vi sporthojare borde starta eget försäkringsbolag

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
GixxerTina skrev:
2623905 Ha ha jag såg dig på kinnekulle. :D :D ha ha. du har en sån stor trut här men IRL är du en liten:arsele snorvalp . ha ha ha
:rofl

Haha jaja där ser man. Jag menade mest på att det är en ganska stor grej man ger sig in på. Inget annat :hihi
 

Kneedrag

Guest
Som jag skrev det skulle vara kul att få tag i riktiga siffror . Hur mycket kostar sporthojar för ett försäkrings bolagen ? hur många mc föräkringar har de. Och hur mycket pengar får de in på det. osv
 

Honke

det blir ingeting om man inte gasar!
Gick med
1 Aug 2005
Ort
Härnösand
Hoj
Yamaha Fz6-n 2007
:corn intressant


men bara en liten tanke!

kan man inte slänga dit en lek försäkrig! för dom som gör wheelisar å grejer! så dom kanske får betal lite mer?? eller nåt sånt!


eller kanske lite dumt :va
 

R1Monstret

Återkomsten!
Gick med
16 Sep 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Yamaha R1 - White Edition
Idén är god, men inte helt enkel att genomföra. Krävs ju t.ex

* Ett ORDENTLIGT startkapital.

* Dom stora bolagen återförsäkrar ju sig själva runt om i världen för att skydda sig mot stora utgifter. Hur löser "vi" det?

* Vem eller vilka ska äga och drifta detta bolag?

Ska företaget gå i vinst? Isåfall, vad görs med vinsten?

En del stora företag (t.ex LF) ska ju inte gå med vinst. Att dom sedan gör det är ju en annan sak. Men en stor del av vinsten betalas ju ut till ägarna (dvs vi försäkringstagare) i form av lägre premie året därpå.

Men som sagt, idén är god.. Utveckla gärna!
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
R1Monstret skrev:
2623932 Idén är god, men inte helt enkel att genomföra. Krävs ju t.ex

* Ett ORDENTLIGT startkapital.

* Dom stora bolagen återförsäkrar ju sig själva runt om i världen för att skydda sig mot stora utgifter. Hur löser "vi" det?

* Vem eller vilka ska äga och drifta detta bolag?

Ska företaget gå i vinst? Isåfall, vad görs med vinsten?

En del stora företag (t.ex LF) ska ju inte gå med vinst. Att dom sedan gör det är ju en annan sak. Men en stor del av vinsten betalas ju ut till ägarna (dvs vi försäkringstagare) i form av lägre premie året därpå.

Men som sagt, idén är god.. Utveckla gärna!


* Inga probs, en insammling här bara! Egenföretagaren RoLLeR fick ju en ny kamera av er, lägg på lite till så är saken i hamn.

* Du svarade ju själv?

* Vi röstar med handuppräckning + den här med bästa ekonomiska utb.

* Det ska självklart gå med vinst, och med vinsten kan Mc-kollektivet köpa en lobbyist som via regeringen jobbar för ett förbud mot bakhjulsåkning på annan plats än motorstadium.
 

RR ABBE

Det är rätt kul ändå...
Gick med
9 Nov 2003
Ort
Malmö
Hoj
Tuono factory V4, Ducce 999 och en räser :)
Ja det krävs en del kapital i ryggen för att starta ett FB, men inget är omöjligt det handlar om att skaffa sig rätt partners.
Alla fabrikanter som säljer sporthojar hoppar nog på ett konkret förslag som sänker kostnaderna, då säljer ju de fler hojar!

Vissa komuner har ju startat egna FB för att de stora bolagen var för dyra, så somsagt inget är omöjligt.
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Låter som en god ide, frågan är bara som går i god för dom miljoner som lär krävas för att säkerställa skadeutbetalningar på trafikdelen.
Vi snackar ju inte precis 1000spänn i sveda och värk om en hojåkare är vållande och motparten bli invalidiserad.
Men jag kommer följa detta, för det är en klart bra och intressant ide.
Även om jag just för tillfället inte kör sporthoj.
Lycka till :)
//Tobbe
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
tobbeviking skrev:
2623957 Låter som en god ide, frågan är bara som går i god för dom miljoner som lär krävas för att säkerställa skadeutbetalningar på trafikdelen.
Vi snackar ju inte precis 1000spänn i sveda och värk om en hojåkare är vållande och motparten bli invalidiserad.
Men jag kommer följa detta, för det är en klart bra och intressant ide.
Även om jag just för tillfället inte kör sporthoj.
Lycka till :)
//Tobbe
kanske bara ha en försäkring som försäkrar hojjen så föraren måste ha en livförsäkring i ett annat bolag, vilken ändå är rätt vanligt idag att man har.
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
wdac skrev:
2623962 kanske bara ha en försäkring som försäkrar hojjen så föraren måste ha en livförsäkring i ett annat bolag, vilken ändå är rätt vanligt idag att man har.
Din hojs trafikförsäkring som är lagstadgat tvång på motorfordon i trafik betalar ju motpartens skador om du är vållande. Så den kostnaden är nog svår att komma undan med hjälp av livförsäkring på dig som hojpilot.
//Tobbe
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Swedie skrev:
2623868 Vad sägs om "Sporthojsförsäkringen" :) Skulle jag se detta som en möjlighet skulle jag genomföra iden... definitivt. Affärskunniga, PMa mig så checkar vi läget :)

"Sporthojsförsäkringen" via www.sporthoj.com

Genomförbar tror jag, men måste pola med ett försäkringsbolag (typ hur märkesförsäkringar funkar)

Budgetgenomgång, genomgång med olika bolag som kan ställa upp, bestämma kriterier (självrisk etc etc etc)(vilket då är kristallklara och anpassade för sporthojar)


Möjlighet, - javisst. Men försäkringen skulle nog bli "tuffare" men med lägre premier. Och premiesänkning är väl syftet.
 

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Ort
LBG tha place 2 B
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
GixxerTina skrev:
2623834 Det här har ju varit uppe i trådar förut miljoner gånger. Jag tycker att vi på sporthoj borde starta ett eget försäkrings bolag som ej är i vinstdrivande syfte. Det går noll i förlust och noll i vinst.

Jag gissar att de flesta kommer svara det går inte bla bla bla. Men komigen vi leker lite med tanken. :)

Hur skulle vi vilja att det var utformat?? Villka skulle betala mer / mindre? Olika klasser?? Ålder??? Vad är smärtgränsen att betala i försäkring för din hoj?? osv Skriv!! Skriv !! Hur du vill ha det.


Jag undrar hur mycket kostar "hela MC kakan" för ett försäkringsbolag. Synd att man inte har några siffror. Skulle vara kul att räkna lite. Om någon hittar några siffror skriv/länka gärna var faktan är tagen.



Snälla inga dumma svar med öhh jag vill betala 500 kr för helförsäkring . Det är
inte realistiskt. Ok( mod snälla ta bort sådana svar om de kommer) tack

Jag tänker då inte köpa några aktier i det bolaget.

Säg att du har 700 R1:eek:r försäkrade, 300 av dem går omkull med en snittskada på 65000:-

Ja redan där är premien skyhög för alla i beståndet.

Lägg sedan till alla avgifter, löner, hyra, arbetsgivaravgifter, licencer samt det riskkapital du måste ha för att få starta ett försäkringsbolag osv osv jag kan inte mycket om detta men inser genast att ett försäkringsbolag med endast sporthojar försäkrade är en klar brakförlust och konkar efter en sommar.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Tanken är hur bra som helst men dessvärre mycket svår och dyrbar att omsätta i praktiken. Om det ens går rent affärsmässigt.

Ok, vi leker med tanken att vi tar oss förbi det första nålsögat: tillstånd av Finansinspektionen att starta ett nytt försäkringkoncept + en fet riskkapitalist i ryggen. Voila, Liv och Lem Assurans AB med 100k i aktiekapital är fött :yoparty

Nästa steg är affärsmodellen. Självklart måste vi tjäna pengar, vår riskkapitalist gör inte det här för att vara snäll, han vill ha avkastning. Och hur gör vi det? Jo, riskminimering men utan att skrämma bort kundunderlaget, en rätt delikat balansgång.

Vilka ska vi försäkra? Alla sporthojar? Och vad menar vi med det? Klass 6 och 7? Måste vi ha ett eget klassningssystem? Vi kanske ska ställa krav på att föraren ska ha haft kortet i minst 5 år? Har vi med tanke på statistiken råd med att ha 100 eller ens 50 rookies med Rettor som kunder samtidigt? Vi kanske kan ha en kölista....

Vad ska vi ta betalt? Att vara billigare än de flesta etablerade fb är inte så svårt men vi får inte vara FÖR billiga. Om vi överhuvudtaget ska ha en möjlighet att få lite cashflow så tror jag att grunden måste bygga på den rätt impopulära modellen med låga premier men höga självrisker. Dvs, "det här är ett bolag som inte moraliserar över vad du kör eller hur du kör men förvänta dig inte att andra ska pröjsa för dina klotningar fyra gånger per säsong. Kör du omkull och är vållande, ja då är det din plånbok det drabbar". Ställer alla upp på det? Nä, det vet vi att många inte gör. De trafik/halvförsäkrar och tar chansen. Hur många kunder tappar vi där?

Och vad är låg premie? 5000? 8000? Det kanske tom ska vara så att hojarna BARA går att helförsäkra. Kör du skadefritt i tre säsonger så blir premien lägre. Klotar du fyra tillfällen på en säsong, ja då säger vi upp avtalet. För att ha en chans att dra in lite kulor så måste de värsta riskgrupperna elimineras utan att för den skull stänga ute dom som suktar efter att minska sina försäkringskostnader med 10000 om året....typ

Ett sånt här bolag skulle få sitt första ärende innan bolagsbeviset torkat. Skulle vara kul och se hur det skulle funka och hur många ärenden man skulle hinna med innan pengarna är slut...då skulle inte jag vilja sitta i styrelsen....
 
Last edited:
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Crime Village
Hoj
.
GixxerTina skrev:
2623918 Som jag skrev det skulle vara kul att få tag i riktiga siffror . Hur mycket kostar sporthojar för ett försäkrings bolagen ? hur många mc föräkringar har de. Och hur mycket pengar får de in på det. osv

...det kostar ENORMA summor för bolagen ! Dom bolag som vi sporthojsåkare
tycker "är dumma i huvet" (prismässigt/premiemässigt) är dom som har realistiska premier för att få det och gå runt.../M
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
fazerfun skrev:
2624000 Tanken är hur bra som helst men dessvärre mycket svår och dyrbar att omsätta i praktiken. Om det ens går rent affärsmässigt.

Ok, vi leker med tanken att vi tar oss förbi det första nålsögat: tillstånd av Finansinspektionen att starta ett nytt försäkringkoncept + en fet riskkapitalist i ryggen. Voila, Liv och Lem Assurans AB med 100k i aktiekapital är fött :yoparty

Nästa steg är affärsmodellen. Självklart måste vi tjäna pengar, vår riskkapitalist gör inte det här för att vara snäll, han vill ha avkastning. Och hur gör vi det? Jo, riskminimering men utan att skrämma bort kundunderlaget, en rätt delikat balansgång.

Vilka ska vi försäkra? Alla sporthojar? Och vad menar vi med det? Klass 6 och 7? Måste vi ha ett eget klassningssystem? Vi kanske ska ställa krav på att föraren ska ha haft kortet i minst 5 år? Har vi med tanke på statistiken råd med att ha 100 eller ens 50 rookies med Rettor som kunder samtidigt? Vi kanske kan ha en kölista....

Vad ska vi ta betalt? Att vara billigare än de flesta etablerade fb är inte så svårt men vi får inte vara FÖR billiga. Om vi överhuvudtaget ska ha en möjlighet att få lite cashflow så tror jag att grunden måste bygga på den rätt impopulära modellen med låga premier men höga självrisker. Dvs, "det här är ett bolag som inte moraliserar över vad du kör eller hur du kör men förvänta dig inte att andra ska pröjsa för dina klotningar fyra gånger per säsong. Kör du omkull och är vållande, ja då är det din plånbok det drabbar". Ställer alla upp på det? Nä, det vet vi att många inte gör. De trafik/halvförsäkrar och tar chansen. Hur många kunder tappar vi där?

Och vad är låg premie? 5000? 8000? Det kanske tom ska vara så att hojarna BARA går att helförsäkra. Kör du skadefritt i tre säsonger så blir premien lägre. Klotar du fyra tillfällen på en säsong, ja då säger vi upp avtalet. För att ha en chans att dra in lite kulor så måste de värsta riskgrupperna elimineras utan att för den skull stänga ute dom som suktar efter att minska sina försäkringskostnader med 10000 om året....typ

Ett sånt här bolag skulle få sitt första ärende innan bolagsbeviset torkat. Skulle vara kul och se hur det skulle funka och hur många ärenden man skulle hinna med innan pengarna är slut...då skulle inte jag vilja sitta i styrelsen....

Köper det ovan fullt ut.

Men "Att vara billigare än de flesta etablerade fb" är det som gäller. DVS, skaffa billigare premier.

Hur; Göra som alá märkesförsäkringarna men med annorlunda villkor. t ex obligatoriska bandagar mm. Hög självrisk,etc etc (riskkalkyleras tillsammans med ett etablerat bolag och då bli polare med de som kan lämna bästa dealen, eftersom man kommer erbjuda ett X-antal nya försäkringstagare)

Det var bara några tankar.
 

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
Det finns ett enkelt sätt att köra med lägre premie... Bli äldre!!

Erfarenhet (år med kk) och ålder ger vettiga kostnader.. Jag har full förståelse för försäkringsbolag som är "trötta" på Sigge Snorvalp med färskt kk och 180hk mellen benen!!

Sad but true..
 

Davidk

Guest
Man skulle juh kunna utforma försäkringen så att ifall man klotar så tar man på sig att fixa hojen själv, men får hjälp med delarna och får rabbat ev inköpspris av något företag.
Utrustning så lagar man själv och köper det man verkligen behöver nytt.
Så har man en halvförsäkring i ett vanligt fb.
 

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Växjö/Kalmar
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
Finns det inte en regel som säger att ett förs. bolag måste ha teckning för allt som är försäkrat i det?


Alltså om ni vagnskadeförsäkrar 10st R1-07 måste ni ha 1.3mille i kassan!
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top