Verkar bli 1200 cc i WSBK.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Från Superbikeplanet.com

Informed sources say that it is likely that the Ducati 1098 in 1200cc form will be legal for World Superbike next year. Negotiations between the manufacturers and the series continue and there's really no telling what sort of language the rules will include, but several sources with knowledge of the situation say they won't be surprised if the 1200cc Twins will carry extra weight and have other performance limiting rules in place when the 1098 hits the WSBK grid.

Kul! Då kanske vi får se Aprilias RSV1200 i serien nästa år om V4:an inte blir klar..! Och kanske KTM slår till också? :tummenupp

Skit också. Gillar inte alls idén. Förstår att de inte vill fortsätta köra med 999:an eftersom den har gått ur produktion till nästa år & ersätts av 1098/1198.

Men jag är rädd för att serien som vart bättre än någonsin de senaste 2 åren kommer att bli lika trist som den var 2002-2003 då det var mer eller mindre Ducati-Cup.

Varför kunde de inte bara bygga en modernare tusenkubikare om de nu tycker de ligger efter.

Kul! Då kanske vi får se Aprilias RSV1200 i serien nästa år om V4:an inte blir klar..! Och kanske KTM slår till också? :tummenupp

KTM nämndes av någon officiell företrädare för WSBK (kommer inte ihåg exakt vem det var) i ett reportage om det nya regelförslaget mellan förra helgens race. Det vore riktigt coolt med en RC8!

Aprilia har som tidigare diskuterats mer eller mindre presenterat en V4:a som de ska tävla med i WSBK så det verkar inte bli någon RSV1200. Dock kanske de ändrar sig om reglerna går igenom?

Varför kunde de inte bara bygga en modernare tusenkubikare om de nu tycker de ligger efter.

Vare sig Ducati eller någon annan tycker att de ligger efter med nuvarande regler, problemet är att det kostar väldig mycket för Ducati att hänga med eftersom deras twin kräver mycket mer trimning och fipplande för att vara konkurrenskraftig jämfört med radfyrorna.

Last edited:
Nån mer än jag som tycker att det känns lite larvigt att Ducatis ska få ett "eget" reglemente att köra efter... I år känns ju startfältet jämnare än någonsin när det gäller maskinmaterialet, känns larvigt och bakåtsträvande att åter igen ge Ducati ett övertag...

Mera info:

http://www.speedtv.com/articles/moto/worldsuperbike/36668/?page=1

Är rätt övertygad om att Ducati får som man vill till slut.. Men hur ska det sluta. Nästa år säger kanske alla japanska tillverkare att om vi inte också får 1200cc så hoppar vi av... Eller?

Motiveringen om att man har svårt att göra V-tvinnen driftsäker om man ska ha samma effekt som radfyror på samma volym känns också lie konstig. Det är väl bara att konstruera en motor efter dom förutsättningarna som finns...

Last edited:
Nån mer än jag som tycker att det känns lite larvigt att Ducatis ska få ett "eget" reglemente att köra efter... I år känns ju startfältet jämnare än någonsin när det gäller maskinmaterialet, känns larvigt och bakåtsträvande att åter igen ge Ducati ett övertag...

Mera info:

http://www.speedtv.com/articles/moto/worldsuperbike/36668/?page=1

Du har rätt, tillverkarna skall rätta sig efter reglementet och inte tvärt om. Men jag tror att om ducati hade tillverkat radfyran K7 och suzuki kört med stora tvinnar så hade aldrig man ens övervägt att ändra reglementet till tvinnarnas fördel.
Är det en tillfällighet att Italien var landet där maffian tog form, att man haft typ 60 regeringar sen Mussolini slutade sina dagar i en lyktstolpe etc?

Eller vänd på steken, alla andra får börja med två cylindrar. Mångfald heter det, jag tycker det är tråkigt när alla mer eller mindre åker på samma koncept men jag är lite vriden vad det gäller ducati-cup så om jag inte mins fel så vann väl sp1:an ett par år eller??? tycker ljudet av en twin spöar en radfyra alla dar i veckan:tummenupp

Om man tävlar i literklasen är det väl upp till var och en att leverera en motor som presterar. Om man nu vill köra twin eller om någon skulle få dör sig att knåpa i hop en 1000cc stånka så är det väl upp till dom. Inte fan ska det vara handikappregler hit och dit.

Nu vänder jag mig till er som är tekniskt duktiga eftersom jag själv inte duger till att svara på frågan:

I Superbike och Supersport har det funnits två varianter på "kubikövertag" för twinnar vid samma trimningsgrad som radfyror.

WSBK: twin på 1000 kubik / radfyra på 750 kubik = 1,33 ggr större cylindervolym i twinnen.

WSS: twin på 750 kubik / radfyra på 600 kubik = 1,25 ggr större cylindervolym i twinnen.

Nu pratar man om att twinnarna ska bli på 1200 kubik / 1000 kubik för radfyrorna = 1,2 ggr större cylindervolym för twinnen.

I WSS verkar inte twinnnarna ha något nämnvärt övertag eftersom de väl går ungefär lika bra som radfyrorna, i gamla WSBK reglementet (1000/750) så var twinnarna relativt överlägsna.

Borde inte 1200/1000 vara ett ganska bra reglemente eller är det stor skillnad när cylindervolymen blir större för både radfyrorna (från 750 till 1000 kubik) och twinnarna (från 1000 till 1200 kubik) jämfört med tidigare?

Vad alla verkar vara förvånade? Inte hade väl Ducati gått och utvecklat en helt ny hoj för ett reglemente som inte finns om de inte redan fått löfte från WSBK om att reglementet skulle ändras? Så naiv får man inte vara i dagens samhälle...

Vad alla verkar vara förvånade? Inte hade väl Ducati gått och utvecklat en helt ny hoj för ett reglemente som inte finns om de inte redan fått löfte från WSBK om att reglementet skulle ändras? Så naiv får man inte vara i dagens samhälle...

Jaså du... kan du då på ett logiskt sätt förklara varför den blev 1098 ??
Orkade de inte borra klart?

Det argumentet håller inte. Ducati kan lika gärna bygga en 1000cc fyra.

Självklart kan dom det!

Argumentet håller precis lika bra på båda hållen :pannkyss

Honda har dessutom förrut visat att de kan bygga twinnar för Superbike som heter duga och kan säkert göra det igen :tummenupp

Jaså du... kan du då på ett logiskt sätt förklara varför den blev 1098 ??
Orkade de inte borra klart?

:rofl :rofl :rofl

Last edited:
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...