Vem fan behöver ett skivbolag?

• Thread starter Thread starter manneman
  • Start date Start date

manneman

Guest
Napster försvann för några år sedan, en tjänst som i mångt och mycket påminner om spotify men med den skillnaden att den var helt gratis

-Och olaglig

Piratebay försvann kortvarigt och klassas som olaglig.

Megaupload sänktes idag och var världens största uppladdningssajt för filmer, TV serier etc och huserade bl a allt material för icefilms.info var du kunde helt lagligt streama de senaste avsnitten av allt och de nyaste filmerna i toppenkvalité.

Den blev olaglig i och med att SOPA lobbats hårdare än allt annat av mediebolagen.

Youtube- Det här ljudspåret har tagits bort pga att det strider mor upphovsrättsbla bla bla

De flesta rockband och popartister har kommit på att om de ska gå vägen via skivbolagen så tjänar de inte tillnärmelsevis så mycket kulor som de kan få om de skickar ut sitt material på Youtube för alla att distribuera fritt. Duger deras musik och hamnar i folkets hjärta så vill folket ha mer och kan då tänka sig att betala för det via antingen Spotify eller via andra länkar.

Är detta den verkliga anledningen till att Megaupload stängdes ner?

Innan SOPA var inte Megaupload olaglig då de kringgick lagen genom att de agerade hårddisk för allmänheten som betalade för tjänsten. I det avtal som ingicks enligt ett långt blablabla som ingen läste utan bara kryssade i så var man själv personligen ansvarig för allt uppladdat material men i och med SOPA så åkte Megaupload dit så att det stänkte på väggarna...

Nu blev ju SOPA aldrig någon lag i USA men de påtryckningar som gjordes av 1%arna fick väl FBI att ta beslutet att sänka sajten? Vad vet jag?

Vad jag däremot vet är ju att det måste varit värt mödan då 8 länder var inblandade i tillslaget.

OM MEGA UPLOAD <------

Frågar du mig så använder skivbolagen sina sista slantar på att rädda ett sjunkande skepp? :va

Last edited:
Manneman, jag utgår iskallt ifrån att du inte har en susning om vad ett skivbolag är och vad det lägger pengarna på. Jag föreslår att du tar och läser nåt av de långa inlägg jag skrivit om det hela, googla på "site:sporthoj.com skivbolag imaster" så kan du få läsa. :tummenupp

Megaupload är ett stort jävla helvete för oss som vill bestämma själva över det som vi har skapat. Och inte nog med det, grundaren är ett sånt där rikt svin och han har blivit rik på att sprida bl.a. sånt som jag har lagt ner blod, svett och tårar på att skapa. Hoppas han får skaka galler länge.

Jag är starkt emot SOPA/PIPA-soppan men jag har svårt att se varför vi som skapar musik inte ska få betalt för det vi gör - och jag förstår inte varför vi inte själva ska få bestämma hur det ska spridas.

Är det inte så att artister idag faktiskt får bita i det sura äpplet och inse att själva låtarna inte ger så mycket kosing som tidigare utan man får titta efter andra sätt att tjäna pengar på, tex merchandise, livegig etc?

Napster försvann för några år sedan, en tjänst som i mångt och mycket påminner om spotify men med den skillnaden att den var helt gratis

-Och olaglig

Piratebay försvann kortvarigt och klassas som olaglig.

Megaupload sänktes idag och var världens största uppladdningssajt för filmer, TV serier etc och huserade bl a allt material för icefilms.info var du kunde helt lagligt streama de senaste avsnitten av allt och de nyaste filmerna i toppenkvalité.

Nej, det var aldrig lagligt att streama senaste avsnitt eller filmer via internet. Om inte själva utgivarna har gett sitt explicita medgivande.

Den blev olaglig i och med att SOPA lobbats hårdare än allt annat av mediebolagen.

Nope, SOPA har inte gått igenom och har således inte gjort någon åverkan överhuvudtaget på Megaupload.
Megaupload stred mot redan existerande lagar i USA och hade servrar i USA vilket gjorde det möjligt för FBI att slå till.

Youtube- Det här ljudspåret har tagits bort pga att det strider mor upphovsrättsbla bla bla

Sånt sker när upphovsrättsägaren själv upptäckt materialiet och begärt att det tas bort, alltså har det från början lagts dit i strid mot gällande upphovsrättslagar.

De flesta rockband och popartister har kommit på att om de ska gå vägen via skivbolagen så tjänar de inte tillnärmelsevis så mycket kulor som de kan få om de skickar ut sitt material på Youtube för alla att distribuera fritt. Duger deras musik och hamnar i folkets hjärta så vill folket ha mer och kan då tänka sig att betala för det via antingen Spotify eller via andra länkar.

Artister eller skivbolag för den delen tjänar inga pengar på Youtube annat än publicitet.
Spotify har varit i rampljuset många ggr om att artister får väldigt lite pengar trots många spelningar, nu ligger det mer sanning i det och det är för att det är upphovsrättsinnehavaren (oftast skivbolagen) som tjänar pengarna och som sedan delar med sig av den del som kontraktet stipulerar till artisten precis som med all annan försäljning.

Är detta den verkliga anledningen till att Megaupload stängdes ner?

Innan SOPA var inte Megaupload olaglig då de kringgick lagen genom att de agerade hårddisk för allmänheten som betalade för tjänsten. I det avtal som ingicks enligt ett långt blablabla som ingen läste utan bara kryssade i så var man själv personligen ansvarig för allt uppladdat material men i och med SOPA så åkte Megaupload dit så att det stänkte på väggarna...

Spelar ingen roll vad Megaupload har skrivit i sina "avtal" med sina användare, materialet har funnits för streamning och nedladdning i strid mot gällande upphovsrättslagar, svårare än så är det inte. Alltså har det aldrig varit på laglig väg.

Nu blev ju SOPA aldrig någon lag i USA men de påtryckningar som gjordes av 1%arna fick väl FBI att ta beslutet att sänka sajten? Vad vet jag?

Vad jag däremot vet är ju att det måste varit värt mödan då 8 länder var inblandade i tillslaget.

OM MEGA UPLOAD <------

Frågar du mig så använder skivbolagen sina sista slantar på att rädda ett sjunkande skepp? :va

Det sista håller jag med om fullständigt, skivbolag och filmbolagen använder sina slantar fel genom att försökte stoppa piratkopieringen. Jag tror att det skulle funka bättre för dem om de tittade till att faktiskt utnyttja ny teknik istället för att stoppa den.
Som senaste redovisningen från branschen så har nu digital media gått om försäljningen av fysisk media i rena pengar, och eftersom mediat i digital form oftast är billigare än den i fysisk form så kan man tänka sig att försäljningssiffrorna för själva albumen/låtarna vida överstiger de på fysisk form.

Men för att svara på din fråga i rubriken, jag är rätt säker på att de som behöver ett skivbolag är de som sitter på kammaren och skapar bra musik men inte har en susning om affärer och dylikt, de personerna behöver ett skivbolag som tror på dem och som frontar dem till olika evenemang och dylikt för att komma ut i rampljuset.

Grundaren till Megaupload gav ju verkligen illegal nedladdning ett ansikte. Han visade sig vara inget annat än en kriminell opportunist som likt ett par andra har försökt balansera på gränsen vad som är lagligt utåt sett. Säga vad man vill om musik och filmindustrin så kan det ju inte vara rimligt att allt ska vara gratis bara för att tekniken möjliggör stor spridning. Det har nu vuxit upp en ny generation som tar det för givet att man ska få tillgång till allt utan att betala för det. Det bådar inte gott för framtiden.

Är det inte så att artister idag faktiskt får bita i det sura äpplet och inse att själva låtarna inte ger så mycket kosing som tidigare utan man får titta efter andra sätt att tjäna pengar på, tex merchandise, livegig etc?

Om det är så framtiden ser ut tror jag många kommer skippa att spela in musik helt. Eller ja, vi kommer åtminstone se en fortsättning av att det inte är bra musik som släpps utan musik skapad av de med mest pengar. Jag gillar inte den bilden så jag köper musik och ser till att använda mig av lagliga streamingtjänster där artisten åtminstone har ett val.

Imaster:
Jag är bara nyfiken, hur ser du på allemansrätten?

Imaster:

Jag är bara nyfiken...
På vilket sätt finns det några likheter/samband/paralleller mellan din rätt att vara i skog och mark och en musikers rätt/möjlighet att kunna få betalt och styra distributionen av den musik han lägger tid och kraft på att skapa?

Säga vad man vill om musik och filmindustrin så kan det ju inte vara rimligt att allt ska vara gratis bara för att tekniken möjliggör stor spridning. Det har nu vuxit upp en ny generation som tar det för givet att man ska få tillgång till allt utan att betala för det. Det bådar inte gott för framtiden.

Du framför exakt samma argument som när fonografen som spelade in på vaxrulle introducerades.

Sedan upprepades klagomålen när trådspelaren kom, dom eskalerade ännu mer när bandspelaren uppfanns för att ytterligare höjas när kompaktkasseten kom.

Men slutet för musikindustrin kom ju inte förrän folk började kunna bränna CD själva, så det kan inte finnas mycket kvar att sätta in dödsstöten mot med streamingtjänsterna.

Filmindustrin dog ju redan när videoskivan uppfanns, det var inte mycket kvar för Betamax, video2000 och VCR marknaden att döda.
Att det ens fanns filmer kvar att bränna på DVD är förvånande.

Jösses för helvetet, ni låter som eran farfar...

Vilket möjligtvis är sant, men för den sakens skull inte ok!

Det är ungefär som att caféet skulle acceptera att alla slutade betala för fikan, och att de får förlita sig på reklamintäkterna från skylten i entrén!

Jag tänker inte kasta första stenen, och få står utan skuld i upphovsrättshärvan. Men det är faktiskt helt sjukt hur det blivit norm att all producerad media anses var allmän egendom. Argumenten haglade om att det bara kostade några kronor att bränna en CD, varför ska den då kosta 150:-? Men det skulle i så fall innebära att vi skulle kasta 1,50 på kassörskan när vi tog en limpa också, för den materialkostnaden är inte heller särskilt påtaglig.

Jag tror däremot som flera säger att mediabolagen leker Don Quijote. De kan stifta hur många lagar de vill, det har blvit "normalt" att tanka nu och det är nog omöjligt att stänga den porten. Men det betyder inte att det är rätt.

Megaupload är ett stort jävla helvete för oss som vill bestämma själva över det som vi har skapat. Och inte nog med det, grundaren är ett sånt där rikt svin och han har blivit rik på att sprida bl.a. sånt som jag har lagt ner blod, svett och tårar på att skapa. Hoppas han får skaka galler länge.

Jag är starkt emot SOPA/PIPA-soppan men jag har svårt att se varför vi som skapar musik inte ska få betalt för det vi gör - och jag förstår inte varför vi inte själva ska få bestämma hur det ska spridas.

Exakt hur mycket har du förlorat på Megaupload?

Jag gör rosa photoshopalster, varför kan jag inte leva på det?

Du framför exakt samma argument som när fonografen som spelade in på vaxrulle introducerades.

Sedan upprepades klagomålen när trådspelaren kom, dom eskalerade ännu mer när bandspelaren uppfanns för att ytterligare höjas när kompaktkasseten kom.

Nej, det är en jäkla skillnad på att en "tjänst" ersätts av teknik, och att en tjänst som behöver utföras inte längre får betalt.

Vad det handlar om är rätten till ersättning för skapandet, precis som arkitekten fakturerar för ritningar på ett hus bör en musiker få betalt för skapandet av en låt - om någon vill lyssna på den.

Tekniken möjliggör en lägre instegströskel, högre priselasticitet och bättre marknadsföringskanaler - bara positivt så länge lagen följs.

Skulle du sno ritningarna av arkitekten också?

Imaster:

Jag är också nyfiken på vad för sammanhang du ser däremellan. Men för att svara på frågan så tycker jag att allemansrätten är helt fantastisk.

Motfråga: tycker du det är ok att ta nånting som andra har skapat och lagt ner hundratusentals kronor på, kopiera detta och sedan sprida det gratis mot skaparens vilja?

Jösses för helvetet, ni låter som eran farfar...

Jag spelar gärna farfar men utvecklingen inom främst musikindustrin är uppenbar. Om man hade kunnat tjäna pengar på nåt annat än idol- och schlagerstjärnor hade man självklart gjort det men nu är det så att den målgrupp som finns att tjäna pengar på är de idioter som kollar på Idol och melodifestivalen. Inte för att de är i majoritet utan för att de spenderar pengar på musik - nåt som inte särskilt många gör idag, åtminstone inte i Sverige; i många andra delar av världen går det fortfarande att spela in musik utan risk att förlora hus och hem (om det nu är nåt sånt man satt i pant för att ha råd att spela in).

Exakt hur mycket har du förlorat på Megaupload?

Jag gör rosa photoshopalster, varför kan jag inte leva på det?

Jag kan inte säga att jag förlorat nånting för jag vet inte om jag skulle tjänat nånting annars. Jag har försökt få Megaupload att ta ned upphovsrättsskyddat material, sånt som jag har upphovsrätten till, men det är hart när omöjligt. Att det där jävla svinet till ägare sitter och blir rik på att sprida material som skaparna inte vill ha där är, i min värld, värre än skivbolag som blir rika på artister som själva får välja om de vill eller inte vill skriva på kontraktet. Men det kanske bara är jag.

Jag är också nyfiken på vad för sammanhang du ser däremellan. Men för att svara på frågan så tycker jag att allemansrätten är helt fantastisk.

Motfråga: tycker du det är ok att ta nånting som andra har skapat och lagt ner hundratusentals kronor på, kopiera detta och sedan sprida det gratis mot skaparens vilja?

Du inser att allemansrätten knappast är gratis för den som äger rättigheterna till marken?

Denne har troligen lagt stora pengar på den marken.

Det där "svinet" tillhandahåller något som folk vill ha och tjänar pengar på det.

Dom musiker som tillhandahåller musik som många människor vill ha flyger privatjet mellan gigen....

Du inser att allemansrätten knappast är gratis för den som äger rättigheterna till marken?

Denne har troligen lagt stora pengar på den marken.

Och du inser inte skillnad i att få PROMENERA i en skog ämnad att huggas i sinom tid?

Prova att gå in på Kolmårdens djurpark och argumentera din allemansrätt istället, det är en vettig jämförelse.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman