det här kan ju debateras om i evighet, men...
ARAI är ett familjeföretag i tredje generationen, företaget har funnits i över 65år och har tillverkat hjälmar i över 50.
Varje Arai hjälm är handtillverkad, skalet, stoppningen, allt, alla.
Samtliga hjälmar kontrolleras minst tre gånger under produktionsförloppet.
Arai testar själva sina hjälmar till en nivå överstigande Snell och ECE standarden med mycket tätare intervaller än vad som krävs.
J.D. Power har undersökt kunders tycke om sina hjälmar i sex år nu, Arai har fått högst betyg alla år.(för just RX7 serien)
Materialen Arai använder är speciellt framtagna till ändåmålet, och just det är hela grejen. Man bör ha en viss kunskap om vad en hjälm skall göra, vilken kunstruktion ihop med vilka material som bäst löser detta.
Med min kunskap om detta känner jag mig iaf helt övertygad om att Arai har löst detta bättre än alla andra, och jag har läst på.
Dessutom har jag pillat på ett antal olika uppsågade hjälmar, och sett och bänt i AGVs värstas skal (helt olackat) löjligt tunnt.
Diverse mctidningar brukar inte ens ha med RX7 i sina tester, och det pga priset, vilket iaf får mig att bortse från ett sånt test.
Skulle kunna gräva fram massor med "fakta", men fick just känslan av att jag skiter i om ni vill ha skithjälmar på huvet.
Vilket jag egentligen inte alls gör, efter att i tidigare jobb upplevt hur livet blir efter en skallskada.
Vad gäller Arai så är köpe hjälmar och "motgp hjälmarna" identiska förutom stoppningen.
TIPS, Visirbytes video.
Zeb_Macahan.. jo Arai är jävligt bäst
färdig-gnällt och besserwissat från en som aldrig har nått annat än Arais värsta på huvet.