Vilken hjälm är den bästa?

Håller fullt med att Arai är en skön hjälm och säkert väldigt bra säkerhetsmässigt men tyvärr låter det ibland som att det bara finns det märket och alla anrda klarar inte ett dugg i säkerhetskrav vilket jag har svårt att tro.Givetvis så ska man inte enligt min mening köpa en hjälm för tusen kronor men har svårt att tro att hjälmar som ligger runt 3500kr och uppåt är dåliga säkerthesmässigt oavsett märke

oscar skrev:
De hjälmarna som sitter på huvudet på GP-piloter är knappast de hjälmarna som du och jag handlar i butik!
Arai hävdar dock bestämt att det är just det i deras fall.

Man har ju lite extra förtroende för märken som Arai som bara gör hjälmar och inte snålar med säkerheten i budgetmodellerna heller, då avstår de hellre från det billigaste segmentet. T ex körde de vidare med D-ringar då alla började med olika former av snabbspännen, bara för att det var säkrast och bäst.

Köpte en Shoei XR-1000 för ett par veckor sen som jag är grymt nöjd med, sitter skönt och alla luftintag fungerar istället för att bara sitta där och se coola ut.. Imm-visiren funkar kanon dom med. Rekomenderas varmt! :yoparty

Goodstuff skrev:
Fast vilken hjälm som är säkrast är ju inte individuellt. En billig plasthjälm är ju aldrig bättre än en Arai Corsair RX7RR även om den kanske sitter skönare.
Nä, självklart inte. Att racehjälmar är säkra är nog rätt klart, men de är ju inte direkt optimerade för 6 timmars touringpass heller... Säkerhet främst, men komfort innebär ju också en form av passiv säkerhet.

Men, jag har en test hemma gjord av nån tysk konsumentblaska, den täckte inte alla hjälmmärken och modeller, men det var lite överraskande att en billigare hjälm (kommer inte ihåg vilken det var, får kolla upp det om någon är intreserad) slog exvis Shoei XR-1000 i säkerhetsdelen av testet. Om Arai var med, och i så fall vilken modell det var vet jag inte. Men allt är inte guld som glimmar...

HansJ skrev:
Att racehjälmar är säkra är nog rätt klart, men de är ju inte direkt optimerade för 6 timmars touringpass heller.
Varför skulle säkerhet och komfort inte gå att kombinera? Min var på under en 138-mils dagsetapp utan problem. Om hjälmen inte passar huvudformen börjar den nog klämma långt innan 6 timmar.

HansJ skrev:
Men, jag har en test hemma gjord av nån tysk konsumentblaska, den täckte inte alla hjälmmärken och modeller, men det var lite överraskande att en billigare hjälm (kommer inte ihåg vilken det var, får kolla upp det om någon är intreserad) slog exvis Shoei XR-1000 i säkerhetsdelen av testet. Om Arai var med, och i så fall vilken modell det var vet jag inte. Men allt är inte guld som glimmar...
De kanske körde det norska testet. Du vet när man släpper ner hjälmar från ett hustak. Det var en toppluva som vann. :hihi

Neutral skrev:
Varför skulle säkerhet och komfort inte gå att kombinera? Min var på under en 138-mils dagsetapp utan problem. Om hjälmen inte passar huvudformen börjar den nog klämma långt innan 6 timmar.

De kanske körde det norska testet. Du vet när man släpper ner hjälmar från ett hustak. Det var en toppluva som vann. :hihi
Det sade jag inte, och vi menar nog olika med komfort. Klämmer hjälmen så har man köpt fel hjälm från början. Dels ska den passa huvudformen, men den ska också den vara tillräckligt tyst och den skall avleda värme (alternativt inte kyla ned...) samt förse föraren med frisk luft. Det jag menade var att en hjälm som är optimerad för att funka för Rossi under ett GP troligen inte är byggd som en kompromiss som passar en gatåkare i nordnorge... Exvis så är väl en renodlad racehjälm viktoptimerad, och ljuddämpning väger? Hög ljudnivå leder till trötthet, även om ljudnivån kan avhjälpas med öronproppar så att man klarar ett GP race. Men det finns som tur är gott om hjälmar som kompromissar bra mellan vikt, säkerhet och komfort.

Apropå norska testet, ett blomsterbud ("Tok-Olle") i Nyköping sägs ha fått tillstånd att köra i kepa, han plockade med en polis upp i vattentornet och slängde ned kepan och hjälmen :hihi. Om det är en "råtta i pizzan" historia vet jag inte, men han körde de facto bara med keps. (Han dog f.ö. i sviterna av en moppeolycka...)

Och nej, det var ett "tyskt" test i alla avseenden, dvs TÛV, noggrant och tyskt på alla sätt ;)

HansJ skrev:
Apropå norska testet, ett blomsterbud ("Tok-Olle") i Nyköping sägs ha fått tillstånd att köra i kepa, han plockade med en polis upp i vattentornet och slängde ned kepan och hjälmen :hihi. Om det är en "råtta i pizzan" historia vet jag inte, men han körde de facto bara med keps. (Han dog f.ö. i sviterna av en moppeolycka...)
Dirty Dräggels som de hette i Malmö innan de blev fullvärdiga HA-medlemmar fick läkarintyg på att de hade mjällproblem så att de fick köra utan hjälm. :D Den läkaren lär ha fått ett erbjudande han inte kunde tacka nej till. :skrämd I just deras fall tycker jag dock att det är bra att de kör utan hjälm.

Min Arai Condor är inte speciellt tyst men jag kör alltid med öronproppar så det kvittar. Men den har en komfort som är helt otrolig, jag känner mig väldigt komfortabel och trygg den. Sen måste jag framhäva Arais visir, dom är tokbra! Inga optiska synvillor här inte och jag har kompletterat med ett mörkt som är helt suveränt hela våren och sommaren. Visiren kostar en slant, javisst, men man får vad man betalar för.

Sen tror jag (som andra sagt) att Arai passar lite rundare huvuden och Shoei lite spetsigare.

Goodstuff skrev:
Just visirmekanismen är inte så bra på ARAI men att köpa en mindre säker hjälm pga det är väl lite dumsnålt?
Shoei skulel jag kunna tänka mig men de pasar inte min skalle vilket ARAI gör perfekt.

Vem har lurat i dig att bara ARAI är säker??

Jag hade testat Shoei XR-1000, sitter som limmad, hyfsat tyst och säker.
Inte snordyr heller.

Arai!!!

Ni har fått alldeles för dålig information om hur ni går till väga på era visirbyten när ni köpt hjälmen...men håller med om att dom inte håller världsklass när det gäller detta problem.

Arai är dock förmodligen det bästa du kan ha på din skalle idag...även om rossi
kör med agv..He he Men lätta på lädret när ni köper hjälm..

Arai """rules"""

Last edited:
Goodstuff skrev:
Klart att det finns fler bra hjälmar men de enda som klarade BIKEs hjälmtest för några år sedan var Arai och Shoei.
För att klara normerna vid certifieringen (CE) ingår tex inget penetreringstest, spetsigt föremål som släpps mot hjälem, men detta test klarar alla Arai och Shoei av också eftersom de bygger och testar hjälmarna för att klara det.
Dessutom har Arai olika stora skal till alla sina hjälmstorlekar för bästa möjliga säkerhet etc etc.
Man har bara ett huvud och att snåla med säkerheten på hjälem är lite dumsnålt.
Du tror inte att andra stora märken typ AGV , Soumy, också testar sina hjälmar på samma sätt !? Flera hjälmmärken har också olika skalstorlekar i samma modell. Som att säga att Volvo är en säker bil, för dom testar den i krocktester. Vilket bilmärke gör inte de?
Jag tror inte att Rossi kör AGV om den skulle vara sämre ur säkerhetsaspekt än en Arai. Jag tror inte heller att Rossi kör en AGV-målad Arai hjälm....

Arai,AGV,Shoei,Soumy... mfl stora märken,spela roll,, jag skulle bara välja ett välkännt märke och inte snåla vad gäller prislappen... :tummenupp

Har en X-Lite 902 som jag är mycket nöjd med. Mycket stabil i höga farter och en bra visirfunktion. Omöjligt att få visiret att imma. Ganska tyst också. Men jag kör alltid med öronproppar ändå så...

Hade tidigare en Arai. Skönare klädsel i den, men i övrigt känns allt bättre med min X-Lite.

Testa en massa hjälmar och köp den som är skönast. Satsa på en fiberhjälm från någon känd tillverkare över 3000:- :tummenupp

Edit:
Det enda som skiljer ex. Rossi's hjälm från den man köper i affär är att han har en som är handmålad. Jag tror inte man kör med fusk-lackade hjälmar idag. Dock vet jag att det gjordes förr.

Last edited:
fezt skrev:
Du tror inte att andra stora märken typ AGV , Soumy, också testar sina hjälmar på samma sätt !? Flera hjälmmärken har också olika skalstorlekar i samma modell. Som att säga att Volvo är en säker bil, för dom testar den i krocktester. Vilket bilmärke gör inte de?
Jag tror inte att Rossi kör AGV om den skulle vara sämre ur säkerhetsaspekt än en Arai. Jag tror inte heller att Rossi kör en AGV-målad Arai hjälm....

Arai,AGV,Shoei,Soumy... mfl stora märken,spela roll,, jag skulle bara välja ett välkännt märke och inte snåla vad gäller prislappen... :tummenupp
Jag tror inte, eller har inte påstått, att enbart Arai är säker. Dock är jag övertygad om att Arai alltid har bland de säkraste om inte den säkraste hjälmen, vilket ju även en del tester visar.
Frågan var ju vilken hjälm som är bäst och för mig är det Arai även om jag skulle kunna tänka mig Shoei, AGV eller Shark av bästa modell.
Enligt obekräftade uppgifter är ju tex alla Soumyhjälmar som används i GP egentligen Araihjälmar som servas av Arais personal. Om det är sant vet jag inte.
Pggiali körde ju tex med Araihjälm med Nolan lack, tror det var Nolan.

Arai och Shoei är de märken som konsekvent placerar sig i topp i alla hjälmtester(inte alltför sällan etta och tvåa med god marginal) och som körs av ett stort antal GP-piloter så att påstå att de är bäst är knappast utan fog. Själv kör jag med Shoei Raid I och II.

Hade beskymmer med passformen på min Shoei men det går att forma till den lite där det trycker. Det är ju meningen att hjälmarna ska forma sig efter huvet men det kan ibland behövas lite hjälp genom att trycka med exempelvis handtaget på en skruvmejsel.
Funkar utmärkt.

Bara ett tips.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma