Vilken kedja kör ni med?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Frågan till RR kollektivet är nekel: Vilken kedja märke/modell kör ni med och på vilken cykel har ni monterat den?

Är det extra lättrullade kittkedjor utan o-ring som gäller för att inte tappa någon onödig effekt eller är mer hållbara 520 XYZ-ring ert val?

Kör med originalkedja på min CBR1000RR -07, men det får nog bli en 520 till nästa säsong så jag undrar också vad folk kör med.

Till den gamla R6:an kördes det med en RK kedja (GXW520) från Greven. Funkade bra så det blir nog en sådan til CBR'en också.

På 250:n har jag DID ERS utan o-ringar, det är den lättaste kedjan jag känner till. Får sträcka rätt ofta och även med god smörjning får man inte ut mer än 100-200 mil. Delvis beror det nog på att Hondan (250) inte har ryckutjämnare.

Kör med DC 520 X-ring. Knappast därför det inte går fort för undertecknad. Bra livslängd.

På 250:n har jag DID ERS utan o-ringar, det är den lättaste kedjan jag känner till. Får sträcka rätt ofta och även med god smörjning får man inte ut mer än 100-200 mil. Delvis beror det nog på att Hondan (250) inte har ryckutjämnare.

Töjer den sig så när den står i garaget kan den inte vara särskilt bra. ;)

köpte en 530ZVX2 till min hoj... men såg efter bara 2 lugna mil att där saknades o-ringar på 2 ställen och det var inte jag som glömt det vid kjedjelåset.....sa till där jag köpt den och dom hade inte varit med om det innan.
Fick en ny bara dom fick tbx den gammla..snabb och bra service på Addemoto i Lund

Till ERF hojen är det värsta Afam 520 kedjan och det har funkat kanon.. Inte ens behövt spännt den efter en tävlingarna.. :)
Byter ändå kedja efter halva säsongen för att vara säker. :D

Duccen får 525 dyaste zxyRR kedjan jag kan hitta..

köpte en 530ZVX2 till min hoj... men såg efter bara 2 lugna mil att där saknades o-ringar på 2 ställen och det var inte jag som glömt det vid kjedjelåset.....sa till där jag köpt den och dom hade inte varit med om det innan.
Fick en ny bara dom fick tbx den gammla..snabb och bra service på Addemoto i Lund

Addemoto är guld. Mer prisvärda kedjor/drivpaket är nog svårt att finna.
De fick ju bra i test i någon blaska för 2-3 år sedan också. Kört mest på dessa.

Nu rejsar jag inte så ni kan ju låta bli att lyssna på mig om ni vill.
Hade 520 tidigare och det höll hur bra som helst. Upplevde inte att jag behövde spänna ofta eller att livslängden var kortare. Skall sitta 525 original på 750 04/05 Gixxer. Nu vart det 525 denna gång eftersom jag jagar sekundrar och inte 100-delar... Kanske jag får ett par extra mil men det verkar vara mer avgörande hur man vårdar kedjan än skillnaden mellan 520 & 525.

Passar en 520 x-ring på min gammla hoj... ?

Effektutaget är väl inte så massivt och du har ryckutjämnare? Kika på addemotos listor eller motsvarande. Svårt att tänka mig att det inte finns.

Last edited:
Kanske en dum fråga, men varför 520 istället för 530?
Har själv 520 på gixxern nu men både kedja och drev är helt slut så det ska köpas nytt, har ett 530 bakdrev liggande så går nu och funderar på om jag ska fortsätta med 520 eller köpa 530..

Jo, lite mer effekt blir det, och lite mer effekt motsvarar det, ungefär som att förarn bantar bort 10 kg eller så, hojen blir ju inte starkare, men axxar fortare ;)
Nej, det är inte samma sak.

Om du bänkar hojen med olika kraftiga kedjor kommer du att få olika effekt på bakhjulet.

Om du bänkar hojen med en person som väger 90 Kg och en som väger 100 Kg kommer du att få samma bakhjulseffekt.

:)

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...