R1Monstret
Återkomsten!
Teo skrev:2624009¨
vi äger det som AB.
Ja det skulle nog fungera. Nu återstår bara alla dom andra frågorna
Teo skrev:2624009¨
vi äger det som AB.
Triggerhappy skrev:2624028Men hallå.....
Vilken hojgrupp är klart överrepresenterad ialla försäkringsaspekter ?
fazerfun skrev:2624000
Och vad är låg premie? 5000? 8000?
Nogger skrev:2624066......oj den va klurig Kuggfråga va
ja då är det ju bara att ta det lungt så fort som möjligt när man fyllt tung hoj och sitta med kortet i handen utan hoj tills man är gammal nog utan några som hällst erfarenheter i trafiken.. (liknar de som fått sitt A kort med B kortet idag)wannagofast skrev:2624047Det finns ett enkelt sätt att köra med lägre premie... Bli äldre!!
Erfarenhet (år med kk) och ålder ger vettiga kostnader.. Jag har full förståelse för försäkringsbolag som är "trötta" på Sigge Snorvalp med färskt kk och 180hk mellen benen!!
Sad but true..
War-psycho skrev:2623877Sorry Tina, men jag tror inte idén är realistisk... tyvärr.
Själv har jag mina hojar veteranförsäkring. (= höga krav på medlemsskap m.m.)
Och där är det väldigt uttryckt att premierna är ganska känsliga när man endast har ca: 30.000 försäkringstagare (mest bilar).
Det betyder att när det blir skador/ersättningskrav, så är det en ganska liten andel som måste dela på kostnaden.
Och som du vet, sporthojar är ju knappast en "säker" sak att försäkra.
Personskadorna är svindyra, och även alla mindre avåkningar m.m. som ska täcka dyra kåpor & lackskador är ju ganska högfrekventa i vår grupp.
Så även om jag tycker tanken är god, så tror jag det skulle vara ett rent ekonomiskt självmord att vara ett litet gäng som enbart försäkrar sporthojar.
Detta eftersom dom flesta vill ha billig försäkring, men ändå kräver full kompensation för sina skador/reparationer när dom krashat sönder sina kåpor.
(Då vill man minsann inte acceptera sämre skick än innan krashen, när nån "annan" betalar.)
Även om man får folk att gå med på "billigare" reparationer, eller ersättningar, så skule nog första olyckan med personskada ruinera er/alternativt tvinga er till astronomiska chockhöjningar av premien för alla.
En tanke om ni ändå vill köra på, skulle väl i så fall ha skyhöga självrisker, och "straffsystem" för oförsiktiga förare, men sånt tror jag inte lockar kunder.
Men men, jag tycker som sagt att idén är trevlig, och önskar dig/er lycka till.
Ville bara ge er perspektiv på kostnaderna lite grann.
enligt folksam så var det flest antal olyckor med gubbar som fått sitt A kort utan utbildning, sporthojjarna hade högst räkning totalt sett. men lägst antal olyckor sa folksam till mig när ja ringde å kolla försäkring på en CBR600 å diskutionen kom upp..Nogger skrev:2624066......oj den va klurig Kuggfråga va
GixxerTina skrev:2623834Det här har ju varit uppe i trådar förut miljoner gånger. Jag tycker att vi på sporthoj borde starta ett eget försäkrings bolag som ej är i vinstdrivande syfte. Det går noll i förlust och noll i vinst.
Jag gissar att de flesta kommer svara det går inte bla bla bla. Men komigen vi leker lite med tanken.
Hur skulle vi vilja att det var utformat?? Villka skulle betala mer / mindre? Olika klasser?? Ålder??? Vad är smärtgränsen att betala i försäkring för din hoj?? osv Skriv!! Skriv !! Hur du vill ha det.
Jag undrar hur mycket kostar "hela MC kakan" för ett försäkringsbolag. Synd att man inte har några siffror. Skulle vara kul att räkna lite. Om någon hittar några siffror skriv/länka gärna var faktan är tagen.
Snälla inga dumma svar med öhh jag vill betala 500 kr för helförsäkring . Det är
inte realistiskt. Ok( mod snälla ta bort sådana svar om de kommer) tack
men då kan vi försäkra nått som inte är så stor risk ta ut ungefär samma preime som andra bolag och ha MC försäkring men med kraftigt reduserad premie för SHare som blev medlemare innan bolaget skapades eller medlemar som äger minst 1 aktie,Maria1980 skrev:2624106Tror tyvärr inte att det är möjligt, då mc är just den kategori som kostar mest hos försäkringsbolagen. Ett bolag som endast försäkrar mc skulle ha skyhöga (!) försäkringspremier. Om man ser till statistiken och hur tragiskt det är att så många omkommer/skadas vid mc-olyckor samt att fruktansvärt många hojar stjäls varje år så tror jag att det är svar nog...
Det finns med andra ord en anledning till att försäkringen kostar så mycket för en mc, som den faktiskt gör. Den ska ju täcka de skador vi mc-förare orsakar/utsätts för...
Badger skrev:2624040Köper det ovan fullt ut.
Men "Att vara billigare än de flesta etablerade fb" är det som gäller. DVS, skaffa billigare premier.
Hur; Göra som alá märkesförsäkringarna men med annorlunda villkor. t ex obligatoriska bandagar mm. Hög självrisk,etc etc (riskkalkyleras tillsammans med ett etablerat bolag och då bli polare med de som kan lämna bästa dealen, eftersom man kommer erbjuda ett X-antal nya försäkringstagare)
Det var bara några tankar.
alla fordon med 2hjul inte bara pvcrockets..Zee skrev:2624111Vilken kul tråd.
Mina spontana kreationer:
1) Vilken målgrupp har vi? Alla som kör ultrasporthoj inklusive de som är högriskare (18 år, storstad, får hojen stulen ofta, klotar ofta), eller siktar vi på de som kör ultrasporthojar men som endast gör bort sig 1 gång / 10 år? Båda grupperna ser jag svårt att kombinera. Borde man sikta även på andra typer av hojar för att få in kapital? Ska varje hojtyp/grupp betala sig själv (dvs alla R1-ägare ska pröjsa sina utgifter osv)?
2) Break-even profit. Visst, dynamit på papper, men man måste ha en buffert i spargrisen för att långsiktigt kunna ta smällar och utgifter. Kanske kan man sikta på att vinsten endast få innefatta X % av omsättningen, där X ska hållas så liten som möjligt?
wdac skrev:2624102enligt folksam så var det flest antal olyckor med gubbar som fått sitt A kort utan utbildning, sporthojjarna hade högst räkning totalt sett. men lägst antal olyckor sa folksam till mig när ja ringde å kolla försäkring på en CBR600 å diskutionen kom upp..
tycker du? ska vi inte ta å suga ut guldet ur vingarna istället så de gynnar motard å sporthojjare?Triggerhappy skrev:2624119Jamen då så...vi utesluter gubbarna sen jäklar kör vi så det ryker utan alla kromslädar, Guldwingar å andra dödsmaskiner som tynger premierna så förbannat !!
ALLA MED FÄRSKT KORT få billigast försäkring..å då helst på en Retta av senaste snitt så ni har bra bromsar om slangningen misslyckas.
Blå R1 skrev:2624055Finns det inte en regel som säger att ett förs. bolag måste ha teckning för allt som är försäkrat i det?
Alltså om ni vagnskadeförsäkrar 10st R1-07 måste ni ha 1.3mille i kassan!
Det är ju just trafikdelen som är dom svåra tunga posterna, det är där invalidiseringar och benbrott tas. Det kostar flis, mer lär det kosta om den då ska vara självbärande som nya regeringen vill.Anderzzon skrev:2624123Ska du erbjuda endast vagnskada så kanske, ska du erbjuda trafik så måste du nog ha närmare 1,3miljarder i kassan.
wdac skrev:2624121tycker du? ska vi inte ta å suga ut guldet ur vingarna istället så de gynnar motard å sporthojjare?
tobbeviking skrev:2624144Det är ju just trafikdelen som är dom svåra tunga posterna, det är där invalidiseringar och benbrott tas. Det kostar flis, mer lär det kosta om den då ska vara självbärande som nya regeringen vill.
//Tobbe
Godmorgon från Erfoud! | |
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP
Sandy kör XSR 900 GP All... |
|
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!
Yamahas fabriksteam i Rally... |
|
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!
Årets BikeDagar har precis ... |
|
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!
Årets BikeDagar har precis ... |
|
Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat
Screenshot Biljettförsäl... |
|
Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024
Nu är ägare av Husqvarna No... |
|
Peter kör nya Svartpilen 801
Bara några kilometer från a... |
|
En helt ny Husqvarna!
Bara några kilometer från a... |
|
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024
För sjunde gången i ordning... |