Om man tävlar i literklasen är det väl upp till var och en att leverera en motor som presterar. Om man nu vill köra twin eller om någon skulle få dör sig att knåpa i hop en 1000cc stånka så är det väl upp till dom. Inte fan ska det vara handikappregler hit och dit.
Är ni helt historielösa eller?
Ända sedan superbike instiftades kring 1980 har reglerna medgivit diffrentierad kubik beroende på cylinderantal. 750cc 4-cyl och 1000cc twin har varit normen.
Under 80-tal och tidigt 90 tal var det 750cc japanfyror mot ducati 888 och sedermera 916 och allt var frid och fröjd.
Mot slutet av 90-talet/tidigt 2000 tal urlakades klassen då de japanska fabrikerna tröttnade på att trimma 750 fyror då detta var ett mycket smalt markands-segment så de drog sig ur.
För att åter få med japanarna beslutade man sig för att tillåta 1000cc 4-cyl men med vissa restriktioner på modifikationerna, men med tiden har reglementet blivit friare och idag är enda skillnaden mellan twin och radfyra reglementet att radfyrorna inte får ändra diameter på sprutet vilket knappast är en begränsning.
Så att återställa ordningen och tillåta twin upp till 1200cc är absolut inte orimligt och inte endast whineande från spagettikidsen......