Verkar bli 1200 cc i WSBK.

Om man tävlar i literklasen är det väl upp till var och en att leverera en motor som presterar. Om man nu vill köra twin eller om någon skulle få dör sig att knåpa i hop en 1000cc stånka så är det väl upp till dom. Inte fan ska det vara handikappregler hit och dit.

Är ni helt historielösa eller?

Ända sedan superbike instiftades kring 1980 har reglerna medgivit diffrentierad kubik beroende på cylinderantal. 750cc 4-cyl och 1000cc twin har varit normen.
Under 80-tal och tidigt 90 tal var det 750cc japanfyror mot ducati 888 och sedermera 916 och allt var frid och fröjd.
Mot slutet av 90-talet/tidigt 2000 tal urlakades klassen då de japanska fabrikerna tröttnade på att trimma 750 fyror då detta var ett mycket smalt markands-segment så de drog sig ur.
För att åter få med japanarna beslutade man sig för att tillåta 1000cc 4-cyl men med vissa restriktioner på modifikationerna, men med tiden har reglementet blivit friare och idag är enda skillnaden mellan twin och radfyra reglementet att radfyrorna inte får ändra diameter på sprutet vilket knappast är en begränsning.

Så att återställa ordningen och tillåta twin upp till 1200cc är absolut inte orimligt och inte endast whineande från spagettikidsen......

..
I WSS verkar inte twinnnarna ha något nämnvärt övertag eftersom de väl går ungefär lika bra som radfyrorna, i gamla WSBK reglementet (1000/750) så var twinnarna relativt överlägsna.
..

749:orna brukar väl ha ca 10km/h högre toppfart än övriga? Gissar att Ducati inte riktigt har det där teamet med rätt ekonomi/kunskap och förarna för att göra den hojen riktigt rättvisa. Är väl inget Ducati fabriksteam som kör nån sån?

Nu vänder jag mig till er som är tekniskt duktiga eftersom jag själv inte duger till att svara på frågan:

I Superbike och Supersport har det funnits två varianter på "kubikövertag" för twinnar vid samma trimningsgrad som radfyror.

WSBK: twin på 1000 kubik / radfyra på 750 kubik = 1,33 ggr större cylindervolym i twinnen.

WSS: twin på 750 kubik / radfyra på 600 kubik = 1,25 ggr större cylindervolym i twinnen.

Nu pratar man om att twinnarna ska bli på 1200 kubik / 1000 kubik för radfyrorna = 1,2 ggr större cylindervolym för twinnen.

I WSS verkar inte twinnnarna ha något nämnvärt övertag eftersom de väl går ungefär lika bra som radfyrorna, i gamla WSBK reglementet (1000/750) så var twinnarna relativt överlägsna.

Borde inte 1200/1000 vara ett ganska bra reglemente eller är det stor skillnad när cylindervolymen blir större för både radfyrorna (från 750 till 1000 kubik) och twinnarna (från 1000 till 1200 kubik) jämfört med tidigare?

På papper ser det ut som om Ducati skulle få ett mindre övertag än tidigare, men..., det som de "möjligtvis" förlorar i HK mot radfyrorna har de förmodligen igen i mer vrid.

Fördelen med Ducatis motorkonstruktion är att den levererar kraften på ett annorlunda sätt än en radfyra och detta gör att den levererar kraften "snällare" dvs pga pulserna i motorn kan de ofta gå på gasen lite hårdare ut ur kurvorna än på en radfyra.

Jaså du... kan du då på ett logiskt sätt förklara varför den blev 1098 ??
Orkade de inte borra klart?

Italienare? De hade väl bara hunnit till 1098-kubik när det blev fredag eftermiddag och grappan kom fram...

Ducatis SPS och R-modeller har ju även tidigare legat lite före de "vanliga" modellerna vad gäller motor. SPS:en fick ju 996-motorn innan den vanliga modellen fick det om jag inte minns helt fel. R-modellen fick Testastretta-motorn innan 996:an blev 998 så egentligen följer de väl bara sin egen tradition genom att introducera den värre motorn i R:en först och sedan i de vanliga modellerna?

Edit: De vill väl helt enkelt att R:en ska vara lite värre än den vanliga 1098:an för att motivera det högre priset och sedan blir det en läglig uppdatering av 1098:an om några år till 1198 kubik.

Last edited:
Italienare? De hade väl bara hunnit till 1098-kubik när det blev fredag eftermiddag och grappan kom fram...

Mycket möjligt :D

Ducatis SPS och R-modeller har ju även tidigare legat lite före de "vanliga" modellerna vad gäller motor. SPS:en fick ju 996-motorn innan den vanliga modellen fick det om jag inte minns helt fel. R-modellen fick Testastretta-motorn innan 996:an blev 998 så egentligen följer de väl bara sin egen tradition genom att introducera den värre motorn i R:en först och sedan i de vanliga modellerna?

Helt riktigt :tummenupp

749:orna brukar väl ha ca 10km/h högre toppfart än övriga? Gissar att Ducati inte riktigt har det där teamet med rätt ekonomi/kunskap och förarna för att göra den hojen riktigt rättvisa. Är väl inget Ducati fabriksteam som kör nån sån?

Jag menar inte främst toppfart när jag säger att det är jämnt utan sett över ett varv, även om 749:an inte är hopplöst efter så dominerar den ju inte direkt WSS. Har inte Ducati något fabriksteam i WSS?

Mot slutet av 90-talet/tidigt 2000 tal urlakades klassen då de japanska fabrikerna tröttnade på att trimma 750 fyror då detta var ett mycket smalt markands-segment så de drog sig ur.

Glöm inte att Honda faktiskt anpassade sig efter reglerna just vid den tidpunkten och byggde RC51:an som ju faktiskt var rätt framgångsrik. Eller SP-1 kanske den hette i WSBK? Jag tycker hur som helst att RC51 är ett mycket coolare namn! :)

R7:an var väl japans sista riktiga försök med en 750? Den var ju i och för sig riktigt nära, hade det inte varit för den där nässprayen hade den ju nått hela vägen fram...

Last edited:
2945536 Jag menar inte främst toppfart när jag säger att det är jämnt utan sett över ett varv, även om 749:an inte är hopplöst efter så dominerar den ju inte direkt WSS. Har inte Ducati något fabriksteam i WSS?

Glöm inte att Honda faktiskt anpassade sig efter reglerna just vid den tidpunkten och byggde RC51:an som ju faktiskt var rätt framgångsrik. Eller SP-1 kanske den hette i WSBK? Jag tycker hur som helst att RC51 är ett mycket coolare namn! :)
Ducati har inget fabriksteam i WSS.

Ducati har inget fabriksteam i WSS.

Tack för den upplysningen! :)

Finns det förresten något fabriksteam i WSS? Lönar det sig? Trimningsreglementet för både motor och chassi är ju så begränsat att det kanske inte spelar så stor roll om hojen är fabriksbyggd eller inte?

Här glöms inget men klassen förlorade sin bredd när kawasaki,Yamaha och Suzuki inte var med och slogs i toppen....

Scott Russel på Kawa
Haga körandes R7 på evig sladd
Aron Slight på Rc45
:yoparty :yoparty :yoparty

Är ni helt historielösa eller?

Ända sedan superbike instiftades kring 1980 har reglerna medgivit diffrentierad kubik beroende på cylinderantal. 750cc 4-cyl och 1000cc twin har varit normen.
Under 80-tal och tidigt 90 tal var det 750cc japanfyror mot ducati 888 och sedermera 916 och allt var frid och fröjd.
För att åter få med japanarna beslutade man sig för att tillåta 1000cc 4-cyl men med vissa restriktioner på modifikationerna, men med tiden har reglementet blivit friare och idag är enda skillnaden mellan twin och radfyra reglementet att radfyrorna inte får ändra diameter på sprutet vilket knappast är en begränsning.

Så att återställa ordningen och tillåta twin upp till 1200cc är absolut inte orimligt och inte endast whineande från spagettikidsen......

ständiga regelförändringar för att ducce ska fördelar ja.

ständiga regelförändringar för att ducce ska fördelar ja.

Nu är vi inte riktigt överens...

Om vi utgår från de riktigt gamla reglerna med 750 4cyl vs. 1000cc twin så var där ju som bekant flera märken med i toppen även om Ducati alltid har hållit sig väl framme och nog är de som vunnit flest VM sedan superbike instiftades. Men reglerna kan väl knappast anses vara skräddarsydda åt dem.:confused:

När man sen släppte in 1000cc 4-cyl enl superstock regler med restriktor 200x så var ju Ducce totalt överlägsna och spänningen i Ducati cup+ frånåkta japanfyror med restriktor var begränsad så reglerna gjordes om till Ducatis nackdel så man nådde fram till dagens regler där twinen absolut inte är favoriserad utan snarare diskriminerad.

I MotoGP har man vikthandikapp kopplat till antalet cylindrar vilket blir svårt att genomföra i SBK då det är standardbaserat så varför inte ha CC handikapp som man alltid haft?

Du läser inte inläggen speciellt noga va...:va :D

jodå, och mellan raderna!
skiten är uppgjort och kommer alltid vara en ducaticup.

Hur dom än skriver reglementet så blir det lika för alla...
Så länge de inte skriver in att någon regel gäller ett specifikt märke
det ÄR ju lika nu, ändrar dom så är det för ducatis skull, ser du inte det?

Vad alla verkar vara förvånade? Inte hade väl Ducati gått och utvecklat en helt ny hoj för ett reglemente som inte finns om de inte redan fått löfte från WSBK om att reglementet skulle ändras? Så naiv får man inte vara i dagens samhälle...

äger man en ducce så är man det tydligen.

Last edited:

I MotoGP har man vikthandikapp kopplat till antalet cylindrar vilket blir svårt att genomföra i SBK då det är standardbaserat så varför inte ha CC handikapp som man alltid haft?

Man hade lite vikthandikapp när det var 750 fyra och 1000cc twin också, ändrades lite fram och tillbaka från år till år.

Man hade lite vikthandikapp när det var 750 fyra och 1000cc twin också, ändrades lite fram och tillbaka från år till år.

Vikthandikappet minskade successivt fram till mitten på 90-talet någon gång då den landade på gemensamma 162 kilo. De första twinnarna fick väga så lite som 140 kilo 1988 har jag för mig.

Edit: De vill väl helt enkelt att R:en ska vara lite värre än den vanliga 1098:an för att motivera det högre priset och sedan blir det en läglig uppdatering av 1098:an om några år till 1198 kubik.

Haha! Där satt den!
Italo-logik!
Så måste det vara :D

KOnstigt att en motor med större tomrum inuti är dyrare... ;)

jodå, och mellan raderna!
skiten är uppgjort och kommer alltid vara en ducaticup.

:tummenupp :)

Last edited:
Vikthandikappet minskade successivt fram till mitten på 90-talet någon gång då den landade på gemensamma 162 kilo. De första twinnarna fick väga så lite som 140 kilo 1988 har jag för mig.

Vikten kanske ökades i ungefär samma takt som Ducati började utnyttja cylindervolymen mer och mer?

Som sagts tidigare så är det fritt för tillverkarna att vara med under gällande regler.

Just nu kör Ducati med en modell som inte tillverkas annat än symboliskt, då man ökat cylindervolymen på sin marknadscyklar till 1100cc med utlovade/spekulerade 1200cc för "R" modellen år 2008.

Sanningen är ju att 999:an fortfarande bevisligen är konkurrenskraftig, men att man pga. de höga kostnaderna varit tvungen att backa ur både BSB och AMA med fabriksatsningar.

Jag är delad inför beslutet om 1200cc då jag vill att alla skall ha samma förutsättningar, men sanningen är att det pga. höga kostnader påverkar roadracing i stort med för höga kostnader för en tillverkare.

Ingen vill väll att Ducati skall dra sig ur? Eller?

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...