vi sporthojare borde starta eget försäkringsbolag

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Nogger skrev:
2624066 ......oj den va klurig :va :D :D Kuggfråga va :skrattaåt

Ja....hm..nu skall vi se...alla jag känner har klotat minst 1 gång i år(utom några)...ingen dog.
Det ser jag som den största vinsten.


Jag hoppas detta nöje fortsätter att vara så jäkla dyrt så vi håller de halvintresserade ifrån denna hobby. Det spar nog liv.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
wannagofast skrev:
2624047 Det finns ett enkelt sätt att köra med lägre premie... Bli äldre!!

Erfarenhet (år med kk) och ålder ger vettiga kostnader.. Jag har full förståelse för försäkringsbolag som är "trötta" på Sigge Snorvalp med färskt kk och 180hk mellen benen!!

Sad but true..
ja då är det ju bara att ta det lungt så fort som möjligt när man fyllt tung hoj och sitta med kortet i handen utan hoj tills man är gammal nog utan några som hällst erfarenheter i trafiken.. (liknar de som fått sitt A kort med B kortet idag)
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
War-psycho skrev:
2623877 Sorry Tina, men jag tror inte idén är realistisk... tyvärr.

Själv har jag mina hojar veteranförsäkring. (= höga krav på medlemsskap m.m.)
Och där är det väldigt uttryckt att premierna är ganska känsliga när man endast har ca: 30.000 försäkringstagare (mest bilar).
Det betyder att när det blir skador/ersättningskrav, så är det en ganska liten andel som måste dela på kostnaden.

Och som du vet, sporthojar är ju knappast en "säker" sak att försäkra.
Personskadorna är svindyra, och även alla mindre avåkningar m.m. som ska täcka dyra kåpor & lackskador är ju ganska högfrekventa i vår grupp.

Så även om jag tycker tanken är god, så tror jag det skulle vara ett rent ekonomiskt självmord att vara ett litet gäng som enbart försäkrar sporthojar.
Detta eftersom dom flesta vill ha billig försäkring, men ändå kräver full kompensation för sina skador/reparationer när dom krashat sönder sina kåpor.
(Då vill man minsann inte acceptera sämre skick än innan krashen, när nån "annan" betalar.)

Även om man får folk att gå med på "billigare" reparationer, eller ersättningar, så skule nog första olyckan med personskada ruinera er/alternativt tvinga er till astronomiska chockhöjningar av premien för alla.
En tanke om ni ändå vill köra på, skulle väl i så fall ha skyhöga självrisker, och "straffsystem" för oförsiktiga förare, men sånt tror jag inte lockar kunder.

Men men, jag tycker som sagt att idén är trevlig, och önskar dig/er lycka till.
Ville bara ge er perspektiv på kostnaderna lite grann.

Just de här med höga självrisker är kanon. De som då råkar illa ut hela tiden bör ju faktiskt betala mera
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Nogger skrev:
2624066 ......oj den va klurig :va :D :D Kuggfråga va :skrattaåt
enligt folksam så var det flest antal olyckor med gubbar som fått sitt A kort utan utbildning, sporthojjarna hade högst räkning totalt sett. men lägst antal olyckor sa folksam till mig när ja ringde å kolla försäkring på en CBR600 å diskutionen kom upp..
 

Maria1980

Skitskraj MC
Gick med
24 Jun 2004
Ort
Enköping
Hoj
Sålt Millen :(
GixxerTina skrev:
2623834 Det här har ju varit uppe i trådar förut miljoner gånger. Jag tycker att vi på sporthoj borde starta ett eget försäkrings bolag som ej är i vinstdrivande syfte. Det går noll i förlust och noll i vinst.

Jag gissar att de flesta kommer svara det går inte bla bla bla. Men komigen vi leker lite med tanken. :)

Hur skulle vi vilja att det var utformat?? Villka skulle betala mer / mindre? Olika klasser?? Ålder??? Vad är smärtgränsen att betala i försäkring för din hoj?? osv Skriv!! Skriv !! Hur du vill ha det.


Jag undrar hur mycket kostar "hela MC kakan" för ett försäkringsbolag. Synd att man inte har några siffror. Skulle vara kul att räkna lite. Om någon hittar några siffror skriv/länka gärna var faktan är tagen.



Snälla inga dumma svar med öhh jag vill betala 500 kr för helförsäkring . Det är
inte realistiskt. Ok( mod snälla ta bort sådana svar om de kommer) tack

Tror tyvärr inte att det är möjligt, då mc är just den kategori som kostar mest hos försäkringsbolagen. Ett bolag som endast försäkrar mc skulle ha skyhöga (!) försäkringspremier. Om man ser till statistiken och hur tragiskt det är att så många omkommer/skadas vid mc-olyckor samt att fruktansvärt många hojar stjäls varje år så tror jag att det är svar nog...

Det finns med andra ord en anledning till att försäkringen kostar så mycket för en mc, som den faktiskt gör. Den ska ju täcka de skador vi mc-förare orsakar/utsätts för...
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Vilken kul tråd. :)

Mina spontana kreationer:

1) Vilken målgrupp har vi? Alla som kör ultrasporthoj inklusive de som är högriskare (18 år, storstad, får hojen stulen ofta, klotar ofta), eller siktar vi på de som kör ultrasporthojar men som endast gör bort sig 1 gång / 10 år? Båda grupperna ser jag svårt att kombinera. Borde man sikta även på andra typer av hojar för att få in kapital? Ska varje hojtyp/grupp betala sig själv (dvs alla R1-ägare ska pröjsa sina utgifter osv)?

2) Break-even profit. Visst, dynamit på papper, men man måste ha en buffert i spargrisen för att långsiktigt kunna ta smällar och utgifter. Kanske kan man sikta på att vinsten endast få innefatta X % av omsättningen, där X ska hållas så liten som möjligt?
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Maria1980 skrev:
2624106 Tror tyvärr inte att det är möjligt, då mc är just den kategori som kostar mest hos försäkringsbolagen. Ett bolag som endast försäkrar mc skulle ha skyhöga (!) försäkringspremier. Om man ser till statistiken och hur tragiskt det är att så många omkommer/skadas vid mc-olyckor samt att fruktansvärt många hojar stjäls varje år så tror jag att det är svar nog...

Det finns med andra ord en anledning till att försäkringen kostar så mycket för en mc, som den faktiskt gör. Den ska ju täcka de skador vi mc-förare orsakar/utsätts för...
men då kan vi försäkra nått som inte är så stor risk ta ut ungefär samma preime som andra bolag och ha MC försäkring men med kraftigt reduserad premie för SHare som blev medlemare innan bolaget skapades eller medlemar som äger minst 1 aktie,
 

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Ort
LBG tha place 2 B
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
Badger skrev:
2624040 Köper det ovan fullt ut.

Men "Att vara billigare än de flesta etablerade fb" är det som gäller. DVS, skaffa billigare premier.

Hur; Göra som alá märkesförsäkringarna men med annorlunda villkor. t ex obligatoriska bandagar mm. Hög självrisk,etc etc (riskkalkyleras tillsammans med ett etablerat bolag och då bli polare med de som kan lämna bästa dealen, eftersom man kommer erbjuda ett X-antal nya försäkringstagare)

Det var bara några tankar.

Som sagt, för att kunna starta ett bolag så måste det finnas enorma kapital. En skada kan ju ligga öppen och kosta stora pengar i massor med år.
Kapitalet får du från en riktigt stor drake på den internationella marknaden och den vill givetvis tjäna på det här. Redan där blir det rejält tufft att presentera en intressant ide som drar in pengar.

Jag fortsätter med det lilla antalet hojar 700st leker med tanken. 10k kostar premien och det ger 7milj in i bolaget.

Om 100 av dem får en snittskada på 65000:- så är det 6,5milj i skadekostnader, då snackar vi plast, skinnställ osv

Betänk även att så fort du har ett fordon försäkrat så kan en skada kosta 100milj. En sporthoj som bränner rakt in i en byggnad eller liknade och hela rasket brinner upp samt personskador som följd. Då ligger vi back va?
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Zee skrev:
2624111 Vilken kul tråd. :)

Mina spontana kreationer:

1) Vilken målgrupp har vi? Alla som kör ultrasporthoj inklusive de som är högriskare (18 år, storstad, får hojen stulen ofta, klotar ofta), eller siktar vi på de som kör ultrasporthojar men som endast gör bort sig 1 gång / 10 år? Båda grupperna ser jag svårt att kombinera. Borde man sikta även på andra typer av hojar för att få in kapital? Ska varje hojtyp/grupp betala sig själv (dvs alla R1-ägare ska pröjsa sina utgifter osv)?

2) Break-even profit. Visst, dynamit på papper, men man måste ha en buffert i spargrisen för att långsiktigt kunna ta smällar och utgifter. Kanske kan man sikta på att vinsten endast få innefatta X % av omsättningen, där X ska hållas så liten som möjligt?
alla fordon med 2hjul inte bara pvcrockets..
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
wdac skrev:
2624102 enligt folksam så var det flest antal olyckor med gubbar som fått sitt A kort utan utbildning, sporthojjarna hade högst räkning totalt sett. men lägst antal olyckor sa folksam till mig när ja ringde å kolla försäkring på en CBR600 å diskutionen kom upp..

Jamen då så...vi utesluter gubbarna sen jäklar kör vi så det ryker utan alla kromslädar, Guldwingar å andra dödsmaskiner som tynger premierna så förbannat !!

ALLA MED FÄRSKT KORT få billigast försäkring..å då helst på en Retta av senaste snitt så ni har bra bromsar om slangningen misslyckas.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Triggerhappy skrev:
2624119 Jamen då så...vi utesluter gubbarna sen jäklar kör vi så det ryker utan alla kromslädar, Guldwingar å andra dödsmaskiner som tynger premierna så förbannat !!

ALLA MED FÄRSKT KORT få billigast försäkring..å då helst på en Retta av senaste snitt så ni har bra bromsar om slangningen misslyckas.
tycker du? :va ska vi inte ta å suga ut guldet ur vingarna istället så de gynnar motard å sporthojjare? :tuttar
 

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Ort
LBG tha place 2 B
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
Blå R1 skrev:
2624055 Finns det inte en regel som säger att ett förs. bolag måste ha teckning för allt som är försäkrat i det?


Alltså om ni vagnskadeförsäkrar 10st R1-07 måste ni ha 1.3mille i kassan!

Ska du erbjuda endast vagnskada så kanske, ska du erbjuda trafik så måste du nog ha närmare 1,3miljarder i kassan.
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Anderzzon skrev:
2624123 Ska du erbjuda endast vagnskada så kanske, ska du erbjuda trafik så måste du nog ha närmare 1,3miljarder i kassan.
Det är ju just trafikdelen som är dom svåra tunga posterna, det är där invalidiseringar och benbrott tas. Det kostar flis, mer lär det kosta om den då ska vara självbärande som nya regeringen vill.
//Tobbe
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
wdac skrev:
2624121 tycker du? :va ska vi inte ta å suga ut guldet ur vingarna istället så de gynnar motard å sporthojjare? :tuttar

Men hur? få dem att krascha mindre? Du sa ju att de är överrepresenterade i kostnaden hos befintliga bolag.

Jag tror Kostnad/hojtyp så är klass7 hojar överlägset överrepresenterade.
 

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Ort
LBG tha place 2 B
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
tobbeviking skrev:
2624144 Det är ju just trafikdelen som är dom svåra tunga posterna, det är där invalidiseringar och benbrott tas. Det kostar flis, mer lär det kosta om den då ska vara självbärande som nya regeringen vill.
//Tobbe

Så sant så sant, förtidspensioner, andra fordon, personer, byggnader osv osv listan är lång på det som tas ur trafikdelen.
 

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
Har man ett rejält startkapital (kanske nån miljard) vore det sjysst att låta månadspremien bero på föregående månads kostnader (eller uppskattade kostnader). På det sättet får alla en direkt återkoppling på hur många olyckor det varit och kanske tänker sig för lite extra när premien plötsligt blir 20ggr så stor för att vårsolen kommit fram.
Självklart får den procentuella fördelningen av kostnaderna liksom idag bero på ålder, år med kk och bostadsort....och framför allt skadefria år.

Vid stöld betalas bara 50% av värdet ut. (för att komma åt bedrägerier)
Skador hanteras av bolagets egna verkstad som utför reparationer så att hojen blir körbar och klarar SBP, dvs inga kåplagninger.

På detta sätt tycker iaf jag att man borde komma ner i en premie på under 1000:-/mån för de flesta (i snitt, premien lär garanterat variera med årstiderna)

Men att det är praktisk genomförbart tror jag dock inte :gnissla
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Försäkringarna är väl sjukt billiga som dom är med tanke på alla vurpor, bedrägerier m.m, men ett sporthoj.com försäkringsbolag kanske skulle kunna fungera, alla som skriver är ju snudd på världsmästare och kör som änglar :angel
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top