Vilken kategori tillhör du?

På hojen är jag mer benägen att varna andra hojåkare. Bilen så gott som gubbkör jag och inte heller brukar jag tänka på mina medtrafikanter i samma utsträckning i lådan.

Brukar jag inte glo så noga vilken typ av kontroller det är, men jag vill hålla med. Är det blåsa som gäller så behöver man inte varna.

Håller med dig. Folk verkar ha ändrat beteende. Tidigare blev man nästan alltid varnad av många innan kontroll.
Men jag gör som du. Varnar alltid, utom när jag vet att det är nykterhetskontroll. Rattfylla gillas inte!

2.

Rattfyllerister är enligt mig farligare än Svenstyrbjörn med 25 år bakom ratten som ligger i 108 på 90-väg... Personligen ser jag hellre fler blås/beteendekontroller på vägarna än alla dessa plåtpoliser...

Enda ställena jag verkligen anser att plåtpoliser skulle göra ordentlig nytta är vid skolor/dagis men där ser man minsann aldrig några...

Endast vid hastihetskontroll och blinkar bara en gång.

Skulle jag bli stoppad för att jag varnat andra och hindrat polisen i deras arbete kan jag alltid skylla på att jag råkade komma åt spaken/knappen.

varnar. visst om jag vet att det inte är ngn hastighetskoll utan dom kollar bara kort och promillen så varnar jag ju inte. kör man alkoholpåverkad eller utan körkort så ska man inte vara på vägen. men köra för fort e ju ganska lätt :D

Quazar-Macami: Hur kan Polisen ser att ni varnar andra? När ni varnar då hade ni redan kör förbi polisen... eller?

Aldrig funderat så mkt över det...
Sen jag fått körkortet har jag bara sett nykterhetskontroller,
plåtisarna varnar jag inte för, då skulle jag få sitta och blinka
hela tiden, de är inte så svåra att se.

Hastighetskontroll gör de bara vid en skola som jag passerar
på väg till Ångströms, men där är det ju bara bra.
Eller det är bara den jag ser på min "vanliga rutt" iaf.

Fan vad ni är pantade. Hastighetskontroller är bra oavsett.
Många gånger är den som kör som en dåre pissfull eller drogpåverkad och där kommer ni och talar om att han ska sakta ner för ett par meter framför honom så står snuten - bra jobbat.

Fort kan man köra på tävlingsbana - i trafiken finns det regler av FLERA anledningar.
Mongotråd!

4or här? på sporthoj? skämtar du...

Detta forum är ett samlingsplats för många som verkligen inte vill följa några trafikregler, säger givetvis inte att alla är så här men en majoritet. Inte så konstigt visserligen med tanke på namnet "sporthoj" ;). Så fort det är något med polis eller annat så har polisen gjort fel även om mc åkaren kört i 300 på bakhjulet i fel riktning. Gäller inte bara polis utan allmänheten också...så varför tror du att det finns några 4or här?

Jag har fått för 2 fortkörningar samt fått mitt kort indraget en gång. Två böter för att ha kört utan bälte. Jag skriver på mina böter och är sur resten av dagen. Dock endast på mig själv för att det fan inte polisens fel att jag blivit fattigare. Av den anledningen varnar jag endast där det känns befogat, där polisen står endast för att få in sin heliga statistik. T ex på 90 väg då folk är påväg till och från jobb (stress! frun är sur! osv osv). Där anser jag att en hastighetskontroll endast är till för att dra in statistik. Är det en befogad plats där olyckor sker, barn finns osv så varnar jag inte (30 och 50 sträckor).

så vilken kategori är det? :) ingen aning. Endast min åsikt. Jag är ingen ängel men jag har mer vett än många andra.

Varnar alltid såklart, och har blivit hjälp ett par gånger.

Bästa var en gång när jag kom mot en favoritväg här i stan, plågade ut hojen på en raka som mynner ut över ett krön, just innan kommer en vit Saab från motsatt håll och tokblinkar, säkert en hojåkare! Hursomhelst så tokbromsar jag in för att smyga i laglig hastighet förbi en poliskontroll med ca 3-4hojar plus massa bilar ståendes längs vägen, aaaahhhh....! Tänkte nästan vända och tacka Saaben! :)

Tror vi är på samma spår fast jag är lite blinkgladare eftersom jag blinkar på 70-sträckor och de flesta 50-sträckor utanför stan också :)

Jag säger även att det inte är polisens fel. De gör bara sitt jobb men jag tycker att folk borde kunna anpassa hastigheterna lite bättre än de regler som finns. På extremt många 90-sträckor skulle det kunna vara 110 på dagtid för alla utom dem som tagit kortet för mindre än 12 månader sen och för pensionärer.

Men det skulle ju bli diskriminering och huja mig för det. Det är väl det värsta som finns (ironi)

Du har inte allt för stor förståelse för trafikregler och det kan ju kvitta. Men det finns flera anledningar till varför hastigheterna är satta som de är. Vägarna är arbetsplatsen för tunga fordon och håller du dig till reglerna så finns det marginaler för dig att hinna göra undanmanöver när(inte om) nån annan skulle göra ett misstag och så kan du överleva istället för att gasa i 180 på bulten och "så bara stod bilen stilla liksom" - och PANG!

Här är en 4a och fler kontroller på gatorna samt fler kameror med möjlighet till att fota baken på fordonet vid passage! :banana
Så slipper man sånt oförståndigt vägpatrask som Quazar!

Du har inte allt för stor förståelse för trafikregler och det kan ju kvitta. Men det finns flera anledningar till varför hastigheterna är satta som de är. Vägarna är arbetsplatsen för tunga fordon och håller du dig till reglerna så finns det marginaler för dig att hinna göra undanmanöver när(inte om) nån annan skulle göra ett misstag och så kan du överleva istället för att gasa i 180 på bulten och "så bara stod bilen stilla liksom" - och PANG!

Här är en 4a och fler kontroller på gatorna samt fler kameror med möjlighet till att fota baken på fordonet vid passage! :banana
Så slipper man sånt oförståndigt vägpatrask som Quazar!

Ah! Du är en sån "arg tant" som jag nämnde tidigare. Jag varnar för dig också! :arsele

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!