Viktminskning 2005

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Hultan skrev:
Nu har du väl endå skrivit fel? Snabbmakaroner, kort koktid, snabba kolisar. Nudlar kort koktid snabba kolisar. Fullkornspasta längre koktid långsammare kolisar.. Osv
edit/
Du kanske o andra sidan menar at ju längre man kokar nudlarna desto snabbare blir dm, och det lär väl stämma till en viss del. "Al dente" har ju långsammare kolisar än sönderkokt, om skillnaderna är markanta vet jag inte..
Okokt pasta ger längsta kolisarna då :va

tjena...jajamen..bättre en timme varannan dag :banana
15 kg kan bli tufft...men det fixar du säkert :yoparty

Klantbo skrev:
Tack för tipset Pred :Bugar

Om ja förstod dig rätt är det bättre å cykla en timme varannan dag än halvtimmen varje dag?

Tänkte ja skulle försöka gå ner 15kg till midsommar :gnissla väger 107 nu så..

pred skrev:
tänk på att det intaget sak "helst" göras 15 min efter träning för att få
bärsta resultat. men bananer är bara mellansnabba kolhydrater...tryck i dig
ett gäng riskakor också tillsammans med en proteindrink direkt efter träning så får du bättre respons på passet dagen efter. :tummenupp

Helst ska proteinet intas direkt efter träning alltså inte över 5 min...för bästa resultat. Det är en signifikant skillnad på muskelutvecklingen om man intar proteinet direkt efter eller 2 timmar efter träning.Det är väl god idé att även fylla på med kolhydrater varje timme i cirka 4 timmar efter ett träningspass.

pred skrev:
haha ja...den kroppen har jag ungefär en vecka innan tävling och
en vecka efter..sen ser jag ut som en slät säl...haha nä så illa är det inte
10 kg mer sätter sig inte såååå mycket som man tror om "kläderna" under är "torra".
Påbörjar diet igen den 1 februari sen bår SM kvalet i Athletic Fitness i Älvsjö i Maj... :huvet

Lycka till! Ska heja på er alla som vågar sig upp på scen. :yoparty

Citerar Fredrik Paulún som är näringsfysiolog och av vilken jag lärt mig det mesta jag vet
"
Upptaget av näring till musklerna är nämligen särskilt effektivt upp till 90 minuter efter avslutat pass. Du bör dessutom se till att få i dig snabba kolhydrater, då musklerna är relativt tomma på glykogen och verkligen behöver ny energi.
"

pred skrev:
Citerar Fredrik Paulún som är näringsfysiolog och av vilken jag lärt mig det mesta jag vet...
Den killen är min nya husgud! :Bugar
Läste Allt om Glykemiskt Index och Allt om fettförbränning, kanon båda två :tummenupp

det du skriver här har du lite rätt i...för att när man gör en laddning
efter en tömning så äter man kolhydrater på detta sätt, men det betyder också att man blir väldigt vätskefylld 2 dagar efter, men dagen efter detta
så får man "tryck" i kroppen...så här gör jag alltid efter en tömning före tävling, men det är inget man behöver annars, utan efter träningen - få i dig protein och snabba kolhydrater. :tungan

Acrid skrev:
Helst ska proteinet intas direkt efter träning alltså inte över 5 min...för bästa resultat. Det är en signifikant skillnad på muskelutvecklingen om man intar proteinet direkt efter eller 2 timmar efter träning.Det är väl god idé att även fylla på med kolhydrater varje timme i cirka 4 timmar efter ett träningspass.

haha husgud...det har jag aldrig hört förr :hihi
ja dom böcker är kanon...GI boken kan man med fördel använda som
uppslagsbok vad gäller GI tabellerna...bara med dom kommer man hur
långt som helst med lite Basic kunskaper.

sandstream skrev:
Den killen är min nya husgud! :Bugar
Läste Allt om Glykemiskt Index och Allt om fettförbränning, kanon båda två :tummenupp

pred skrev:
det du skriver här har du lite rätt i...för att när man gör en laddning
efter en tömning så äter man kolhydrater på detta sätt, men det betyder också att man blir väldigt vätskefylld 2 dagar efter, men dagen efter detta
så får man "tryck" i kroppen...så här gör jag alltid efter en tömning före tävling, men det är inget man behöver annars, utan efter träningen - få i dig protein och snabba kolhydrater. :tungan

Tja går man inte på diet/deff så tror jag knappast man bryr sig nämnvärt över om man blir lite "pluffsig". Iofs så menade jag inte ngn tömning/laddning i den bemärkelsen du beskrev, utan helt enkelt under "vanlig" träning (läs: åt kroppsbyggarhållet)...ja du förstår...då det är viktigt att fylla på med energi efter träningspassen.

Och: Fredrik Paulún har skrivit en del bra saker...men hans tidigare verk ska man ta med en stor nypa salt. Att han själv har tagit tillbaka en del han skrev i början av sin karriär säger väl allt... :tummenupp

Jag har läst om detta i tidningen Iform om just påfyllning löpande av kolisar efter träning, men jag tror INTE på det. Har också testat detta på ett tidigt
stadium på en diet för länge sen men vikten stod still, däremot när jag körde enligt nedan så gick jag konstant ner 0.5-0,7 kg per vecka och behöll styrkan hyffsat.

Visst är det viktigt at fylla på, men för att göra en sådan fyllning med kolhydrater en gång i timmen det behöver man inte för risken är att blodsockret höjs till höga nivåer och på så sätt påverkar insulinet negativt på fettförbränningen. Sen ska man aldrig äta kolhydrater ensamt utan alltid ihop med protein. Det är oftast inte fettet man blir fet av utan just för mycket kolhydrater. Snabba kolhydrater och fett är ett stort NO NO.
Måste tillägga att man är speciellt känslig för kolhydrater under en diet.
Långsamma kolhydrater före träning, snabba efter träning och sen en
vanlig måltid i form av räkor, äggvitor (bara protein)en timme efter detta det är grejjer det, prova får du se.

Ang. detta från paulun så stämmer det med att det ska ske inom 90 minuter men helst så snabbt som möjligt för att kroppen ska suga åt sig av dessa kolhydrater. Desto längre du väntar desto mer avtar effekten av intaget av dessa snabba kolhydrater, det är bevisat rent näringsfysiologiskt sett plus att jag vet av egen erfarenhet efter rätt många tävlingsdieter...

Last edited:
vill man däremot inte fettförbränna och bara bygga..då kan det vara ett bra alternativ och ösa in kolhydrater av den rätta sorten, det håller jag med om. :fyllisar

pred skrev:
jovisst är det viktigt at fylla på, men för att göra en sådan fyllning med kolhydrater en gång i timmen det behöver man inte för risken är att blodsockret höjs till höga nivåer och på så sätt påverkar insulinet negativt på fettförbränningen. Sen ska man aldrig äta kolhydrater ensamt utan alltid ihop med protein. Det är oftast inte fettet man blir fet av utan just för mycket kolhydrater. Snabba kolhydrater och fett är ett stort NO NO.
Måste tillägga att man är speciellt känslig för kolhydrater under en diet.
Långsamma kolhydrater före träning, snabba efter träning och sen en
vanlig måltid i form av räkor, äggvitor (bara protein)en timme efter detta det är grejjer det, prova får du se.

Ang. detta från paulun så stämmer det med att det ska ske inom 90 minuter men helst så snabbt som möjligt för att kroppen ska suga åt sig av dessa kolhydrater. Desto längre du väntar desto mer avtar effekten av intaget av dessa snabba kolhydrater, det är bevisat rent näringsfysiologiskt sett plus att jag vet av egen erfarenhet efter rätt många tävlingsdieter...

Energi är inte enbart kolhydrater...jag snackar såväl kolh. som protein. Vet inte vad du menar med fyllning...men jag menar att efter träningen bör man ha större delen av kolhydratintaget under dagen. Dock ska det finnas kolhydrater i all målen, dessa ska inte vara snabba som efter träning och eventuellt vid frukost.

Det är ju just den "svampeffekten" som uppstår efter träning som man vill utnyttja genom att "fylla" på med mycket energi timmarna efter. Insulin är inte "all bad"... :rolleyes: Tro mig jag vet hur känslig man blir för kolisar under deff.. :tungan

Jag tror för övrigt att vi förstår varandra rätt bra. Ska själv tävla i AF. :)

En fråga till: Varifrån har du fått siffran (upptill) 20% mer i fettförbränning av koffein osv? Skulle gärna vilja se någon källa på det. :tummenupp

pred skrev:
vill man däremot inte fettförbränna och bara bygga..då kan det vara ett bra alternativ och ösa in kolhydrater av den rätta sorten, det håller jag med om. :fyllisar

hehe ja det var under byggperioden jag menade. Att det ska vara så svårt att vara tydlig ibland. :va :gnissla

upp till 20% har jag lärt mig under föredrag med bl.a Paulún, samt läst en hel del om ämnet plus att det känns och märks när man börjar med morgonpromenaderna av denna kaliber - jag känner inte att det är just 20% men det är magic vad som händer med kroppen av just morronpromenader och lite koffein innan. Koffein i sig stimulerar frisättning av fria fettsyror från just fettväven till blodet vilket ger större fettförbränning och ökar uthålligheten. Det ökar ju också termon i kroppen dvs temperaturen vilket ger högre energiförbrukning och fettförbränning.

Va roligt att du ska tävla i Athletic Fitness - har du tävlat förut eller ?
Kan lova dig att har du inte gjort det så blir det en upplevelse, en gång sen
är man hooked :)

Kan rekommendera dig och köpa protan och dreamtan redan nu, skönt och
ha det avklarat, om du tänker tälva på Sm kvalet vill säga. Hur många chins och dips gör du ?

Last edited:
pred skrev:
upp till 20% har jag lärt mig under föredrag med bl.a Paulún, samt läst en hel del om ämnet plus att det känns och märks när man börjar med morgonpromenaderna av denna kaliber - jag känner inte att det är just 20% men det är magic vad som händer med kroppen av just morronpromenader och lite koffein innan. Koffein i sig stimulerar frisättning av fria fettsyror från just fettväven till blodet vilket ger större fettförbränning och ökar uthålligheten. Det ökar ju också termon i kroppen dvs temperaturen vilket ger högre energiförbrukning och fettförbränning.

Va roligt att du ska tävla i Athletic Fitness - har du tävlat förut eller ?
Kan lova dig att har du inte gjort det så blir det en upplevelse, en gång sen
är man hooked :)

Kan rekommendera dig och köpa protan och dreamtan redan nu, skönt och
ha det avklarat, om du tänker tälva på Sm kvalet vill säga. Hur många chins och dips gör du ?

Jag vet hur koffein agerar, och jag har sett siffror på några ynka % mer effektivitet. Därför har jag svårt att tro på -20 %...Ska se ifall det finns nya rön om detta...För detta vore intressant att reda ut. :) (Resten tar jag via PM då det inte har med tråden att göra.)

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!