vi sporthojare borde starta eget försäkringsbolag

  • Thread starter Thread starter Kneedrag
  • Start date Start date

Kneedrag

Guest
Det här har ju varit uppe i trådar förut miljoner gånger. Jag tycker att vi på sporthoj borde starta ett eget försäkrings bolag som ej är i vinstdrivande syfte. Det går noll i förlust och noll i vinst.

Jag gissar att de flesta kommer svara det går inte bla bla bla. Men komigen vi leker lite med tanken. :)

Hur skulle vi vilja att det var utformat?? Villka skulle betala mer / mindre? Olika klasser?? Ålder??? Vad är smärtgränsen att betala i försäkring för din hoj?? osv Skriv!! Skriv !! Hur du vill ha det.


Jag undrar hur mycket kostar "hela MC kakan" för ett försäkringsbolag. Synd att man inte har några siffror. Skulle vara kul att räkna lite. Om någon hittar några siffror skriv/länka gärna var faktan är tagen.



Snälla inga dumma svar med öhh jag vill betala 500 kr för helförsäkring . Det är
inte realistiskt. Ok( mod snälla ta bort sådana svar om de kommer) tack
 
GixxerTina skrev:
2623834 Det här har ju varit uppe i trådar förut miljoner gånger. Jag tycker att vi på sporthoj borde starta ett eget försäkrings bolag som ej är i vinstdrivande syfte. Det går noll i förlust och noll i vinst.

Jag gissar att de flesta kommer svara det går inte bla bla bla. Men komigen vi leker lite med tanken. :)

Hur skulle vi vilja att det var utformat?? Villka skulle betala mer / mindre? Olika klasser?? Ålder??? Vad är smärtgränsen att betala i försäkring för din hoj?? osv Skriv!! Skriv !! Hur du vill ha det.


Jag undrar hur mycket kostar "hela MC kakan" för ett försäkringsbolag. Synd att man inte har några siffror. Skulle vara kul att räkna lite. Om någon hittar några siffror skriv/länka gärna var faktan är tagen.



Snälla inga dumma svar med öhh jag vill betala 500 kr för helförsäkring . Det är
inte realistiskt. Ok( mod snälla ta bort sådana svar om de kommer) tack



de där tyker jag låter riktigt intresssant :D jag lyssnar på den här iden :D skulle ju vara jäkligt brA ;D
 
lite vinst måste man ha för att kunna utveckla företaget men man behöver inte gå flera miljader med vinst som FBolagen gör idag.
 
wdac skrev:
2623849 lite vinst måste man ha för att kunna utveckla företaget men man behöver inte gå flera miljader med vinst som FBolagen gör idag.
Precis. Men hur mycket vinst är lagom ??? Själv kan jag inget om företagande så jag har inte en aning. He he men det skulle vara kul att lära sig.
 
då kan jag tänka mig att det blir fler som åker sporthoj :D då behöver man inte vara snor rik heller ;D
 
Vad sägs om "Sporthojsförsäkringen" :) Skulle jag se detta som en möjlighet skulle jag genomföra iden... definitivt. Affärskunniga, PMa mig så checkar vi läget :)
 
Ett alternativ vore att begränsa försäkringen till enbart trafik eller trafik+stöld. En stor kostnad kommer ju annars vara att laga plastkåpor som kostar multum.

Tror helt klart på idé, men det känns som att det kommer krävas en hel del budgetberäkningar för att få det att rulla :)
 
GixxerTina skrev:
2623834 Jag gissar att de flesta kommer svara det går inte bla bla bla. Men komigen vi leker lite med tanken. :)

Hur skulle vi vilja att det var utformat?? Villka skulle betala mer / mindre? Olika klasser?? Ålder??? Vad är smärtgränsen att betala i försäkring för din hoj?? osv Skriv!! Skriv !! Hur du vill ha det.

Då ska jag vara den som börjar bli tråkig.

Jag tror, att man precis som de stora bolagen, kommer att tvingas göra en uppdelning mellan ålder, vikt/effekt, var man bor etc etc. Det finns nämligen statistik att luta sig mot, och det finns t.ex. alltid norrlänningar som undrar varför de ska betala för att det stjäls mer hojar i Stockholm (om det nu är så, lägg märke till att jag spekulerar). Förr eller senare tvingas man in i en massa uppdelningar, så är det bara.

Det var första anledningen till att folk snart blir lite sura även på oss, bara för att ”vi” tycker det är rimligt kommer inte andra att tycka likadant. Sen, även om det blir lite billigare kommer vissa att bli besvikna och tycka att det blir dyrt, att det är krångel att få ut pengar (för vissa regler måste vi ju ha) etc.

Vidare: Stora bolag är ju just stora, så marginalen i kronor blir jättestor, medan den kanske i procent inte är så märkvärdig. Vi kommer inte ha några volymfördelar, och därför kanske en lägre procent.

Så jag tror att vi max skulle ha en chans att bli några procent billigare. Och vad är då vitsen?
 
GixxerTina skrev:
2623834 Det här har ju varit uppe i trådar förut miljoner gånger. Jag tycker att vi på sporthoj borde starta ett eget försäkrings bolag som ej är i vinstdrivande syfte. Det går noll i förlust och noll i vinst.

Jag gissar att de flesta kommer svara det går inte bla bla bla. Men komigen vi leker lite med tanken. :)

Hur skulle vi vilja att det var utformat?? Villka skulle betala mer / mindre? Olika klasser?? Ålder??? Vad är smärtgränsen att betala i försäkring för din hoj?? osv Skriv!! Skriv !! Hur du vill ha det.


Jag undrar hur mycket kostar "hela MC kakan" för ett försäkringsbolag. Synd att man inte har några siffror. Skulle vara kul att räkna lite. Om någon hittar några siffror skriv/länka gärna var faktan är tagen.



Snälla inga dumma svar med öhh jag vill betala 500 kr för helförsäkring . Det är
inte realistiskt. Ok( mod snälla ta bort sådana svar om de kommer) tack
Sorry Tina, men jag tror inte idén är realistisk... tyvärr.

Själv har jag mina hojar veteranförsäkring. (= höga krav på medlemsskap m.m.)
Och där är det väldigt uttryckt att premierna är ganska känsliga när man endast har ca: 30.000 försäkringstagare (mest bilar).
Det betyder att när det blir skador/ersättningskrav, så är det en ganska liten andel som måste dela på kostnaden.

Och som du vet, sporthojar är ju knappast en "säker" sak att försäkra.
Personskadorna är svindyra, och även alla mindre avåkningar m.m. som ska täcka dyra kåpor & lackskador är ju ganska högfrekventa i vår grupp.

Så även om jag tycker tanken är god, så tror jag det skulle vara ett rent ekonomiskt självmord att vara ett litet gäng som enbart försäkrar sporthojar.
Detta eftersom dom flesta vill ha billig försäkring, men ändå kräver full kompensation för sina skador/reparationer när dom krashat sönder sina kåpor.
(Då vill man minsann inte acceptera sämre skick än innan krashen, när nån "annan" betalar.)

Även om man får folk att gå med på "billigare" reparationer, eller ersättningar, så skule nog första olyckan med personskada ruinera er/alternativt tvinga er till astronomiska chockhöjningar av premien för alla.
En tanke om ni ändå vill köra på, skulle väl i så fall ha skyhöga självrisker, och "straffsystem" för oförsiktiga förare, men sånt tror jag inte lockar kunder.

Men men, jag tycker som sagt att idén är trevlig, och önskar dig/er lycka till.
Ville bara ge er perspektiv på kostnaderna lite grann.
 
Last edited:
Jag tycker att det låter väldigt intressant, för då kan "ni" väl göra så att man får åka på bana osv. Eller ta ut en extra avgift om man vill åka helförsäkrat på bana.

Men hur löser man trafikdelen av försäkringen? någon som vet får gärna svara.
 
när en ekonom har gjort en uträkning och förslag på olika premiers utsende så kan vi se om de är värt det eller ej.. sitt inte å rakka ner på en idé som kan vara mycket god innan vi sett några uträkningar på det hela...

ett ex, Trafik försäkring + Person och stöld. det är nog det viktigaste.
sen en slimmad helförsäkring som är Trafik + person, stöld och vurpa, alt
att vurpan kan tas på trafik så länge ingen annan är iblandad i olyckan,

på så sätt kan man skära ner en hel del genom att använda trafik premien till vurpad förare och hoj så länge de är en singel olycka.. vad lagen säger vet jag inte.
 
GixxerTina skrev:
2623883 det går inte ihop men det är kul att leka med tanken ;) ;)
Javisst, tappa inte sugen bara för oss pessimister nu bara.

Undersök saken mer och se om du/ni hittar nån bra lösning. :tummenupp

Ingenting är omöjligt. :)
 
Är det inte typ omöjligt att starta ett nytt försäkringsbolag? Jag har för mig att det är sjuka krav för o få starta ett, och tur är väl det...
 
wdac skrev:
2623885 när en ekonom har gjort en uträkning och förslag på olika premiers utsende så kan vi se om de är värt det eller ej.. sitt inte å rakka ner på en idé som kan vara mycket god innan vi sett några uträkningar på det hela...

Det är så sant, man måste ju givetvis studera det ordentligt innan man vet!

Det var inte avsikten att racka ner, dock har jag viss affärsvana och erfarenhet, och det var det som talade tidigare. Men tappa inte sugen bara för att det kommer fram lite pessimistiska tråkmånsar som jag! :D
 
HanneZ skrev:
2623894 Är det inte typ omöjligt att starta ett nytt försäkringsbolag? Jag har för mig att det är sjuka krav för o få starta ett, och tur är väl det...

Ha ha jag såg dig på kinnekulle. :D :D ha ha. du har en sån stor trut här men IRL är du en liten:arsele snorvalp . ha ha ha
 
GixxerTina skrev:
2623834 Det här har ju varit uppe i trådar förut miljoner gånger. Jag tycker att vi på sporthoj borde starta ett eget försäkrings bolag som ej är i vinstdrivande syfte. Det går noll i förlust och noll i vinst.

Jag gissar att de flesta kommer svara det går inte bla bla bla. Men komigen vi leker lite med tanken. :)

Hur skulle vi vilja att det var utformat?? Villka skulle betala mer / mindre? Olika klasser?? Ålder??? Vad är smärtgränsen att betala i försäkring för din hoj?? osv Skriv!! Skriv !! Hur du vill ha det.


Jag undrar hur mycket kostar "hela MC kakan" för ett försäkringsbolag. Synd att man inte har några siffror. Skulle vara kul att räkna lite. Om någon hittar några siffror skriv/länka gärna var faktan är tagen.



Snälla inga dumma svar med öhh jag vill betala 500 kr för helförsäkring . Det är
inte realistiskt. Ok( mod snälla ta bort sådana svar om de kommer) tack

Jag stödjer detta till 100%, men jag är inte mannen att räkna ut hur bolaget skall formeras, kan ingen ekonom här inne fixa till ett förslag?
 
GixxerTina skrev:
2623883 det går inte ihop men det är kul att leka med tanken ;) ;)

Jag tror också det blir problem att få det att gå ihop rent ekonomisk.
Tänk den tråkiga tanken att 4st kör omkull och skadar sig illa, tex. bryter nacken.

Detta skulle troligen bli en kostnad på flera miljoner kronor.
Sedan kanske 25st hojar blir stulna och det är minst 1 miljon också.

Visst det kanske går att lösa med många försäkringstagaren MEN med många försäkringstagare så ökar förstås risken att några av dessa kör omkull eller får sin hoj stulen.
 
wdac skrev:
2623849 lite vinst måste man ha för att kunna utveckla företaget men man behöver inte gå flera miljader med vinst som FBolagen gör idag.
Jag tvivlar starkt på att något bolag - eller ens alla svenska f-bolag tillsammans - gör miljardvinster på hojförsäkringar. Vinsterna kommer från andra produkter och tjänster.
Det ett specifikt sporthojsbolag skulle kunna dra nytta av är nog främst låga overheadkostnader (personal, koncernadministration, fastigheter etc).
OM ett sporthojsbolag skulle visa sig vara en bra affärsidé så skulle det inte bara gynna sporthojsåkare, utan även den majoritet som utgörs av alla andra kategorier av hojåkare. De skulle möjligen kunna få bättre villkor hos de befintliga f-bolagen utan den belastning som sporthojsbeståndet rimligen utgör.
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top