Vilka twinhojar finns det?

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Som inbiten TL1000 åkare (och extremt partisk) så tycker jag det är mycket trevliga hojar!
Har en R nu, och trivs ypperligt med den.
Visst, det är ett tungt as, men moddar man chassiet lite så funkar den hur bra som helst på både bana och gata.
Brukar köra i snabb grupp, och det är mest på rakorna man tappar mot de satans radfyrororna med 180+ hästar..?
Och motorerna är som sagt riktigt bra twinnar.
Har kört RSV Mille också, men gillar TLR:n bättre.

Ska dock tilläga att jag av princip aldrig provkör något byggt på denna sidan sekelskiftet, för vill inte riskera att bli upplyst om hur långt utvecklingen gått...
 

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Ort
Linköping
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
Har ju haft en Falco själv så jag förstår vad du pratar om. Falcon fungerar bäst när den får sträcka ut. Kör lansvägar i 150 och uppåt. Då faller allt på plats och hojen är underbar. I stadmiljö helt jävla odräglig. Otymplig och motorns karaktär stämmer inte alls.
Tyvärr är inte många twinnar i den prisklassen mycket bättre.
Jag skulle nog rekommendera en hoj med mer upprätt körställning, typ motardstuk eller monster. Även om tyngden är densamma så har du mycket bättre kontroll. Framförallt bra på knix och i stadsmiljö och funkar tydligen bra på större bana med även om jag inte provat det själv. Däremot kommer du att sakna Falcon på längre turer.
Jag har även haft en SV650. Köpte den första årsmodellen som kom-99. Tycker den är snyggare än den lite kantigare som kom sen.
Det är en otroligt lättkörd hoj. Funkar bra när det svänger rejält men även på landsväg och i stadsmiljö. Motorn räcker till även men du kommer att märka skillnaden mot Falcon. Inte nödvändigtvis negativt. Faktiskt en riktigt trevlig hoj och sanslöst billig begagnad. I England tävlades det mycket med den så rejsdelar borde vara lätta att hitta. De är okomplicerade och borde vara lätta att meka med. Prova en och se om den funkar.
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Falcon är väl lite mer sporttouring, testa Tuono kanske? , annars är Nudan en väldigt trevligt hoj men kostar nog lite för mycket.
 

taliz

Neighbourhood terrorist
Gick med
24 May 2006
Ort
Hemma
Hoj
Monstruös ER6
Ah en ER6 låter gräsligt! Det vill jag absolut inte ha! :arsele

Med orginalblås låter den som en gräsklippare. Men med öppet rör låter den helt OK tycker jag. :arsele
Helt klart ett twin-ljud, men det är ju "bara" 650 så inte riktigt det där "tunga" ljudet av en literhoj.
Billig i inköp och försäkring, rikligt utbud, smidig, kul å köra på bana, bra pendlingshoj, finns gott om reservdelar och lätt att modda etc etc.
Min är numera mattsvart med runt monsterframlyse etc. Photo 12-03-16 14 59 44.jpg

Men visst, en Ducati Monster blir man ju lite sugen på ibland. Like this: 534913d1429483476-shift-tech-monster-1200-micro-build-brick.jpg
 

Kajan!

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2015
Ort
Täby
Hoj
Honda CBR600RR, tidigare Aprilia SL1000 Falco
Ska dock tilläga att jag av princip aldrig provkör något byggt på denna sidan sekelskiftet, för vill inte riskera att bli upplyst om hur långt utvecklingen gått...

Givetvis ska jag gå efter min egna känsla och tycke. Men jag behöver information då jag är ny i denna värld :hej Det är ju ett hav där ute med hojar! :)

Har ju haft en Falco själv så jag förstår vad du pratar om. Falcon fungerar bäst när den får sträcka ut. Kör lansvägar i 150 och uppåt. Då faller allt på plats och hojen är underbar. I stadmiljö helt jävla odräglig. Otymplig och motorns karaktär stämmer inte alls.
Tyvärr är inte många twinnar i den prisklassen mycket bättre.
Jag skulle nog rekommendera en hoj med mer upprätt körställning, typ motardstuk eller monster. Även om tyngden är densamma så har du mycket bättre kontroll. Framförallt bra på knix och i stadsmiljö och funkar tydligen bra på större bana med även om jag inte provat det själv. Däremot kommer du att sakna Falcon på längre turer.
Jag har även haft en SV650. Köpte den första årsmodellen som kom-99. Tycker den är snyggare än den lite kantigare som kom sen.
Det är en otroligt lättkörd hoj. Funkar bra när det svänger rejält men även på landsväg och i stadsmiljö. Motorn räcker till även men du kommer att märka skillnaden mot Falcon. Inte nödvändigtvis negativt. Faktiskt en riktigt trevlig hoj och sanslöst billig begagnad. I England tävlades det mycket med den så rejsdelar borde vara lätta att hitta. De är okomplicerade och borde vara lätta att meka med. Prova en och se om den funkar.

Ja det var väldigt bra beskrivet. Den är helt underbar att köra på landsvägar som inte har allt för skarpa kurvor och när den får sträcka ut sig är den fantastisk! :)
Motorns karaktär gillar jag ändå. Det ska vara lite komplicerat.

Kommer köra mycket knix så jag får kämpa ett tag till med min och sedan får jag hitta något med lite mer upprätt körställning. Nu har jag satt på eazy-grip på den och WOAW säger jag bara, vilken skillnad. Förr var det som att någon hade hällt olivolja över hela tanken. Nu sitter jag verklige fast! Nu vågar jag använda både kroppen och hojen mycket mer. Var ute en lång tur i dag och vi hittade en underbar väg som var slingrig med många skarpa kurvor som jag fick en bra känsla i varje.

SV650 tycker jag inte är snygg. Men jag har hört mycket gott om den. Har även testkört en innan jag köpte min. Den är lättstyrd och billig i både att köpa och försäkring. Men utseendet är ändå hyffsat viktigt för mig. Tycker min falco har super ful front och bak och stör mig på det varje gång jag ser den framifrån samt bakifrån :p

Falcon är väl lite mer sporttouring, testa Tuono kanske? , annars är Nudan en väldigt trevligt hoj men kostar nog lite för mycket.

Tuono skulle jag verkligen vilja ha. Den är riktigt snygg! Men i min prisklass lite svår att hitta :(

Med orginalblås låter den som en gräsklippare. Men med öppet rör låter den helt OK tycker jag. :arsele
Helt klart ett twin-ljud, men det är ju "bara" 650 så inte riktigt det där "tunga" ljudet av en literhoj.
Billig i inköp och försäkring, rikligt utbud, smidig, kul å köra på bana, bra pendlingshoj, finns gott om reservdelar och lätt att modda etc etc.
Min är numera mattsvart med runt monsterframlyse etc.

Men visst, en Ducati Monster blir man ju lite sugen på ibland.

En ER6 blir det inte för mig. Men ja visst den är billig och säkert enkelt att köra :tummenupp
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Nu har jag inte läst allt och orkar inte heller. Men skulle jag köpa en twin för gata och bana skulle jag tveklöst köpa en Hypermotard.
 

Rundik

Tusenkonstnär
Gick med
4 Aug 2006
Ort
V.Götaland
Hoj
VTR1000F, NSR125R
Med den budgeten och dom preferenserna, Honda Transalp :) Skruva bort allt onödigt, öppna upp luftburken, på med ett Akra-titan och bestycka så har du en snorbillig hoj som väger in på sisådär 165kg och hänger med dom flesta när vägen börjar svänga lite :yoparty
Sa jag att försäkringen e nästan gratis !!
20160320_130557.jpg
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Med den budgeten och dom preferenserna, Honda Transalp :) Skruva bort allt onödigt, öppna upp luftburken, på med ett Akra-titan och bestycka så har du en snorbillig hoj som väger in på sisådär 165kg och hänger med dom flesta när vägen börjar svänga lite :yoparty
Sa jag att försäkringen e nästan gratis !!
View attachment 428764

Helt OT men jag blir lite nyfiken på hojarna du har listade. XJ600 Brat? Och XV535 Hardcore, hur går det till? Jag har en mental bild och den är inte vacker....
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Med den budgeten och dom preferenserna, Honda Transalp :) Skruva bort allt onödigt, öppna upp luftburken, på med ett Akra-titan och bestycka så har du en snorbillig hoj som väger in på sisådär 165kg och hänger med dom flesta när vägen börjar svänga lite :yoparty
Sa jag att försäkringen e nästan gratis !!
View attachment 428764
Bra alternativ :rock
 

Kajan!

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2015
Ort
Täby
Hoj
Honda CBR600RR, tidigare Aprilia SL1000 Falco

Det ska bli så kul :)


Med den budgeten och dom preferenserna, Honda Transalp :) Skruva bort allt onödigt, öppna upp luftburken, på med ett Akra-titan och bestycka så har du en snorbillig hoj som väger in på sisådär 165kg och hänger med dom flesta när vägen börjar svänga lite :yoparty
Sa jag att försäkringen e nästan gratis !!
View attachment 428764

Ja där ser man! Så kan man göra. Tack för tipset. Meeen smaken är olika för oss alla och jag går också lite, som skrivet, på utseendet .. Sorry :tungan
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
I den prisklassen du nämner så faller min förra hoj in SV1000N, byt lampa, på med singelcuts och vips ser den okej ut.

Lite framtung och lite vinglig i chassit, kan ha varit mitt ex eller om alla är så vet jag inte. Motorn är rätt kul, lättkörd och mjuk i stan men V-twin svaret finns där. Min var neddrevad +3 bak och -1 fram hade powercommander.

sv1000n.jpg
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Kajan!

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2015
Ort
Täby
Hoj
Honda CBR600RR, tidigare Aprilia SL1000 Falco
I den prisklassen du nämner så faller min förra hoj in SV1000N, byt lampa, på med singelcuts och vips ser den okej ut.

Lite framtung och lite vinglig i chassit, kan ha varit mitt ex eller om alla är så vet jag inte. Motorn är rätt kul, lättkörd och mjuk i stan men V-twin svaret finns där. Min var neddrevad +3 bak och -1 fram hade powercommander.

View attachment 428821

Ja se där! Lite ombyggnation så vart den ju bra! :)
Hur är ljudet på den?
 
Nyheter
Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Top