Hurricane600
Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
oscar skrev:De hjälmarna som sitter på huvudet på GP-piloter är knappast de hjälmarna som du och jag handlar i butik!
Jo det är det visst det...
I varje fall då vi pratar hjälmarnas hjälm, Arai RX7-Corsair.
Sen apropå Ljudnivåer, så är det omöjligt att säga vilken hjälm som är tystast/bullrigast för att det har med omständigheter att göra, t.ex. hur ser motorcykeln ut(sittställning)? Kåpglas som styr upp vinden rätt på hjälmen? Kanske har du valt en för stor hjälm som ger ljudet större uttrymme? Kanske köpt en billigare hjälm och fått ett större skal/mer inredning än vad du egentligen ska ha och därav tar skalet mer turbulens än vad du egentligen behöver utstå?
Till just xr-1000 finns det ett tillbehör som heter "whisperstrip" som sänker ljudnivån och det ska enligt shoei fungera bra. Shoei´s hjälmar är i regel ganska tysta då deras visirmekanism är dold bakom visirglaset. Enda problemet jag har med min arai Astro-R är just att den viner lite då man kör med visiret öppet och det är just för dessa förbannade plåtar, men jag ser det som en bra påminnelse att "nu är det dags o stänga visiret annars får jag en humla i ögat, och det gör ont!" I övrigt är Arai:en det bästa som suttit på min knopp och jag kommer vara dem trogna i nästa hjälmköp.
Sen är olika folk olika petiga/känsliga på just ljudnivåer, en sak är då säker:
Att köra motorcykel blir aldrig som att stänga dörren i en bil!!!
Och just därför kör jag motorcykel

Apropå visirskiften på arai så är det väldigt svårt att ha sönder sidoplåtarna om man vet vad man gör, vet man inte hur man gör, ge fan i o pilla o gå till butiken där du köpt hjälmen o be dem hjälpa dig byta visir.
Snåla inte med hjälmen och passformen, vänd dig till en butik där de verkligen kan sina grejer om du själv inte har kunskapen som krävs för att välja rätt hjälm för dig

mvh
SB
Last edited: