Vem vid sina fulla sinnens bruk köper en sån här?

Zeromannen

Guest
Så här ligger det till :
Varje aktat företag måste visa att de bryr sig om klimatfrågan och värnar om miljön, det är strategiskt viktigt för varumärket. Men när det gäller att ta fram ett elfordon så är utvecklingskostnaderna skyhöga. Det i sin tur gör att varje fordon blir svindyra! Så dyra att företaget inte kan, med anseendet i behåll, sälja det till kund för det pris som dom faktiskt skulle behöva ta ut för att ens gå break even. Vad man då kan göra är att göra fordonet så överjävligt fult att ingen vill köpa det! Det är ju genialt, man kan slå sig för bröstet och visa upp sitt miljöfordon som finns i sitt program men slipper ta förlusten av att tillverka skiten!
Detta förfarande gäller 95% av alla elfordon. Har du sett nått elfordon som inte ser ut som hej-kom-och-hjälp-mig? Möjligtvis nån Tesla ser hyfsad ut men sen är det tunt.
Oj här var det ord och inga visor! Smaken är som baken men nog finns det väl elfordon som ser aningens roligare ut än BMW’s elscoter eller Teslas padda model 3. Och att 95% av företagen tar fram elfordon som är så fula att ingen skulle vilja köpa dom? Jag tror inte det ingår i något företags affärsplan, men jag är ingen ekonom så jag kan ha fel.
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Skärmavbild 2022-03-26 kl. 08.03.33.png

Jag fick en sån i inbyte förra sommaren mot en gammal enduro jag sålde, den var från 2010 , 12 år senare så har det inte hänt jättemycket på den marknaden från dom Japanska tillverkarna
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Oj här var det ord och inga visor! Smaken är som baken men nog finns det väl elfordon som ser aningens roligare ut än BMW’s elscoter eller Teslas padda model 3. Och att 95% av företagen tar fram elfordon som är så fula att ingen skulle vilja köpa dom? Jag tror inte det ingår i något företags affärsplan, men jag är ingen ekonom så jag kan ha fel.
Nu har jag tagit del av en rätt rejäl undersökning från ett av våra etablerade opinionsinstitut som kanske kan sprida lite ljus över vad branschen pysslar med och vilka målgrupperna är. Vi talar egentligen om två eller tre separata grupperingar enligt följande:

1 - De traditionella MC-kollektivet. En ganska heterogen samling människor som vi tillhör, vi gillar att det bullrar, låter och vi umgås gärna i klubbar eller liknande sociala subgrupper. Rätt konservativa värderingar och inte särskilt progressiva. Äger gärna sina fordon, bor inte ”mitt i smeten” och har normala snittinkomster.

2 - Yngre eller medelålders människor med ordnad ekonomi och ett stort teknikintresse. De provar gärna nyheter, ofta väldigt tidigt, bor mer i urbaniserad miljö och är öppna för att leasa eller på annat sätt finansiera sina intressen. De utbildar sig gärna, kan vara med i forum eller föreningar som ger dem kunskap eller rabatter och vill förstå tekniken bakom fordonen om än de inte skruvar själv. Är inte alls intresserade av den traditionella MC-kulturen och ser gärna att det framgår att de kör smartare fordon. Gruppen är köpstark, söker ett fordon att dels pendla med men som även kan funka för nöjesturer och är ungefär lika stor som grupp nummer ett. Jag ser Tesla-ägaren från 2015 boende i radhus eller villa lite utanför staden när jag tänker mig dessa personer.

3 - En ofta mindre ideologiskt driven men också bredare grupp intressenter som vill ha smarta och enkla fordon för effektiv pendling. Drivs av ekonomiska och även miljömässiga argument, det spelar mindre roll om vi pratar kickbike, Segway, elcykel, scooter eller någon annan design. Gruppen är lika stor som de två övriga tillsammans och har egentligen väldigt lite gemensamt med oss mer traditionella motorcyklister. (Klimat-)Smart, enkel och kostnadseffektiv transport i urban miljö kanske är nyckelorden, någon kultur är icke intressant annat än om det är sådant som kan ge kunskap eller ekonomiska incitament.

Överlappet mellan dessa tre grupper är förvånansvärt litet, vilket kan locka företag och designers att skapa produkter som tydligt inriktar sig mot en av grupperingarna.

Med denna teori i bakgrunden kanske jag mer förstår varför vissa fordon designas som de gör och vissa av företrädarnas för oss väldigt provocerande uttalanden. Det kanske finns en anledning till att designen är så pass långt driven, kanske är det inte vi i grupp 1 som alltid är målgrupp för allt som presenteras från de nya företagen eller produkterna?

Tänker man så kan det i förlängningen bli lite oroande, det är aldrig bra att bli marginaliserad i de större trafikpolitiska sammanhangen. Det finns nog all anledning att följa företagen, produkterna och tendenser under de kommande åren…
 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Nu har jag tagit del av en rätt rejäl undersökning från ett av våra etablerade opinionsinstitut som kanske kan sprida lite ljus över vad branschen pysslar med och vilka målgrupperna är. Vi talar egentligen om två eller tre separata grupperingar enligt följande:

1 - De traditionella MC-kollektivet. En ganska heterogen samling människor som vi tillhör, vi gillar att det bullrar, låter och vi umgås gärna i klubbar eller liknande sociala subgrupper. Rätt konservativa värderingar och inte särskilt progressiva. Äger gärna sina fordon, bor inte ”mitt i smeten” och har normala snittinkomster.

2 - Yngre eller medelålders människor med ordnad ekonomi och ett stort teknikintresse. De provar gärna nyheter, ofta väldigt tidigt, bor mer i urbaniserad miljö och är öppna för att leasa eller på annat sätt finansiera sina intressen. De utbildar sig gärna, kan vara med i forum eller föreningar som ger dem kunskap eller rabatter och vill förstå tekniken bakom fordonen om än de inte skruvar själv. Är inte alls intresserade av den traditionella MC-kulturen och ser gärna att det framgår att de kör smartare fordon. Gruppen är köpstark, söker ett fordon att dels pendla med men som även kan funka för nöjesturer och är ungefär lika stor som grupp nummer ett. Jag ser Tesla-ägaren från 2015 boende i radhus eller villa lite utanför staden när jag tänker mig dessa personer.

3 - En ofta mindre ideologiskt driven men också bredare grupp intressenter som vill ha smarta och enkla fordon att pendla smart med. Drivs av ekonomiska och även miljömässiga argument, det spelar mindre roll om vi pratar kickbike, Segway, elcykel, scooter eller någon annan design. Gruppen är lika stor som de två övriga tillsammans och har egentligen väldigt lite gemensamt med oss mer traditionella motorcyklister. (Klimat-)Smart, enkel och kostnadseffektiv transport i urban miljö kanske är nyckelorden, någon kultur är icke intressant annat än om det är sådant som kan ge kunskap eller ekonomiska incitament.

Överlappet mellan dessa tre grupper är förvånansvärt litet, vilket kan locka företag och designers att skapa produkter som tydligt inriktar sig mot en av grupperingarna.

Med denna teori i bakgrunden kanske jag mer förstår varför vissa fordon designas som de gör och vissa av företrädarnas för oss väldigt provocerande uttalanden. Det kanske finns en anledning till att designen är så pass långt driven, kanske är det inte vi i grupp 1 som alltid är målgrupp för allt som presenteras från de nya företagen eller produkterna?

Tänker man så kan det i förlängningen bli lite oroande, det är aldrig bra att bli marginaliserad i de större trafikpolitiska sammanhangen. Det finns nog all anledning att följa företagen, produkterna och tendenser under de kommande åren…
Ja, givetvis är det olika målgrupper, men som du skriver kan det ju ändå innebära ett hot mot oss ”riktiga” motorcyklister, i och med att politiker ofta tycks prioritera målgrupp 2 och 3 i alla andra sammanhang. Det märks ju också i hur SMC behöver anpassa sin kommunikation för att lyfta fram motorcyklar som nyttofordon. Känns som det inte finns så värst många krafter som är villiga att försvara målgrupp 1 och då lär vi nog få se en långsiktig utveckling som går mot motorcyklar som framför allt tillfredsställer mågrupp 2/3.
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Jag är bara glad att de nu börjar fokusera på elhojar som går runt 120 km/h så man kan köra på större vägar. 13 mils räckvid räcker bra för mig. Hade den kostat runt 70 hade jag kunnat tänka mig den absolut. Dock rätt ful o opraktiskt mot min xmax 250.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Dessa hojar kommer att snarare förgylla trafiken i de centraleuropeiska storstäderna, där denna typ av fordon säljs i multum. Bättre luft i stan är en viktig bieffekt vilket alla som kört bil i Rom en vacker sommardag nog uppskattar.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
För länge sedan (1946) kom en ny sorts tvåhjuling vid namn Vespa. Vidrig i ögonen på "riktiga" motorcyklister. Men den fann en stor målgrupp. Ser fortfarande ungefär likadan ut.
Tror inte att BMWs design kommer att hålla i sjuttio år.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ja, givetvis är det olika målgrupper, men som du skriver kan det ju ändå innebära ett hot mot oss ”riktiga” motorcyklister, i och med att politiker ofta tycks prioritera målgrupp 2 och 3 i alla andra sammanhang. Det märks ju också i hur SMC behöver anpassa sin kommunikation för att lyfta fram motorcyklar som nyttofordon. Känns som det inte finns så värst många krafter som är villiga att försvara målgrupp 1 och då lär vi nog få se en långsiktig utveckling som går mot motorcyklar som framför allt tillfredsställer mågrupp 2/3.
Du är helt rätt på det? En möjlig lösning kan vara att hålla sig aktuell, agera kunskapsbärare och uppträda professionellt när det gäller allt det nya, sedan görs det redan idag en hel del jobb för entusiastfordon så att de kan rulla på våra vägar så länge de fungerar.

En sådan position kan vara att en motorcykel består av två eller för all del tre hjul och med någon form av mekanisk drivkälla, energibäraren är i det sammanhanget av sekundär betydelse…
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
BMW har ju en tradition av ”eget designade” (fula) motorcyklar som sedan blir stilbildande och säljer mer än alla konkurrenter tillsammans.

Det är inte alltid det som är lenast för ögat vid första anblicken som håller i längden.
 

Raderad medlem 51742

Guest
BMW har ju en tradition av ”eget designade” (fula) motorcyklar som sedan blir stilbildande och säljer mer än alla konkurrenter tillsammans.

Det är inte alltid det som är lenast för ögat vid första anblicken som håller i längden.
Tänk om de hade gjort dem snygga också, då hade de sålt ännu fler ?

(Skrivet av en som ägt en F800R, en av deras fulare skapelser, så jag är uppenbarligen ett dåligt exempel på det jag argumenterar för)
 

Raderad medlem 51742

Guest
Inte heller designavdelningen på Cake ligger på latsidan nu när konkurrensen i genren uppenbarligen blivit hård. Får jag lov att förgylla herrns fredageftermiddag med deras senaste läckerbit?

makka_white_pink_2100x1400.jpg
Jag har senaste veckan noterat att Cakes nya skapelse flera gånger har dykt upp i mitt LinkedIn-flöde där den delas och älskas av urbana medelklasshipsters i karriären. Ytterligare ett tecken på att mänskligheten är på väg åt skogen. Först krig, sen det här.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Det finns hopp ändå. Triumph är något på spåret. 1 av 3 kriterier uppfyllda hur en MC ska vara. Fattas bara doften av koloxid och ett mullrande ljud ?

View attachment 470249
Nu är väl visserligen koloxid en doftlös gas, men om Triumph sätter upp ett samarbete med en kock borde de ju kunna skapa en matchande diet som ger upphov till både doften av delvis oförbrända kolväten och mullrande ljud när man är ute och kör på elhojen.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Nu är väl visserligen koloxid en doftlös gas, men om Triumph sätter upp ett samarbete med en kock borde de ju kunna skapa en matchande diet som ger upphov till både doften av delvis oförbrända kolväten och mullrande ljud när man är ute och kör på elhojen.
Du menar mag-iska ljud och dofter :hihi
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag har senaste veckan noterat att Cakes nya skapelse flera gånger har dykt upp i mitt LinkedIn-flöde där den delas och älskas av urbana medelklasshipsters i karriären.

Jag gissar att de inte gärna vill kallas "medelklass"...men att de väldigt gärna framhäver sin flera ord långa titel, sannolikt en titel som inte går att översätta till svenska, sannolikt en titel som innehåller en eller flera av fraserna "project leader", "key account manager", "process owner" eller "director" och att de stannar maximalt tre år på varje anställning...?

LinkedIn...en gång ett seriöst kontaktnätverk för kompetenta människor, numera Fejsbook 2.0...
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag gissar att de inte gärna vill kallas "medelklass"...men att de väldigt gärna framhäver sin flera ord långa titel, sannolikt en titel som inte går att översätta till svenska, sannolikt en titel som innehåller en eller flera av fraserna "project leader", "key account manager", "process owner" eller "director" och att de stannar maximalt tre år på varje anställning...?

LinkedIn...en gång ett seriöst kontaktnätverk för kompetenta människor, numera Fejsbook 2.0...

Ja, värsta sorten är väl alla säljare som vill framställa sig som "thought leaders" och som sedan fyller sina inlägg med emojis för det har de fått lära sig är bra för algoritmerna av någon social selling guru. Och så alla rekryterare som gör "cold calls" i parti och minut utan att ens ha läst ens profil. De borde få köra runt på en sån där pastellfärgad, infantil bakverksvelociped resten av livet som straff.
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top