Vilken hoj går bäst?

danne_boy69

Saknar moral
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Sölvesborg
Hoj
Yamaha R1
Ska köpa min första hoj o står i valet o kvalet.
Vill ha en så pigg hoj som möjligt o väljer mellan en honda cbr 956 rr 02:a och yamaha r1 99,00 eller 01:ans modell.
Ni nu som kan de här med hojar vad ska man välja för att få mest för pengarna! Vill ju kunna ha kvar den i ett tag utan att tröttna på effekten!
R1:an ser ju grym ut men har CBR mer at erbjuda? De är frågan, vad är svaret? :gnissla
 
danne_boy69 skrev:
Ska köpa min första hoj o står i valet o kvalet.
Vill ha en så pigg hoj som möjligt o väljer mellan en honda cbr 956 rr 02:a och yamaha r1 99,00 eller 01:ans modell.
Ni nu som kan de här med hojar vad ska man välja för att få mest för pengarna! Vill ju kunna ha kvar den i ett tag utan att tröttna på effekten!
R1:an ser ju grym ut men har CBR mer at erbjuda? De är frågan, vad är svaret? :gnissla

cbr har väl snällare motorkaraktär. Tror inte du tröttnar på effekten på nån av dom.
 
danne_boy69 skrev:
Ska köpa min första hoj o står i valet o kvalet.
Vill ha en så pigg hoj som möjligt o väljer mellan en honda cbr 956 rr 02:a och yamaha r1 99,00 eller 01:ans modell.
Ni nu som kan de här med hojar vad ska man välja för att få mest för pengarna! Vill ju kunna ha kvar den i ett tag utan att tröttna på effekten!
R1:an ser ju grym ut men har CBR mer at erbjuda? De är frågan, vad är svaret? :gnissla


Det beror lite på vad du skall ha hojen till: Enbart racing eller lite touring med passagerare.

Själva effekten är ju lite svår att definiera, eftersom diverse olika faktorer, som Dynojet och slipon/bolton mm. måste räknas in.
Gissar att det inte är en helt ny hoj du köper, så kolla vad just "ditt" exemplar är utrustad med. Sen efter det så får du väl tänka om..."priset är värt"

Jag skulle ju hellre ta en Blade/ R1 med "massa utrustning" istället för en hoj utan utrustning, fast med lite mer effekt.

Av egen erfarenhet så är alltid "gräset grönare på andra sidan" dvs. det kommer alltid nytt och häftigare som man vill ha.

Lycka till med köpet!
 
Det var ngn vis som sa till mig en gång "Sitter det skit på hojen spelar det ingen roll"...


PS! Ta å testkör de hojar som du är intresserad av å bilda dig en egen uppfattning...
 
Hondan CB900F från 82 går nog bäst(i mitt garage). Gixxern är ganska så hård i sin gång mot hondans sävliga raka effekt register.

Alla utav dessa du räknar upp räcker mer än väl för en nybörjare.
 
hehe, "tröttnar på effekten" kombinerat med "första hoj", varför dyker alltid dessa ganska oförenliga påstående alltid upp i sånna här samanhang?

Kan det bero på att referensramar fullständigt saknas?, jag har hört liknade uttalande från noviser som sen nästan skitit på sig av draget i nåt med halva effekten hos de nämnda hojarna.
Nu fattas bara "jag har kört en del cross tidigare".

Nä nu var jag elak, provkör och se själv vad du åker bäst på, modellerna är likvärdiga i detta fall.
 
Last edited:
Effekt mässigt är det väl inte nån sån där slående skillnad.

Tror Hondan är lite bekvämare i längden.

Yamahan är väl lite mer kompromisslös.

Prova båda ordentligt innan du köper, för de är så himla individuellt vad man gillar och inte gillar.

Lycka till.
 
Båda hojjarna går som skit. Utan turbo tröttnar du rätt snabbt!

Kolla med MC-express, du kanske kan få loss en projekthoj därifrån för en rimlig summa!

/mina 2 cent..
 
danne_boy69 skrev:
Ska köpa min första hoj o står i valet o kvalet.
Vill ha en så pigg hoj som möjligt o väljer mellan en honda cbr 956 rr 02:a och yamaha r1 99,00 eller 01:ans modell.
Ni nu som kan de här med hojar vad ska man välja för att få mest för pengarna! Vill ju kunna ha kvar den i ett tag utan att tröttna på effekten!
R1:an ser ju grym ut men har CBR mer at erbjuda? De är frågan, vad är svaret? :gnissla

Hur svårt kan det vara... du ställer egentligen en fråga som du själv kan besvara, effekt? kolla upp det.. båda ca154hk original... vikt? Båda ca 170-75kg torrvikt.. Egenskaper? - båda sporthojar! Allt sånt här är busenkel fakta.. Vem bryr sig om den ena gör 0-200 på 8,9 och den andra på 8,7 :confused:
Köp den du tycker é snyggast... Men kollar du på honda-02 så borde du kolla R1-02 för att vara rättvis, tidigare mod R1 är ej direktinsprutad..
Lycka till i ditt enkla men knepiga val... :tummenupp
 
Köp ingen av dem, med tanke på att det blir din förstahoj. Du kommer nog att tröttna efter en månad och känna att "fan va lite effekt det finns". Såg en hojfilm (kommer inte ihåg vilken) där de i slutet hade en hoj med jetmotor (folk flög omkring när den startades), köp en sådan så kanske du klarar dig ett litet tag med effekten iaf. :tummenupp
 
JONQAS skrev:
Instämmer med föregående talare...
R1 -02, insprut, muskelmaskin...
nu är det ju faktiskt som så att 00-01 orna går bättre än tex 02orna. har testat så otroligt många gånger och svaret är samma varje gång.
 
None of the above! Köp en Gixxer för bövelen!
Och glöm inte att bunkra med fräscha kallingar från din lokala Dressmanhandlare!
 
danne_boy69 skrev:
Ska köpa min första hoj o står i valet o kvalet.
Vill ha en så pigg hoj som möjligt o väljer mellan en honda cbr 956 rr 02:a och yamaha r1 99,00 eller 01:ans modell.
Ni nu som kan de här med hojar vad ska man välja för att få mest för pengarna! Vill ju kunna ha kvar den i ett tag utan att tröttna på effekten!
R1:an ser ju grym ut men har CBR mer at erbjuda? De är frågan, vad är svaret?

[Sarcasm-level-high]
Neeeej! Du kan ju inte köpa dessa slöa hojar. Du kommer att tröttna jättesnabbt. Man lär sig skitfort o hantera dessa hojar till deras yttersta... Fireblade e skittråkig, nästan en touringhoj juh. Jag tror inte ens man kan burna stillastående med 'blejden, så du lär inte ens va kung vid korvmojen.. Och R1 är inte mycket o hänga i granen heller. Vadå. 150 hästar...? *gääääsp* Lagom nevös hoj. Köp gärna en R1 utan styrdämpare när du endå är i farten. Styrdämpare är ju till för nybörjare.. nejdu. En R1 rör knappt på sig om man inte är pinkinödig, har solen i ryggen har har bråtton till någonstans. Jag rekommenderar o dreva ner framkuggen till 3 kuggarsdrev för att få lite bättre acc osso.. :tummenupp

Jag tycker du ska satsa på en 'busa eller en Ninja ZX-12 som förstahoj. Gärna turbomatad. O kanske Power Commander. O lite helsystems-blås. Då kanska man klarar sig en helsäsong utan att tröttna på effekten. ..kanske. :dummer
[/Sarcasm-level-high]

:corn


ååå vad jag skulle vilja ha en sök-funktion på detta forumet..
 
Last edited:
JONQAS skrev:
Instämmer med föregående talare...
R1 -02, insprut, muskelmaskin...
planare effektkurva möjligen, men också tristare än de gammla förgasarmodellerna som inte är tröttare på något sätt.
Jag anser att det är en utseendefråga bara vilken man vill ha, kantigt vs rundade former.

Till trådstartaren, enda anledningen till att jag bryr mig om att skriva nåt är att jag hoppas "69" i ditt nick står för årtalet du är född och att du kanske är mogen för sånna här hojar även om ditt inlägg inte gav sken av det, lycka till
 
Last edited:
Zee skrev:
[Sarcasm-level-high]
Neeeej! Du kan ju inte köpa dessa slöa hojar. Du kommer att tröttna jättesnabbt. Man lär sig skitfort o hantera dessa hojar till deras yttersta... Fireblade e skittråkig, nästan en touringhoj juh. Jag tror inte ens man kan burna stillastående med 'blejden, så du lär inte ens va kung vid korvmojen.. Och R1 är inte mycket o hänga i granen heller. Vadå. 150 hästar...? *gääääsp* Lagom nevös hoj. Köp gärna en R1 utan styrdämpare när du endå är i farten. Styrdämpare är ju till för nybörjare.. nejdu. En R1 rör knappt på sig om man inte är pinkinödig, har solen i ryggen har har bråtton till någonstans. Jag rekommenderar o dreva ner framkuggen till 3 kuggarsdrev för att få lite bättre acc osso.. :tummenupp

Jag tycker du ska satsa på en 'busa eller en Ninja ZX-12 som förstahoj. Gärna turbomatad. O kanske Power Commander. O lite helsystems-blås. Då kanska man klarar sig en helsäsong utan att tröttna på effekten. ..kanske. :dummer
[/Sarcasm-level-high]

:corn


ååå vad jag skulle vilja ha en sök-funktion på detta forumet..

Stod det att han skulle börja köra dragster eller !? nä just det.... :fatta! En hayabusa väger ju ett ton eller två jämfört med de hojar han kollar på... :lol
 
Poacher skrev:
planare effektkurva möjligen, men också tristare än de gammla förgasarmodellerna som inte är tröttare på något sätt.
Jag anser att det är en utseendefråga bara vilken man vill ha, kantigt vs rundade former.

Till trådstartaren, enda anledningen till att jag bryr mig om att skriva nåt är att jag hoppas "69" i ditt nick står för årtalet du är född och att du kanske är mogen för sånna här hojar även om ditt inlägg inte gav sken av det, lycka till


Håller med. Tänk om det hade vatt en 81:a som inte ens haft A-kort i 5 år.. O inte har kollat försäkringspremier till dessa hojar.. Men det kanske går att försäkra den på morsan..eller?

:död
 
Du har ju redan en R1 juh!! enligt din profil text...
vad är det för fel på den :tungan
 
Jag förstår inte varför alla ska klaga på de som vill ha tex en R1a som första hoj, visst den är snabb som fan, men vill man ha en R1a så köper man väl fan en R1a och inte en cb400 lr liknande bara för att någon säger att det är en bättre första hoj.

Jag hade en R1a som första hoj och det ångrar jag inte en sekund.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top