Vilken hjälm är den bästa?

Tja, svaren du får är ju ganska individuella. Men det är du säkert medveten om.

På mitt huvud passar både Shoei och Arai. Slumpen har gjort att jag mest har kört med Shoei. Någon enstaka hjälm har varit BMW, vilket finkat utmärkt.

Ville man ha en rktigt tyst hjälm så fanns ju, åt minstånde för några år sedan, märket YES. Men hur dessa hjämar var map. annat än just ljudnivån är inte jag rätt man att svara på.

Mvh!
// Niklas

om vi alla hade samma skalle så skulle det kunna gå att svara

efter att ha testat 30-40 hjälmar på olika butiken
så hittade jag en som passade jävligt skönt
z-one..... sitter som gjuten.... men det har ju att göra med
formen på min skalle.... så det är ju bara prova en hjälm som sitter gött
på skallen, sedan titta lite på material osv. sedan ljudvolym osv.

med andra ord finns det ingen hjälm som är bäst för alla :yoparty

Goodstuff skrev:
Just visirmekanismen är inte så bra på ARAI men att köpa en mindre säker hjälm pga det är väl lite dumsnålt?
Shoei skulel jag kunna tänka mig men de pasar inte min skalle vilket ARAI gör perfekt.

Du understödjer allt lobbande och fakta om att ARAI är överlägset bäst och överläset allt utan att referera till något som helst (förutom "ett BIKE-test för några år sedan"). Om man ska vara så säker på något som du är så måste man kunna referera till oberoende tester för att vinna förtroende, inte skriva ur hjärtat.

Förresten, Xlite 801 (som jag personligen använder) vann ju över Arai och Shoei i förra (senaste) BIKE-hjälmtestet... Låter ju skumt, dom måste varit mutade... :hihi

//jaG

Zeb_Macahan skrev:
Du understödjer allt lobbande och fakta om att ARAI är överlägset bäst och överläset allt utan att referera till något som helst (förutom "ett BIKE-test för några år sedan"). Om man ska vara så säker på något som du är så måste man kunna referera till oberoende tester för att vinna förtroende, inte skriva ur hjärtat.

Förresten, Xlite 801 (som jag personligen använder) vann ju över Arai och Shoei i förra (senaste) BIKE-hjälmtestet... Låter ju skumt, dom måste varit mutade... :hihi

//jaG
Jag kan leta upp det numret av Bike, sökte på deras hemsida men hittade inte det testet, och har inte sett det senaste testet som du refererar till utan länk. ;)
Jag svarade på frågan om vilken hjälm som är bäst och Arai ligger jävligt bra till för det och det vet du också.

Zeb_Macahan skrev:
Kom också ihåg att den vann men har för mig att varken Arai eller Shoei hade toppmodellerna med, kanske för att de skulle vara dyrare än alla andra då. :va

Är visirmekanismen bra på Xlite? Det är mitt enda kriterium vid val av ny hjälm numera. ;) Drygt 4' verkar man kunna få en 801R för.

Under förutsättning att den passar bra på dig, så är ARAI RX7 Corsair världens säkraste motorcykelhjälm.
säg inte emot, jag vet mest om hjälmar av alla här inne :) :hihi
Arai köper man här....

Goodstuff skrev:
Jag kan leta upp det numret av Bike, sökte på deras hemsida men hittade inte det testet, och har inte sett det senaste testet som du refererar till utan länk. ;)
Jag svarade på frågan om vilken hjälm som är bäst och Arai ligger jävligt bra till för det och det vet du också.

Jag säger inte emot, dom ligger jävligt bra till, men inte jävligt bäst till bara för det.
Att enträget säga att något " är bäst " utan att stödja detta med fakta är som att tycka om Saab´s bilar nuförtiden ( :rolleyes: ).

Många märken gör oerhört bra hjälmar och många märken gör mindre bra. Att säga att någon "är bäst" är svårt om man tänker efter lite...

Neutral_å_så skrev:
Är visirmekanismen bra på Xlite? Det är mitt enda kriterium vid val av ny hjälm numera. Drygt 4' verkar man kunna få en 801R för

Visirmekanismen är väldigt enkel och smidig på Xlite. Bara en rörlig del och det är knappen man trycker in för att lösgöra visiret.

//jaG

Zeb_Macahan skrev:
Jag säger inte emot, dom ligger jävligt bra till, men inte jävligt bäst till bara för det.
Att enträget säga att något " är bäst " utan att stödja detta med fakta är som att tycka om Saab´s bilar nuförtiden ( :rolleyes: ).

Många märken gör oerhört bra hjälmar och många märken gör mindre bra. Att säga att någon "är bäst" är svårt om man tänker efter lite...
//jaG
Någon som har det senaste Bike testet som X-Lite vann? Eller har hittat andra seriösa hjälmtester på nätet?
Det går nog att säga att en hjälkm är bäst men det beror ju på hur de testas. Om jag inte missminner mig är du väldigt flitig med att tipsa om just X-lite. Undrar varför?

lpdata skrev:
Hej alla sporthojjare!

Har idag en Bieffe Predator som sitter kanon MEN när jag passerar 200km/h börjar jag få dimmsyn, provat att krypa ned mera bakom kåpan visst hjälper det men inte så mycket.
När jag tar frugans Nolan är den klart bättre men då låter den som satan istället.

Så vilken hjälm tycker ni är den bästa, dels skall den vara stilla i höga farter sedan skall den vara tyst oxå, finns det någon sådan hjälm?

Tacksam för svar i denna fråga

//Lasse

Kan starkt rekommendera SHOEI Z-ONE!
Både jag och tjejen köpte oss en var sin på BIKE-dagarna i år.

Ett tips är att köp en storlek mindre än vad som känns bekvämt där och då.
För mig kändes M tight och passformen perfekt men av erfarenhet så sätter sig en hjälm ganska rejält!
Slutade med en S alltså, gjorde duktigt ont i början vid påtagande och RIKTIGT ont vid avtagande!
Men nu efteråt när hjälmen satt sig och format sig efter mitt huvud ångrar jag mig inte en sekund, sitter totalt klockrent!
Inga vibrationer överhuvudtaget och bilden är glasklar vid riktigt höga farter!

Hulkomania skrev:
Kan starkt rekommendera SHOEI Z-ONE!
Både jag och tjejen köpte oss en var sin på BIKE-dagarna i år.

Ett tips är att köp en storlek mindre än vad som känns bekvämt där och då.
För mig kändes M tight och passformen perfekt men av erfarenhet så sätter sig en hjälm ganska rejält!
Slutade med en S alltså, gjorde duktigt ont i början vid påtagande och RIKTIGT ont vid avtagande!
Men nu efteråt när hjälmen satt sig och format sig efter mitt huvud ångrar jag mig inte en sekund, sitter totalt klockrent!
Inga vibrationer överhuvudtaget och bilden är glasklar vid riktigt höga farter!

Sa man skall kopa en som kanns for liten i borjan? :confused:
Har provat arai medium som gar pa men trycker sa man kanner spanningshuvudvarken nagon timme i framtiden, large passar utan att glappa och xl e forstor. Fragan ar darfor medium eller large? :3freak

lpdata skrev:
Nån som testat Caberg Solo?????

Jag har KBC chrome edition den är jävligt skön och tyst tycker jag:) har testat olika men den här var då bäst för mig, jävligt skönt foder också

Tror GR eller No1 kör med samma hjälp så höga farter borde den väll klara fint:D

Nursey skrev:
Har provat arai medium som gar pa men trycker sa man kanner spanningshuvudvarken nagon timme i framtiden, large passar utan att glappa och xl e forstor. Fragan ar darfor medium eller large? :3freak
Köp inte en hjälm som är för trång och som du måste stanna en gång i halvtimmen för att ta av under de första två åren för att den trycker för mycket och ger dig huvudvärk. Min erfarenhet är att hjälmar går ut sig ytterst marginellt (om man väljer rätt storlek vill säga). Lånar man däremot ut den till någon som har ett par storlekar större huvud så är det en annan femma... Passar large utan att glappa så är det nog rätt storlek. Har man köpt för stor hjälm finns ju alltid hjälmhuvor etc.

För övrigt är den bästa hjälmen "Amisano Gino Valenza" :fakta

Nursey skrev:
Jag tryckte på mig en Arai som jag knappt fick av mig efteråt, den satt rejält kring ansiktet, men nu, nån månad senare sitter den perfekt! :banana

oscar skrev:
Angående om det är samma som GP-hjälmarna så kan man ju aldrig vara säker. Jag vet dock att en viss Watz, som fått en del prylar, berättat att det inte är samma saker som i butiken. Stövlarna är olika, handskarna är olika, hjälmarna är olika trots att de ser likadana ut som vanligt.
Jag tror tex att Rossis hjälm inte har exakt samma stoppning/foder (eller vad fan det nu heter) som den som säljs till oss. Tror faktiskt inte att hjälmarna i GP (inkl ARAI) är exakt samma som vi köper, utan snarare "custom made", och då menar jag inte bara lacken...
Tror oscar har en point här...
Inget som Moto GP förarna kör på är standard utan allt är special (hojarna då alltså).
Förarna är guld värda för sina team och sina sponsorer.
Farterna dom vurpar i är "lite" annorlunda mot dom vi vanliga människor färdas i.
Självklart specialgjuter/tillverkar man ett hjälminnanmäte åt Rossi o co. Det är ju knappast en pengafråga.... Skalen och visiren är förmodligen domsamma som finns ute på marknaden men innanmätet bör väl ändå vara custom made?

det här kan ju debateras om i evighet, men...
ARAI är ett familjeföretag i tredje generationen, företaget har funnits i över 65år och har tillverkat hjälmar i över 50.
Varje Arai hjälm är handtillverkad, skalet, stoppningen, allt, alla.
Samtliga hjälmar kontrolleras minst tre gånger under produktionsförloppet.
Arai testar själva sina hjälmar till en nivå överstigande Snell och ECE standarden med mycket tätare intervaller än vad som krävs.
J.D. Power har undersökt kunders tycke om sina hjälmar i sex år nu, Arai har fått högst betyg alla år.(för just RX7 serien)
Materialen Arai använder är speciellt framtagna till ändåmålet, och just det är hela grejen. Man bör ha en viss kunskap om vad en hjälm skall göra, vilken kunstruktion ihop med vilka material som bäst löser detta.
Med min kunskap om detta känner jag mig iaf helt övertygad om att Arai har löst detta bättre än alla andra, och jag har läst på.
Dessutom har jag pillat på ett antal olika uppsågade hjälmar, och sett och bänt i AGVs värstas skal (helt olackat) löjligt tunnt.
Diverse mctidningar brukar inte ens ha med RX7 i sina tester, och det pga priset, vilket iaf får mig att bortse från ett sånt test.

Skulle kunna gräva fram massor med "fakta", men fick just känslan av att jag skiter i om ni vill ha skithjälmar på huvet.
Vilket jag egentligen inte alls gör, efter att i tidigare jobb upplevt hur livet blir efter en skallskada.

Vad gäller Arai så är köpe hjälmar och "motgp hjälmarna" identiska förutom stoppningen.

TIPS, Visirbytes video.

Zeb_Macahan.. jo Arai är jävligt bäst :rofl

färdig-gnällt och besserwissat från en som aldrig har nått annat än Arais värsta på huvet. :tungan

Last edited:
Är det någon som har erfarenhet av märket Shark? Är sugen på en cross-modell men vill veta om det är säkrare med en påse på huvudet ;)

Annars kan jag bara hålla med Arai-förespråkarna. Jag har skallat asfalt :3freak med en Arai-hjälm och har fortfarande förtroende för deras hjälmar :tummenupp

Shark RSX Visir

Är i behov av ett visir till min shark hjälm, men hittar inte ett svart på den svenska marknaden, nån som har svart visir till en shark RS2, RSR eller RSX, kan ni säga vart ni har köpt den...

Tack på förhand
//Anton

För de som kom ihåg att jag reklamerade min trasiga sidoplatta på Arai:en så kan jag meddela att jag fick båda plattorna i Doohan-lack :yoparty på en enda dag utan kostnad. Så de tar väl hand om kunderna i alla fall. :tummenupp

Dock kan jag ju säga att man förstår varför den gick sönder när man skulle sätta dit den nya. Muppkonstruktion. :4skrika

Last edited:
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...