vi sporthojare borde starta eget försäkringsbolag

Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Triggerhappy skrev:
2624150 Men hur? få dem att krascha mindre? Du sa ju att de är överrepresenterade i kostnaden hos befintliga bolag.

Jag tror Kostnad/hojtyp så är klass7 hojar överlägset överrepresenterade.
Köra med NaCkSKotT istället för självrisk på olyckskorparna kanske? :hihi
(Efter dom betalat premien flera år i förskott förståss. = mer inkomster & mindre utgifter till FB.)
 

R1Monstret

Återkomsten!
Gick med
16 Sep 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Yamaha R1 - White Edition
Dez skrev:
2624197

Vid stöld betalas bara 50% av värdet ut. (för att komma åt bedrägerier)

Så vi stackare som aldrig gjort något försäkringsbedrägeri ska bara få ut halva beloppet av hojens värde vid stöld?? :huvet :huvet :huvet

Skulle du godta det?
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Dez skrev:
2624197 ...

Vid stöld betalas bara 50% av värdet ut. (för att komma åt bedrägerier)...

:va

Hur hänger det ihop? Hur kul är det att få ut halva värdet på hojen? Nä då tar jag nog hellre ett "vanligt" bolag.
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Anderzzon skrev:
2624117 Som sagt, för att kunna starta ett bolag så måste det finnas enorma kapital. En skada kan ju ligga öppen och kosta stora pengar i massor med år.
Kapitalet får du från en riktigt stor drake på den internationella marknaden och den vill givetvis tjäna på det här. Redan där blir det rejält tufft att presentera en intressant ide som drar in pengar.

Jag fortsätter med det lilla antalet hojar 700st leker med tanken. 10k kostar premien och det ger 7milj in i bolaget.

Om 100 av dem får en snittskada på 65000:- så är det 6,5milj i skadekostnader, då snackar vi plast, skinnställ osv

Betänk även att så fort du har ett fordon försäkrat så kan en skada kosta 100milj. En sporthoj som bränner rakt in i en byggnad eller liknade och hela rasket brinner upp samt personskador som följd. Då ligger vi back va?

Har inte påstått att starta ett nytt fb. En omöjlighet i realiteten faktiskt, pga det enorma kapitalbehov som måste säkras samt kundgruppen är helt enkelt för smal.

Så, måste bli samarbetspartner med ett etablerat FB.

För att göra ett försöka att vara ÖVERTYDLIG: Gör jämförelse med "Gruppköp"

Nån som fattar poängen eller skriver jag för otydligt:va
 

Kurgan

Gillar att ge järnet!
Gick med
28 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Rejs Hoj
Sporthojsförsäkringarna

Lite försäkringsfakta från SMC om sporthojsförsäkringarna från deras hemsida.
OBS! Jag representerar inte SMC eller försäkringsbolagen utan kände bara att det behövs lite fakta i detta ämne

SPORTHOJSFÖRSÄKRINGARNA
Problemen med dyra försäkringspremier gäller i stort sett bara sporthojsåkare. Det beror på att
skadeutvecklingen för sporthojar, klass 7-hojar, är en katastrof! Försäkringsbolagens kostnader för
sporthojar har passerat smärtgränsen eftersom sporthojarna är överrepresenterade i skadestatistiken.

Försäkringsbolagens egen statistik visar att:
• Nästan varannan inkommen trafikförsäkringsskada till ett bolag är en klass 7 mot var sjunde för klass 3. Snittkostnaden är 30 % högre för en klass 7-hoj än för en klass 3.
• Det stjäls fler sporthojar, var tredje anmäld stöld är en klass 7 mot var femte för klass 3.
• Skadekostnaden för en klass 7-hoj är mer än dubbelt så hög.
• 11 % av klass 7-hojarna är inne för reparation. Motsvarande siffra för en klass 3-hoj är 2%. Snittkostnaden för reparation är 60 % högre för en klass 7 jämfört med klass 3.
• En av tio klass 7-hojar måste repareras till en snittkostnad om ca 40.000 kr = 10 klass 7-åkare betalar 4.000 kr/år för att täcka en enda skada. För en klass 3-hoj är det 50 motorcyklister som delar på kostnaden, vilket gör ca 600 kr,
• 75 % av de kraschade hojarna återfinns i klass 7 men de representerar bara 15 % av beståndet.

Detta betyder att en klass 7-hoj är många gånger dyrare att försäkra, I storstäder är risken högre och därför blir skadekostnaderna och premierna högre.

När avregleringen av försäkringsbranschen kom under 90-talet började vissa försäkringsbolag plocka
”russinen ur kakan". De riktade in sig på de bra riskerna; 40-åringar, tjejer, vissa märken, klassiker och
så vidare. De som passade in bland de goda riskerna försvann givetvis till de nischbolagen. De som inte var en god risk blev kvar i bolagen med de traditionella försäkringarna, inklusive de dåliga riskerna där unga människor och klass 7-hojarna ingår.

Sedan bestämde EU att det inte får finnas några konkurrenshämmande åtgärder. Ökad konkurrens har gett flera valmöjligheter för den enskilde men har drabbat minoriteten med de dåliga riskerna eftersom bolagen helst vill ha ”russinen". Det finns också bolag som inte vill syssla med motorcyklar och därför sätter så höga premier så ingen kommer att teckna försäkring där.

En utmärkt lösning hade varit att lägga några hundralappar på dem som har lägre premier och därmed sänka premierna för de med höga kostnader avsevärt. Tyvärr ser inte vår omvärld ut så i dag. Skulle något bolag bestämma sig för att göra det, skulle de få i stort sett alla dåliga riskerna till sig. De tappar samtidigt de bra riskerna eftersom det finns andra bolag som erbjuder lägre premier. När alla med bra risker gått till andra bolag finns bara sporthojarna kvar i bolaget som försökt vara solidariskt. Då rakar premierna i höjden igen.


//Kurgan
 

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
wdac skrev:
2624095 ja då är det ju bara att ta det lungt så fort som möjligt när man fyllt tung hoj och sitta med kortet i handen utan hoj tills man är gammal nog utan några som hällst erfarenheter i trafiken.. (liknar de som fått sitt A kort med B kortet idag)
Ja.. eller köpa en motard eller annan hoj som har lägre effekt/premie!! Förstår inte att kidsen måste köra supervassa hojar??
Det går att ha skitkul på en hoj med mindre hk...
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
har inte läst hela tråden men ponera detta..
nyuppstartad.
ca 100 st som betalar vadå? säger 5000 halv för skojs skull.
de är 500000 spänn.
om en kraschar med nya reglerna att försäkringarna betalar sjukhusförsäkringen, samt att han skador en massa snubbar.
hur mycket pengar blir de kvar till de resterande 99 åkarna..
måste ha ett djäkla startkapital samt helst tillgång snittkostnaden..
 

tobbe1

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Z1000
GixxerTina skrev:
2623834 Det här har ju varit uppe i trådar förut miljoner gånger. Jag tycker att vi på sporthoj borde starta ett eget försäkrings bolag som ej är i vinstdrivande syfte. Det går noll i förlust och noll i vinst.

Jag gissar att de flesta kommer svara det går inte bla bla bla. Men komigen vi leker lite med tanken. :)

Hur skulle vi vilja att det var utformat?? Villka skulle betala mer / mindre? Olika klasser?? Ålder??? Vad är smärtgränsen att betala i försäkring för din hoj?? osv Skriv!! Skriv !! Hur du vill ha det.


Jag undrar hur mycket kostar "hela MC kakan" för ett försäkringsbolag. Synd att man inte har några siffror. Skulle vara kul att räkna lite. Om någon hittar några siffror skriv/länka gärna var faktan är tagen.



Snälla inga dumma svar med öhh jag vill betala 500 kr för helförsäkring . Det är
inte realistiskt. Ok( mod snälla ta bort sådana svar om de kommer) tack
Med tanke på att försäkringsbolagen går minus i sporthojsklassen så blir det nog lite svårt att genomföra
 

Zator

Jag är grinig idag...
Gick med
24 Mar 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Sprint ST -06, 2x yzf 750 r -96, en blivande stealthfighter och en skrotfighter
Rigge skrev:
2624200 ...men ett sporthoj.com försäkringsbolag kanske skulle kunna fungera, alla som skriver är ju snudd på världsmästare och kör som änglar :angel

och om nåt blir stulet så fixar ju den genomsnittlige SHmedlem det med kätting, nackskott och misshandel utan inblandning av polis eller FB. Borde ju spara en del pengar. :tummenupp
 

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
R1Monstret skrev:
2624203 Så vi stackare som aldrig gjort något försäkringsbedrägeri ska bara få ut halva beloppet av hojens värde vid stöld?? :huvet :huvet :huvet

Skulle du godta det?


Självklart, så länge premien blir lägre!
Hondaförsäkringen har ju redan idag 25000:- i självrisk, borde ju motsvara 50% av många hojars värde.

HanneZ skrev:
2624216 :va

Hur hänger det ihop? Hur kul är det att få ut halva värdet på hojen? Nä då tar jag nog hellre ett "vanligt" bolag.

Som sagt finns det redan försäkringar med höga självrisker som då också är billiga.

Hur ska man annars komma åt bedrägerier?

För pengarna man sparar på premien kan man ju köpa/fixa bastanta lås (och då menar jag inte töntiga abuskedjor för 3000:)
 
Last edited:

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Det här låter ungefär som när man var lite och gick och snackade med polarna att när jag blir stor, då ska jag ha en egen kiosk som ska sälja godis billigt så alla barnen kan äta så mycket godis de vill!

Okey att önskedrömma, det är kul och stimulerande så det är bra. Men på en del som skriver i den här tråden så låter det nästan som om de tror att det skulle kunna finnas en rimlig chans att sporthojskollektivet skulle kunna starta ett försäkringsbolag med låga premier. Hallå
Är folk så här blåögda? Tror ni verkligen att man bara startar ett företag, i det här fallet ett försäkringsbolag (som är 7 resor värre), och att kostnaderna stannar vid bara de faktiska kostnaderna som i det här fallet skulle vara att ersätta aluminium och plast? De som jobbar med det här vill nog ganska säkert ha lön 500 000 kr +++ per skalle. En jurist är nog inte fel, 1 miljon till. Hoppsan, hade vi redan gjort slut på intäkterna... Vi har ju inte skaffat lokal än, och vem besiktar skadorna, shit ekonomiansvarig blev mammaledig och Tore på fakturakontrollen är visst långtidsarbetslös..... fan, det är en som har klotat in Porsche. Ääh, vi skiter i det här och åker hem och ringer Folksam istället....

Lycka till:tummenupp

PS/ Jag börjar förstå mer och mer att det finns en marknad för snabba telefonlån och kreditbolag.../DS
 

addiii

B'n'B
Gick med
19 Mar 2006
Ort
Malmö
Hoj
Rexy -07
M:et skrev:
2624288 ....fan, det är en som har klotat in Porsche. Ääh, vi skiter i det här och åker hem och ringer Folksam istället....
Så sant så.

Det är en skitbra tanke men som sagt. Så gott som alla bolag för i förlust och i bästa fall +-0 på sporthojar.
En bra tanke om det nu går är i alla fall att man höjer självriskerna till så där 35-45% av värdet vid stöld och kanske att man sluter någon form av avtal med generalimportörerna om att få delarna till inköpspris (de lär ju tjäna mer på fler sålda hojar) och att man inom vagnskadan endast får delarna och då får man skruva på dem själv eller anlita och betala någon som gör det (+ en si så där 15% självrisk på reservdelskostnaderna).
Trafikdelen är det som är svårast, där kan man antingen sluta ett avtal med något annat FSbolag, eller genom att man har höga självrisker där med, då skulle ju folk ta det lugnare, att självrisken är betydligt högre om man inte har skydd osv.
Detta kanske hade gynnat folk som tar det lugnare och självklart så sätter man någon åldersgräns eller liknande.

bara lite tankar..
 

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Ort
LBG tha place 2 B
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
Badger skrev:
2624218 Har inte påstått att starta ett nytt fb. En omöjlighet i realiteten faktiskt, pga det enorma kapitalbehov som måste säkras samt kundgruppen är helt enkelt för smal.

Så, måste bli samarbetspartner med ett etablerat FB.

För att göra ett försöka att vara ÖVERTYDLIG: Gör jämförelse med "Gruppköp"

Nån som fattar poängen eller skriver jag för otydligt:va

Nu blev de tokigt tror jag, jag sågade inte det du sa. Utan höll nog snarare med och följde upp med lite exempel. :va :)
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Badger skrev:
2624218 För att göra ett försöka att vara ÖVERTYDLIG: Gör jämförelse med "Gruppköp"

:va

Aha, SMC är Gruppköparen - typ 10% extra hos flera bolag.

På Folksam´s SMC Försäkring f. Klass 7 har vi tagit fram en produkt som ger bra låg premie, med 25% i självrisk av skades kostnaden. Dvs att du som ägare själv värderar vilke parts som din skadade MC ska fixa´s med.

Känns som vi har lärt oss att har man varit på fortbildning, som är ett krav för att tackna den 25% självrisk - är skades frekvensen aningen bättra. men, det är preliminärt än..

Det meste är sagt i tråden - enligt info jag har fått fram initiellt är startkostnaden 300 mill kr. sen tillkommer allt vanligt mht administration, personal, etc.. (SMC har ju en stor del av detta och desutom direkt kontakt till kunderne..)

Tanken, är tänkt tidigare och fortfarende intressant.... :va
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag skulle vilja ha en försäkring som jag kan bygga själv, nu måste man ta deras färdiga paket. Jag skulle vilja kunna välja tex trafik, skada vid omkullkörning och bärgning, inte allt annat. Som det är nu måste man få med en massa saker som man kanske inte anser att man behöver bara för att man vill ha den skyddad vid en omkullkörning.
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Naivaste tråden denna vecka.

Om ni väntar en stund så ska jag starta en tråd där jag föreslår att det blir fred på jorden och att alla ska få 10 miljoner kronor och leva tills de blir 140 år, sen kan ni svara glatt att det är en intressant idé som tål att tänkas på.

Hoztic skrev:
2624499 Jag skulle vilja ha en försäkring som jag kan bygga själv, nu måste man ta deras färdiga paket. Jag skulle vilja kunna välja tex trafik, skada vid omkullkörning och bärgning, inte allt annat. Som det är nu måste man få med en massa saker som man kanske inte anser att man behöver bara för att man vill ha den skyddad vid en omkullkörning.
Som vaddå? Brand- och glasförsäkring? Jo, det är ju tunga delar av försäkringen så där kan du ju spara flera kronor per månad! :rolleyes:
 
Last edited:

Airborne

Careful with that axe Eugene
Gick med
14 Mar 2005
Ort
Stockholm
Hoj
929 '00
Läste en krönika för en tid sen i nån brittiskt (tror jag) mc tidning som jag tyckte var ett omständigt men vettigt sätt att få ner premierna. Det gick ut på att straffa ut buskörare genom nån sorts svart-låda, precis som lastbilar börjar få i sverige... Vid en olycka kan FB ta reda på ens körbeteende innan olyckan. Har man wheelat sig i backen, kört i 200 leder det till betydligt högre självrisker och/eller minskad ersättning precis som om man har kört utan godkänt utrustning när man tecknat försäkring med villkor på skydd. Minns inte alla detaljer men det var något om att avläsning av lådan skulle endast ske vid olyckstillfällen av försäkringsbolagen, datan skulle alltså inte kunnas avläsas som bevis i en utredning av trafikbrott vid kontroll. Trist med bevakning i big-brother anda men har svårt att se nackdelar.. vill man köra av sig på bana, kan man göra det. Vill man köra som en idiot på allmänna vägar, går det också - se bara till att inte klota, annars blir det dyrt :D. Hur mycket lägre premier det skulle innebära är väl en annan femma, likaså hur mycket det skulle kosta försäkringstagaren att få den installerad. Ska se om jag hittar artikeln..
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Airborne skrev:
2624665 Läste en krönika för en tid sen i nån brittiskt (tror jag) mc tidning som jag tyckte var ett omständigt men vettigt sätt att få ner premierna. Det gick ut på att straffa ut buskörare genom nån sorts svart-låda, precis som lastbilar börjar få i sverige... Vid en olycka kan FB ta reda på ens körbeteende innan olyckan. Har man wheelat sig i backen, kört i 200 leder det till betydligt högre självrisker och/eller minskad ersättning precis som om man har kört utan godkänt utrustning när man tecknat försäkring med villkor på skydd. Minns inte alla detaljer men det var något om att avläsning av lådan skulle endast ske vid olyckstillfällen av försäkringsbolagen, datan skulle alltså inte kunnas avläsas som bevis i en utredning av trafikbrott vid kontroll. Trist med bevakning i big-brother anda men har svårt att se nackdelar.. vill man köra av sig på bana, kan man göra det. Vill man köra som en idiot på allmänna vägar, går det också - se bara till att inte klota, annars blir det dyrt :D. Hur mycket lägre premier det skulle innebära är väl en annan femma, likaså hur mycket det skulle kosta försäkringstagaren att få den installerad. Ska se om jag hittar artikeln..


Det är en förbannat bra idé. Men ingen skulle teckna försäkringen. :D Klockrent annars. Dessutom kunde lådan varit utrustad med en liten GPS(eller GSM)-sändare så att hojen kunde lokaliseras vid ev. stöld.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
GixxerTina skrev:
2623863 Precis. Men hur mycket vinst är lagom ??? Själv kan jag inget om företagande så jag har inte en aning. He he men det skulle vara kul att lära sig.
Genom att starta ett försäkringbolag? Hur gammal är du egentligen?
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
GixxerTina skrev:
2623834 Det här har ju varit uppe i trådar förut miljoner gånger. Jag tycker att vi på sporthoj borde starta ett eget försäkrings bolag som ej är i vinstdrivande syfte. Det går noll i förlust och noll i vinst.

Jag gissar att de flesta kommer svara det går inte bla bla bla. Men komigen vi leker lite med tanken. :)

Hur skulle vi vilja att det var utformat?? Villka skulle betala mer / mindre? Olika klasser?? Ålder??? Vad är smärtgränsen att betala i försäkring för din hoj?? osv Skriv!! Skriv !! Hur du vill ha det.


Jag undrar hur mycket kostar "hela MC kakan" för ett försäkringsbolag. Synd att man inte har några siffror. Skulle vara kul att räkna lite. Om någon hittar några siffror skriv/länka gärna var faktan är tagen.



Snälla inga dumma svar med öhh jag vill betala 500 kr för helförsäkring . Det är
inte realistiskt. Ok( mod snälla ta bort sådana svar om de kommer) tack

Låter intressent, men säkert dömt att misslyckas! MEN varför inte gå ihop och starta en försäkring som man kan teckna för om man åker dit för fortkörning, det kan gå bättre.:tummenupp Finns redan ett sådant bolag som börjar gå ruskigt bra i samband med de höjda böterna trädde i kraft, ha ett sådant renodlat för mc.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top