Varvtider relaterat till Hk .

Någon som vet fler?

Här är rekorden på LMS så kan man se skillnaden mellan hojar:

125GP, 59.241, Robert Gull, Derbi RSA, SM 2008-06-01
250GP, 57.520, Fredrik Watz, Yamaha TZ250, SM 2007-05-27
STK600, 56.260, Fredrik Watz, Yamaha R6, SM 2010-05-30
Superbike, 55.464, Fredrik Watz, Yamaha R1, SM 2010-05-30

Min kompis Henrik körde 1.13 blankt med sin Yamaha 450 cross med motardhjul under bikweek i trafik med beggade däck

Han var snabbare än samtliga sporthojar. Haha sjukt kul.

Förnedring :)

Med 690 går de åka riktigt fort i standard utförande.
Jag körde höga 1,36 tider där med min ktm 690 gatdäck, o kör nu 1,30 med banhojen. Så 6 sekunder skiljer ca. O då va racehojen fullpräppad me alla öhlinsprylar nya däck med mera.

Gotland då eller `?

Själv går jag och funderar på ducati Hypermotarrd evo dp eller Ducati streetfighter vanlig ...kul att ha lite att fundera på denna trista kalla tiden :)

Förnedring :)

Gotland då eller `?

Själv går jag och funderar på ducati Hypermotarrd evo dp eller Ducati streetfighter vanlig ...kul att ha lite att fundera på denna trista kalla tiden :)

Jag har kört höga 1.15 på Åsen med 690n. Skulle nog få köra ett tag med t.ex en 600RR för att slå det.

Om du funderar på HYM så ska jag förstöra lite för dig genom att uppmana till en koll på 990 SMR och 1200 Dorsoduro (eller 750n). SMRn tror jag många skulle köra väldigt fort med tack vare stark motor, enkel körställning och fint chassi.

Intressant diskution!

Supermono/motard är coola hojar och ruskigt snabba men ska man snacka varvrekord så måste man ju upp i klasserna som nån visade ovanför.

Här är rekorden på LMS så kan man se skillnaden mellan hojar:

125GP, 59.241, Robert Gull, Derbi RSA, SM 2008-06-01
250GP, 57.520, Fredrik Watz, Yamaha TZ250, SM 2007-05-27
STK600, 56.260, Fredrik Watz, Yamaha R6, SM 2010-05-30
Superbike, 55.464, Fredrik Watz, Yamaha R1, SM 2010-05-30

Intressant!

Är det så här generellt på svenska banor att nya 1000 cc är de som har banrekorden för hojar?

Kan ju vara så att med en 600cc så är det lättare att lära sig på att få bra tider, men om man vill vara snabbast så är det 1000 som gäller om man är duktig förare.

Intressant!

Är det så här generellt på svenska banor att nya 1000 cc är de som har banrekorden för hojar?

Kan ju vara så att med en 600cc så är det lättare att lära sig på att få bra tider, men om man vill vara snabbast så är det 1000 som gäller om man är duktig förare.
Som sagts ovan innehas alla banrekord i Sverige av 1000cc hojar eftersom det är där de snabbaste förarna kört de senaste åren iom STCC/Pro Superbike.

Om du funderar på HYM så ska jag förstöra lite för dig genom att uppmana till en koll på 990 SMR och 1200 Dorsoduro (eller 750n). SMRn tror jag många skulle köra väldigt fort med tack vare stark motor, enkel körställning och fint chassi.

Jo , jag vet att Ktm 990smr är lite snabbare än Ducatin ca 2sec enligt mcn killarna på youtube ..Men duccen är så läcker riktigt ögongodis :)

Sen så väger duccen minst i gänget ca 165kg utan soppa och me helsystem .

Polarn har tjatat på mig om streetfighterrr ett bra tag nu . och den är inte dum den heller , fett me mos i den ialf .

Aprilian e fin 1200 an med bra mos men är lite skeptisk till va den väger ...

No1 på min lista från början va nya Tuono v4r men den verkar inte dyka upp förrens i juni ...

Hoppas på en del roliga provkörningar i vår ..

Kolla på denna utan att känna habegär e det möjligt :näsblod hehe

[YOUTUBE-ID]q-10_0zAucU[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
No1 på min lista från början va nya Tuono v4r men den verkar inte dyka upp förrens i juni ...
Fast, ska du ha den som bansmiskarhoj så rekommenderar jag att köpa något begagnat, gärna klart med kraschkåpor mm. Banhojar lägger man förr eller senare, och försäkringar kan man generellt sett glömma på allt utom SMC's kurser, dvs dyrt att kasta iväg en spretans hoj :näsblod

Själv har jag aldrig förstått mig på folk som envisas med att köra på bandagar med motarder. Lite som att spela hockey med långfärdsskridskor... :näsblod

Du måste väl mena tvärtom, köra långfärdsskridsko med hockeyskridskor :tummenupp

hm :)

Jo men de långa kurvorna på anderstorp förtar accelerationens betydelse,
det borde ju vara en bana typ Mantorp som ger bäst utslag på effekt,
accelerationer men kurvor som, jämfört men anderstorp, är korta.
eller?

Ok är det då så här på anderstorp?
Nu vet vi förhållandet i tid man spenderar i karusellen / långrakan,
jag tror man med viss säkerhet kan gissa det förhåller sig lika mellan de andra kurvorna och rakorna.

Jag tror det jämnar ut sig ungefär, nästan samma tid på gas som i kurva, detta drar sig ju åt ena eller andra hållet beroende på hoj, förare, grepp mm.
( om man åkte i samma hastighet runt, hur lång tid lägger man i kurva / raka?, samma förhållande som rakt streck och kurva på banskissen borde det ju bli )
Sen kan man ställa sig frågan om detta är en bana med mkt rakor, eller långa kurvor, sammanlagt?
I förhållande till? andra svenska banor får vi väl hålla detta till va?

Jag säger, kan ju så klart ha fel:
Hög effekt premieras på en bana med långa rakor och korta kurvor.
Hög kurvhastighet premieras på en bana med långa kurvor och korta rakor.
På Anderstorp behöver man både och.
Men det kan vara lätt att tro och tycks vara allmänt vedertaget att på just anderstorp, där jävlar måste man kasta i trim-motorn,
när det eg gäller att åka lite fortare i kurvorna än de andra för att slå dom.

replik tack..

Jo... jag tycker/tror nog vi är överens. Jag skulle dock vilja uttrycka det så här för att uttrycka en bana där effekt har stor betydelse:
-Kvoten varvtid/tid en superbike håller fullt, ska bli så låg som möjligt. Ett exempel kan då vara Torpet där en superbike varvar på 1.35 = 95 sek, och kanske håller fullt i ca 30 sek. Kvoten blir då 95/30 = ca 3.

Jämför då det med tex Sturup som har ett varvrekord på ca 60 sek och det är få tillfällen för en 1000 cc hoj att hålla fullt, kanske 10 sek. Här blir då kvoten 60/10 = 6 och därför menar jag att på sturup skulle en 125:a hålla jämnare steg med en 1000cc än på Torpet.

Ta extremfallet, en bana som har korta skarpa kurvor och långa rakor (gamla skarpnäckhttp://www.silhouet.com/motorsport/tracks/skarpnac.html); På en varvtid på 60 sek kanske man håller fullt 30 sek. 60/30 = 2
Jämför det med en bana helt utan rakor, en bana som bara bestod av svepande kurvor som alla togs med någon sorts modererande av gasen. Här skulle Kvoten bli oändlig och därför tror jag att på en sådan bana skulle en 125:a troligen vara snabbare än en Superbike.

Axxexx!!! Vilken bana ligger 125:orna närmast Motogp hojarna på??? Jag kan sätta skallen på att det är en bana där Motogp-hojarna sällan håller fullt

Edit: Fan vad jag krånglar till saker!:)

På den tiden då man körde 600cc i Synsam/Veidec throphy i STCC så hade dom rekorden på dom flesta banorna. Så det verkar mera gälla att dom snabbaste förarna ska få sitta på hojen.
Hade de kört 1000 på den tiden hade de åkt lite fortare.
För att det är roligt att köra om/förbi alla korvkiosksraggare med nya R1:an?
Låter mer som ett mindervärdeskomplex.
Och jag förstår mig inte på folk som kommer med gatmotorcyklar och ska köra racing. Det finns ju racecyklar. :näsblod :krama
Du menar de där gathojarna som har alla banrekord i Sverige :rolleyes:

Kolla på denna utan att känna habegär e det möjligt :näsblod hehe

Har testat Hypermotard 1100 en handfull gånger. Den är så grymt skön och smidig att det varit svårt att lämna tillbaka den efter en tur. Hade en KTM 640 år 2008, var också rolig men lite väl spartansk för min smak. Skulle jag lägga ner sporthojandet så blir det HYM 1100 tror jag. Aprillia 1200 Dorsoduro kanske känns ännu porrigare att gasa med?

Kan ge lite info från det senaste ur den internationella floran av tidningar som intervjuat och "pillat på SBK-hojarna".

1. Aprilia hör till de starkaste 218hkr (har till i år höjt varvet 500rpm, så hkr har säker ökat), men överlägsen elektronik mot de andra och ett suveränt chassi, vilket gjort att de fått ner den kraften i backen och toppat toppfartsligorna på många banor och fått det drivet man behöver ur kurvorna för att vara med i "spelet".

Rent generellt kan man säga som så att de starkaste hojarna också är de som toppar toppfartsligorna, särskilt på de snabbare banorna som tex Monza där hojarna ligger nära sin absoluta toppfart. Det är helt enkelt fysikens lagar som styr, för att övervinna luftmotståndet behövs mer effekt om alla andra parametrar är lika (vilket de i princip är på en WSBK-hoj).

Det är en gammal sanning att högre utgångsfart på rakan leder till en försumbar skillnad i slutfart, Aprilias eventuellt bättre elektronik bör alltså inte göra någon större skillnad.

För övrigt kan man på ett ungefärligt sätt jämföra effekten mellan en WSBK-hoj och något man känner till, tex en Superstock-hoj. Jag kan inte reglementet till punkt o pricka idag men förr var det avgassystem och tunnare toppackning som man fick motortrimma med i Superstock.
Säg då att de starkaste Superstockhojarna (BMW?) ligger på 185-190 hk i en given bänk, den snabbaste av dessa toppade 313 km/h på Monza. Biaggis Aprilia toppade på samma bana vid samma tillfälle 330 km/h, en skillnad på 5,4%, kuben på detta är 17%. 1,17x190=222 hk. Biaggis Aprilia bör alltså ligga runt 220 hk i samma bänk som en Superstock BMW ger 190. Ingen exakt vetenskap men en fingervisning....stämmer ju också ganska bra med de siffror de olika tillverkarna uppger i tidningarna.

Back