Vem vid sina fulla sinnens bruk köper en sån här?

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Så var det ju det här med framlyset, kylarvingen och längden på röven...
Kylarvingen kan jag stå ut med om det går att få plats med knäna där utan att det skaver. Men lyset som beställts ur Hobbexkatalogen med beskrivningen "för extra uppmärksamhet på mässor för obefintlig smak", och fimpen till bakdel går bort. Dock inte lika mycket bort som de fullständigt vidriga Cake-grejorna eller BMWs bajsmacka som tråden handlar om.
 

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA
Var till XL-moto i Västberga igår. Utanför stod en kille med en Cake, så jag pratade med honom. Hans Cake var reggad som eu-moppe, såg ut som på bifogad bild. Enligt killen så finns samma moppe som MC för A1. Firman ligger i Hammarby fabriksområde och han estimerade att man ska sälja 3000 hojar i år. Jag var välkommen att provköra - funderar faktiskt på saken
Jag har sett förvånande många rulla runt senaste tiden. Men då har jag ju haft vägarna förbi Sjöstaden. Visste inte att firman låg där. Det är säkert en förklaring. De lät mycket faktiskt, som en högljudd symaskin. Mer än jag hade förväntat mig. Jag gillar också el-hoj men Cakes hojar är i mitt tycke ruggigt fula.
 

Andreas

Medlem
Gick med
12 Jan 2014
Ort
Uppsala
Hoj
Honda VFR1200F
Nu har jag tagit del av en rätt rejäl undersökning från ett av våra etablerade opinionsinstitut som kanske kan sprida lite ljus över vad branschen pysslar med och vilka målgrupperna är. Vi talar egentligen om två eller tre separata grupperingar enligt följande:

1 - De traditionella MC-kollektivet. En ganska heterogen samling människor som vi tillhör, vi gillar att det bullrar, låter och vi umgås gärna i klubbar eller liknande sociala subgrupper. Rätt konservativa värderingar och inte särskilt progressiva. Äger gärna sina fordon, bor inte ”mitt i smeten” och har normala snittinkomster.

2 - Yngre eller medelålders människor med ordnad ekonomi och ett stort teknikintresse. De provar gärna nyheter, ofta väldigt tidigt, bor mer i urbaniserad miljö och är öppna för att leasa eller på annat sätt finansiera sina intressen. De utbildar sig gärna, kan vara med i forum eller föreningar som ger dem kunskap eller rabatter och vill förstå tekniken bakom fordonen om än de inte skruvar själv. Är inte alls intresserade av den traditionella MC-kulturen och ser gärna att det framgår att de kör smartare fordon. Gruppen är köpstark, söker ett fordon att dels pendla med men som även kan funka för nöjesturer och är ungefär lika stor som grupp nummer ett. Jag ser Tesla-ägaren från 2015 boende i radhus eller villa lite utanför staden när jag tänker mig dessa personer.

3 - En ofta mindre ideologiskt driven men också bredare grupp intressenter som vill ha smarta och enkla fordon för effektiv pendling. Drivs av ekonomiska och även miljömässiga argument, det spelar mindre roll om vi pratar kickbike, Segway, elcykel, scooter eller någon annan design. Gruppen är lika stor som de två övriga tillsammans och har egentligen väldigt lite gemensamt med oss mer traditionella motorcyklister. (Klimat-)Smart, enkel och kostnadseffektiv transport i urban miljö kanske är nyckelorden, någon kultur är icke intressant annat än om det är sådant som kan ge kunskap eller ekonomiska incitament.

Överlappet mellan dessa tre grupper är förvånansvärt litet, vilket kan locka företag och designers att skapa produkter som tydligt inriktar sig mot en av grupperingarna.

Med denna teori i bakgrunden kanske jag mer förstår varför vissa fordon designas som de gör och vissa av företrädarnas för oss väldigt provocerande uttalanden. Det kanske finns en anledning till att designen är så pass långt driven, kanske är det inte vi i grupp 1 som alltid är målgrupp för allt som presenteras från de nya företagen eller produkterna?

Tänker man så kan det i förlängningen bli lite oroande, det är aldrig bra att bli marginaliserad i de större trafikpolitiska sammanhangen. Det finns nog all anledning att följa företagen, produkterna och tendenser under de kommande åren…
Jag tror fortfarande att det är feltänkt, åtminstone för svenska förhållanden. En elbil eller elmoped kan alla köpa och köra. Hur många i grupp 2 och 3 är intresserade av att lägga 20-30000 kronor och faktiskt en del ansträngning på att skaffa A-behörighet? Detta för att kunna köra ett fordon som kostar en hel del att köpa och försäkra och som i praktiken bara är användbart halva året och därför inte ersätter en bil ens som familjens andrafordon.

Vi som redan kör motorcykel gör det för att vi vill köra motorcykel, inte för att det är praktiskt. Elmotorcyklarna måste bli ett vettigt alternativ för oss och den här tråden innehåller för många exempel på fordon som jag aldrig ens skulle provsitta i en butik eller orka läsa ett test av.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag tror fortfarande att det är feltänkt, åtminstone för svenska förhållanden. En elbil eller elmoped kan alla köpa och köra. Hur många i grupp 2 och 3 är intresserade av att lägga 20-30000 kronor och faktiskt en del ansträngning på att skaffa A-behörighet? Detta för att kunna köra ett fordon som kostar en hel del att köpa och försäkra och som i praktiken bara är användbart halva året och därför inte ersätter en bil ens som familjens andrafordon.

Vi som redan kör motorcykel gör det för att vi vill köra motorcykel, inte för att det är praktiskt. Elmotorcyklarna måste bli ett vettigt alternativ för oss och den här tråden innehåller för många exempel på fordon som jag aldrig ens skulle provsitta i en butik eller orka läsa ett test av.
Mmm. Nu beror ju investeringsviljan sannolikt på inbesparingspotential i tid och kostnad vad avser pendling. Denna typ av överväganden ingick i de frågor som deltagarna i undersökningen tog ställning till.

Du har kanske sett att man i t ex Tyskland kan köra 125 på B-kort och ett antal års erfarenhet. I Tyskland tror jag det såldes en halv miljon eldrivna pendlingsfordon det året den regeln infördes, utan att antalet svåra olyckor ökade.

Men skjut inte budbäraren, den analys jag tagit del om är säkerligen inte obekant för MC-Industrin. Och hur bra jag än tycker om fäderneslandet fattar den globala MC-industrin sannolikt sina beslut på ett bredare underlag än vår nationella marknad. Tror jag.

När det gäller eldrivna fordon för oss traditionella MC-åkare tror jag vi kommer att se en dramatisk ökning av utbudet redan under de kommande åren, lite snabbare än vad jag trodde för bara några månader sedan. Till exempel var det någon som skrev att Triumph TE-1 skulle börjas demonstreras för journalister redan under senvåren? Mitt budskap är egentligen att målgruppen för elektriska PTW är betydligt bredare än vi traditionella motorcyklister och att fordonen för de olika målgrupperna sannolikt kommer att skilja sig åt tämligen markant.

Mina 2p
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Ja, värsta sorten är väl alla säljare som vill framställa sig som "thought leaders" och som sedan fyller sina inlägg med emojis för det har de fått lära sig är bra för algoritmerna av någon social selling guru.

Jag är inte en väldigt frekvent användare av LinkedIn, men jag har noterat att mitt flöde verkar bestå av lika delar politiskt korrekta inlägg angående elfordon, Ukraina och Will Smith's smocka. Det känns onekligen som att en hel del karriärjägare är väldigt bajsnödiga att få visa upp en blank och skinande fasad med väldigt många handhjärtan...?

Jag vet inte...finns det inte andra kanaler för detta än något som en gång var ett professionellt kontaktnätverk där man letade efter potentiella anställda...? Nu får man ju snarare avsmak för var och varannan med tanke på den tid de verkar lägga ner på saker som hör hemma på Fejsbook...?

Du har kanske sett att man i t ex Tyskland kan köra 125 på B-kort och ett antal års erfarenhet. I Tyskland tror jag det såldes en halv miljon eldrivna pendlingsfordon det året den regeln infördes, utan att antalet svåra olyckor ökade.

Jag har noterat att det finns människor inom elhojsindustrin (läs Cake) som lobbar hårt för att deras produkter skall få framföras med vanligt bilkörkort. Jag kanske talar emot statistiken, men nog känns det i alla fall som en dålig ide...? Telefonberoende hipsters som aldrig någonsin framfört en tvåhjuling eller gjort något för att träna sitt balanssinne, rakt ut i pendlingstrafiken...?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Jag har noterat att det finns människor inom elhojsindustrin (läs Cake) som lobbar hårt för att deras produkter skall få framföras med vanligt bilkörkort. Jag kanske talar emot statistiken, men nog känns det i alla fall som en dålig ide...? Telefonberoende hipsters som aldrig någonsin framfört en tvåhjuling eller gjort något för att träna sitt balanssinne, rakt ut i pendlingstrafiken...?
Jag har inte sett några andra förslag än just Tysklands modell. Med tanke på den höga svansföring som svensk Trafiksäkerhet i allmänhet och Det Stora Värket i synnerhet uppvisar i internationella sammanhang skulle jag bli ytterligt förvånad om inte någon form av enklare körfärdighetsträning skulle krävas innan IPA-sörplarna skulle kunna rulla ut i trafiken iförda kalotthjälm på sina neonfärgade kulörmatchade skapelser... ;)
 
Last edited:

Andreas

Medlem
Gick med
12 Jan 2014
Ort
Uppsala
Hoj
Honda VFR1200F
Du har kanske sett att man i t ex Tyskland kan köra 125 på B-kort och ett antal års erfarenhet. I Tyskland tror jag det såldes en halv miljon eldrivna pendlingsfordon det året den regeln infördes, utan att antalet svåra olyckor ökade.
Inte bara i Tyskland, i mer än hälften av EU-länderna får man med vissa villkor köra lätt motorcykel med B-kort. Det är antagligen en bra idé men kommer knappast bli verklighet i Sverige. Här arbetar ju politikerna istället mot att människor ska köra motorcykel till exempel genom att införa parkeringsavgifter och behålla ett helt meningslöst förbud mot motorcykel i bussfiler.

När det gäller eldrivna fordon för oss traditionella MC-åkare tror jag vi kommer att se en dramatisk ökning av utbudet redan under de kommande åren, lite snabbare än vad jag trodde för bara några månader sedan. Till exempel var det någon som skrev att Triumph TE-1 skulle börjas demonstreras för journalister redan under senvåren? Mitt budskap är egentligen att målgruppen för elektriska PTW är betydligt bredare än vi traditionella motorcyklister och att fordonen för de olika målgrupperna sannolikt kommer att skilja sig åt tämligen markant.
Jag tror också att elmotorcyklarna kommer att bli fler men då måste det vara fordon som vi motorcyklister vill ha vilket utesluter fulingen i trådstarten.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag tillhör kategorin som tycker att det skulle vara bra om man fick framföra 125cc/lämpligt vassa elmotorcyklar på B
Det skulle vara ett utmärkt bättre alternativ till moppependling för dom som tycker att det går för långsamt.

Jag såg något land som hade något annat förslag att liknande våra mellanmotorcyklar också skulle få köras på B, just för att 250-400cc vespor/motorcyklar tillverkas redan i stora antal för Asien/Sydamerika marknaden och orkar med bergig terräng och att skjutsa hela familjen och några höns.
Stort tillverkningsantal gör dom billiga.

Låt säga att man fick köra 125cc direkt på B och den behörigheten 10-15 år efter man har tagit B körkort, i 30-35 års åldern har väl förståndet vuxit till sig så pass?

Jag känner folk som har moppependlat sig trött och bytt upp sig till stor vespa, och dom säger alla att alternativet hade varit att återgå till bil.

Att ligga och vingla i vägkanten i 45 och bli omkörd av precis ALLT är inte kul speciellt länge, kan man istället ligga mitt i sin fil och hålla undan för trafiken och ta sig iväg från rödljusen utan att få en Scania i röven så känner man sig tryggare.
(jag har själv moppependlat både med 30 moppe på cykelbanor och med 45 moppe på vägen, och jag vet vad jag tyckte var tryggast, dessutom funkade 30 moppen på vintern vilket en vespamoppe inte gör )
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Inte bara i Tyskland, i mer än hälften av EU-länderna får man med vissa villkor köra lätt motorcykel med B-kort. Det är antagligen en bra idé men kommer knappast bli verklighet i Sverige. Här arbetar ju politikerna istället mot att människor ska köra motorcykel till exempel genom att införa parkeringsavgifter och behålla ett helt meningslöst förbud mot motorcykel i bussfiler.


Jag tror också att elmotorcyklarna kommer att bli fler men då måste det vara fordon som vi motorcyklister vill ha vilket utesluter fulingen i trådstarten.
Första kommentaren - jag är inte så säker som Dig att så blir fallet. "Problemet" med att gå ut internationellt är ju att Du måste ta viss hänsyn till de förhållanden som råder i andra delar av världen, delar där PTW är en oersättlig del av infrastrukturen. Här börjar tack och lov politiken att blanda sig i utvecklingen, vilket vi nog ska vara rätt tacksamma för...

Food for thoughts - Vi motorcyklister behöver sannolikt bli ännu vassare på att finnas med i de tidiga diskussionerna, ibland är som bekant en remissrunda mer ett spel för galleriet än en uppriktig inbjudan att tycka till...

Andra kommentaren - När det gäller med hojen i trådstarten vill jag nog gärna se den live, provköra och fundera en stund kring dess uppgift och målgrupp innan jag bildar mig en uppfattning. Min far kör fortfarande på en Yamaha X-Max 300 och jag vet att det är andra som uppskattar form före funktion. Låt mig återkomma!

Men så mycket vet jag - Visst tilltalar TE-1 mig personligen mer än CE 04! :)
 
Last edited:

mpostma

Medlem
Gick med
7 Oct 2015
Ort
Kungälv
Hoj
Yamaha FZ6S Fazer 04
Ganska snygg för att vara en BMW måste jag erkänna. I vilket fall har utseendet nog knappast hindrat folk från att köpa och trivas med en C1 eller I3. Nästan tvärtom.
Ska man sälja 2 hjuliga hipsterfordon, så ska det inte likna nåt vanligt.
Priset verkar ganska hög, även för att vara en eldriven scooter från BMW. Men kanske ändå inte helt bortom alla gränser. Det finns inte så mycket konkurens än. Förutom china elmppe.

Kommer nog att sälja som smör.
 

Zeromannen

Guest
Jag tillhör kategorin som tycker att det skulle vara bra om man fick framföra 125cc/lämpligt vassa elmotorcyklar på B
Det skulle vara ett utmärkt bättre alternativ till moppependling för dom som tycker att det går för långsamt.

Jag såg något land som hade något annat förslag att liknande våra mellanmotorcyklar också skulle få köras på B, just för att 250-400cc vespor/motorcyklar tillverkas redan i stora antal för Asien/Sydamerika marknaden och orkar med bergig terräng och att skjutsa hela familjen och några höns.
Stort tillverkningsantal gör dom billiga.

Låt säga att man fick köra 125cc direkt på B och den behörigheten 10-15 år efter man har tagit B körkort, i 30-35 års åldern har väl förståndet vuxit till sig så pass?

Jag känner folk som har moppependlat sig trött och bytt upp sig till stor vespa, och dom säger alla att alternativet hade varit att återgå till bil.

Att ligga och vingla i vägkanten i 45 och bli omkörd av precis ALLT är inte kul speciellt länge, kan man istället ligga mitt i sin fil och hålla undan för trafiken och ta sig iväg från rödljusen utan att få en Scania i röven så känner man sig tryggare.
(jag har själv moppependlat både med 30 moppe på cykelbanor och med 45 moppe på vägen, och jag vet vad jag tyckte var tryggast, dessutom funkade 30 moppen på vintern vilket en vespamoppe inte gör )
Håller med! Jag har aldrig riktigt fattat syftet med en moped som gör 45, idioti! Skapar bara irritation för bakomvarande som triggas till tveksamma omkörningar.

Hur fungerar det i storbritanien, har dom inte nån CBT-kurs så får man brumma omkring på en 125’a? När jag var där så rullade det runt motorcyklar med ett L på, förstod att det stod för Learner.
 
Last edited by a moderator:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Håller med! Jag har aldrig riktigt fattat syftet med en moped som gör 45, idioti! Skapar bara irritation för bakomvarande som triggas till tveksamma omkörningar.

Hur fungerar det i storbritanien, har som inte nån CBT-kurs så får man brumma omkring på en 125’a? När jag var där så rullade det runt motorcyklar med ett L på, förstod att det stod för Learner.
I synnerhet som det bara var Sverige som ville ha den hastighetsgränsen när det skulle skapas EU regler.

Eller vi ville ju ha Max 30km/h men kompromissade med alla andra som ville ha 70km/h :huvet
Våra politiker var skitnöjda med utfallet och i sydeuropa skakade man på huvudet och sket fullständigt i dom reglerna, där har moppar alltid gått runt 70....
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Håller med! Jag har aldrig riktigt fattat syftet med en moped som gör 45, idioti! Skapar bara irritation för bakomvarande som triggas till tveksamma omkörningar.

Hur fungerar det i storbritanien, har dom inte nån CBT-kurs så får man brumma omkring på en 125’a? När jag var där så rullade det runt motorcyklar med ett L på, förstod att det stod för Learner.
Förr kunde man köra 125cc i UK på B-kort men är nog annorlunda nu. https://www.gov.uk/ride-motorcycle-moped/bike-categories-ages-and-licence-requirements

SD lade fram ett förslag att man skulle få köra lätt mc på B-kort men det röstades ner.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Alla scootrar är väl apfula? Jag tycker att BWMn jämförelsevis är rätt snygg jämfört med annat som finns på marknaden, tycker jag, har inte sett några upprörda trådar om nedanstående exemplar t.ex.. Sen skulle jag ju aldrig pyntat 140 lök för BMWn, men det är en annan fråga.

1648799743535.png

1648799578091.png


1648799647505.png

1648799656637.png
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag tror också att elmotorcyklarna kommer att bli fler men då måste det vara fordon som vi motorcyklister vill ha vilket utesluter fulingen i trådstarten.
Den större delen av den svenska befolkningen har inte sett eller ännu mindre kört en snöskoter, ändå finns det 313 000 snöskotrar reggade i sverige, i princip lika många som mc. Så även om just jag inte tilltalas av ett visst fordon så finns det tusentals andra som gör det

Vi får inte glömma bort att "riktiga" motorcyklister är en minoritet. Dels i Sverige men framförallt i världen. Vi är en liten kundgrupp som kör MC för att det är roligt och köper det du och jag kallar "en riktig motorcykel". Den stora massa köper scotrar och små motorcyklar och pendlar och/eller gör något annat nyttigt med dem.

De här "fula hipster tingestarna" som vi pratar om här tilltalar en helt ny kundgrupp, både i Sverige och i övriga europa. Jag tror som Roffe att det kommer att säljas stora mängder av dessa fordon, men inte till oss "riktiga motorcyklister" även om några av oss kommer att köpa dessa som nyttofordon.
Vi är helt enkelt inte målgruppen och jag är rädd att målgruppen som köper de här tingestarna kommer att bli mycket större än det "riktiga" mc-kollektivet och då tappar vi så småningom den lilla makt vi har över tragikvärket och andra myndigheter. Ingen lyssnar på en minoritet.

Jag vill inte låta som en fackagitator här men det är skitviktigt att vi blir så många som möjligt som är med i SMC, det finns ingen annan organisation som slåss för att vi ska få finnas kvar och köra motorcykel på det sätt som vi vill...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Alla scootrar är väl apfula? Jag tycker att BWMn jämförelsevis är rätt snygg jämfört med annat som finns på marknaden, tycker jag, har inte sett några upprörda trådar om nedanstående exemplar t.ex.. Sen skulle jag ju aldrig pyntat 140 lök för BMWn, men det är en annan fråga.


View attachment 470345

Om bilden hade varit framifrån på den där Husqvarna moppen hade jag kanske behövt byta SH avatar....
Näe, inget slår en hederlig Bart-kåpa
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag har senaste veckan noterat att Cakes nya skapelse flera gånger har dykt upp i mitt LinkedIn-flöde där den delas och älskas av urbana medelklasshipsters i karriären.

Jag drar upp det här igen för nu börjar jag bli riktigt jävla irriterad…

Under de två senaste veckorna har mitt LinkedIn flöde helt plötsligt exploderat med precis detta - inlägg om könlösa och genuint genomfula elektriska fordon som påstås vara motorcyklar, gillade och delade av…ja, uppenbarligen någon…med en misstänkt lika uppenbar inriktning mot oss som jobbar inom en lite mer traditionell motorcykelindustri…

Inläggen har naturligtvis kommentarsfält överfulla med tummen upp, glada hejarop och allehanda lika delar politiskt korrekta som idiotiska kommentarer från människor som man verkligen undrar om de någonsin kört motorcykel…

Jag har på allvar funderat på att hänga ut huvudet genom bussdörren och dela ut några rejäla tummen ner följt av några politiskt mindre korrekta kommentarer, för att tydligt deklarera att alla är inte lattedrickande handhjärtande politiskt korrekta karriärjägare utan kunskaper.
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top