Vill bara påminna om att gå ur kyrkan i tid

Krameringen borde man kunna fixa själv, på ett miljömässigt accepterat sätt naturligtvis.

Kanske bättre att som i ditt fall inte veta när du ska dö, blir ju lite mer av en överraskning då...

Jag ser framför mig hur du på ett miljömässigt godtagbart sätt placerar dig i den miljöanpassade brännugnen och fäster ett snöre mellan handleden och startvredet, för att i exakt rätt ögonblick när du känner dödsstöten komma, rycka till och kremera dig själv! :tummenupp

Det är ju det praktiska med att inte veta, då behöver man inte bekymra sig om detaljerna, det får de efterlevande sköta, och kyrkan ordnar jordfästningen. Perfekt! :)

Gällande begravningsmetoder rekommenderar jag senaste numret av Filter, där en tant utvecklat en metod att frystorka människor. Efter genuint motstånd från kyrkan såklart verkar det som hon kommer få dra igång det hela.

Recycling ål dö vej lixom.

Blankett utskriven, postas på lunchen :tummenupp!

Ses vi nånstans så låt mig bjuda på en kaffe, det är jag skyldig för att nån fick mig att ta tag i vad skulle gjorts för många år sen!

Det är kul att du är så engagerad i att gemene man ska trivas och inte bli förbisedda på sina arbetsplatser.

De ska åtminstone inte få lida på religiösa grunder för mina pengar. Nån måtta får det vara. :D

Vem/vad är Wonderwizard och på vilket sätt bidrar Wonderwizard och du till det som Wonderwizard åstadkommer?

Vet du inte vem hojsheriffen är??? det finns en tråd om WW:tummenupp

Det blir mindre hojtjyvar ifall man sponsrar WW. :banana

Last edited:
Bluedridge, ditt inlägg var by far det bästa i tråden - vaffan tog du bort det för? :confused:
Jag hann dock läsa det sista också, nej jag vet inget om det där, låter läsvärt, länka gärna.

Blankett utskriven, postas på lunchen :tummenupp!

Ses vi nånstans så låt mig bjuda på en kaffe, det är jag skyldig för att nån fick mig att ta tag i vad skulle gjorts för många år sen!

Jag dricker inte kaffe men en grogg kan du få bjuda på :D

Så där då var det klart, nu fick jag ju råd med alla fototillbehör jag precis beställde....

Lyckades äntligen komma ihåg att skicka in det där papperet idag. Sitter och funderar på vad jag ska lägga mina tusenlappar på muhahaha :yoparty

kan man dumpa det på kyrkan den siste eller?

den här tråden hjälpte nog till:

http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=3277650

"Över 70 procent av svenskarna är medlemmar i Svenska kyrkan. Samtidigt visar kyrkans statistik att nästan 72 000 har valt att lämna kyrkan det senaste året medan knappt 6 500 människor har inträtt, förutom de som har döpts.

Det motsvarar omkring 165 miljoner kronor i minskade intäkter varje år. Det är en liten summa med tanke på att kyrkoavgiftsintäkten totalt är på elva miljarder kronor per år."

11miljArder?? för fantasier, jösses.

Last edited:
Härligt, nu kan jag le hela dagen tack vare det :) De ska inte ha en krona mer än vad de är värda och det är inte mycket då de lurar människor å det grövsta.

Det som blir mest patetiskt är alla lama "argument" om varför folk går ur kyrkan i tråden. Alla vet att de som går ur gör det för att de är snåla och vill ha pengarna själva. Övrig argumentation är kuriosa.

Kyrkan gör massor med bra saker för massor med människor men högst troligen har du ingen aning om kyrkans verksamheter utanför de artiklar du googlar fram där det står något sensationellt.

Dom gör säkerligen massa bra saker, men varför hoppas på deras goda vilja. Merparten av det de gör är väl ändå funktioner som borde tillhandahållas av samhället, med den insyn och möjlighet att påverka som det innebär.

Själv hade man inte så mycket val i frågan, då man vart medlem automatiskt. Fan, vi sjöng till och med psalm det första vi gjorde i skolan varje morgon(80-talet). Har dock fått ut tummen och gått ur nu.

Det som blir mest patetiskt är alla lama "argument" om varför folk går ur kyrkan i tråden. Alla vet att de som går ur gör det för att de är snåla och vill ha pengarna själva. Övrig argumentation är kuriosa.

Vem är du att bestämma vilka argument som är "lama" eller ej? Alla har sina egna skäl oavsätt om det är pengarna eller nåt helt annat och de skälen är lika bra som något annat.
Ja, pengarna är en del i varför jag gick ur kyrkan förra året men det är främst för att jag helt enkelt inte är troende och ser därför ingen anledning till att var med.

Se där, ett litet trådlyft. :)

Själv tycker jag snarare att det är direkt korkat att lägga flera tusen om året på något som jag är totalt ointresserad av.

Om det finns tillräckligt många människor som är intresserade av att bevara kyrkor för att göra det så är det ju strålande, då kan de ju göra det. Jag är fullständigt ointresserad av det.

Om folk vill ägna sig ägna sig åt kristet andlig samvaro och stötta varandra så är det väl också strålande, då kan de ju göra det.

Om folk behöver professionell hjälp i samband med kriser så finns det utbildat folk utanför kyrkan som jobbar med sådant, terapeuter, psykologer etc, som kan finansieras via skatten. Jag ser inte varför jag ska betala för det igen, bara för att Svenska Kyrkan är intresserade av att bedriva parallellverksamhet på området.

Själv har jag bland annat förlorat min mor och en av mina bästa vänner, och det är klart att det var fördjävligt, men det skulle aldrig falla mig in att gå till en präst för att få hjälp med det. De är säkert duktiga på sådant i en del fall, men för mig är det alldeles för privat för att sitta och prata om med någon vars hela fundament och innersta värderingar jag betraktar som sagor.

Gillar man Svenska Kyrkan verkar det vettigt att vara med där, gillar man schack verkar det vettigt att vara med i en schackklubb och gillar man roadracing så verkar det vettigt att vara med i en roadracingklubb. Jag säger inte att något är bättre än något annat, eller rättare sagt, det är väldigt individuellt vad som är bättre, men att vara med i en klubb man inte är intresserad av är ju bara puckat. Om det är snålt så visst, då är jag snål.

Tack för påminnelsen! Äntligen har man fått det gjort!

sista oktober var nog sista dagen för kommande året men bättre sent aldrig

I och med att han begärde utträde ur kyrkan före första november förra året har han i år sänkt sin skatt med 6 600 kronor.

- Det är främst de ekonomiska skälen som gjorde att jag lämnade kyrkan. Jag är inte troende och fann ingen anledning att vara med och betala, säger han.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article242693.ab

vakvar_136115w.jpg

"Svenskarna har tillhört kyrkan i över 1000 år och var och en måste fundera över varför vi ska bli den första generationen som går ur", säger kyrkoherden.
Schysst skruv på det resonemanget. Om man inte har funderat över sitt medlemskap, gissningsvis för att man inte är speciellt intresserad av det, så bör man alltså vara medlem? Jag tycker snarare att det är lämpligt att fundera igenom saken innan man går med i en sammanslutning.

Att de lyckades mygla in mig som medlem när jag var nyfödd förändrar ingenting; jag vill själv besluta vilka organisationer jag ska vara med i. Och jag ska villigt erkänna att jag inte noga har funderat igenom alla aspekter av ett medlemskap i Svenska Kyrkan, precis som jag inte noga har funderat igenom ett medlemskap i Synskadades Riksförbund. Jag nöjer mig med att konstatera att jag varken är religiös eller blind, och därför intresserar ingen av organisationerna mig tillräckligt för att jag ska överväga ett medlemskap.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT