Veganer serverades hamburgare

Du har aldrig varit på 24h i Frankrike va?

Förutom alla fylleslag så är det tradition att storma banan strax innan målgång. Man byggde högre och högre staket samt satte ut polis och övervakningskameror för att förhindra detta men traditionen fortsätter.
En halvtimme innan målgång monteras allt löst ner från depån och man stänger alla depåboxar i väntan på stormningen

Några har påpekat att det är för "lyxigt" att köpa snabbmat till de omhändertagna ligisterna. Man måste här förstå att häktets kök givetvis inte hade någon beredskap för det stora antalet omhändertagna personerna och därför måste man köpa in mat. McDonalds var antagligen ett bra alternativ. Man ska givetvis inte truga på veganer hamburgare med ett hånleende... men om arbetsbelastningen är hög får man förstå att veganmat (vilket ju säkert till och med utesluter att erbjuda bröd med något pålägg från köket) inte är det lättaste att ordna. Men det ska ordnas.

Givetvis gavs inte huset bort det skulle kosta en förmögenhet i fastighetskatt för initativgruppen. Att kalla det för gåva var kanske inte helt rätt men man hade fått icke tidsbegränsad brukanderätt vilket bara är en ordvrängning från "gåva".
Att skylla på att de inte betalt hyran och därmed förverkat sin rätt till huset är bara en efterhandskonstruktion då hyran var symbolisk och mig veterligen aldrig betald och det fungerade utmärkt i 20 år.

Det ju rent löjligt att påstå att en icke tidsbegränsad nyttjande skulle vara ens i närheten av en gåva. Det kan vi lämna direkt.

Men det vore väl hårt att diskvalificera allt du skriver på grund att detta tilltag. Jag är istället intresserad av att se någon vettig källa till det du skriver. En färsk artikel på wikipedia i en aktuell het fråga anser jag vara för vansklig för att använda. Men du har ju inte presenterat något alls (förutom då ett påstående om en gåva som visade sig vara ett oövertänkt påstående i bästa fall).

Last edited:
De kanske helt enkelt bara vart tvugna att fixa fram stora mängder käk snabbt och hade då inte tid att kolla upp vilka matvanor alla hade?

Med tanke på hur välplanerad operationen var verkar det osannolikt att polisen skulle bli överraskade över att en stor mängd människor blev häktade och senare behövde mat.

För min del anser inte jag att det här i första hand handlar om enskilda maträtter.
Enligt min åsikt var det en onödig provokation från polisens sida att servera McD-mat till veganerna eftersom de vet om veganernas inställning till den restaurangen.

Som polis i en demokratisk stat bör man sträva efter att bete sig bättre än folk som kastar sten eller skriker "snutjävel" oavsett om personen i fråga är vegan, fotbolls-huligan eller H-A-medlem.

Nu får du väl ge dig?! Ska samhället nu dessutom se till att inte köpa in maten från ett ställe som inte passar på grund av de omhändertagnas politiska uppfattning? Det här spårar ju ur fullständigt...

Nu får du väl ge dig?! Ska samhället nu dessutom se till att inte köpa in maten från ett ställe som inte passar på grund av de omhändertagnas politiska uppfattning? Det här spårar ju ur fullständigt...

Allt handlar väl om vilket syfte polisen hade med att servera hamburgarna. Var det för att ge dem mat och att de då bara inte tänkt till eller planlagt det så är det väl ok. Tanken är ju då trots allt god, om än lite naiv. Om de däremot gjorde det bara för att provocera så var det fel. Provokationer lär knappast leda till bättre samarbete framöver eller att demonstranterna förändrar sig.
Tyvärr vet vi ju inte hur polisen tänkte här.

Själv är jag inte vegan och ogillade att vara ihop med en tidigare, men oavsett så bör man respektera andras åsikter, speciellt om man, som polisen, är representant för "demokratin".

Sedan undrar jag varför det är så svårt för alla som säger sig stå för demokrati att acceptera att andra har andra åsikter och värderingar i livet.:confused:

Med tanke på hur välplanerad operationen var verkar det osannolikt att polisen skulle bli överraskade över att en stor mängd människor blev häktade och senare behövde mat.
Så man skulle ha hyrt in ett dussin kockar beredda att laga den mat som behövdes exakt för stunden och köpt in ett par containrar med diverse råvaror?

Sedan så vet man ju inte exakt hur det låg till. Det kanske var så att 99% hade fått möjlighet att komma med önskemål om mat. Men de som det handlade om på Blocket kanske ganska nyligt hade tagits in så det inte fanns några såna möjligheter.

Har inte Expressen eller Aftonbladet nappat på den här storyn än? :va

Men vafan har varenda jävel i tråden en trasig dna stege? Ingen jävel säger väl att de ska få nån gourmet middag eller nånting men om polisen medvetet serverar dom kött för att jävlas är det väl inte rätt? Om vi nu ska tro på artikeln så är det ju så det ligger till. Annars är det ju ingenting att diskutera. De hade väl kunnat få nå jävla salladsblad eller nånting istället, det är inte så hemskt svårt att göra skillnad på kött och grönsaker. Ifall man inte ätit kött på många många år så lär det för det första ha en anledning, att man tycker det är mord att äta kött och för det andra så kommer man att spy upp maten rätt kvickt för att man inte klarar av att äta kött längre. Vad i helvete är problemet med folk? Jösses, hur svårt kan det vara att förstå vad folk säger?

Det ju rent löjligt att påstå att en icke tidsbegränsad nyttjande skulle vara ens i närheten av en gåva. Det kan vi lämna direkt.

Men det vore väl hårt att diskvalificera allt du skriver på grund att detta tilltag. Jag är istället intresserad av att se någon vettig källa till det du skriver. En färsk artikel på wikipedia i en aktuell het fråga anser jag vara för vansklig för att använda. Men du har ju inte presenterat något alls (förutom då ett påstående om en gåva som visade sig vara ett oövertänkt påstående i bästa fall).

Ett icke tidsbegränsat nyttjande är strikt sett ingen gåva men man kan ändå förvänta sig att rätten inte skall dras in utan någon egentlig möjlighet till omlokalisering....
Dock så är den största opinionen inte att man blev av med brukanderätten utan på sättet det skedde, hade CPH stad beslutat sig för att riva och sälja på den öppna marknaden hade åtminsone jag tyckt det var ok men nu säljer man det till en obskyr församling bakom stängda dörrar (till ett lågt pris)= ej bekräftat utan rykte dock publicerat i dansk press.
Det är inte snyggt skött.

Om du vill fördjupa dig i en opartisk bedömmning kring sakläget kan jag rekommendera domen som avgjorde målet om vem som hade rätten att använda huset. Danmark har offentlighetsprincip likt den svenska och den finns i PDF även om jag inte hittar den just nu.

I övrigt har jag inga källor när det gäller polisens agerande eller ungomshusets verksamhet utan det är subjektivt tyckande från min sida grundat på vad jag har upplevt då jag har besökt ungdomshuset samt demostrationer och kravaller både de senaste dagarna men även tidigare.

Om min åsikt i den här frågan i tidigare inlägg varit oklar kan jag passa på att förklara nu.

Det är alltså provokationen som jag vill fokusera på. D.v.s. jag instämmer i Honkiies och bonnys uttalanden

Om man sedan en god tid tillbaka planerar att omhänderta stora mängder människor är det väl inte orimligt att tänka sig att man planerar även maten till dessa människor. Märk väl jag anser inte att de bör få lyxmat eller så, bara att de ska få mat de kan äta.

Sedan undrar jag varför det är så svårt för alla som säger sig stå för demokrati att acceptera att andra har andra åsikter och värderingar i livet.:confused:

Jag tror faktiskt du själv är bäst lämpad att besvara den frågan. Har aldrig sett maken till oförskämda svar som kan komma som blixt från klar himmel från ditt användarkonto.
Och ja, jag vet att jag är spydig själv. Skillnaden är att du antingen inte vet att du är det - alternativt låtsas att du inte vet.

Sen skulle du kanske ta en tripp till CPH och besöka en demostration i studiesyfte så skulle du se att det inte bara är haschrökande autonoma hippies utan folk från alla bakgrunder och samhällskikt.

Jag är antagligen i Köpenhamn oftare än vad du är. Jag åker dock inte dit för att studera flumvänsterns stenkastarteknik, eller lära mig hur man bäst döljer ansiktet innan man tuttar fyr på vanliga människors egendomar, utan jag åker dit för att föra en trevlig och gemytlig tillvaro i de demokratiska delarna av Köpenhamn, där jag har mina vänner.

Nu är inte mitt perspektiv att det serveras fel snabbmat i häktena, saken handlar om att poliserna gjorde som de gjorde i syfte att provocera, i min mening en onödig provokation, då varken polisen eller samhället i stort i långa loppet inte vinner något alls på att veganerna blir ännu argare.

Berättade de kriminella terroristslynglen för polisen att de var veganer innan polisen åkte och handlade käk? Hur vet du att polisen åkte och handlade McD-burgare enbart för att provocera? För att dina terroristpolare berättat det för dig?

Last edited:

Så länge andras åsikter inte kostar skattebetalarna 2 miljoner dkk i reparationskostnader så får andra ha vilka åsikter de vill.

Jag håller med flera av er som skriver att det vore fel av polisen att servera nämnda mat för att provocera. Jag ser dock ingenstans att det skulle vara så. Fråga de poliser som var där och hör med dem om de gick in till folket och serverade dem käk - som de själva antagligen hellre skulle ätit än den torra mackan frugan skickade med - med avsikt att provocera. Jag brukar inte sätta min tillit till små tidningsnotiser grundade på EN sida av historien.

Jag tror faktiskt du själv är bäst lämpad att besvara den frågan. Har aldrig sett maken till oförskämda svar som kan komma som blixt från klar himmel från ditt användarkonto.
Och ja, jag vet att jag är spydig själv. Skillnaden är att du antingen inte vet att du är det - alternativt låtsas att du inte vet.
Jag hade inte varit det minsta lilla orolig för att låta en neutral person jämföra våra inlägg, räkna hur ofta vi har blivit bannade eller fått påtalande från moderatorerna, eller någon annan, på detta forum! Så din irritation säger nog mer om dig än om mig.
Att jag går dig på nerverna det vet jag om, det enklaste sättet att irritera dig är ju att bara fråga var du har fått all din kunskap eller utbildning ifrån. Konstigt nog är det tydligen väldigt känsligt.
Så antingen får du skaffa dig kunskap eller fortsätta att bli irriterad...:felämne

Nog om det nu!

Om man sedan en god tid tillbaka planerar att omhänderta stora mängder människor är det väl inte orimligt att tänka sig att man planerar även maten till dessa människor. Märk väl jag anser inte att de bör få lyxmat eller så, bara att de ska få mat de kan äta.

Jag tror knappast de räknade med över 500 häktade. Men jag ska tänka på att meddela polisen nästa gång jag tar med mig mina partivänner ut på gatan för att förstöra andras egendom så de kan planera mitt käk... :tummenupp

Berättade de kriminella terroristslynglen för polisen att de var veganer innan polisen åkte och handlade käk? Hur vet du att polisen åkte och handlade McD-burgare enbart för att provocera? För att dina terroristpolare berättat det för dig?

Nu verkar du anse att en del av mina vänner är terrorister, vilka av mina vänner syftar du på då och vilka handlingar har de utfört som du anser vara av terroristnatur?

...vad jag vet har jag aldrig träffat dig, så att du uttalar dig om mina vänner anser jag vara en smula märkligt...

Kan du åtminstone skriva att de ska få mat de vill äta för korrekthetens skull?

Men nog är det väl så att folk som inte har ätit kött på länge mår riktigt dåligt om de plötsligt återgår till en karnivor livsstil?
Lite osäker på den saker måste jag erkänna, men jag tror mig minnas mig ha fått information i den stilen.

I vilket fall är det lite vid sidan av ämnet i sig anser jag, då provokationen var det jag ansåg vi pratade om

Last edited:
Nu verkar du anse att en del av mina vänner är terrorister, vilka av mina vänner syftar du på då och vilka handlingar har de utfört som du anser vara av terroristnatur?

...vad jag vet har jag aldrig träffat dig, så att du uttalar dig om mina vänner anser jag vara en smula märkligt...

Du klarade alltså inte av att svara på mina frågor. Gratulerar.

Med "dina terroristpolare" syftar jag på de häktade (och de som slank undan) kriminella terroristerna i Köpenhamn, som du så tydligt visar ditt stöd för.

Nå, du får en chans till att besvara mina frågor. Ladbrokes ger 1.10 gånger pengarna på att du inte kan ge ett trovärdigt svar.

Vart står det någonstans att polisen visste att svenskorna som fick bruna påsar med mat var veganer ?

Eller står det stämplatt på danska i panna på dessa frihetskämpar att de är just veganer ?

Är det bara en fördom att stenkastande ungdommar är veganer ?

Dom fick ju mat som tillgodoser både veganer å köttätare, det tycker jag i alla fall var omtänksamt av polisen. Frågan är vad de fick att dricka, mjölk från glada kor eller politisk inkorrekt kapitalist Cola ?

Tycker att de fängslade demostranterna ska vara nöjda att de fick mat, gratis dessutom, det var länge sedan jag fick det. :gnissla

Sen tycker jag ytterligare att tråden är rolig eftermiddagsläsning, tack :tummenupp

Sen när började allt bli rättvist och alla behandlade som de förtjänar?
(Förutom denna gången då :D )

Hade alla här som uttalar förakt för dansk polis och dess handlande uttalat sig lika kritiskt om det var en hojtjyv som fick hamburgare efter att ha trashat en moped?

Favorit-fundering i repris :D

:pannkyss på alla arga

Släpp salladen å kom in i matchen :D

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back