Vikten

EXAKT Radare!! Dom som vet vad dom håller på med o verkligen vill sänka sina varvtider det där allra sista, gör givetvis både a och b.
Oo till dom som nu redan är bäst o praktiserat både a och b, sedan flera år tillbaka i tiden, säger jag bara... :tummenupp

Edit:@Rash. Håller helt med dig, det aldrig enkelt att sova 2 pers i en 1.20-lång säng...

Last edited:
Jag har ingen erfarenhet, men jag hade nog valt 730 grams varianten ändå, det är ju bara 70grams skillnad för att få samma antal startförsök som originalbatteriet, kan ju vara skönt den dagen det ska felsökas och jävlas i depån.

App,app,app. 170g skiljer det allt. Det lätta, lite snabbare, ska JAG ha! ;)

App,app,app. 170g skiljer det allt. Det lätta, lite snabbare, ska JAG ha! ;)

Tack, klantigt skrivfel. Ändrade mitt inlägg.

Som off-race-forum-info kan jag säga att mitt batteri i sporren väger 6.5 kg, Shorai-ekvivalenten väger strax under ett kilo. Så över 5 kilos lättning på ett bräde, för bara $180 dessutom. Nu ska jag bara ta itu med det egna vinterspäcket, mindre lätt (höhö).

Eh, va?! :confused:

Varför?

Det är ett Yuasa YTX20H-BS AGM, 16.00 lbs är angiven shipping weight. CCA 310 Men när jag vägde batteriet irl vägde det "bara" 6.5 kg eller 14.5lbs. Så jag skulle spara över 5 kg. Det skulle kompensera för mina segjärnscylindrar, de ökade hojvikten med 3 kg totalt. Från 211 kg fulltankad till 214 kg. Men sedan är jag även sugen på en huvudströmbrytare, så skönt bla när man mekar, att slippa montera ur batteriet varje gång. Shorai-batteriet är ju nämligen även ca 20 mm lägre vilket ger mig plats för en huvudströmbrytare. Så det lär väl addera 100-200 gram. Men ändå en viktsbesparing.

Last edited:
Det är ett Yuasa YTX20H-BS AGM, 16.00 lbs är angiven shipping weight. CCA 310 Men när jag vägde batteriet irl vägde det "bara" 6.5 kg eller 14.5lbs. Så jag skulle spara över 5 kg. Det skulle kompensera för mina segjärnscylindrar, de ökade hojvikten med 3 kg totalt. Från 211 kg fulltankad till 214 kg. Men sedan är jag även sugen på en huvudströmbrytare, så skönt bla när man mekar, att slippa montera ur batteriet varje gång. Shorai-batteriet är ju nämligen även ca 20 mm lägre vilket ger mig plats för en huvudströmbrytare. Så det lär väl addera 100-200 gram. Men ändå en viktsbesparing.
Men du svarade inte på frågan: varför? Alltså, varför har du ett batteri som väger så groteskt mkt?

Men du svarade inte på frågan: varför? Alltså, varför har du ett batteri som väger så groteskt mkt?

Därför han har en twin på hög kubik som kräver stor startström. Ett för litet och för klent batteri orkar inte starta hojen. Resten säger sig själv: stora batterier är tunga.

Mkt bly i plattorna gissningsvis. Vikten har ingen betydelse på en HD. Oversized startmotor ska orka veva igång i ur o skur, DET enda kravet.

Battery Type: YTX20H-BS
Voltage: 12
Capacity: 18
Metric Dimensions: 175mm x 87mm x 155mm
Metric Weight: 5.6 kg
Acid Volume: 0.93
Amps: 1.8
C.C.A.: 310

C.C.A. = Cold cranking amps is a measurement of the number of amps a battery can deliver at 0 ° F for 30 seconds and not drop below 7.2 volts. So a high CCA battery rating is especially important in starting battery applications, and in cold weather.This measurement is not particularly important in Deep cycle batteries, though it is the most commonly 'known' battery measurement.

YTX20H-BS AGM = The Absorbed Glass Matt construction allows the electrolyte to be suspended in close proximity with the plates active material. In theory, this enhances both the discharge and recharge efficiency. Common manufacturer applications include high performance engine starting, power sports, deep cycle, solar and storage battery.

Last edited:

ja det är en startmotor på 1.4 kw, eller 1.9 hk. 820cc i varje burk.
Men detta batteri är originalstorlek, bara det att det ligger lite högre i cca än ett original. 310A isf 270A tror jag.

Men jag kan säga att ducce-originalbatterierna i de större hojarna är en jäddra klumpar de med. Tror inte det är långt efter mitt batteri i vikt.

Men men, min hoj är ju rätt OT-i den här forumdelen.
Har du vägt ditt batteri? Vad väger en blyack till en 1000cc sporthoj tex?

Last edited:
Jag kan intyga att folk köper kolfiber, sen om dom ställer det på bokhyllan vet jag inte:D

Sen var hojarna så lätta så vi har fått lägga på bly för att klara minimivikten..

Det jag läst säger att en 125GP väger drygt 70 kg, och en 250GP drygt 100 kg. Vilket vikt skulle de ligga på ifall det inte fanns någon minivikt, tror du?

Berätta vad det är som är ”lite mer komplicerat”, som inte tas upp i Fast Bikes artikel och som jag inte förstår. Var konkret och berätta.
Jag tror tyvärr inte att det går eftersom jag redan har försökt. Du har skapat dig en uppfattning efter att ha läst en tidningsartikel och inget av det som skrivits i tråden har fått dig att ändra uppfattning.
Här kommer du och startar en tråd om vikt och så börjar folk diskutera att träning ger mer för pengarna, att äta mindre är vettigare osv osv. Om och om igen har du (Radare) gentlemannamässigt och sakligt bett folk hålla sig till ämnet. Men inget verkar hjälpa. Är det dags för fler moderatorer på sporthoj? Eller ska man göra om Sh till en enda tråd? Alla pratar ju ändå om helt olika grejer.
Kanske inte helt oväntat tycker jag tvärtom, att en av tjusningarna med SH är att en tråd kan ta vilken riktning som helst :)

Det jag läst säger att en 125GP väger drygt 70 kg, och en 250GP drygt 100 kg. Vilket vikt skulle de ligga på ifall det inte fanns någon minivikt, tror du?

60 resp 85 kilo? Man kan ju lätta mkt, men det finns ju en gräns när viktbesparingen börjar gå ut över annat.

Tex vägde 500:orna 115 kilo fram till 1991 (tror jag det var), när man höjde vikten till 130 kilo blev hojarna snabbare eftersom man hade lättat på bekostnad av styvhet och stabilitet i chassit, att kombinera ett överlättat chassi med en V4 på 180 hk och med dagens mått antika fjädringskomponenter gav inga harmoniska cyklar.... Idag skulle man utan problem kunna få till en 2-takts 500 på 115 kilo som skulle ha ett riktigt stöddigt chassi, men det var annorlunda för 20 år sen.

Det beror helt på kostnaden. Minimivikten var riktigt låg i 500gp på 80-tal (axxexs kan säkert år och vikter) med riktiga spinkbyggen som resultat.
Ram+sving i kolfiber och all annan metall i titan eller magnesium så finns där säkerligen 5-7kg att spara fast till en enorm kostnad.

Back