Vilken hjälm är den bästa?

oscar skrev:
De hjälmarna som sitter på huvudet på GP-piloter är knappast de hjälmarna som du och jag handlar i butik!

Jo det är det visst det...
I varje fall då vi pratar hjälmarnas hjälm, Arai RX7-Corsair.



Sen apropå Ljudnivåer, så är det omöjligt att säga vilken hjälm som är tystast/bullrigast för att det har med omständigheter att göra, t.ex. hur ser motorcykeln ut(sittställning)? Kåpglas som styr upp vinden rätt på hjälmen? Kanske har du valt en för stor hjälm som ger ljudet större uttrymme? Kanske köpt en billigare hjälm och fått ett större skal/mer inredning än vad du egentligen ska ha och därav tar skalet mer turbulens än vad du egentligen behöver utstå?

Till just xr-1000 finns det ett tillbehör som heter "whisperstrip" som sänker ljudnivån och det ska enligt shoei fungera bra. Shoei´s hjälmar är i regel ganska tysta då deras visirmekanism är dold bakom visirglaset. Enda problemet jag har med min arai Astro-R är just att den viner lite då man kör med visiret öppet och det är just för dessa förbannade plåtar, men jag ser det som en bra påminnelse att "nu är det dags o stänga visiret annars får jag en humla i ögat, och det gör ont!" I övrigt är Arai:en det bästa som suttit på min knopp och jag kommer vara dem trogna i nästa hjälmköp.

Sen är olika folk olika petiga/känsliga på just ljudnivåer, en sak är då säker:

Att köra motorcykel blir aldrig som att stänga dörren i en bil!!!
Och just därför kör jag motorcykel :)

Apropå visirskiften på arai så är det väldigt svårt att ha sönder sidoplåtarna om man vet vad man gör, vet man inte hur man gör, ge fan i o pilla o gå till butiken där du köpt hjälmen o be dem hjälpa dig byta visir.

Snåla inte med hjälmen och passformen, vänd dig till en butik där de verkligen kan sina grejer om du själv inte har kunskapen som krävs för att välja rätt hjälm för dig :tummenupp

mvh

SB
 
Last edited:
Passformen

Hur skall de sitta da? Skall man kunna skaka pa huvudet utan att den ror sig? Skall kinderna se ut som Chuckie i Onda Dockan? Jag maste kopa ny hjalm och provade en Arai och blev kar.( Har haft Caberg, shoei och AGV innan.) Men jag vet inte vilken modell jag skall ha. Kor inte bana (annu) utan mest langa turer och gatuakning. Provade SV'n och har hort att Astro e bra. Haer pa irland borjar Astro'n pa 475 euro, e det billigare hemma?

Bra att ngn tog upp amnet for jag kom hem o skulle just skriva en trad om just detta.
Any ideas?
 
Jag tycker att hjälmen ska sitta så trångt man bara står ut med utan att vara för liten. Måtten på hjälmen ska ju inte bara stämma vad gäller omkrets utan de bör stämma på längd,djup,bredd osv.
Ett sätt att kolla att hjälmen inte är för liten är att du ska kunna bottna ur den utan att det gör ont, dvs titthålets överkant ska gå ner på hela pannan typ ögonbrynshöjd. En bra grej för att kolla att hjälmen inte är för lång är att dra i integralbågen och se att hjälmen "greppar mot pannan" o inte åker ner över näsan.

Astro-R en är kanonbra, jättefin ventilation, 3 lager glasfiberkompositmaterial, som fördelar kraften likt en laminatkonstruktion på vindrutan i en bil t.ex. Arai kör ju även med skiktad frigolit, dvs den är olika hård på olika ställen som ett huvud faktist är ;)

mvh

SB


Nursey skrev:
Hur skall de sitta da? Skall man kunna skaka pa huvudet utan att den ror sig? Skall kinderna se ut som Chuckie i Onda Dockan? Jag maste kopa ny hjalm och provade en Arai och blev kar.( Har haft Caberg, shoei och AGV innan.) Men jag vet inte vilken modell jag skall ha. Kor inte bana (annu) utan mest langa turer och gatuakning. Provade SV'n och har hort att Astro e bra. Haer pa irland borjar Astro'n pa 475 euro, e det billigare hemma?

Bra att ngn tog upp amnet for jag kom hem o skulle just skriva en trad om just detta.
Any ideas?
 
Last edited:
Superbee skrev:
Jag tycker att hjälmen ska sitta så trångt man bara står ut med utan att vara för liten. Måtten på hjälmen ska ju inte bara stämma vad gäller omkrets utan de bör stämma på längd,djup,bredd osv.
Ett sätt att kolla att hjälmen inte är för liten är att du ska kunna bottna ur den utan att det gör ont, dvs titthålets överkant ska gå ner på hela pannan typ ögonbrynshöjd. En bra grej för att kolla att hjälmen inte är för lång är att dra i integralbågen och se att hjälmen "greppar mot pannan" o inte åker ner över näsan.

Astro-R en är kanonbra, jättefin ventilation, 3 lager glasfiberkompositmaterial, som fördelar kraften likt en laminatkonstruktion på vindrutan i en bil t.ex. Arai kör ju även med skiktad frigolit, dvs den är olika hård på olika ställen som ett huvud faktist är ;)

mvh

SB
Tack sa jattemycket
Skall ut och prova
Kram
 
Shoei Z-One passar mig bra, Säker, skön och relativt tyst. Kan rekomenderas skarpt!
 
lpdata skrev:
Hej alla sporthojjare!

Har idag en Bieffe Predator som sitter kanon MEN när jag passerar 200km/h börjar jag få dimmsyn, provat att krypa ned mera bakom kåpan visst hjälper det men inte så mycket.
När jag tar frugans Nolan är den klart bättre men då låter den som satan istället.

Så vilken hjälm tycker ni är den bästa, dels skall den vara stilla i höga farter sedan skall den vara tyst oxå, finns det någon sådan hjälm?

Tacksam för svar i denna fråga

//Lasse

För att svara på din fråga eller frågor så passar den hjälmen som har rätt passform för dig oavsett om det står Arai, Shoei, Soumy, Shark, Nolan, Exlite på den.

Sen ska den passa din plånbok oxå inte alla har råd att slänga ut 7 loppor pga att vissa märken har oerhörda sponsor kostnader mot GP åkare osv, en notis kan vara att Shoei höll gå på näbben på 90 talet pga av för många vidlyftiga sponsor avtal, ett Amerikanskt mat företag gick in och köpte upp och räddade dom från KK.

Caberg Solo är en polykarbonat (plast) hjälm detta gör inte hjälmen mycket sämre men det finns nog en anledning att inga roadracing åkare kör med polykarbonat hjälmar.
 
Om jag inte minns fel så blev väl X-lite bästa hjälm i Bikes test senast.
Och hur kan man tycka att Arai är så säker om visirmekanismen verkar vara ett känt problem, ponera att man ligger i 200+ och visirhelvetet flyger ända till Bosebo då känns det inte säkert med flugor i ögat minsann, sen är det som dom flesta skriver att hjälmen skall passa huvet och inte tvärt om.
 
Superbee skrev:
Apropå visirskiften på arai så är det väldigt svårt att ha sönder sidoplåtarna om man vet vad man gör, vet man inte hur man gör, ge fan i o pilla o gå till butiken där du köpt hjälmen o be dem hjälpa dig byta visir.
Jag har läst instruktionerna, blivit visad av andra, tagit god tid på mig och varit försiktig m m. Det är dåligt gjort helt enkelt. Jag är fullt kapabel att bedöma det och var av den åsikten redan innan min pajade.


finnpower skrev:
Och hur kan man tycka att Arai är så säker om visirmekanismen verkar vara ett känt problem, ponera att man ligger i 200+ och visirhelvetet flyger ända till Bosebo då känns det inte säkert med flugor i ögat minsann
Notera att sidoplattan pajade under visirbyte, jag kan inte tänka mig hur den skulle kunna paja under färd. Dessutom satt mitt visir bra även efteråt då jag silvertejpade plattan. Arai har en låsning framtill på visiret så det satt faktiskt i tre punkter. Det fungerade resten av resan, typ 250 mil och jag var aldrig orolig för säkerheten.
 
Precis som många andra har skrivit, så är det bäst att välja den hjälm som passar ditt huvud bäst. Olika märken passar olika huvudformer, men så länge du inte snålar och kollar på composithjälmar i 3000:- + klassen så får du säkerligen lika bra skydd från alla olika hjälmar av de kända tillverkarna, t.ex. Shark, OGK, Arai, Shoei, AGV, Nolan, Suomy etc.

Jag har provat Nolan, Shoei, AGV m.m, men ingen passade mitt huvud så bra. Till slut hittade jag en schysst Nitro hjälm på Mitonga Racing som passade mitt huvud perfekt!
Generellt kan man säga att ju mindre storlek du kan ha i hjälmen, ju bättre passar den ditt huvud. Hjälmen skall sitta som ett smäck, dock utan att trycka så du får ont. Hjälmen formar sig efter ditt huvud med tiden, men trycker den mycket framme i pannan så skall du nog försöka hitta en annan hjälm, då hjälmarna inte formar sig efter ditt huvud vid just det partiet.
Alla de hjälmarna jag provat men som inte passat mig särskilt bra har klämt väldigt mycket just framme i pannan, och mycket riktigt så blev det inte bättre med tiden. Visst kan man trycka till insidan av hjälmen lite med baksidan av en sked eller liknande, men bara till en viss grad.

Prova dig fram som sagt, och snåla inte med din livsförsäkring! (dock kan du ju lätt spara en tusenlapp genom att skippa den häftiga replikalacken... :rolleyes: )
 
Last edited:
Tackar för alla svar i denna fråga.
Var runt i Gävle i går och provade hjälmar i flera timmar och kan ju säga att det inte blev lättare efter det :huvet

De skönaste var Shoie XR-1000 samt Caberg så vi får väl se vad det blir :va

//Lasse
 
Superbee skrev:
Jo det är det visst det...
I varje fall då vi pratar hjälmarnas hjälm, Arai RX7-Corsair.

Tror dock ändå att toppförarna har specialgjorda hjälmar till just deras huvud, exakt rätt storlek, förmodligen lite andra mtrl i inredning osv
Kommer ihåg en gång på "Hedenhös "då Ralf Waldman körde 250 och lottade ut en replica på sin hjälm, då nämnde kommentatorerna att även om den ser ut som hans tävlingshjälm så är det långt ifrån samma hjälm, de de kör med är tydligen specialgjorda, vet i i vad men det skulle de vara, precis som de säger att visiren som används i toppskiktet inte heller går att köpa av vanliga dödliga.....bara vad som nämnts på Eurosport....

Jag håller med om att Corsair:en förmodligen är en av de absolut bästa hjälmar du kan köpa som privatperson!
 
Ni som nu ändå köper nya hjälmar och inte vet vad ni ska göra med dom gamla...
Donera / sälj dom för en mindre peng till mig som demo-objekt för motivlack! :hjälm

Dom får gärna vara risiga, ej godkända, slutkörda, spruckna o helt färdiga för soporna då dom alltså bara ska användas för att visa motiv och aldrig användas i trafik.

PM'a eller maila mig om du har nåt av intresse :)
 
Superbee skrev:
Jo det är det visst det...
I varje fall då vi pratar hjälmarnas hjälm, Arai RX7-Corsair.

SB

Haha... Jag har köpt tre sådana i år och trivs grymt bra med den!


Angående om det är samma som GP-hjälmarna så kan man ju aldrig vara säker. Jag vet dock att en viss Watz, som fått en del prylar, berättat att det inte är samma saker som i butiken. Stövlarna är olika, handskarna är olika, hjälmarna är olika trots att de ser likadana ut som vanligt.
Jag tror tex att Rossis hjälm inte har exakt samma stoppning/foder (eller vad fan det nu heter) som den som säljs till oss. Tror faktiskt inte att hjälmarna i GP (inkl ARAI) är exakt samma som vi köper, utan snarare "custom made", och då menar jag inte bara lacken...
 
lpdata skrev:
Tackar för alla svar i denna fråga.
Var runt i Gävle i går och provade hjälmar i flera timmar och kan ju säga att det inte blev lättare efter det :huvet

De skönaste var Shoie XR-1000 samt Caberg så vi får väl se vad det blir :va

//Lasse


Japp , jag köpte nyss en xr 1000, fan vilken skön hjälm...satt dit "nos skyddet" och drag skyddet...och med det medföljande pinlocket så blev det klart den skönaste hjälm jag någonsin haft! :banana
 
Lånar tråden lite! Vem säljer Arai? Och jag menar inte vem har ett eller två ex i hyllan (Som bike)? Dels vill jag se designen innan jag väljer vilken jag ska ta och dels storleken! Bike Trollhättan börjar tappa stinget på den fronten tycker jag...
 
Har du testat AGV X-Vent.

Jag har en sån och tycker den sitter mycket bättre än ARAI RX7RR(?), Doohan-replican. Har lånat brorsans sån någon gång.

Testa skadar ju inte. :tummenupp
 
Valentinic skrev:
Lånar tråden lite! Vem säljer Arai? Och jag menar inte vem har ett eller två ex i hyllan (Som bike)? Dels vill jag se designen innan jag väljer vilken jag ska ta och dels storleken! Bike Trollhättan börjar tappa stinget på den fronten tycker jag...
Det är Yamaha Scandinavia som är generalagenter för Arai så ett Yamaha Center ska kunna ta hem hela sortimentet.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top