaget jag jobbar åt hyr in ett antal pensionärer (tjänstemän) pga. brist på kompetens hos de som redan finns på arbetsmarknaden sas.
Sen att det beror på oförmågan hos företaget ifråga att föra vidare kunskap (eller vad det nu kan vara) är en annan sak.
Så i udda branscher tror jag definitivt att +67are är heta på arbetsmarknaden.

Och de pensionärer jag jobbar med är betydligt gladare och tycker arbetet är roligare än när de var anställda.

/J

Jag vet inte hur det är i övriga branscher, men företaget jag jobbar åt hyr in ett antal pensionärer (tjänstemän) pga. brist på kompetens hos de som redan finns på arbetsmarknaden sas.
Sen att det beror på oförmågan hos företaget ifråga att föra vidare kunskap (eller vad det nu kan vara) är en annan sak.
Så i udda branscher tror jag definitivt att +67are är heta på arbetsmarknaden.

Och de pensionärer jag jobbar med är betydligt gladare och tycker arbetet är roligare än när de var anställda.

/J

Läkare av dem gamla stammen med stor erfarenhet är glödheta. Många är dessutom arbetsnarkomaner och kan inte sluta jobba. En av mina mest kompetenta kollegor är 76 år gammal, när han fyllde 65 slutade han gå jour för det sliter med dygnsrytmomställningen och han tar 15min extra lunch och sover en lur på sitt rum.:yoparty

Skulle det bli fler arbetstillfällen om lunchen blev billigare?
Hur tänkte du nu?

Bara en tanke; Billigare lunch= fler äter ute= mer personal behövs i det långa loppet i restaurangbranschen. Kanske
Hur som helst, sänkt moms skapar åtminstone inte färre jobb.

Men det är ju egentligen bara en förflyttning av pengarna. Om lunchpriserna inte sänks och lönerna inte höjs hos en restaurang betyder att ägaren får mer pengar i fickan. Dessa pengar går antingen åt till att betala ut mer svarta pengar eller återinvesteras i fler restauranger eller utbyggnad av den befintliga, eller kanske till och med ett utbygge av hans hus.
På samma sätt som ROT-avdraget är en bra idé för att få mer pengar i rullning (pengar försvinner inte bara upp i det blå, de flyttas runt vilket är bra då staten får in mer skatt som sedan betalas ut hit och dit) så är sänkt restaurangmoms antagligen ett bra sätt att få lite mer ruljans på kronorna.

Det vi behöver oroa oss för är att pengar flyttas utanför landets gränser, som att vi handlar mer och mer varor över gränserna eller att de tillfaller bolag som till exempel Carema som ägs av bolag stationerade utomlands. Det är då pengarna inte gör någon nytta för staten.
Så Borgs förslag om att förbjuda icke-svenska bolag att agera inom vården är riktigt bra, nu behövs dock lite mer sådana förslag DÄR DET GÅR. Till exempel att kommuner inte ska köpa in bygghjälp av polska byggfirmor, vilket de ej gör idag men där det har varit på agendan på lokalpolitisk nivå att man vill ha den möjligheten.
Idioti när pengarna ändå stannar inom landet även om den anstränger budgeten betydligt mer.

Ja, vadå? Trodde du priserna skulle gå ner 12% över en natt? Restaurangbranshen är så hårt konkurrensutsat att momssänkningen garanterat kommer oss till godo på lite sikt. Men vem trodde att restaurangerna skulle sänka priset? Vi kommer nog däremot se fram emot en period med betydligt mindre prisökningar framöver.

36% fler lediga platser i restaurangbranshen är ju dessutom positivt. Jag gissar att många restaurangägare som jobbat betydligt mer än 40h/veckan nu kände att dom hadde råd att ta in lite avlastning.

Pizzabagarna i min stad betalar inte ut lön och betalar de ut lön så tar de bara en bunt ur kassaapparaten. Jag har en god vän som jobbar med ekobrott, han bara garvar åt sänkningen.
Det finns säkert en och annan som sänker sina priser, men McDonald minskar förmodligen på innehållet i hamburgarna som vanligt.

Jag sågar sänkningen totalt eftersom den bara gynnar de som har råd att äta ut dagligen om de nu sänker sina priser.

Jag sågar sänkningen totalt eftersom den bara gynnar de som har råd att äta ut dagligen om de nu sänker sina priser.

Du har missförstått det hela, det är ju barnfamiljern som ska äta ute 12% oftare nu, så att dom slipper vara hemma när Rut städar åt dom.

Pizzabagarna i min stad betalar inte ut lön och betalar de ut lön så tar de bara en bunt ur kassaapparaten. Jag har en god vän som jobbar med ekobrott, han bara garvar åt sänkningen.
Det finns säkert en och annan som sänker sina priser, men McDonald minskar förmodligen på innehållet i hamburgarna som vanligt.

Lobbygrupperna skall ju ha sitt. För jag tror knappast att regeringen själv trodde på att det skulle skapa en massa mer jobb, eller sänkta priser.

Bara en tanke; Billigare lunch= fler äter ute= mer personal behövs i det långa loppet i restaurangbranschen. Kanske
Hur som helst, sänkt moms skapar åtminstone inte färre jobb.

Men det är ju egentligen bara en förflyttning av pengarna. Om lunchpriserna inte sänks och lönerna inte höjs hos en restaurang betyder att ägaren får mer pengar i fickan. Dessa pengar går antingen åt till att betala ut mer svarta pengar eller återinvesteras i fler restauranger eller utbyggnad av den befintliga, eller kanske till och med ett utbygge av hans hus.
På samma sätt som ROT-avdraget är en bra idé för att få mer pengar i rullning (pengar försvinner inte bara upp i det blå, de flyttas runt vilket är bra då staten får in mer skatt som sedan betalas ut hit och dit) så är sänkt restaurangmoms antagligen ett bra sätt att få lite mer ruljans på kronorna.

Det vi behöver oroa oss för är att pengar flyttas utanför landets gränser, som att vi handlar mer och mer varor över gränserna eller att de tillfaller bolag som till exempel Carema som ägs av bolag stationerade utomlands. Det är då pengarna inte gör någon nytta för staten.
Så Borgs förslag om att förbjuda icke-svenska bolag att agera inom vården är riktigt bra, nu behövs dock lite mer sådana förslag DÄR DET GÅR. Till exempel att kommuner inte ska köpa in bygghjälp av polska byggfirmor, vilket de ej gör idag men där det har varit på agendan på lokalpolitisk nivå att man vill ha den möjligheten.
Idioti när pengarna ändå stannar inom landet även om den anstränger budgeten betydligt mer.

Polisen köper in en hel del VW.
En svensk polisbil skall ingalunda vara en äcklig passatajävel.

Hur var det nu...

Bifogat

• ImageUploadedByTapatalk1328947214.418196.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1328947214.418196.jpg
    62.4 KB · Visningar: 42
Polisen köper in en hel del VW.
En svensk polisbil skall ingalunda vara en äcklig passatajävel.

Men där har vi ju ett exempel där inga andra alternativ finns då både Saab och Volvo är skitbilar och övervärderade och då är de förlåtna :fakta

Men där har vi ju ett exempel där inga andra alternativ finns då både Saab och Volvo är skitbilar och övervärderade och då är de förlåtna :fakta

Du anser alltså att passater, med sin vana att rasa växellådor, bromsar som inte fungerar i regn och dörrlås som varken går att stänga eller öppna i minusgrader är ett bättre val?
Volvo hade en otrolig kvalitetsdipp under fordinflytandet (nästan ner till fordstandard) men det är på väg mot fornstora dar igen.
Jag anser fortfarande att stat, komun, post och landsting skulle beställt anpassade bilar och förnyat sitt fordonsstall när det var kris på bilmarknaden.

http://www.fokus.se/2012/02/bluffen/

Kan hända att det mer kommer att handla om vilken levnadsstandard man vill ha på ålderns höst än hur länge vi "måste" jobba?

Visst är det så. Jag ser inte riktigt problemet. Eller för att hålla med d1ce nedan, tycker jag nog att man har alla möjligheter att själv påverka utgången av det liv man väljer att skapa och leva. Men en stor del av svenska folket är ju generellt inget annat än en ganska stor bunt gnällkärringar som med fördel skyller alla motgångar på just alla andra än sig själv. :näsblod

Själv har jag på inrådan av min far sparat i flera olika privata pensionsförsäkringar sedan 18 års ålder, just av den anledningen att jag inte riktigt kunnat känna mig ens 50 % trygg med vad pensionssystemet en dag kommer att kunna erbjuda när man vill dra sig tillbaka... om det sedan blir vid 55 eller 75 års ålder kan jag inte svara på idag.

Jag vill påstå att pensionsålder och arbetstillfälle knappast är upp till någon annan än dig själv.

Inte med oändligt spelrum, men helt klart styrbart.

Väl sagt, lill-fjun! :tummenupp

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...