Vill du jobba tills du blir 75?

Nej, för du förlorar din rätt till arbete efter 67. Din chef kan sparka dig samma dag du fyller 67 om han vill.

Ja, som löntagare är det så, men som egenföretagare finns det ingen begränsning. Om chefen vill sparka dig så är det ju knappast ett ställe som man kan tänkas ha intresse av att jobba kvar på ändå.

Frågar också dig som verkar ha koll: hur fungerar det om man har en god relation med sin chef/arbetsgivare i dagsläget? FÅR man jobba kvar som löntagare, eller MÅSTE man sluta? Så som du skriver ovan låter det som att man mycket väl kan jobba kvar om förutsättningarna finns, bara att ens lagstadgade rätt att göra så försvinner..

Ja, som löntagare är det så, men som egenföretagare finns det ingen begränsning. Om chefen vill sparka dig så är det ju knappast ett ställe som man kan tänkas ha intresse av att jobba kvar på ändå.

Frågar också dig som verkar ha koll: hur fungerar det om man har en god relation med sin chef/arbetsgivare i dagsläget? FÅR man jobba kvar som löntagare, eller MÅSTE man sluta? Så som du skriver ovan låter det som att man mycket väl kan jobba kvar om förutsättningarna finns, bara att ens lagstadgade rätt att göra så försvinner..

Och hur stor andel av sveriges befolkning är egenföretagare? Du förespråkar alltså ett samhälle som tvingar folk från anställning till riskabelt liv som egenföretagare på livets höst? Folk som sällan eller aldrig behövt räkna ihop en fungerande budget eller jagat kunder. Hygglig prick du verkar vara.

Om din chef vill ha kvar dig efter 67 så kan du jobba även efter 67, men vill han byta ut din 67-årige mamma mot en pigg och allert 25-åring med silicontuttar så har han fritt fram och din mor har inga rättigheter att få behålla sitt jobb. Trots lång och trogen tjänst.

Det vore intressant att veta åldern på de som svarat i tråden. Min gissning är att de flesta är under 40, och att svaren kanske skulle se lite annorlunda ut om man frågar folk när de istället är runt 60-strecket.

Och hur stor andel av sveriges befolkning är egenföretagare? Du förespråkar alltså ett samhälle som tvingar folk från anställning till riskabelt liv som egenföretagare på livets höst? Folk som sällan eller aldrig behövt räkna ihop en fungerande budget eller jagat kunder. Hygglig prick du verkar vara.

Om din chef vill ha kvar dig efter 67 så kan du jobba även efter 67, men vill han byta ut din 67-årige mamma mot en pigg och allert 25-åring med silicontuttar så har han fritt fram och din mor har inga rättigheter att få behålla sitt jobb. Trots lång och trogen tjänst.

Nej, jag förespråkar inte samhälle där samtliga ska vara egenföretagare (det verkar ju annars vara en trend, redan i dagens läge, alldels utan min hjälp). Min poäng var väl att de som faktiskt vill jobba längre än till 67 är såpass få, och rimligen såpass hängivna sitt jobb att de inte skulle banga för att starta ett eget företag. Med tanke på ditt svar så verkar det ju dock som att man inte ens behöver det, då relationen med arbetsgivaren självklart måste vara god oavsett om man ska fakturera eller som löntagare. Dessutom, vill man jobba kvar på ett företag efter pensionsåldern där man inte anses önskvärd så måste man vara duktigt gift med jobbet, menar ju jag.

Bättre att ungdomarna får chans att komma in på arbetsmarknaden istället och låta 67 åringarna få lite ledighet efter att ha jobbat hårt i många år.

Och hur stor andel av sveriges befolkning är egenföretagare? Du förespråkar alltså ett samhälle som tvingar folk från anställning till riskabelt liv som egenföretagare på livets höst?

fast man får vara beredd på ett karriärbyte så att man orkar med tills man fyller 75?

Det vore intressant att veta åldern på de som svarat i tråden.

Jag undrar snarare vad du är för en sorts människa som tar dig rätten att veta när folk vill pensionera sig?

Själv är jag för ett fritt samhälle där var och en själv väljer när han/hon vill pensionera sig. Oavsett om det sker vid 35 eller vid 95. Själv har jag passerat 40 och gillar verkligen inte sossepackets svinaktiga sätt att vara förmyndare för alla andra.

Men det är klart är man över 65 och tvingas jobba 10 år till så kan man ju sjukskriva sej.Förmodar att sjukpenningen är högre än pensionen

fast man får vara beredd på ett karriärbyte så att man orkar med tills man fyller 75?

Det beror ju dels på vilket jobb du har, samt så är jag helt säker på att alliansen kommer inte tvinga någon att jobba längre än idag. Tvångsmetoder är sånt som vänstern sysslar med. Alliansen kommer nog däremot att göra det ytterligare mer gynsamt att jobba förbi 65. Samt så hoppas jag och tror att dom ändrar reglerna så att de som vill får stanna efter 67 också med samma rättigheter som en 63-åring.

Men visst, jobbar man som murare och vill jobba till 75 så får man nog sannolikt byta bransh de sista åren om man ska orka.

Bättre att ungdomarna får chans att komma in på arbetsmarknaden istället och låta 67 åringarna få lite ledighet efter att ha jobbat hårt i många år.

Nu har du fallit i fällan att tro mängden arbetstuppgifter i landet är konstant och att vi därför måste dela på dom. Så funkar inte världen, det är snarare så att desto fler som arbetar desto konkurrenskraftigare blir vi och desto fler tjänster kommer att efterfrågas.

När jag blir gammal ska jag flytta till Indien där jag kan leva som en kung för några tusen/månad och ägna mig åt ideellt arbete i mån av ork!

...och idiotförklara oss, Fredrik!

Jag tror inte att han behöver anstränga sig för att idiotförklara dig, du sköter det bra själv ser det ut som :gnissla

Självklart måste pensionsåldern höjas om vi blir äldre eftersom vi inte godtar andra besparingar som skulle kunna förebygga en höjning av pensionsåldern.
Men jag är ganska övertygad om att hans "uttalande" är taget ur sitt i sammanhang på ett eller annat vis. Eller så gör han så här för att kunna höja åldern till 70 istället för 75, då har vi helt plötsligt "förhandlat" oss ner från 75. Smart, svenskar är lättlurade så de köper det nog.

Jag tror inte att han behöver anstränga sig för att idiotförklara dig, du sköter det bra själv ser det ut som :gnissla

Självklart måste pensionsåldern höjas om vi blir äldre eftersom vi inte godtar andra besparingar som skulle kunna förebygga en höjning av pensionsåldern.
Men jag är ganska övertygad om att hans "uttalande" är taget ur sitt i sammanhang på ett eller annat vis. Eller så gör han så här för att kunna höja åldern till 70 istället för 75, då har vi helt plötsligt "förhandlat" oss ner från 75. Smart, svenskar är lättlurade så de köper det nog.

Jag tror inte det är taget ur ett sammanhang.

Men att pensionsystemet som det var innan och är nu är en ekvation som inte går ihop är ju en sanning som både denna och den föra regeringen försökt undvika att få i fokus.

Nu har du fallit i fällan att tro mängden arbetstuppgifter i landet är konstant och att vi därför måste dela på dom. Så funkar inte världen, det är snarare så att desto fler som arbetar desto konkurrenskraftigare blir vi och desto fler tjänster kommer att efterfrågas.

Ekonomiskt sett för Sverige är det bäst om både 20 åringarna och 75 åringarna jobbar, men var finns de jobben? Inte i Sverige i alla fall. Vill en arbetgivare behålla en 67-åring idag så är det fullt tillåtet. Vissa tar ut både pension och blir erbjuden att fortsätta att arbeta och tjänar gräslig mycket pengar.

Jag ser ungdomsarbetslösheten som ett mycket större problem än eventuella pensionärsjobb.

Sen att kalkylerna för framtida pensioner inte går ihop är en annan sak, men gör saker i rätt ordning. Fixa jobb åt undomarna först och höj pensionsåldern sedan.

En sjuklig 67 åring som bara klarar av att koka kaffe på jobbet men som så gärna vill vara kvar av sociala själ är väldigt dyrbar för ett företag medan det är ett enormt resursslöseri med alla undomar som trots bra utbildningar inte får jobb de är utbildade för. Det är välutbildade ungdomar som kommer att skapa våra framtida jobb i Sverige.

Last edited:
Ekonomiskt sett för Sverige är det bäst om både 20 åringarna och 75 åringarna jobbar, men var finns de jobben? Inte i Sverige i alla fall. Vill en arbetgivare behålla en 67-åring idag så är det fullt tillåtet. Vissa tar ut både pension och blir erbjuden att fortsätta att arbeta och tjänar gräslig mycket pengar.

Jag ser ungdomsarbetslösheten som ett mycket större problem än eventuella pensionärsjobb.

Sen att kalkylerna för framtida pensioner inte går ihop är en annan sak, men gör saker i rätt ordning. Fixa jobb åt undomarna först och höj pensionsåldern sedan.

En sjuklig 67 åring som bara klarar av att koka kaffe på jobbet men som så gärna vill vara kvar av sociala själ är väldigt dyrbar för ett företag medan det är ett enormt resursslöseri med alla undomar som trots bra utbildningar inte får jobb de är utblidade för. Det är välutbildade ungdomar som kommer att skapa våra framtida jobb i Sverige.

Låt ungdomarna jobba för en lön som man klarar att ha en etta och en gammal risig skitbil så ska du se att det börjar dyka upp mer jobb för ungdomarna. Å andra sidan vill de ju inte jobba för det för att de är för bra för det. (Jodå, jag har hört både bekanta och syskonbarnens polare säga sånt) Sänk sedan kostnaderna för att ha dem anställda, så blir det säkert ännu bättre. De ska däremot jobba på riktigt, inget jävla gratisjobbande för skitföretag som regeringen lyckats med nu.
De av mina polare (när det begav sig i slutet av 90) och syskonbarn (undrer 2000) som var beredda att ta skitjobben fick faktiskt konstigt nog jobb med. Sedan var de ju tvugna att leta upp jobben med.

Låt ungdomarna jobba för en lön som man klarar att ha en etta och en gammal risig skitbil så ska du se att det börjar dyka upp mer jobb för ungdomarna. Å andra sidan vill de ju inte jobba för det för att de är för bra för det. (Jodå, jag har hört både bekanta och syskonbarnens polare säga sånt) Sänk sedan kostnaderna för att ha dem anställda, så blir det säkert ännu bättre. De ska däremot jobba på riktigt, inget jävla gratisjobbande för skitföretag som regeringen lyckats med nu.
De av mina polare (när det begav sig i slutet av 90) och syskonbarn (undrer 2000) som var beredda att ta skitjobben fick faktiskt konstigt nog jobb med. Sedan var de ju tvugna att leta upp jobben med.

Tror de flesta unga vill jobba men det var klart lättare förr i tiden att faktiskt få ett fast jobb och säker inkomst så att man kunde flytta hemifrån och ha råd med både en skitbil och liten lägenhet. Nuförtiden så behöver man kontakter för allt möjligt. Försök att få tag på en billig hyresetta i Storstadsområdena om du kan...

Tror de flesta unga vill jobba men det var klart lättare förr i tiden att faktiskt få ett fast jobb och säker inkomst så att man kunde flytta hemifrån och ha råd med både en skitbil och liten lägenhet. Nuförtiden så behöver man kontakter för allt möjligt. Försök att få tag på en billig hyresetta i Storstadsområdena om du kan...

Sedan kan man ju flytta på sig för att hita jobb utanför Stockholm med.
Och nu har jag iofs bara varit på arbetsmarknaden i 15 år, men av alla de 15 åren har det låtit exakt likadant. Det var lättare förr, tja, det var det säkert, om man sträcker sig 40-50 år tillbaka. 30 eventuellt, 80-talet minns jag inte så mycket av arbetsmarknaden av, men misstänker att folk sa samma sak då med.
Och visst är kontakter viktiga. Utnyttja dem. Däremot är det inte så att kontakter ger säkra jobb, de ger tipps om var man kan fixa jobb, om man nu inte känner någon som driver företag utan några krav på kvalificerad arbetskraft.

Men har man inte råd till en bostad i Stockholm så kanske man inte ska bo i Stockholm heller? Det är ju precis lika självklart som att alla lantisar som inte får jobb måste flytta från sina byhålor.

Så vad är problemet?

Sen tror jag ungdommar haft svårt hitta ut på arbetsmarknaden i alla tider.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka