vilken offroad ska man välja?

fredrik_wt

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
ATV
ännu en fråga för kompisens räkning:

vilken offroad ska man välja med dessa förutsättningar?:

Hojen ska gå att ha till lite mer inspirerande stadskörning( lite slang åka osv) dock ej bankörning.

det ska även vara möjligt att åka 15mil utan att avlida totalt.

vad skulle ni tittat efter? jag känner att jag inte kan rekommendera nån som är bra på båda. (men då har jag ingen direkt erfarenhet av olika offroadare heller)
 
Honda XR 650, KTM Lc4 640, Yamma TTR600, Suzuki DR650se
Jag skulle INTE rekommendera Wr:en för stadskörning...
 
Kan rekomendera en XR650...
bra på allt, men inte bäst på något kan man väll sammanfatta den.
Bra mos i motorn är det också.

15 milsturer åker man iofs inte gärna(hård sadel).
 
men det går... just ttr verkar jävligt smal o pissig att åka långt på.

hojar som Freewind, transalp o BMW 650 gs då? åker man ju bra på... men kanske inte så kul? :confused: får kanske inte upp en sån på slangen?

vad talar emot WR som nån sa?
 
fredrik_wt skrev:
men det går... just ttr verkar jävligt smal o pissig att åka långt på.

hojar som Freewind, transalp o BMW 650 gs då? åker man ju bra på... men kanske inte så kul? :confused: får kanske inte upp en sån på slangen?

vad talar emot WR som nån sa?

Det är serviceintervallerna som talar emot WR:en annars är det en kanonhoj.
Det blir mycket skruvande för att hålla igång den på gatan.
Sen är väl ingen av dom hojarna som jag räknade upp speciellt sköna på gatan om man ska åka långt.
Alla dom hojarna som du just räknade upp är ju byggda för gatan, vilket i sin tur drar ner "grusvärdet" en del. (så klart)
Skulle tro att du kan få upp dom alla tre på bakhjulet, har inte provat själv.
 
XT600 har en bred och mjuk sadel. 15 mil går, men är väl inte att rekommendera egentligen om inte vägen är väldigt krokig.
Slanga går väl om man vill, men något häpnadsväckande ös är det ju inte.
Serviceintervallet ligger på 1000 mil på nyare hojar. (-00 och framåt tror jag)
 
fredrik_wt skrev:
men det går... just ttr verkar jävligt smal o pissig att åka långt på.

hojar som Freewind, transalp o BMW 650 gs då? åker man ju bra på... men kanske inte så kul? :confused: får kanske inte upp en sån på slangen?

vad talar emot WR som nån sa?

klart att det går, jag har gjort det ett flertal gånger och lever ännu :tummenupp

om du vill ha en offraod med lite motor så titta på xr650 eller ktm lc4:a modellerna

ttr, dr och xt är rena traktorer om man jämför, men mindre servicekrävande
 
En KLX650 spöar alla ovannämda hojar både på insidan och utsidan...

Jag har en till salu. Den är FET.. =)


(blev ett litet moppefuckoinlägg, hoppas ingen tar illa vid sig... hehe)
 
Ghost skrev:
Det är serviceintervallerna som talar emot WR:en annars är det en kanonhoj.
Det blir mycket skruvande för att hålla igång den på gatan.
Sen är väl ingen av dom hojarna som jag räknade upp speciellt sköna på gatan om man ska åka långt.
Alla dom hojarna som du just räknade upp är ju byggda för gatan, vilket i sin tur drar ner "grusvärdet" en del. (så klart)
Skulle tro att du kan få upp dom alla tre på bakhjulet, har inte provat själv.


Inte bara service intervaller som gör den olämplig. Kör man en WR t.ex 10 mil motorväg kommer den motorn att inte må så bra...
Smörjning, kylning etc är intebyggda för konstant varvtal över längretider.


Jag kan oxå rekomendera en XR650R.
Och den kan man wheela med i 3an, ska gå att få upp den i 4an och med lite teknik. :hej

Jag tycker nog inte att den hårda sadeln är det värsta med att köra långt med XRen, utan den totala avsaknaden av vindskydd...
Nu har jag bara kört "långt" med XRen i höst ch vinter klimat, så det kanske inte blir så jobbigt när det är 25+ grader :)
(men visst, lite träsmak får man ju...)
 
I. Bestäm hur mycket du är villig att lägga.
II. Kolla in modeller på nätet samt vilket prisläge dessa verkar ligga i beggat
III. Provkör några

:tummenupp
 
Gustav1 skrev:
XT600 har en bred och mjuk sadel. 15 mil går, men är väl inte att rekommendera egentligen om inte vägen är väldigt krokig.
Slanga går väl om man vill, men något häpnadsväckande ös är det ju inte.
Serviceintervallet ligger på 1000 mil på nyare hojar. (-00 och framåt tror jag)
Kan också rekomendera XT:n! Slanga går ju skitbra?! Körde till Tierps flygraka med brorsans XT och det var väl runt 15 mil och det funkade bra trots mest motorväg. Toppar 170 om man ligger ner :)
 
PutteLiten skrev:
Jag tycker nog inte att den hårda sadeln är det värsta med att köra långt med XRen, utan den totala avsaknaden av vindskydd...
QUOTE]


Speciellt njutbart blir det i högre farter på motorväg... :)
 
Zana skrev:
En KLX650 spöar alla ovannämda hojar både på insidan och utsidan...


Du har väl en klx650c? (tyckte jag läste nånstans)
Det är en skaplig skillnad på c och r modellen
 
Ghost skrev:
Det är serviceintervallerna som talar emot WR:en annars är det en kanonhoj.
Det blir mycket skruvande för att hålla igång den på gatan.
Sen är väl ingen av dom hojarna som jag räknade upp speciellt sköna på gatan om man ska åka långt.
Alla dom hojarna som du just räknade upp är ju byggda för gatan, vilket i sin tur drar ner "grusvärdet" en del. (så klart)
Skulle tro att du kan få upp dom alla tre på bakhjulet, har inte provat själv.

det är vad som sägs. Jag känner flera som kört mycket/länge med wr:en. de håller. en gick ju i dakar. Men köp inte en 426 innan 02, där är femmans växel lite tokig.

Visst är det en hoj man ska serva med ny olja och så ofta men den rasar inte så lätt.
 
Teo skrev:
Visst är det en hoj man ska serva med ny olja och så ofta men den rasar inte så lätt.

Det var just det där med intervallen som gör att den inte är så optimal att ha på gatan.
Sen är den som PutteLiten säger inte konstruerad för att gå på jämna varvtal över längre perioder som det lätt blir på gatan.
Jag sa aldrig att den rasar lätt.
Sköter man bara servicen så håller den hur länge som helst. :tummenupp

:)
 
Ghost skrev:
Det var just det där med intervallen som gör att den inte är så optimal att ha på gatan.
Sen är den som PutteLiten säger inte konstruerad för att gå på jämna varvtal över längre perioder som det lätt blir på gatan.
Jag sa aldrig att den rasar lätt.
Sköter man bara servicen så håller den hur länge som helst. :tummenupp

:)

helt sant! Gaspådrag ger soppasprut som både smörjer och kyler. men man kör sällan cross på e4:an längre sträckor, det är som att sitta på en 2"4:a
på högkant..
de kräver aktiv körning och kärlek(läs frisk olja) :tummenupp
 
fredrik_wt skrev:
ännu en fråga för kompisens räkning:

vilken offroad ska man välja med dessa förutsättningar?:

Hojen ska gå att ha till lite mer inspirerande stadskörning( lite slang åka osv) dock ej bankörning.

det ska även vara möjligt att åka 15mil utan att avlida totalt.

vad skulle ni tittat efter? jag känner att jag inte kan rekommendera nån som är bra på båda. (men då har jag ingen direkt erfarenhet av olika offroadare heller)
KTM 625,roligare än 640 och lika driftsäker :tummenupp
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top