Vilket land ska USA invadera nästa gång

Chris Ash skrev:
Jag är lite nyfiken på vilka kristna stater du menar? Eller du jämför muslimska stater med sekulära västländer?

Isåfall finns det ju ingen poäng mer än att sekularisering är bra, vilket jag till fullo håller med om.

Men så länge man blandade religion med styre så fanns det knappast några resultat som pekade i riktningen att kristendom skulle vara bättre än islam.

Sekulära västländer bygger på kristna värderingar. EU var bara en hårsmån från att skriva in det i konstitutionen. Ingen slump att det var just kristendomen som nämndes.
Nej det finns inga kristna stater vilket beror på att kristendomen inte blandar ihop politik och religion. De flesta människor förstår nog ändå vad som menas med ett kristet land.

Victor skrev:
Du menar på fullt allvar att vissa är dummare pga att de är födda i ett visst område eller kallas för muslimer?

Tänk dig in i följande hypotetiska exempel:

Föreställ dig en religion som förespråkar inavel, förtryck av homosexuella, förtryck av kvinnan, räntefri ekonomi, samt att man skall dunka huvudet 5 timmar om dagen i något som påminner om bön. :Bugar

Absolut helt hypotetiskt men hävda du på fullaste allvar att en sådan religion är bra för dess utövare jag då är du inte lite naiv.

ah17 skrev:
Sekulära västländer bygger på kristna värderingar. EU var bara en hårsmån från att skriva in det i konstitutionen.

Ja det är riktigt att stater med en kristen historia givetvis är färgade av detta än idag. Men att påstå att det är detta som gör att vi kommit längre än de muslimska länderna är att göra det oerhört enkelt för sig och se det man vill se. Du menar att det är de kristna värderingarna snarare än sekulariseringen och de processer och skeenden som västvärlden gått igenom som är orsaken?
Dessutom är islams värderingar mycket lika kristendomens.

Man ska komma ihåg att västvärldens process för att komma dit den är idag knappast har gått enkelt och smärtfritt, två världskrig med sammanlagt 70 miljoner döda för att ta ett exempel. Men vad är det som säger att den muslimska världen inte kan komma till samma resultat längre fram i tiden? Det var inte så väldigt länge sen Sverige hade dödsstraff, ingen rösträtt för kvinnor och obligatoriska husförhör. Att världen inte utvecklas i samma takt är inget nytt, för 1000 år sedan var araberna många hundra år före Sverige, demokratiseringsprocessen i dessa länder har nästan precis börjat, vilket ger dem i alla fall hundra år på sig att uppnå ”vår status”.

ah17 skrev:
Ingen slump att det var just kristendomen som nämndes.

Nej det är nämligen oerhört ovanligt att länder med månghundraårig historia som kristna, skriver in islam eller shinto i sin konstitution. Det var inte så att de satt och valde mellan världens religioner.

ah17 skrev:
Nej det finns inga kristna stater vilket beror på att kristendomen inte blandar ihop politik och religion. De flesta människor förstår nog ändå vad som menas med ett kristet land.

Jaha så det är därför, och islam blandar givetvis ihop politik och religion? Hur var det för 500 år sen? Var kristendomen helt skild från alla former av politik då? Och hur kan det komma sig att det finns muslimska sekulära länder?

Dina svepande generaliseringar är lika tröttsamma som meningslösa. Vi kan inte komma till några vettiga slutsatser om religionernas förträfflighet eller destruktivitet för länders utveckling enbart genom att jämföra dagens kristna och muslimska samhällen eftersom det finns en hel hög andra variabler att kasta in i leken. Vi skulle behöva två exakt likadana länder med exakt samma förutsättningar och sedan låta dem utvecklas med varsin religion. Annars är jämförelser ointressanta. Kristendomen och Islam har utvecklats vid sidan om varandra, påverkat varandra, splittrats, krigat, spridit sig till nya områden, utsatts för påverkats av olika grupperingar inom religionen, påverkats av andra religioner, av samhällenas utveckling inom de sociala, politiska, tekniska och vetenskapliga områdena. Dessutom uppstår islam under väldigt stark influens av både judendom och kristendom. Det är sålunda extremt vanskligt att försöka ge sig på generaliserande jämförelser i såhär stora och komplicerade perspektiv.

Varför hela tiden försöka svartmåla islam och koppla ihop religionen och dess utövare med en massa negativa egenskaper som skulle vara speciellt utmärkande för just dessa? Det tyder bara på att man är okunnig och inskränkt. Detta svartmålande skiljer sig inte nämnvärt från när man försökte förknippa religionen judendom och dess utövare med diverse negativa saker på 30-talet.

ah17 skrev:
Tänk dig in i följande hypotetiska exempel:

Föreställ dig en religion som förespråkar inavel, förtryck av homosexuella, förtryck av kvinnan, räntefri ekonomi, samt att man skall dunka huvudet 5 timmar om dagen i något som påminner om bön. :Bugar

Absolut helt hypotetiskt men hävda du på fullaste allvar att en sådan religion är bra för dess utövare jag då är du inte lite naiv.

Som sagt.....Varför sitta och spy ut dina fördomar och rena lögner om islam här? Du har uppenbarligen ingen aning om vad islam står för. Bättre att lära sig det än att sprida en massa hat om något man inte begriper sig på, och nej, nationell.se är ingen bra källa om man vill lära sig mer om islam. Du är inte ett dugg bättre än de islamistiska extremgrupperna, eller några andra politiska extremer för den delen.

Är det så konstruktivt att bara hata, vad är ni i "motståndsrörelsen" så rädda för?

Last edited:
Chris Ash skrev:
Som sagt.....Varför sitta och spy ut dina fördomar om islam här?

Vilka är mina fördomar? Att inavel är skadligt?
Allt jag säger är att jag tror inte på dravlet om religoners lika värde. 2/3 av folket delar min uppfattning.

Chris Ash skrev:
Du har uppenbarligen ingen aning om vad islam står för.
?

Till skillnad från dig eller. Det finns miljoner tolkningar om vad Islam egentligen står för. Skulle din tolkning vara mer rätt än någon annans?
Innebörden är sekundär.

Religioner får stå för vad de vill. För mig är resultatet viktigast.

Du behöver inte kunna förstå Newtons rörelseekvation för att inse resultatet av att hoppa från ett höghus, typ WTC.

Löjeväckande att i efterhand komma och säga jo men egentligen så....bla..bla.
Kommunismen står också för väldigt fina tankar tycker jag, personligen. Ändå är jag lite utav en kapitalist. Konstigt? Inte alls, kommunismen funkar ju mindre bra i praktiken, trots allt det goda det egentligen står för.

Chris Ash skrev:
Är det så konstruktivt att bara hata, vad är ni i "motståndsrörelsen" så rädda för?

Du får väl fråga motståndsrörelsen, jag är bara en helt vanlig medborgare.

Chris Ash skrev:
Slaveri har ingen plats i någon av bokreligionerna idag. .

"Slavery is a part of Islam," he announced in a recent lecture. "Slavery is part of jihad, and jihad will remain as long there is Islam." He argued against the idea that slavery had ever been abolished, insulting those who espouse this view as "ignorant, not scholars. They are merely writers. Whoever says such things is an infidel."

Al-Fawzan is no maverick. He is:

A member of the Senior Council of Clerics, Saudi Arabia's highest religious body;
A member of the Council of Religious Edicts and Research;
Imam of the Prince Mitaeb Mosque in Riyadh; and
Professor at Imam Mohamed Bin Saud Islamic University, the main Wahhabi center of learning.

http://www.danielpipes.org/blog/123

Ja så var det med den saken......

Iställer för dina patetiska försök att försvara Islam mot dess brister kan du väl komma med lite goda exempel istället. Nu menar jag inte vackra tolkningar av Koranen utan reella exempel. Upplys mig!!

Kan inte låta bli, tänkte "dum svensk" första som kommer upp

- "Du simmar ur bild Kaj! Kaj! Kaj! Du simmar ur bild!"

Sen att man jobbar på en helpdesk stryker det ännu mer att det finns dumma svenskar.

- Jag kommer inte in på min dator.
...5min felsökning, kollat konto, lösenord..

Jag:
-Blinkar lampan på nätverkskortet?

-Nej.. sladden verkar inte sitta i... :3freak

ah17 skrev:
Allt jag säger är att jag tror inte på dravlet om religoners lika värde.

Nä det har jag förstått.

ah17 skrev:
Till skillnad från dig eller. Det finns miljoner tolkningar om vad Islam egentligen står för.

Det är alldeles riktigt att det finns olika tolkningar. Men om man vill få en någorlunda rättvisande bild av islam bör man kanske studera tolkningen som

1.Överenstämmer med hur majoriteten av världens muslimer ser på islam
2.Överensstämmer med hur majoriteten av världens koranlärde ser på islam
3.Överensstämmer med hur majoriteten religionsforskare och liknande akademiker världen över ser på islam

Visst finns det extrema grupperingar som har ett helt annat synsätt på islam. Just detta synsätt brukar påfallande ofta delas av islamofobiska västerlänningar som helt saknar kunskap om islam både vad gäller skrifter, kultur och dess historia.

Det är ganska farligt eftersom man tenderar att aldrig rikta sin kritik mot de som den är avsedd för utan nöjer sig med att angripa "islam" eller "muslimerna" med saker som majoriteten inte alls står för. Vilket knappast underlättar för varken förståelse eller ömsesidig respekt.

ah17 skrev:
"Slavery is a part of Islam"

Jaha och för att han säger det så är det förstås den rådande uppfattningen bland världens muslimer? Det är precis detta jag menar, rikta kritiken mot de extrema människofientliga krafterna istället för mot religionen. Bara för att det existerar slaveri i Dominikanska republiken så betyder det inte att kristendomen förespråkar slaveri. USA var en stor demokrati med mycket slavar, Grekland som brukar kallas världens första demokrati hade slavar. Inte innebär väl detta att en demokrat förespråkar slaveri? Slaveri var vanligt förekommande i muslimska länder förr, precis som nära nog överallt i världen.

Eller är du av uppfattningen att tex Fred Phelps eller Helge Fossmo är representativa för alla världens kristna?

ah17 skrev:
Iställer för dina patetiska försök att försvara Islam mot dess brister kan du väl komma med lite goda exempel istället. Nu menar jag inte vackra tolkningar av Koranen utan reella exempel. Upplys mig!!

Det är intressant att du avfärdar merparten av världens religionsforskare -historiker med mera som "patetiska".

Om vi ser strikt på islam som religion så är den ju mycket lik kristendomen vad gäller grundläggande värderingar. Många av dem är sunda, självklara och lätta att hålla med om, om alla människors lika värde osv.

Om vi istället ser på praxis så är muslimernas större tolerans mot andra religioner, ett exempel som jag nog vill kalla gott. Även om det är en generalisering. Det har naturligtvis alltid funnits intoleranta muslimer.

Islam och kristendom kan man nog säga delar sina bra och dåliga sidor. Islam är ju i mångt och mycket en modernare variant av samma sak.

eus skrev:
Vad kul för Markus att han har hittat en kompis!
Mindre kul för oss andra som ogillar muslimhatet kanske...
Men det är lite skillnad på dem.
Markus, också känd som: :rofl-mannen brukar inte argumentera så värst mycket. Han är lite mer smygande.
Den här killen (ah17) är lite mer pang på. En riktig jäkel på att dribbla bort sig själv genom att diskutera vidare med CrisCrash, Generalen, Korvis mfl.

Det här är som Discovery, man lär sig något och det är underhållning!

Chris Ash skrev:
Det är intressant att du avfärdar merparten av världens religionsforskare -historiker med mera som "patetiska".

Återigen, det är inte den litterära skönheten som diskuteras utan det verkliga utfallet. Kommunismen som teori är också vacker.

Chris Ash skrev:
Om vi istället ser på praxis så är muslimernas större tolerans mot andra religioner, ett exempel som jag nog vill kalla gott. Även om det är en generalisering. Det har naturligtvis alltid funnits intoleranta muslimer.
.

Ja de är ju extra toleranta mot judar. Hur var det nu med antalet kyrkor och synagogor i KSA?

http://switch5.castup.net/frames/20041020_MemriTV_Popup/video_480x360.asp?ClipMediaID=60227&ak=null

Chris Ash skrev:
Islam och kristendom kan man nog säga delar sina bra och dåliga sidor. Islam är ju i mångt och mycket en modernare variant av samma sak.

Fräscht och modernt!

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=230505

När jag var i din ålder trodde jag också på den argumentering du framlägger.

Spinky Spendrup skrev:
Han är lite mer smygande.

Yes, I am very sneaky. Thank you Sir.

ah17 skrev:
Fräscht och modernt!

Men, asså hallå!!!!!!
De där är ju vercklihetten, den disckuterar vi inte här!!!!!!!!!!!!!! :kocko Här snackar vi teorirna som vi lärt os på hålltimmen, min fröcken säger ju att islam är bra.
HAHAHAHAHAHA!!!!!!!!!!!!!!!! :yoparty :machinegu

Chris Ash skrev:
Slaveri har ingen plats i någon av bokreligionerna idag. .

Hur är det med avståndstagandet till slaveriet idag?

"Avståndstagande idag De muslimska länderna har inte tagit avstånd från det muslimska slaveriet Samtliga kristna länder inblandade i slaveriet har tagit avstånd och bett om ursäkt. Stora ekonomiska summor har givits i bistånd till Afrika "
http://www.fomi.se/artiklar/slaveri.php

Vilka är mina fördomar? De eventuella fördomar jag har gentemot Islam är betydligt mindre än de fördomar du har mot dem som kritiserar Islam.

Vilka fördomar har Ayaan Hirsi Ali?
"Ayaan Hirsi Ali säger att muslimska samhällen är mentalt och materiellt efterblivna och att samhällen i väst visar den muslimska kulturen alltför stor respekt."

http://www.svd.se/dynamiskt/kultur/did_10416135.asp
http://www.erixon.com/pm/islamdebatt.htm

Hävdar du, fortfarande, på allvar att alla kulturer och religioner är likvärdiga?

Spinky Spendrup skrev:
Den här killen (ah17) är lite mer pang på. En riktig jäkel på att dribbla...
!

Tack för den.

Spinky Spendrup skrev:
Det här är som Discovery, man lär sig något och det är underhållning!

Vad har du lärt dig idag då?

ah17 skrev:
Återigen, det är inte den litterära skönheten som diskuteras utan det verkliga utfallet. Kommunismen som teori är också vacker.

Vilket utfall menar du? Menar du att kristna är bättre människor än muslimer?

ah17 skrev:
Ja de är ju extra toleranta mot judar. Hur var det nu med antalet kyrkor och synagogor i KSA?

Fräscht och modernt

Att många araber är hatiska till judarna beror snarare på politiska än religiösa faktorer.

Att lyfta fram enskilda händelser och situationer när man diskuterar något så stort och komplext som en månghundraårig världsreligion är inget annat än vulgärargumentering.

Koranskolorna som jag känner dem är knappast det kritiska tänkandets värn. Men det finns likaledes till exempel kristna friskolor i Sverige som bedriver undervisning kring bibeln på liknande sätt.

ah17 skrev:
När jag var i din ålder trodde jag också på den argumentering du framlägger.

Ja det måste vara en mognadssak.

Chris Ash skrev:
Vilket utfall menar du?

Tja varför skall jag svara på denna fråga när du inte svarar på mina?

I kraft av min mognad och visdom skall jag dock ge dig ett svar, i form av en sokratisk fråga:

Ta och titta på rubriken "Vilket land ska USA invadera nästa gång?"

Att frågan överhuvudtaget kommer upp, vad kan detta bero på?

Innan du svarar på den kan du svara på alla andra frågor du slingrat dig från.

Chris Ash skrev:
Att många araber är hatiska till judarna beror snarare på politiska än religiösa faktorer.
.

En suck av lättnad hörs bland alla förföljda judar.....

ah17 skrev:
Hur är det med avståndstagandet till slaveriet idag?

"Avståndstagande idag De muslimska länderna har inte tagit avstånd från det muslimska slaveriet Samtliga kristna länder inblandade i slaveriet har tagit avstånd och bett om ursäkt. Stora ekonomiska summor har givits i bistånd till Afrika "
http://www.fomi.se/artiklar/slaveri.php

Och det bevisar vad? Att islam förespråkar slaveri? Jag skulle för övrigt vara mycket skeptisk till all form av "fakta" som står på den där sidan. Även om de snyggat till ytan på den en hel del på senare tid....

ah17 skrev:
Vilka är mina fördomar? De eventuella fördomar jag har gentemot Islam är betydligt mindre än de fördomar du har mot dem som kritiserar Islam.

Vilka fördomar har Ayaan Hirsi Ali?
"Ayaan Hirsi Ali säger att muslimska samhällen är mentalt och materiellt efterblivna och att samhällen i väst visar den muslimska kulturen alltför stor respekt."

Till exempel att islam uppmanar till slaveri.

Jag förnekar väl inte att det finns stora problem i muslimska länder, om du tror det har du fått det om bakfoten. Men man måste tänka längre än näsan räcker ibland och inse att man inte bara lyfter ut och isolerar "Islam" som roten till precis allt ont.

Sen är ju retoriken intressant...."Mentalt efterblivna samhällen".....

ah17 skrev:
Hävdar du, fortfarande, på allvar att alla kulturer och religioner är likvärdiga?

Nej, men jag hävdar fortfarande att islam inte är farligare än någon annan bokreligion.

ah17 skrev:
No probs.

ah17 skrev:
Vad har du lärt dig idag då?
Inlägg 83, 87 och 88 är intressanta. Du bör repetera första stycket i inlägg 88 för dig själv ett par ggr.

Vidare så anser jag att du är lite otydlig med vad du själv tycker. Mycket länkande till andras åsikter och det känns inte som om du riktigt läser vad de andra här skriver.

Du kanske vill besvara några enkla och jätteskojiga "pest eller kolera" frågor som tidsfördriv?

1. Miljöpartiet / Sverigedemokraterna?
2. Adolf/Stalin
3. Stoppa invandringen och kasta ut alla invandrare som redan är här/Släpp invandringen fri
4. Tensta/Torneträsk
5. Tvingas gå till Jehovas "rikets sal"/Moskén i resten av ditt liv
6. Tvingas bli högerextrem bombare/muslimsk bombare (du kommer på tv vilken du än väljer, pråmiss)
7. Deportering till Iran/Nordkorea

svara som 1 A, 2, B etc.

På Discovery går allting i repris.

Last edited:
Spinky Spendrup skrev:
Vidare så anser jag att du är lite otydlig med vad du själv tycker.

Glashus! :yoparty Glashus! :yoparty

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back