Vilken är den roligaste/bästa veteranhojen?

Dildo

Ny medlem
Gick med
14 May 2011
Hoj
KTM 625, Yamaha TDM 850, Kawasaki ZZR600-08, VFR Rc36, Yamaha YZ 250
När jag skriver veteran så menar jag dessa som är 20 år o äldre o som är typ gratis o försäkra.
Kör just nu en VFR 750-90 och är supernöjd. Skottsäker hoj som går enligt mitt eget tycke bra ändå. Ska jag kanske se nåt negativt så är hojen ganska tung vilket märks såklart i körningen men det är ju ändå en touring hoj så. Roligaste är ändå betala helförsäkringen som ligger på 1390 kr/år:Bugar

Tankarna går i att köpa en till eller byta mot nåt annat.
Finns ett antal hojar där kring 90-92 som verkar som intressanta val men har ej haft möjlighet att testa. Tänker nu mest på sport eller sport touring hojar tex GSXR 750/1000, CBR 600 o 900. Yamaha har oxå ett par intressanta modeller och det finns säkert många andra märken.

Ni som har testat eller äger några härliga veteraner kan väl risa o rosa lite.
Dessa hojar börjar ha ett antal mil på mätaren så gärna info om hur pass hållbar modellen är osv. Får gärna jämföra med en VFR av gamla sorten för den känner jag till.

Den roligaste sporthojen -92 var Ducati 888 tycker jag.

FZR1000 -91/92 är dugliga hojar, jag gillade min. (Kolla oljeförbrukning + att ventiljustering är utförd vid 4200 mil samt att främst de lägre växlarna stannar kvar vid belastning)

Men...

Honda CBR900RR -92 är det vettigaste köpet om du skall ha 20 åring

Kawasaki ZXR750 -91/92 är balla också men Firebladen ovan klår dem.

Tycker jag :)

Skulle lätt säga Fireblade (kom väl 1992?) om man ska kombinera någorlunda modernt bygge med hållbarhet och rimliga servicekostnader. Dock är det inte alla klassikerförsäkringar som tar en sådan, och många är ju ganska sönderkörda då ägarna varit sämre än hojen i sig.

1. Det finns några Suzuki Bakker i vårt långa land. Det är en fräsig hoj med tuff lack.
2. Honda NR
3. Honda Cbr 900

Om jag får gå lite OT skulle jag säga tidiga Ducati 748 eller 916. De har några få år kvar till veteranstatus, men är redan nu begåvade med enormt låga försäkringspremier.

Last edited:
Nått skall man ju ha som kompensation för den trötta motorn :)

Vettigt om än OT förslag

Det finns en Honda CB750FOUR med Rickman-ram hos nån som heter Viktor i Hägersten. Jag vill ha den, det är brorsans gamla hoj.

Säger bara CBR 1000F -87. Vilket underverk till mänskligheten!! :Bugar :Bugar :Bugar

Ingen ketchup effekt när man vrider på rullen utan kraften kommer under hela registret. Och en litershoj för under 2000 i hel/hel anser jag är ett fynd. Tillräckligt med kraft i orginalhojarna, 140 hk ostrypt gör så man tar sig fram två på den utan problem. 0 -100 3 sek, och 0 -210 km/h 8 sek gör att den hänger gott med dom nyare hojarna.
Och just 87:orna är betydligt mer sport än dom senare versionerna som är mer touring. :)

Enda nackdelen är väl att den väger 260 kg, och toppar bara 257 i orginalutförande. Men är en kanonhoj för att köra runt med ute på vägarna, i stan så upplever många svängradien som ett problem.

DSCN2418.jpg

Last edited:
Roligaste och bästa är sällan två saker som går hand i hand..
Beror också mycket på vad du anser vara roligt.

Hade jag som du redan haft en stor och trygg 750 hade jag tveklöst köpt en RGV/TZR/TDR/NSR/KR-1S/RS 250 som komplement. Finns inget roligare än en liten lätt 250 om man gillar att köra småvägar.
Praktiskt och tillförlitligt? Inte för fem ören, men du har ju redan något av det mest tillförlitiga som går att uppbringa.
Betydligt mer driftsäkert, men inte riktigt lika busigt är ju 400:orna från samma era. ZXR, FZR, VFR osv.

Visst finns det roligare cyklar i 750-segmentet också, men de känns ändå såpass snarlika det du redan har. Även om ex.vis en ZXR är betydligt rejsigare än din VFR, så är den inte direkt snabbare i verkligheten.

Bästa kompromissen är troligtvis en 600. Personligen tycker jag att CBR600 från tidigt nittotal är det tråkigaste jag någonsin kört. Väldigt bra och troligtvis det bästa alternativet om man bara tänker praktiskt, men ack så trist.
Många som började sina karriärer på RD350s hoppade över till FZR600 på tiden det begav sig, då det var den busigaste i 600-klassen och den cykel jag själv skulle köpt om jag ville ha en 600 från tidigt nittiotal.
ZZR 600 skall ha ett bra klipp i motorn, men chassimässigt är det mer touring än sport som gäller. Har aldrig kört en sådan själv utan har fått förlita mig på vad som skrevs om den i tidningarna från den tiden.

Tycker du att din VFR är klumpig så skall du definitivt inte kika på de större cyklarna från den tiden. De är som att köra väldigt snabba bussar. Går jättefort rakt fram, men när man skall svänga skall man gärna vara en sumobrottare.

Allt beror på hur mycket du gillar att meka. I första hand tycker jag du ska behålla din VFR, bättre slitvarg finns nog inte. Som tidigare nämnt är CBR 900 från 92 en lättkörd hoj med bra motor. Ännu mer lättkört är cbr 600 91-92. Gillar man oljekylda GSXR från 85-91 är de ju ett kul val oxå. Men köper man minst 20 år gamla sporthojar kräver det ju lite annat än tummen mitt i näven. CBR600 från början på nittiotalet sopade rent i supersportklasserna så de har en hel del potential.

CBR900 var ju banbrytande när den kom vad jag förstått. FZR1000 ska vara rätt trevliga vad jag hört.

Ska det vara RIKTIG:fakta veteran ska du ju vara en brittisk hoj:crash

Roligaste och bästa är sällan två saker som går hand i hand..
Beror också mycket på vad du anser vara roligt....

Bästa kompromissen är troligtvis en 600. Personligen tycker jag att CBR600 från tidigt nittotal är det tråkigaste jag någonsin kört. Väldigt bra och troligtvis det bästa alternativet om man bara tänker praktiskt, men ack så trist.
Många som började sina karriärer på RD350s hoppade över till FZR600 på tiden det begav sig, då det var den busigaste i 600-klassen och den cykel jag själv skulle köpt om jag ville ha en 600 från tidigt nittiotal.
ZZR 600 skall ha ett bra klipp i motorn, men chassimässigt är det mer touring än sport som gäller. Har aldrig kört en sådan själv utan har fått förlita mig på vad som skrevs om den i tidningarna från den tiden.
...

Har ägt både en ZZR600 -91 och en CBR600 F2 -92, jag kan lugnt säga att CBR'en var den roligare av dessa två. Visst kunde ZZRen upplevas som lite rivigare i toppen, men det var enbart för att den helt saknade mellanregister. Personligen ångrar jag lite att jag sålde CBR'en och är faktiskt sugen på att skaffa en igen, men sen har jag heller aldrig kört en gammal literhoj, så min syn på det hela kan vara lite färgad :rolleyes:

gsxr 1100 1986 alt 90-92 eller en RG500. Blåvita :kär:rock

Last edited:
Tackar för alla svaren. Har själv fastnat mest för CBR 900 RR men det är mest för utseendet för jag vet inte så mycket om hojen. Har nu inte kollat om den kan försäkras som en veteran men det borde inte vara nåt problem. Är den som en tidigare skrev som att köra en snabb stadsbuss :D.
Kommer nog att behålla VFR:en för har ett sånt pedantiskt skött exemplar i extremt bra skick så en andra hoj med en annan karaktär är det jag söker efter. CBR 900 borde vara mer busig än den eller?

Vissa av sporthojarna är undantagna från 20-årsrabatten så dubbelkolla med FB innan köp :tummenupp

Jag hade valt FZR1000 före Bladen även fast jag aldrig kört Yaman. Tycker att den är snygg och Hondan har tråkigt effektregister. Tar slut alldeles för fort och 16" framhjul begränsar däcksval.

Last edited:
Har själv fastnat mest för CBR 900 RR. Är den som en tidigare skrev som att köra en snabb stadsbuss :D.
Nix, det var ju det som var revolutionerande med den. Den väger inte många kilon mer än en samtida 600 och chassigeometrin var rätt extrem när den kom. Kort hjulbas och 24 graders gaffelvinkel om jag inte missminner mig.
Att den har 16" framhjul är inget att oroa sig för. En 17" VFR-fälg passar rakt in i gaffeln utan några som helst distanser enligt utsago. Minns inte från vilken årsmodell, men det bör inte vara svårt att ta reda på den dag det är dags. Lite dålig markfrigång på den bara, den är betydligt bredare än en 600 och fotpinnarna börjar skrapa i relativt tidigt för att vara en supersporthoj, vilket den ju var.

Tackar för alla svaren. Har själv fastnat mest för CBR 900 RR men det är mest för utseendet för jag vet inte så mycket om hojen. Har nu inte kollat om den kan försäkras som en veteran men det borde inte vara nåt problem. Är den som en tidigare skrev som att köra en snabb stadsbuss :D.
Kommer nog att behålla VFR:en för har ett sånt pedantiskt skött exemplar i extremt bra skick så en andra hoj med en annan karaktär är det jag söker efter. CBR 900 borde vara mer busig än den eller?

Firebladen har mer effekt, lägre vikt, bättre (sportiga) vägegenskaper....dock så har du ju som du säger i dagsläget en sporttouring hoj, och om du vill ha lite kompleterande motorcykelupplevelser skuller jag nog sattsat på något annat än en sporthoj, i första hand....om du inte ska köra bana? Tycker det räcker med en sporttouring om man i princip utelsutande kör landsväg...

Du kan ju alltid kika på nyare motarder, dom går att offroadförsäkra för ca 3500-4000:- hel/år, mer vrid lägre ner i registret allt som oftast jämfört med sporthojar.

Håller inte med Marsupilami om att det är som att brottas med en buss vad gällande äldre sportigare hojar...kör själv en VF1000F från -84 som är smidig trots sina ~250 kg....mer vrid tidigare i registret än en Kawasaki GPZ900R från samma år.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra