Vilket land ska USA invadera nästa gång

valmers skrev:
Visst, bra för välståndsutvecklingen för 100 år sedan. Numera vet vi att Bibeln är en samling vandringssägner, visserligen skickligt berättade, men ändock endast sägner.

Hur vet vi det? För att KG-hammar sagt det kanske...

Menar inte att du har fel men exakt vad är det som säger att det inte skulle vara bra med dessa sägner som rättesnören även de nästa 100 åren?

Numera

Det är alltid så att vi som lever nu, tror oss befinna, i en alldeles speciell tid där helt andra förutsättningar råder. Denna känsla av "utvaldhet" visar sig på olika sätt. Ett tag fanns det tex något som hette "ny ekonomi".

ah17 skrev:
Hur vet vi det? För att KG-hammar sagt det kanske...

Menar inte att du har fel men exakt vad är det som säger att det inte skulle vara bra med dessa sägner som rättesnören även de nästa 100 åren?

...

Du förespråkar en stat styrd med bibeln som ledstjärna?

t-rex skrev:
Du förespråkar en stat styrd med bibeln som ledstjärna?

Nej.

Men om jag inte har något val så vill jag bo i sådant samhälle. Detta eftersom historien visat att dessa samhällen är överlägsna samhällen styrda av Koranen, Manifestet och you name it.

Snart kommer väl någon med dravlet om att alla religioner/kulturer minsann är lika bra.

ah17 skrev:
...

Snart kommer väl någon med dravlet om att alla religioner/kulturer minsann är lika bra.

Vem vet. Själv väntar jag på "vart är detta land påväg? :mad: :mad: :machinegu :kulspruta :kulspruta!" citaten. De brukar vara roliga.

ah17 skrev:
Nej.

Men om jag inte har något val så vill jag bo i sådant samhälle. Detta eftersom historien visat att dessa samhällen är överlägsna samhällen styrda av Koranen, Manifestet och you name it.

Intressant, på vilket sätt har historien visat det?

ah17 skrev:
Följ pengarna min gosse....

Varför snackar du en massa utan att backa upp varför du tycker det? Jag är väldigt intresserad av religionshistoria och speciellt islam/judendom/kristendom så jag är nyfiken på hur du menar historien visar detta. Nå låt höra.....

Chris Ash skrev:
Varför snackar du en massa utan att backa upp varför du tycker det? Jag är väldigt intresserad av religionshistoria och speciellt islam/judendom/kristendom så jag är nyfiken på hur du menar historien visar detta. Nå låt höra.....

På motsvarande sätt som kommunismen visade sig underlägsen kapitalismen har islam visat sig underlägsen kristendomen.

Jag har inte hört om hur fattiga och "förföljda" kristna flyr till muslimska länder där de kan få en årslön i månatligt bidrag.

Du kan säkert krysta fram en egen definition på framgång lika löjeväckande som den om att debatten i Norge/Danmark är densamma som i gamla svedala.

ah17 skrev:
På motsvarande sätt som kommunismen visade sig underlägsen kapitalismen har islam visat sig underlägsen kristendomen.

Jag har inte hört om hur fattiga och "förföljda" kristna flyr till muslimska länder där de kan få en årslön i månatligt bidrag.

Hur man räknar rikedom är ju lite olika, men jag kan tänka mig att de inte så jättekristna länderna Kuwait, Saudiarabien, Qatar & Oman och kanske ett par till borde hamna rätt högt upp.
Att säga att ett lands religon är avgörande för välståndet är att göra det mycket lätt för sig.

Vad menar du med Danmark/Norge?

Last edited:
Victor skrev:
Hur man räknar rikedom är ju lite olika, men jag kan tänka mig att de inte så jättekristna länderna Kuwait, Saudiarabien, Qatar & Oman och kanske ett par till borde hamna rätt högt upp.
Att säga att ett lands religon är avgörande för välståndet är att göra det mycket lätt för sig.

Vad menar du med Danmark/Norge?

Ja kanske det, exakt hur stor betydelse religionen har är svårt att kvantifera.

Nämn tre muslimska demokratier....

Ja de hade gud med sig när de bosatte sig över oljepölarna. Men vem lärde dem utvinna oljan och vem har skapat de fantastiska produkterna som efterfrågar olja?

Nämn tio uppfinnare/uppfinningar av muslimer?

ah17 skrev:

Nej, jag är inte så allmänbildad att jag kan det. Och det är inte för att jag är korkad (du får såklart tro vad du vill om det), snarare att jag inte har läst nånting om det i skolan eller i svenska medier.
Jag tror nog att jag har svårt att kläcka tio svenska uppfinnare som har gjort något vettigt.

Last edited:
ah17 skrev:

Det är en jämförelse jag aldrig tidigare sett i något sammanhang och som dessutom är obegriplig för mig. Vilka paralleller drar du?

ah17 skrev:

Menar du att Sverige är ett samhälle styrt av bibeln? Jag kan nämligen inte få det till något annat än att du menar Sverige i ovanstående inlägg. Förtydliga gärna om jag har fel.

Min uppfattning är att kristendomen genom historien inte på något sätt lyckats bättre än islam när religion och styre blandats ihop med varandra, skulle jag vara tvungen att välja så skulle det nog snarare luta åt tvärtom.
Det har utförts vidriga grymheter i bådas namn precis som det begåtts i de flesta andra religioners och ideologiers namn.

Men det var islam som tillät judar och kristna när europeerna marscherade mot Jerusalem slaktandes folk av annan tro. Kristna levde sida vid sida med muslimerna i Ottomanska riket under samma tid som krigen melan protestanter och katoliker på 1600-talet flammade som värst. Muslimer hade tillåtit folk av annan tro i sina länder i över tusen år när kristna mördade miljontals människor i tex Nordamerika och Kung Leopolds Kongo. Det var inte muslimer som stod i vakttornen vid Auschwitz-Birkenau eller Chelmno utan sekulära västerlänningar.

Är det något som skiljer Islam och Kristendomen åt genom århundradena så är det att islam har haft en helt annan tolerans mot oliktänkande.

Ska man börja rabbla hemskheter religon har ställt till med så kan ni fortsätta i månader. Det är ingen hejd på eländet och att säga att den ena är bättre än den andra är löjligt.

ah17 skrev:
Ja kanske det, exakt hur stor betydelse religionen har är svårt att kvantifera.

Nämn tre muslimska demokratier....

Ja de hade gud med sig när de bosatte sig över oljepölarna. Men vem lärde dem utvinna oljan och vem har skapat de fantastiska produkterna som efterfrågar olja?

Ja fyfan visa dom vars skåpen ska stå. ALla musslimer är ju dumma i huvvet jöh! Och negrarna hade ju inte gjort nånting av värde förrens amerikatt gav dom jobb och tak över huvudet och framförallt tvingade dom till kristendom. För att itne prata om japsarsvinnen!! Buddhisterna har aldrig lcykats med nånting heller!!!1 SIEGTUNA!

ah17 skrev:

Var försöker du komma? Det är ju allmänkunskap att araberna var skickliga vetenskapsmän som vi europeer har att tacka för mycket. Framförallt var de skickliga matematiker,astronomer och kemister.

Tex...

721: Abu Hayyan, framställer kemikalier som salpetersyra
890: Al-Razi, atomär teori för materien och rummet
890: Al-Razi, andromeda galaxen
1000: Ali Al-hazen, reflektion, brytning och linser
1000: Ali Al-hazen, pinhole kamera som visar att ljuset går i raka linjer in i ögat
1054: Kina and Arabien, Supernovan i Krabbnebulosen observeras
1121: Al-khazini gravitationen verkar mot jordens centrum

Mer läsning:
http://www.levity.com/alchemy/islam13.html
http://www.al-bab.com/arab/science.htm

Chris Ash skrev:
Var försöker du komma? Det är ju allmänkunskap att araberna var skickliga vetenskapsmän som vi europeer har att tacka för mycket. Framförallt var de skickliga matematiker,astronomer och kemister.

Tex...
Men åh, det där är ju bara oviktig smörja, musslimerna har ju säckert inte ens uppfunit brödrostar eller elden änn!!1

honkiie skrev:
Men åh, det där är ju bara oviktig smörja, musslimerna har ju säckert inte ens uppfunit brödrostar eller elden änn!!1

Desstom tycker jag de där förbannade myslimerna bevisat hur kassa de är när de inte alls passade på att skapa kolonier i samma utsträckning som oss vettiga kristna och till skillnad från de framgångsrika goda kristna Amerikanerna så var ju muslimerna rätt kassa på att förvalta den riktigt sunda handeln med slavar...

Last edited:
korvgubbe skrev:
Desstom tycker jag de där förbannade myslimerna bevisat hur kassa de är när de inte alls passade på att skapa kolonier i samma utsträckning som oss vettiga kristna och till skillnad från de framgångsrika goda kristna Amerikanerna så var ju muslimerna rätt kassa på att förvalta den riktigt sunda handeln med slavar...

Ähum, inte skapade kolonier sa du?
Crissy, kan du dra av en tre, fyratusen ord om muslimers framfart i medelhavet? Tack.

För övrigt försöker i alla fall jag diskutera nutid. :) Irak var säkert en cool flodkultur men det känns liksom passé.

Markus skrev:
För övrigt försöker i alla fall jag diskutera nutid. :) Irak var säkert en cool flodkultur men det känns liksom passé.

Ja, den är nog förmodligen ganska sönderbombad vid det här laget. Av svennar tydligen :freak

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back