Vem vill du se som president i USA?

Vem vill du se som segrare mellan Bush och Kerry?


  • Antal röstningar
    0
mb skrev:
Tyvärr blir det väl bush som tar hem det här. Han kommer fortsätta med att lösa ut naturreservaten för avverkning, borra olja på urbefolkningarnas marker, skita ner atmosfären, ställa till med djävulskap i mellanöstern och kapprusta mot inbillade fiender ända tills landet körs i botten.

Det är fredag, inte Domedagen. "Kapprusta", "inbillade fiender", du fegar inte med superlativen idag direkt...
 
Man ska tänka på att befrielsen av Irak från Saddam Hussein var förhållandevis billig i människoliv räknat. De officiella siffrorna pendlar på de flesta ställen mellan 12-16000 döda irakier, både militära och civila. Samt cirka 1200 allierade soldater. Saddam orsakade mångdubbelt fler dödsoffer.
 
Markus skrev:
Nej, men vilka har pratat om kapprustning och hittat på fiender?
Kalla det en "föraning". Varför skulle inte det som hänt i irak hända på fler ställen? Vad talar för att "kriget mot terrorismen aka kristus säger att ni ska ha smisk" vs "kriget mot västmaktens förtryck aka jihad - det heliga kriget" inte skulle trissas upp till nya nivåer med en maktgalen cowboyoljeherre vid rodret?
 
mb skrev:
Kalla det en "föraning". Varför skulle inte det som hänt i irak hända på fler ställen? Vad talar för att "kriget mot terrorismen aka kristus säger att ni ska ha smisk" vs "kriget mot västmaktens förtryck aka jihad - det heliga kriget" inte skulle trissas upp till nya nivåer med en maktgalen cowboyoljeherre vid rodret?

Vilka tänker du på? Iran och Syrien? Kanske Jordanien? USA har häcken full i Irak och är knappast intresserade av ett krig till. Även om de mycket väl skulle kunna föra ett mot alla dessa tre samtidigt.
 
Chris Ash skrev:
Vilka tänker du på? Iran och Syrien? Kanske Jordanien? USA har häcken full i Irak och är knappast intresserade av ett krig till. Även om de mycket väl skulle kunna föra ett mot alla dessa tre samtidigt.
Mycket kan hända på en mandatperiod.

Att just irak valdes som måltavla i kampen för demokrati lär väl inte vara någon tillfällighet med tanke på landets oljeresurser och strategiska läge. Bush pratar om irak som om det vore hans lilla koloni... han lever i helt fel århundrade, det här är inte kolonialtiden.
 
mb skrev:
Kalla det en "föraning". Varför skulle inte det som hänt i irak hända på fler ställen?

Det vore det bästa som kunde hända enligt mig, en diktaturfri värld - precis som i Mikael Wies gamla (äckliga) sånger.
 
mb skrev:
Mycket kan hända på en mandatperiod.

Att just irak valdes som måltavla i kampen för demokrati lär väl inte vara någon tillfällighet med tanke på landets oljeresurser och strategiska läge. Bush pratar om irak som om det vore hans lilla koloni... han lever i helt fel århundrade, det här är inte kolonialtiden.

Varför var USA i Vietnam? för deras ris och strategiska läge? Skärp dig, det där tror du inte själv på.
 
Markus skrev:
Det vore det bästa som kunde hända enligt mig, en diktaturfri värld
Landet kommer att rusta, det är vad jag tror.

Är det förresten riktigt att införa demokrati någonstans med hjälp av odemokratiska metoder?
 
Höja skatterna för de som har högre inkomst är ju bara idiotiskt.. Då lönar det ju sig knappt att skaffa en schysst utbildning?
 
mb skrev:
Landet kommer att rusta, det är vad jag tror.

Vilket inte gör det till en kapprustning, it takes two to kapprusta you know.

mb skrev:
Är det förresten riktigt att införa demokrati någonstans med hjälp av odemokratiska metoder?

"Odemokratiska metoder" är en kliché skapad av svensk media som jag inte begriper. Menar du att militärerna som ska åka dit ska få rösta om de vill åka dit? I så fall är svaret på din fråga: JA
 
mb skrev:
Mycket kan hända på en mandatperiod.

Att just irak valdes som måltavla i kampen för demokrati lär väl inte vara någon tillfällighet med tanke på landets oljeresurser och strategiska läge. Bush pratar om irak som om det vore hans lilla koloni... han lever i helt fel århundrade, det här är inte kolonialtiden.


Självklart startar men inte ett krig utan att ha ett starkt intresse i området. Effekten blev dock att en av efterkrigstidens grymmaste diktatorer störtades, man bör ha detta i minnet.
 
cRoC skrev:
Höja skatterna för de som har högre inkomst är ju bara idiotiskt.. Då lönar det ju sig knappt att skaffa en schysst utbildning?

Det handlar - enligt Kerry - om de rikaste 1%, så mycket pengar - hundratals miljarder - får du inte genom utbildning allena.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top