Varvtider relaterat till Hk .

På en hyrgokart på 6,5hk så gjorde 10 kg extra ca 2/10 sek sämre tider på en 400m lång bana med samma förare.

Jag tror att en fint inställd 600 möjligtvis skulle kunna vara något snabbare på ring Knutstorp än en 1000cc!
Varför jo har för mig att någon ( Folkesson?) var under minuten redan för ett par år sedan (2006?). Och utvecklingen har ju inte stått still direkt!
Just på denna banan har man mer nytta av en smidig hoj än en bångstyrig 1000cc!

Var finns det med Folkesson om knutsorp?

Jag och dansken Rasmusen låg och bråkade under race, fick 1,01,4 vs 1,01,2 vilket var banrekord 2009 på 600c

Dom tuffa killarna på 1000cc ligger på høga 59:or vid race.

Mer muskler lægre tider så enkelt ær det...

Tror inte Folkesson kom under minuten? Var precis över. typ 1.00.080. Var 2003 eller 2004.

Resultaten låg innan på STCC.se. Men dom är försvunna nu..

HMS hade världens sämsta datasystem som sa banrekord för alla klasser varje race. Den siffran stämde inte alls som stod på deras resultatpapper. Den hade ingen koll på vad rekorden egentligen var på.

Last edited:
Folkesson hade banrekordet på Knutstorp 2004 för alla klasser med 1:00.632 med en CBR600RR på race.

Tiden jag kom ihåg innan var nog kvaltiden. Men den var satt med racedäck. Han körde inget snabbare med sina riktiga kvaldäck.

Tror inte Folkesson kom under minuten? Var precis över. typ 1.00.080. Var 2003 eller 2004.

Resultaten låg innan på STCC.se. Men dom är försvunna nu..

HMS hade världens sämsta datasystem som sa banrekord för alla klasser varje race. Den siffran stämde inte alls som stod på deras resultatpapper. Den hade ingen koll på vad rekorden egentligen var på.

Ok, kan sækert stæmma.

Dock var det as trimmade motorer då. Sjælv kørde man orginal med system som hjælp.

Mer muskler lægre tider så enkelt ær det ;)

Bra minne där Axxexs...3.0 :tummenupp

Är ju bara drygt 6 år sen. :)

Ok, kan sækert stæmma.

Dock var det as trimmade motorer då. Sjælv kørde man orginal med system som hjælp.

Mer muskler lægre tider så enkelt ær det ;)

Jo, dom hade val 20-30 hk mer då än vad man har nu i 600cc.

Appropå varvtider med hojar med olika hk så har jag själv kört 15 sek snabbare med en 125cc än vad jag gjorde med en 1000cc på Brno. På Cartagena körde jag 10sek snabbare med en 600cc än med en 1000cc. Tror jag har samma facit på Anderstorp med. Men det kan kanske mest bero på att jag inte gillar 1000cc eller något som jag inte riktigt vet om.. Det är något mera än bara flera hk som spelar in med.

Last edited:
1000 cc är lite läskigare att köra ;)
Precis! Det är just därför jag gillar 600, dom är lite lagom, precis som allt ska vara i mellanmjölkens förlovade land. Litershojar är hysteriska, och med en 250 måste man köra jättefort i kurvorna och det är jag också för feg för :näsblod En 600 är nånstans mittemellan där :tummenupp

Last edited:
1000 cc är lite läskigare att köra ;)

Nä, som racerförare kan man inte få för mycket effekt. Finns ju dessutom ett reglage att portionera ut vad som behövs. Så på så vis är dom väldigt enkla. Rakan blir ju bara kortare och man är ju fartblind.. Köra snabbt rakt fram kan alla. En liten långsam hoj känns det som man kör snabbare med för man gör det under en längre tid. En snabb hoj däremot känns det som att du får bromsa efter halva rakan med. :brinnerup

Är mera att tex en 600 är mycket enklare att hantera som hoj i inbromsningar och i kurvorna. Va nog där jag tjänade tiden på en bana. 1000 kändes för mig som för mycket hoj att brottas med. Kan tänka mig att det är så för fler också att man har enklare att på en bana hantera en 600. Inget med effekten dvs. Men kan tänka mig att det kan vara åt andra hållet med att om man är van vid 1000 har man problem omställningen med att köra mindre hojar för det är lite mera en annan körstil. Dom som kör allt och alla klasser verkar dock ha klurat ut det där. :)

Men kan tänka mig att det kan vara åt andra hållet med att om man är van vid 1000 har man problem omställningen med att köra mindre hojar för det är lite mera en annan körstil.
För att inte tala om det förbannande växlandet. Har testat både 600 och 250 på bana och tycker inte man gör mycket annat än växlar. Mao, inget för en talanglös farbror som har fullt sjå med att få i rätt växel ett fåtal gånger per varv.

600:an trodde jag faktiskt att det var något fel på när jag körde ut ur depån, rullen i "botten" och det hände... ingenting :D

Last edited:
En vinkling på denna tråden...om det är OK?

Hur stor påverkan har 10kg på varvtiderna?

Självklart e det ok :)

Men säg 20-30 kg istället det är väl det som skilljer på hojarna i den klassen jag kollar i Europeiskt vs Japanskt ibland undrar jag om jappsen fyllt ram och sving med bly :)

Nu menar jag inga Kåpsporthojar utan de Utan kåpa ;)

För att inte tala om det förbannande växlandet. Har testat både 600 och 250 på bana och tycker inte man gör mycket annat än växlar. Mao, inget för en talanglös farbror som har fullt sjå med att få i rätt växel ett fåtal gånger per varv.
..

Det låter som elhoj är din nästa hoj. Bara vrida på rullen. ;)

Är ju bara drygt 6 år sen. :)

Jo, dom hade val 20-30 hk mer då än vad man har nu i 600cc.

Fina cyklar hade dom väl, men inte var det mer effekt än idag väl, och säkerligen var dom som dagens 1000cc i tröghet! Särskilt Honda som Folkesson åkte!
Jag har i alla fall för mig att det kördes en hög 59a kval eller träning :)Och det åker garanterat schacht om han får några extra pass på sig, kanske 58a med! Är vad jag tror :tummenupp

Fina cyklar hade dom väl, men inte var det mer effekt än idag väl, och säkerligen var dom som dagens 1000cc i tröghet! Särskilt Honda som Folkesson åkte!
Jag har i alla fall för mig att det kördes en hög 59a kval eller träning :)Och det åker garanterat schacht om han får några extra pass på sig, kanske 58a med! Är vad jag tror :tummenupp

137,6 bakhjulshästar hade Folkesson.

Back