Vem var vållande (film)?

Vill ni träna rondell-körning så åk till Strängnäs. Flest rondeller per capita.
 
Vill ni träna rondell-körning så åk till Strängnäs. Flest rondeller per capita.
Jag tycker nog ändå Norrköping är värre, rena cancersvulster till rondeller med spårväg rakt genom mitten och annat mystiskt.
 
Blivit förvånad över oförmågan att tillämpa kugghjulsmetoden.
Nu skall vi nog inte gå in på vad jag anser om skåningarnas sätt att köra på 2+1 vägar och hur de aktivt ligger i mitten och blockerar alla omkörningar under rusningstrafik.... :näsblod

Sen kan man ju alltid klaga på Sthlmarnas avståndhållning när de håller 30 cm från framförvarande bil i 90 km/h på Essingeleden. Men moderna bilar ha deformationszoner för att hantera sånt... :crash
 
Skåningar är jätte strukturerade jämfört med Parisare 🙂
Jag körde i nedan rondell för ett antal år sedan med en sprillans ny bil, det var ganska spännande måste jag säga.
Inget vet hur många tänkta filer det finns i den.

IMG_3463.jpeg

IMG_3464.jpeg
 
Borde jag ha skrivit i första inlägget men huvudsaken TS och övriga inblandade är OK!
 
I Umeå har vi ett flertal cirkulationsplatser med bara en infart/utfart i vardera riktningen, hur ska man ligga i filerna där?

Kommer man från ena hållet kör man genom ca 25% av cirkulationsplatsen, och då känns ju högerfilen okej, men kommer man från andra hållet och kör ca 75% av cirkulationen blir det ju knepigt.
 
Finns inga skyltar om att ytterfil får användas för att svänga till vänster.
Bild här på platsen du skriver om. De flesta regler och lagar är ju inte visuellt exponerade i varje miljö där de skulle kunna vara tillämpliga. Det betyder inte att det saknas regler eller lagar som omfattar den aktuella miljön. Det står till exempel inte att det är förbjudet att döda de som är i vägen inne på Ikea, trots att det är förbjudet. Samma sak gäller förstås vad som är och inte är tillåtet i en rondell. Det finns rättså tydliga regler, men det är inte praktiskt möjligt att exponera dem där eller för den delen att läsa dem. Det du skriver: att det saknas skyltar som anvisar ifall ”ytterfil får användas för att svänga till vänster”, omfattas med all säkerhet av sedan länge av befintliga skrivelser i Trafikförordningen. Jag antar det eftersom människor som arbetar med lagföring och försäkringar dagligen behöver ta ställning till huruvida x eller y har varit klandervärd. Eller missförstod jag dig?
Skärmavbild 2024-08-16 kl. 21.56.41.png
 
Last edited:
Eller missförstod jag dig?
Ja, det tror jag du gjorde :unsure:

Exempel på skylt där båda filerna i rondellen får användas till att göra vänstersväng:
1723839152010.png

Exempel på skylt som inte säger att höger körfält skall användas för vänstersväng:
1723839240738.png

För att i Dalbyrondellen kunna köra 2 fordon i bredd till vänster så krävs det att innan du kör in i rondellen känner till att det finns 2 körfält ut ur rondellen. Det gör du inte då det inte finns en skylt om det.
Trafikreglerna är inte utformade som så att det krävs att du skall ha lokalkännedom om hur vägen ser ut på andra sidan. De är utformade så att alla som färdas på vägen kan klura ut vad som gäller.

Hur man kör i rondell, myndighetsvarianten:
 
Ja, du gjorde fel som inte följde skyltningen men vållande bör ändå bli den som byter fil utan att tillse att vägen är fri.
Liten brasklapp här för att försäkringsbolag ibland verkar gilla delat vållande just i rondellsituationer som denna även om den juridiska skulden pekar mot en person. Är man konspiratoriskt lagd så skulle man kunna tro att de vill ha in dubbla självrisker samt dra in bonus för båda som ju verkar olycksbenägna.
Nej! Kan ett försäkringsbolag regressa och få motpartens bolag att betala går man i regel på det.

Varför ska man betala ut om motparten är vållande? Sen kompromissas det ju ibland och det är i regel inte ekonomiskt försvarbart att dra en skitskada som denna i förhandling.
 
Ja, det tror jag du gjorde :unsure:
Verkar inte så. Jag förstår vad du menar.

Men du skriver om och visar bilder på anvisningar, som om de vore innehåll i Trafikförordningen. Det är en missuppfattning.

Det är ett brott mot Trafikförordningen att byta körfält utan att först kolla ifall det går att göra utan att kollidera med någon, även om en lokal skylt anvisar att det körfält som jag befinner mig i kräver byte av körfält för att komma dit jag vill (som dina bilder här ovan gör). Övergripande och underförstått är ju texten i Trafikförordningen: byte av körfält får bara göras ifall det kan ske utan risk för kollision.

Skriften från Transportstyrelsen som du länkar till förekommer redan i det tredje inlägget i diskussionen (se bild här) och ger ju stöd för tolkningen att lokala skyltar har lägre prioritet än grundläggande trafikregler som beskrivs i Trafikförordningen. Det är ju också precis vad du själv skriver här ovan: ”Trafikreglerna är inte utformade som så att det krävs att du skall ha lokalkännedom om hur vägen ser ut på andra sidan. De är utformade så att alla som färdas på vägen kan klura ut vad som gäller.”
Skärmavbild 2024-08-16 kl. 23.07.56.png
 
Last edited:
Missförstånd nummer ett är att detta är inte en rondell vad jag minns, och dessutom är det rödljus för alla som kan köra in i "rondellen" och två (?) rödljus inne i "rondellen".

Filerna är helt snurriga och kommer du från Albano och ska ner i tunneln (svänga vänster) så måste du ligga i högerfil eftersom MP och FP gjort bussfil av vänsterfil.

Men hur som helst, du kom från Valhallavägen alternativt tunneln och skall tillbaka på Valhallavägen alt Birger Jarlsgatan? Jag tycker du är i fel fil men det ger inte den andra bilen rätt att byta fil och köra på dig så det är lugnt. Han är luuugn sade jag.
 
Brommaplan är ett typexempel på knepig rondell, när jag kommer från Nockeby och ska rakt fram mot Bromma med lastbil spelar det ingen roll vilken fil jag använder; det tutas hejvilt.

Ligger endast ytterfil nu och kan då hålla koll på bilen till vänster och samtidigt hålla koll på gångtrafikanterna utan konsekvenstänk när man lämnar ”cirkulationsplatsen” som det heter.
 
Brommaplan är ett typexempel på knepig rondell, när jag kommer från Nockeby och ska rakt fram mot Bromma med lastbil spelar det ingen roll vilken fil jag använder; det tutas hejvilt.

Ligger endast ytterfil nu och kan då hålla koll på bilen till vänster och samtidigt hålla koll på gångtrafikanterna utan konsekvenstänk när man lämnar ”cirkulationsplatsen” som det heter.
Där "lärde" jag mig rondellkörning för drygt 30 år sen. Jag provade olika sätt och när jag hittade ett där inte alla tutade fortsatte jag med det.
 
Där "lärde" jag mig rondellkörning för drygt 30 år sen. Jag provade olika sätt och när jag hittade ett där inte alla tutade fortsatte jag med det.
Kör man fortare än alla andra minskar riskerna och snabbt nog så hör du inte tutningarna…eller kan anta att de föräras någon annan.
 
Samt man skall inte förglömma att en cirkulationsplats egentligen bara är en chikan, ifall man håller tillräckligt hög fart :fakta
Kom ihåg att chirkulationsplatsen är kontaminerad med diesel och andra hala grejer.
 
Missförstånd nummer ett är att detta är inte en rondell vad jag minns, och dessutom är det rödljus för alla som kan köra in i "rondellen" och två (?) rödljus inne i "rondellen".
Har du ju faktiskt rätt i. Roslagstull har ingen rondell/cirklulationsplats! Inte för att det är andra regler i dessa än andra trafikmiljöer, men ändå. Intressant.
IMG_6438.jpg
IMG_6437.jpg
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top