författaren peter englund:
"Vietnamkriget var ingen oundviklighet, något som bara måste ske. Dess största tragedi, vid sidan av lidandet och dödandet, var nog att man flera gånger kunde ana en annan väg, rentav ett slut, men att händelserna ändå böjde av i en annan riktning. För vietnameserna var det en utdragen plåga, som fick sin ände 1975 i ett bekräftande av något som egentligen stått klart redan för 30 år sedan: att Vietnam var ett enda land, en enda självständig nation som levde fri från gamla kolonialmakter och deras efterföljare."