Vilket hårddiskfabrikat är 'bäst'?

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Behöver nu en ny hårddisk och står i valet och kvalet. Vilken tillverkare gör dom bästa diskarna?

Jag har haft bäst resultat med seagate. Minst driftproblem, minst förlust av utrymme, tystare än de flesta andra jag har haft.
Det finns säkert många bra att välja mellan så mitt enda råd är att INTE köpa IBM!!!! Det är troligtvis det absolut sämsta skit som någonsin tillverkats! Har haft två stycken större ibm och båda har krånglat mer än alla andra och tappat tonvis med utrymme!
Men kolla nördsiten "sweclockers.com" och sök efter ämnet, finns massvis av trådar om vilka som är bäst etc.

Goines skrev:
Behöver nu en ny hårddisk och står i valet och kvalet. Vilken tillverkare gör dom bästa diskarna?

Du kommer att få många svar ska du veta, alla har olika smaker, som om du skulle fråga vilken MC märke är BÄST.

Vad menar du med bäst ??????

Snabbast respons tid
Tystast
eller något annat.

Som Dee_cati sa akta dig för IBM, men för tilfället skulle jag ta det med en nypa salt, dom äldre varianterna av IBM var lite instabila av sig, men köper du en ny IBM/HITACHI hårddisk idag så skulle jag inte vara orolig.

Dom flesta hårddiskar har en responst tid på 8.5 ms. Medans Seagaten har en på 9 ms. Så det skiljer 0.5 millesekunder, så det är inget som märks eller vad tror du.

Ska du ha en tyst hårddisk så är det Seagate som gäller, dom har sagt tidigare att IBM är ganska tyst av sig, jo det kanske dom är om man jämför med Maxtor, Western Digital mm. Men jämfört med en Seagate så låter IBM som ett tröskvärk.
Jag kör själv med en Seagate & en Maxtor (följde med datorn) Ska byta ut tröskvärket med namn Maxtor inom dom närmaste dagarna mot en Seagate :tummenupp

Lycka till med valet av HD, & tänk efter....... :7peta

Dee_cati skrev:
mitt enda råd är att INTE köpa IBM!!!! Det är troligtvis det absolut sämsta skit som någonsin tillverkats!
Det var ett bra tag sedan det stämde, det var två produktionsserier som det var problem med, det är sedan länge åtgärdat. Numera är det Hitachi som tagit över IBMs hårddisktillverkning och de aktuella Hitachi/IBM-diskar som finns att köpa har minst lika bra kvalitet som andra märken.

Personligen gillar jag Seagate, dom är tysta men ganska långsamma, men för mig är ljudnivån nästan det viktigaste.

Har råkat ut för 3 krashade IBM, 2 st ur 75GXP -serien samt en ur 120GXP -serien. Alla var inte mina men tillhörde bekanta. Aldrig mera IBM kan jag ju säga. Den jag fick tillbaka efter den av dom som var min har ett lagerljud som skulle orsaka hjärtinfarkt hos vilken hojmeck som helst...

Nu har jag 2 st Seagate Barracuda 7200.7 i RAID 0 samt en Barracuda IV i en annan maskin och dom är både tysta och pålitliga. En polare (vars 75GXP kraschade) har en likadan Barracuda IV och jag har just lurat på farsan (vars 120GXP kraschade) 2 st Barracuda 7200.7.

IBM är skräp! Har crashat 2 st själv på 2 månader, och min vän 5 st på ett år. Seagate funkra bra tycker jag. Köp nån blaska med recensioner på hårddiskar. www.sweclockers.com kanske har något intressant annars.

IBM är hur bra som helst, vi körde dem till och med i en av servrarna. 75GXP hade grava problem, därefter ska det vara löst. Jag kör enbart IBM och har aldrig havererat en disk. Däremot tenderade en seagate disk jag hade att gå väldigt varm och självdö tills den svalnade.

Glömde nämna att jag har faktiskt en av de beryktade 75GXP (46Gb) som har snurrat i styvt 3 år nu :tummenupp

Målet är i första hand driftsäkerhet och i andra hand ljudnivå. Såg att Seagate har en serie som har 25dB. Det gillar vi. :D

Goines skrev:
Målet är i första hand driftsäkerhet och i andra hand ljudnivå. Såg att Seagate har en serie som har 25dB. Det gillar vi. :D
Om det är driftsäkerhet du vill ha så kolla på maxtor maxline 2, 300 gb, 3års garanti, används i NAS enheter bla.. 5400rpm så den är inte det snabbaste som finns

Jag har för tillfället en maxtor, en ibm och en seagate. Ibm'n är den som hittills tappat mest minne, seagaten är som uffe sa tystast men mellan ibm och maxtor skiljer det inte mycket i ljud. Nu har är det inte alls samma cache på maxtor och seagate så det kan jag inte jämföra.
Fortfarande så tycker jag inte ibm håller måttet men det kanske är ett måndagsexemplar jag har fått.
Nu har du iofs köpt disk men till andra så rekommenderar jag ALDRIG ibm, inte heller efter att hitatchi tagit över. Seagate funkar bra och är billiga, mer behövs inte för att hålla toppen ensam :)

Last edited:
Min Segate har börjat Bruma väldigt mycket, Tror den är på väg att ge sig efter 2år. Men den har tålt mycket stryk tappat den några gånger. Andra vänner har ju kört IBM diskar som bara gått sönder för vanlig användning.

Så jag köper nog en segate till.

Dee_cati skrev:
Nu har du iofs köpt disk men till andra så rekommenderar jag ALDRIG ibm, inte heller efter att hitatchi tagit över. Seagate funkar bra och är billiga, mer behövs inte för att hålla toppen ensam :)
Och fortfarande så handlade det om produktionsserier som sedan länge utgått, dagens IBM/Hitachi-diskar är enligt flertalet tester minst lika driftsäkra som konkurrenterna.

Köp en Hitatchi disk, de gör bland de bästa diskar som finns ute på marknaden. Dock ska det vara av den senare serien, dvs. "minst" 180 gxp. Jag har en sådan och är kanonnöjd. Inhandlade även en maxtor disk för några veckor sedan, även den av ny modell och jag trodde jag hade fått in råttor i datorn eller kommit tillbaka till pentium 1 tiden. Har aldrig hört på maken till mer surr o knaster, nej. Nästa disk blir en hitachi, de presterar bäst av flertalet jämförda diskfabrikat som finns för den enskilde konsumenten (seagate, maxtor osv.) och är därtill mkt billigare.

Va jobbigt att läsa att alla har haft sånna problem med IBM.. har haft säkert 15-20 st ibm diskar.. ingen av dom har strulat... dock WD och seagate har jag haft problem med.. antingen är det bara att jag har haft tur med ibm och otur med dom andra eller så är det nått som ni gör fel... kör för tillfället med 3 st IBM 120 gb diskar varav 1 är 2 år gammal eller nått sånt...

men som fler säger, detta är nog en smaksak.. läs på www.tomshardware.com om du vill ha vettiga svar... här kan vi sitta och munnhuggas hela veckan det blir du inte klokare på...

sgtpepper skrev:
Och fortfarande så handlade det om produktionsserier som sedan länge utgått, dagens IBM/Hitachi-diskar är enligt flertalet tester minst lika driftsäkra som konkurrenterna.

Det är nog som du säger och nu orkar jag inte öppna min burk och kolla vad det står på min drygt ett år gamla ibm-120gigare. Men det blir inga fler såna iaf :) I skolan hade vi några samsung som jag tyckte var grymt bra. Men de kostade nästan dubbelt så mycket som våra övriga WD'diskar så det gör väl sitt till....
Annars köper man en dyr 120gigare och sen ett 500-pack dvd-rskivor för billig summa så har man genast billigt utrymme, om man är ute efter det vill säga...

Dee_cati skrev:
Annars köper man en dyr 120gigare och sen ett 500-pack dvd-rskivor för billig summa så har man genast billigt utrymme, om man är ute efter det vill säga...
Det finns inga dyra 120GB IDE-diskar nuförtiden, 120GB är på väg ut och alla är i princip billiga, man får en 120GB-disk för runt 800-900 spänn, det är i runda slängar 7 kr / GB.

Åjo, nog hittar du 120gigare för uppåt 10k om du bara letar :) Det jag menade var att köpa en med grymt bra prestanda och komponenter som funkar och sen köpa skivor för resterande utrymme. En skiva kan man få för runt 1.50:-/Gb och uppåt.

Till alla er som säger "akta er för IBM" läs på =P

IBM hade problem med 60GXP / 75GXP serien. Efter detta så botades "trumvirvel" effekten. Sitter här med 3st 80gb / 1st 120gb 120GXP 7200rpm diskar från IBM. Har fungerat FELFRITT i 1½år.

Har även 3st Samsung Spinpoint V80 7200rpm som fungerar felfritt.
Den enda disktillverkare jag "ogillar" är Segate, just min (Segate barracuda 60GB ata 133 7200rpm) har en felande tempsensor.Blir även något varmare än övriga diskar (uppmätt med vanlig termometer).

Föreslår ett packe med IBM 180GXP 120GB 7200rpm. Funderar själv på att köpa 3-4st.

Fråga de som säljer hårddiskar - de säger samma sak - köp inte IBM aka Hitachi om ni vill behålla era filer...

Min 120GXP (den sista av mina IBM:are som fortfarande är i livet) beter sig konstigt, låter mysko och har blivit långsam.
De nya diskarna bygger på samma konstruktion!

Finns en anledning till att Ibm har gett upp hårddiskarna...

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...