Vem har tagit denna bild??

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RSV4 Factory
Skulle vilja köpa denna bilden.

Bifogat

• zilver&granny.jpg
    zilver&granny.jpg
    62.5 KB · Visningar: 1,038
Du har den ju, alltså är det ingen som tagit den ifrån dig.... :)

Sketasnygg :tummenupp

750RR

maverick_750rr skrev:
Du har den ju, alltså är det ingen som tagit den ifrån dig.... :)

Sketasnygg :tummenupp

750RR

Nja.. det är väl mer om det är en yrkes fotograf som tagit bilden. Då kan jag inte använda den för eget bruk utan tillåtelse från fotografen ( Copyright ) .

Zf

Zilversurfer skrev:

Eftersom du frågar kan du inte se vem som postat bilden om den är från en tråd på forumet.

Jag vet att herr Panzarpung tog ett par bilder i den böjen, testa med honom.

Zilversurfer skrev:

Det är ju jag som tagit den :) Nästan i alla fall. Den är tagen med min kamera av en polare till mig. Och det du ser är bara en liten del av en större bild så det är nog svårt att göra några underverk för ex. utskrifter. Men hör av dig så fixar jag fram den åt dig

Bifogat

• img_5018_2.jpg
    img_5018_2.jpg
    62.7 KB · Visningar: 855
Zilversurfer skrev:
Nja.. det är väl mer om det är en yrkes fotograf som tagit bilden. Då kan jag inte använda den för eget bruk utan tillåtelse från fotografen ( Copyright ) .

Zf

Men om bilden ligger ute utan namn på kan du väl ta den? Det är ju bara ett vanligt foto.
Skriv ut, lämna in, förstora, häng upp på väggen eller nåt.
Finns ju ingen i hela världen som kan bli sur på dig för att du gör så?
Du har ju redan en bild.....

750RR

maverick_750rr skrev:
Men om bilden ligger ute utan namn på kan du väl ta den? Det är ju bara ett vanligt foto.
Skriv ut, lämna in, förstora, häng upp på väggen eller nåt.
Finns ju ingen i hela världen som kan bli sur på dig för att du gör så?
Du har ju redan en bild.....

750RR

Nä, man gör inte så - det är i princip samma sak att du kopierar bild på Coca Colas hemnsida och använder på egen hemsida utan tillåtelse. Det behöver inte stå namn ( fotograf )på bilden enligt upphovsrätts lagen.

Jag arbetade tidigare under många år som Undervattens fotograf, och något som var det värsta jag visste var att hitta mina bilder på ngn annan dönicks hemsida.

Sen om fotografen inte blir sur...det är en helt annan sak. Men det handlar om att vara ärlig och göra rätt för sig.

Mvh//ZF Ps nu vet jag vem bilden tillhör, jag hör mig ZoulFly DS

Det är alltid lika tacksamt att det finns folk som frågor om de får låna eller använda bilder som andra har tagit

Det är iaf. nån som har en Canon EOS10D och Photoshop Elements 2.0 som tagit bilden :)

Lite synd att de som fotar inte använder exif-fälten och
kluddar in namn :(

[Akryl]*Amid skrev:
Det är iaf. nån som har en Canon EOS10D och Photoshop Elements 2.0 som tagit bilden :)

Lite synd att de som fotar inte använder exif-fälten och
kluddar in namn :(

På vilket sätt menar du att man kan använda dom fälten? Jag vet att man kan kolla infon på bilden och välja just EXIF på nåt ställe. Då får man ju fram rätt mycket info om bilden men på vilket sätt menar du jag kan använda det för namn och liknande?

ZoulFly skrev:
På vilket sätt menar du att man kan använda dom fälten? Jag vet att man kan kolla infon på bilden och välja just EXIF på nåt ställe. Då får man ju fram rätt mycket info om bilden men på vilket sätt menar du jag kan använda det för namn och liknande?

Det är inte så ofta som man kan fylla i namn och bildtitel direkt i kameran, men man kan göra det efteråt när man har överfört bilderna till datorn. Tror dock att tidigare Windows-versioner än XP inte kan hantera den informationen.

När alla bilder ligger i ett bibliotek, öppna det biblioteket i utforskaren och högerklicka på en bild och och välj properties. Under fliken "Summary" finns det ett par fält där man kan fylla i lite information. Klickar man dessutom på "Advanced" så visas all EXIF-information som finns lagrad.

För att fylla i sitt eget namn på flera bilder så går det bra att bara markera flera stycken eller ett helt bibliotek, och sedan göra likadant som med en bild.

Bifogat

• exif_1.jpg
    exif_1.jpg
    88.1 KB · Visningar: 398
Re: Re: Vem har tagit denna bild??

ZoulFly skrev:
Det är ju jag som tagit den :) Nästan i alla fall. Den är tagen med min kamera av en polare till mig. Och det du ser är bara en liten del av en större bild så det är nog svårt att göra några underverk för ex. utskrifter. Men hör av dig så fixar jag fram den åt dig

Jäkligt snygg bild, och motiven är ju inte sämre :tummenupp
Kool bild på erat Team, Granny å Smurfaren :tummenupp

McB skrev:
Tror dock att tidigare Windows-versioner än XP inte kan hantera den informationen.

som sagt, förvånansvärt många olika ställen som inte hanterar denna info fortfarande.

Till viss del är väl också användningsområdet ganska begränsat. Mig veterligen finns det inga som helst säkerhetsfunktioner knutna till denna info. Dvs. vem som helst kan ändra infon i efterhand.

Ehh, Zoul, kommer ihåg att jag sett bilden innan men av ngn konstig anledning glömt bort den.

Skulle också vilja ha ett ex.

McB skrev:
Det är inte så ofta som man kan fylla i namn och bildtitel direkt i kameran, men man kan göra det efteråt när man har överfört bilderna till datorn. Tror dock att tidigare Windows-versioner än XP inte kan hantera den informationen.

När alla bilder ligger i ett bibliotek, öppna det biblioteket i utforskaren och högerklicka på en bild och och välj properties. Under fliken "Summary" finns det ett par fält där man kan fylla i lite information. Klickar man dessutom på "Advanced" så visas all EXIF-information som finns lagrad.

För att fylla i sitt eget namn på flera bilder så går det bra att bara markera flera stycken eller ett helt bibliotek, och sedan göra likadant som med en bild.

Jo, eller så använder man adobes funktioner som man vet har stöd i åtminstonde adobe's program :o) (om man nu använder dem :) )

[Akryl]*Amid skrev:
Jo, eller så använder man adobes funktioner som man vet har stöd i åtminstonde adobe's program :o) (om man nu använder dem :) )

Det är just där som det börjar bli lite klurigt. Fyller man i EXIF-informationen i tex. Photoshop, så syns den inte om man gör så som jag beskrev tidigare, och vice versa.

Det bästa man kan göra för att förhindra upphovsrättsbrott är att fylla i EXIF på båda nivåerna, då är sannolikheten större att någon information finns kvar efter en eventuell "stöld".

McB skrev:

Ok, jag har hittat det och det som jag mest undrade över var om det gick att fylla i basuppgifter för flera uppgifter åt gången. Men jag får inte det att funka. Om jag markerar flera bilder, så dimmas fälten för inmatning...nån som har nån lösning på det???

ZoulFly skrev:
Ok, jag har hittat det och det som jag mest undrade över var om det gick att fylla i basuppgifter för flera uppgifter åt gången. Men jag får inte det att funka. Om jag markerar flera bilder, så dimmas fälten för inmatning...nån som har nån lösning på det???

Underligt. Om det är så under "simple"-läget, prova att gå in under "Advanced" och klicka på "Author" längst ner. Där ska gå att fylla i namn även om fälten under "Simple" är dimmade.

McB skrev:
Underligt. Om det är så under "simple"-läget, prova att gå in under "Advanced" och klicka på "Author" längst ner. Där ska gå att fylla i namn även om fälten under "Simple" är dimmade.

Jepp, det stämmer. Det fick jag att fungera och det kan ju vara lite fiffigt att kunna lägga in sån info. Tack för hjälpen :)

*/ ?>
Nyheter
Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Back