Vem är det som blir p-nisse/lapplisa???

Status
Ej öppen för fler svar.
LillOrvar skrev:
En vägarbetare gör, i det flesta fall sitt bästa för dig som trafikant, till skillnad från en lapplisa.
Men han sprider ju ut rullgrus på vägarna! Livsfarligt juh!!

LillOrvar skrev:
Det möjligt att det är så i Malmö, betyder det att det stora flertalet tycker det är OK att betala P-avgift även i Höllviken?

Det är det systemet vi lever med häruppe, åk över bron till Köpenhamn så hittar du system som funkar och där hatar gemene man INTE lapp-lisor.

Det där är en helt annan fråga, om folk tycker det är OK eller om de medvetet begår ett lagbrott. Du påstod att flertalet bryter mot systemet, och jag säger att du har fel. Annars hade ju fler än hälften av bilarna haft p-böter när p-vakterna gjort en "räd" och så är det ju sällan eller aldrig.

Jag känner inte riktigt till reglerna i Köpenhamn trots att jag är där ganska ofta, mer än att även de har personal som utfärdar p-böter. Utveckla gärna.

LillOrvar skrev:
En vägarbetare gör, i det flesta fall sitt bästa för dig som trafikant, till skillnad från en lapplisa.

Det beror väl lite hur man ser på saken. Om en snubbe parkerar utanför garageuppfarten så att ingen kommer in eller ut gör väl en lapplisa sitt bästa för dig som har garageplats där.

LillOrvar skrev:
hatar gemene man INTE lapp-lisor.

Tror inte gemene man hatar lapplisor utan ser dom mer som ett nödvändigt ont..

Hatar dom gör vi bara när vi själva fått böter..

Vart iofs lite lätt irriterad själv efter kommit ut från akuten efter ca 8 timmar och hade fått parkeringsböter..
Som om jag inte mådde dåligt innan..

Nr:18 skrev:
Vad har folklig förankring med framkomlighet i trafiken att göra? Menar du att folk vill ha felparkerade bilar överallt och inga lediga p-platser? Känns som att det blir en logisk kullerbytta i det resonemanget...

Om ett parkeringssystem har folklig förankring så respekterar de allra flesta system och följer reglerna, de som inte följer reglerna blir bestraffade och trådförfattare som den som startade den tråden får inget medhåll.

Om du inte kan ta fram i Paris p.g.a. att folk inte parkerar enligt reglerna, din bil är för stor eller om du inte kan köra i Paris framgår inte av ditt inlägg.

LillOrvar skrev:

Det är väl precis vad en lapplisa gör, Det bästa för att trafikanter
skall kunna komma fram.

Du måste lära dej att skilja på person och yrke. Man ÄR inte sitt yrke.

Du kan tycka vad du vill om yrket "lapplisa", personen som står bakom är inte annorlunda än du själv.

Den logiken hängde jag inte med på. Dom är annorlunda för att DU inte skulle jobba som lappnisse :va

Vad har ditt yrkesval med saken att göra?

Jo du sa att personen bakom yrket lapplisa inte är annorlunda än jag själv, och då säger jag att jag inte skulle jobba som lappnisse. Däri ligger skillnaden, den kan tyckas liten men den är dock viktig..

P@trik skrev:
Tror inte gemene man hatar lapplisor utan ser dom mer som ett nödvändigt ont..

Hatar dom gör vi bara när vi själva fått böter..

Vart iofs lite lätt irriterad själv efter kommit ut från akuten efter ca 8 timmar och hade fått parkeringsböter..
Som om jag inte mådde dåligt innan..

Hatar dom gör man bara när reglerna är idiotiska, finns många exempel, och de sen gladeligen sätter böter och beter sig allmänt svinigt när man försöker prata med dem.

Ol@ skrev:
Det är väl precis vad en lapplisa gör, Det bästa för att trafikanter
skall kunna komma fram.

Finns kanske fall då detta stämmer, men MÅNGA ggr har böterna inte ett dugg med varken framkomlighet eller säkerhet att göra!!!

LillOrvar skrev:
Om ett parkeringssystem har folklig förankring så respekterar de allra flesta system och följer reglerna, de som inte följer reglerna blir bestraffade och trådförfattare som den som startade den tråden får inget medhåll.

Om du inte kan ta fram i Paris p.g.a. att folk inte parkerar enligt reglerna, din bil är för stor eller om du inte kan köra i Paris framgår inte av ditt inlägg.
De allra flesta respekterar redan reglerna om parkering, det är enkelt att se om man kollar på en parkering efter en lapplisa gjort sitt jobb. Övervägande del av bilarna har INTE fått en parkeringsbot.
Ledsen om jag var otydlig i mitt inlägg, jag ska skriva saktare så du förstår; parkeringssituationen i Paris är kaos, pga detta är det ett helvete att ta sej fram. Så, förstod du nu?

Ni som verkar älska lapplisorna, hur förklarar ni att kommuner som t.ex Avesta klarar sig utmärkt utan lapplisor medans grannkommunerna tydligen behöver dessa???????

Man har ju svårt att tro att vissa på det här forumet är vuxna människor och inte bortskämda snorvalpar inte som vet hur världen fungerar.

Att man ens påstår sig hata en hel grupp av personer för det yrket dem valt/varit tvugna och välja vittnar ju om en skruv loss.

Nej ta och lägg ner egergin på något vettigt istället för att sitta här och hata svartmåla en hel yrkeskår.

Angående Avesta, för att korrekt kunna svara på den frågan måste man göra en ganska omfattande utredning. Där man svarar på frågor såsom, klarar sig varken Avesta jättebra utan? Hur vet vi det? Håller alla med om det? Har dem något speciellt regelverk. Har dem fler lättillgänliga parkeringar? Är det inte lika trångt som i en storstad?

Och sen bara för att du tycker att dem klarar sig perfekt utan betyder det inte att yrkestrafiken håller med om det tex.

Last edited:
De allra flesta respekterar redan reglerna om parkering, det är enkelt att se om man kollar på en parkering efter en lapplisa gjort sitt jobb. Övervägande del av bilarna har INTE fått en parkeringsbot.
Ledsen om jag var otydlig i mitt inlägg, jag ska skriva saktare så du förstår; parkeringssituationen i Paris är kaos, pga detta är det ett helvete att ta sej fram. Så, förstod du nu?

Har varit i Paris, mer än en gång, med bil och utan.

Kan bara säga en sak:

JAG ÄLSKAR PARIS!!!!!

LillOrvar skrev:
Finns kanske fall då detta stämmer, men MÅNGA ggr har böterna inte ett dugg med varken framkomlighet eller säkerhet att göra!!!

Håller med dej om när det gäller säkerheten, men inte angående framkomligheten.
Som yrkesförare är det nästan alltid problem att ta sig
i storstäderna.

kjuze skrev:
Man har ju svårt att tro att vissa på det här forumet är vuxna människor och inte bortskämda snorvalpar inte som vet hur världen fungerar.

Visst är det svårt att förstå?

Ol@ skrev:
Som yrkesförare är det nästan alltid problem att ta sig
i storstäderna.

Jo, men det har ju inte med att göra att P-böter gladeligen utfärdas fastän framkomligheten inte försämrats av parkeringen.

sgtpepper skrev:
Trådstartaren kanske ska ta och lugna ned sig lite, att så intesivt hata en yrkesgrupp kan inte vara nyttigt. Vad gör förresten denna tråd i Mc-relaterat? Trådstartaren har inte ens en MC, så det kan knappast vara på hojen han/hon fått böter.

Yrkesgrupp :confused: Att springa runt på stan o jävlas, tycker jag inte kan kvalificeras som "yrke"! Nej jag har inte Mc just nu. ok tråden kanske borde ha legat i överflödiga diskussioner.
-----------------------------------------------

lapplisestrejken är ett populärt argument se där, de behövs visst!
Tacka fan för för att folket tar tillfället i akt, när förtryckarna strejkar... Jämför med att det skulle varas rea på systembolaget! Det är klart man passar på, men efter ett tag så avklingar nyhetens behag.

Ang ICA-jämförelsen, om du tycker du blir rånad på ica. GÅ INTE IN DÄR, DÅ! Gå in på ica är helt frivilligt. Parkera bågen/bilen är en abolut nödvändiget.

Jag anser att varje människa skall göra sitt yttersta för att försörja sig själv. Men har man valet mellan att bli lapplisa och gå på socialbidrag, så får det bli socialbidrag. Då har man i allafall ett uns av heder i behåll! Jämfört med en lapplisa, så är gatuprostituerad ett mycket respektabelt yrke.

Jag anser inte att en, kanske två p-böter om året gör mig till någon slags parkeringshaverist. Men det ändrar inte det faktum att jag för mitt liv inte kan begripa, hur någon frivilligt kan åta sig att jävlas med vanligt hårt arbetande folk dagarna i ända!

/

LillOrvar skrev:
Ni som verkar älska lapplisorna, hur förklarar ni att kommuner som t.ex Avesta klarar sig utmärkt utan lapplisor medans grannkommunerna tydligen behöver dessa???????
Har ingen aning om hur situationen i Avesta är, men vi kan ju diskutera en stad som både du och jag känner till, Stockholm! Ta bort lapplisorna där och vi kan lägga ner större delen av resturanger och affärer i innerstan. Hur du ska ta dej förbi valhallavägen när du ska in till jobbet kan bli lite småstruligt när studenterna ska parkera vid KTH. Fundera ett tag på vad du ser en dag i stockholmstrafiken, och lägg till en hel hög med felparkerade bilar överallt så inser du att lapplisorna behövs.

Nej, nu får det vara slutdiskuterat i ämnet.........godnatt!

LillOrvar skrev:
Visst är det svårt att förstå?

Ja, faktiskt. När man parkerar så kontrakterar man sig för att HYRA parkeringsplatsen under viss tid, vid vilken man förväntas betala hyra (p-avift). Att bryta mot detta och sedan whina över att man fått en p-bot är barnsligt.

Förklara för mig varför det är OK att strunta i att betala hyra för en p-plats, men inte för en videofilm t.ex.?

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien