Vilken hastighet tycker du är lämplig på motorväg?

Vilken hastighet tycker du är lämplig på motorväg?

• Antal röstningar
    0
Jora! Jag använder den dagligen. Fri fart är det dessutom där!
Är det tre filer så är mitten och vänster smockad så det är ju helfestligt när man får en fil för sig själv :)

Så för att svara på pollen tycker jag det är viktigare att folk ligger i rätt fil än ökad hastighet. Det går oftast betydligt långsammare än skyltad hastighet bara för att "blockmongon" har hamnat i fel fil.

Jag tror pollen även kan avse E4 klockan 6 en morgon mellan Jönköping och Mantorp ( då vägen var i princip tom) men vad vet jag. Jag tänker väl för stort eller nåt.

Jag tror pollen även kan avse E4 klockan 6 en morgon mellan Jönköping och Mantorp ( då vägen var i princip tom) men vad vet jag. Jag tänker väl för stort eller nåt.

Sure thing, men even vid dessa tillfällen kvarstår problemet. Senaste exemplet: Lördags, E4 Norrgående strax innan Tierp, tvåfligt, oändligt tomt bakåt, 1 bil framför den närmsta kilometern. Denna bil var placerat i vänsterfil? WTF? Kommer bakifrån i mach 1, siktar på innerfilen. Felplacerade föraren visade efteråt medelst ljusblink och filbyte att hen i fortsättningen kommer ligga i rätt fil.

Sure thing, men even vid dessa tillfällen kvarstår problemet. Senaste exemplet: Lördags, E4 Norrgående strax innan Tierp, tvåfligt, oändligt tomt bakåt, 1 bil framför den närmsta kilometern. Denna bil var placerat i vänsterfil? WTF? Kommer bakifrån i mach 1, siktar på innerfilen. Felplacerade föraren visade efteråt medelst ljusblink och filbyte att hen i fortsättningen kommer ligga i rätt fil.

Åtminstone jag hade uppskattat att inte behöver kolla på hastighetsmätaren varenda minut.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15312563.ab

Så här ser Trafikverket på det här med hastighet....

Dom har ju givetvis fel. Det är inte farten som dödad utan smällen...... "It´s not the fart, it´s the smell.....", som dom säger i England..... ;)

//J

Och i England insåg man att man gått överstyr med kameror och faktiskt avvecklade dem på vissa håll. Man fick krypa till korset att de tillslut blev en kassako mer än att de räddade liv. Det är nog ingen som kan förneka att kameror rätt placerade sänker farten. Men jag tror att man överskattar slutsatsen vägverket dragit. Ofta har man gjort andra trafiksäkerhetsåtgärder i samband med att kamerorna installerats. Givetvis kommer statistiken att vara på myndigheternas sida.

Personligen ogillar jag kameror. Efter ett tag glömmer man bort dem för att plötsligt komma på att det står en framför en och man har ökat farten från 90 till 105 km/h. Vad gör man? Drar ner solskyddet släpper gasen eller i värsta fall använder bromsen. Tycker trafiken flyter illa på dessa sträckor. Folk beter sig jäkligt konstigt i ren panik. Tillslut är man mer fokuserad på kameraskåpen än på trafiken och utfarter. Utgår jag från mig själv är jag nog säkrare förare i 120 km/h utan kameror och andra märkliga ombyggnader än i 90 km/h med kameror. Särskilt om kameror väntas stå i flera mil med jämna mellanrum.

Tycker man borde sätta upp kameror utanför dagis och skolor och bostadsområden där det finns gott om barnfamiljer. Där hade de gjort större nytta och fått större acceptens hos allmänheten.

Men myndigheter gör lätt för sig. Sätter upp märkliga mål över hur många kontroller man ska utföra under en period vilket resulterar i att polisen ställer sig på ställen där de kan vinka in många bilister. Hur vore det om man stötte på en kontroll på en bakgata någon gång. Alkoholister och narkomaner är inte dumma. De med lite innanför pannbenen kan köra utan att åka dit i åratal.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15312563.ab

Så här ser Trafikverket på det här med hastighet....

Dom har ju givetvis fel. Det är inte farten som dödad utan smällen...... "It´s not the fart, it´s the smell.....", som dom säger i England..... ;)

//J

Enlig Ulvhamne, i en annan tråd, så kostar ett skåp 550000 i montering samt 55000 i underhåll per år.
Det blir 360 miljoner kronor som skall satsas på dessa plåtpoliser (Ulvhamnes ord :) ). :dummer
Jag kan ju omöjligt se hur den investeringen kan motiveras. :va
Dom pengarna måste helt enkelt gå att använda bättre.

Men då krävs det omdöme! Någon här som aldrig visat dåligt omdöme?:tungan

Så med hastighetsbegränsningar får plötsligt alla bra omdöme?
Ju lägre skyltat, desto bättre omdöme, eller?

Det är uppenbart att ansvar har blivit en bristvara. När jag tog körkort på mc och på bil så gällde §29, "Du ska visa hänsyn mot dem som bo eller uppehåller sig vid vägen".
Därefter var det fri hastighet och upp till dig att ta ansvar för din framfart. :tummenupp

Det är uppenbart att ansvar har blivit en bristvara. När jag tog körkort på mc och på bil så gällde §29, "Du ska visa hänsyn mot dem som bo eller uppehåller sig vid vägen".
Därefter var det fri hastighet och upp till dig att ta ansvar för din framfart. :tummenupp

Den där paragrafen gillar jag skarpt.

Inte ens datorer/program gillar fartkameror.
Varför skulle annars Ja-kolumnen inte ritas ut? :va :hihi
Capture.GIF

Fri fart innebär ju inte att man kör för fullt med bil/mc. Utan mer att man anpassar farten till den man tycker är behaglig att färdas i! :)

Wow! Tack för att du berättade det för det hade jag aldrig förstått på egen hand...

Kör 6000mil per år och vet att det finns många som inte ens kan anpassa sig till rondeller så fri fart med vinterväglag-Nej tack

Wow! Tack för att du berättade det för det hade jag aldrig förstått på egen hand...

Kör 6000mil per år och vet att det finns många som inte ens kan anpassa sig till rondeller så fri fart med vinterväglag-Nej tack

Men å andra sidan hade nog fri fart med vinterväglag hastigt genom lite hårddarwinism rensat bort lite jobbiga element på vägarna. :)

Precis tvärt om! När man håller skyltad hastighet lämnar man över omdömet till någon på myndigheten som bedömt vad som är rätt hastighet. Det finns ju svar här där man tror att fri fart på vintern skulle orsaka massavåkningar men de flesta håller skyltad hastighet istället för att anpassa den efter omständigheterna.

99 % av alla dagar är det säkert att hålla hastigheten på rak, bred väg utan mycket trafik men de få dagar det behövs eget omdöme blir det tyvärr olyckor. Men det beror ju på vädret/snön eller att de stackars bilsterna inte fått på vinterdäcken!:huvet INTE dåligt omdöme...:död

Hur många håller hastigheten trots mycket trafik och korta avstånd istället för att sänka hastigheten och ha bättre avstånd? :död För vi har lärt oss att skyltad hastighet är rätt hastighet!:huvet

Men utan vana att använda eget omdöme blir det svårt att själv bedöma vad som är rätt och fel. :va

Många slänger fullt ätbar mat och dryck för att bäst före-datum gått ut. Man vågar/kan inte göra en egen bedömning om det är för gammalt. :rolleyes:

Fri fart betyder INTE att man ska/får köra så fort man kan eller tycker är behagligt utan att du använder ditt omdöme att bedöma vad som är en säker hastighet.

Kommer aldrig att fungera i ett land med noll vision.

Krav på lane-assist och avstånds hållare till gamle Greta o co, sen kan vi säga 160 :hihi

Beror ju på hur långt man åker oxå...140 e en helt ok fart,ligga snabbare e bara tröttsamt efter 20 mil.

Beror ju på hur långt man åker oxå...140 e en helt ok fart,ligga snabbare e bara tröttsamt efter 20 mil.

Ja kanske me vfren men just nyss startade du en tråd om Blackbirden/koltrasten - byter du lär du tycka 140 är mopedfart:hihi -iaf på fina raka motorvägar.

Det är en högfartstourer

Säg inte det till kärringen utan mumla om fin komfort,bra omkörningsegenskaper och mer plats

Att damma på för hårt skrämmer slag på stackarna som sitter i sina burar,
och till på detta är så otroligt avundsjuka på oss fria mc-förare :rofl

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP