Varvtider relaterat till Hk .

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Morsning . En sak jag funderat lite över ibland när man sneglar på fetare hoj , med fetare menas mer Hk :)

Ta Gelleråsen och säg Ducati Streetfigher 150 hk eller Ducati Hypermotard 90hk , yamaha r1 170hk , Ktm 690 60hk

Vilken hoj kör den halvsnabbe bandags freaket snabbast och säkrast me :va

Lite intressant ändå detta , plita gärna ner vad ni tycker samt era tider och hoj :)

Kanske i fel forum men tidtagning är nästan tabu i smc regi .
 
Jag skulle gissa på 690 eller hypermotard. Med dom vågar folk stå på mer med iom mer lättkontrollerade och med lagom effekt.
 
Skulle också gissa på Hypermotarden.

Angående varvtid kontra effekt måste väl Robban Gulls 58.9 på Sviestad på en 125:a ligga bra till som mest imponerande tid.
 
Skulle också gissa på Hypermotarden.

Angående varvtid kontra effekt måste väl Robban Gulls 58.9 på Sviestad på en 125:a ligga bra till som mest imponerande tid.
Jag har för mig att Humlan och Skalman pratade om en 125'a som hade kört 1.3x-tider (1.35?) på Anderstorp också :näsblod

Mellanförare kör antagligen fortast med en lagom pigg hoj, en för vass hoj är svårkörd pga att det krävs en grym hoj och gaskontroll och med en lite tröttare hoj måste man ha betydligt mycket högre kurvhastighet.
 
Jag har för mig att Humlan och Skalman pratade om en 125'a som hade kört 1.3x-tider (1.35?) på Anderstorp också :näsblod

Mellanförare kör antagligen fortast med en lagom pigg hoj, en för vass hoj är svårkörd pga att det krävs en grym hoj och gaskontroll och med en lite tröttare hoj måste man ha betydligt mycket högre kurvhastighet.

1,39 är varvrekordet för 125 på torpet.
 
Det skiljer väl i stort sett 1 sek på Gelleråsen om man kollar på de bästa. typ 1:05 mot 1:06 1000 vs 600 (180hk vs 130hk). Så kontentan är väl att det går att åka fort med få hästar också. Sporthoj är väl ändå det som är lättast att köra fort med även för en normalförare skulle jag gissa på.
 
Kanske i fel forum men tidtagning är nästan tabu i smc regi .

Vikten & typ av chassi kan nog göra sitt till - inte bara Hk. (ex 125cc)

Att en tyngre &/eller tröttare hoj skulle bidraga till bättre varvtider låter inte helt realistiskt - Den föraren har nog stort utbyte av den där kursen du nämner.

Jag har ganska diger erfarenhet av tunga och effekttrötta BMW boxer på bandagar med SMC, och inte tusan gav någon av dom bättre varvtider än min S1000RR.

Mer fokus på det man har, än det man inte har, och att använda det efter sina förutsättningar. Tidtagning är ett Utmärkt verktyg, även vid SMC´s kurser, men visst är det som du påpekar - Het tabu! Hoppas du kan påverka SMC i den riktingen ändå. Gott Nytt MC-år!

Thomas
 
Ska du börja försöka köra fort så rekommenderar jag en 600, exv CBR600

Jag har en själv !
 
Vikten & typ av chassi kan nog göra sitt till - inte bara Hk. (ex 125cc)

Att en tyngre &/eller tröttare hoj skulle bidraga till bättre varvtider låter inte helt realistiskt - Den föraren har nog stort utbyte av den där kursen du nämner.

Jag har ganska diger erfarenhet av tunga och effekttrötta BMW boxer på bandagar med SMC, och inte tusan gav någon av dom bättre varvtider än min S1000RR.

Mer fokus på det man har, än det man inte har, och att använda det efter sina förutsättningar. Tidtagning är ett Utmärkt verktyg, även vid SMC´s kurser, men visst är det som du påpekar - Het tabu! Hoppas du kan påverka SMC i den riktingen ändå. Gott Nytt MC-år!

Thomas

Tänker direkt osökt på "testet" när ett gäng från en engelsk mc tidning(?) köper ett gäng gamla,(10 år?)och sätter tider som var LIKA snabba mot en helt ny hoj. Det var bl a gamla cbr 900, zx7r finns youtubeklipp på detta.
helt slut i dämpare och effektsmässigt ljusår efter, men resultatet sa något annat än att nytt är snabbast.

Sen din jämförelse kan jag förstå..100 hk skillnad kanske? Vikmässigt tstor skillnad, stor skillnad och bromsar och styrgeometri, sen kan det upplevas gå bra mye fortare än vad det gör i verkligheten,
 
Last edited:
Tänker direkt osökt på "testet" när ett gäng från en engelsk mc tidning(?) köper ett gäng gamla,(10 år?)och sätter tider som var LIKA snabba mot en helt ny hoj. Det var Gamla cbr 900, zx7r finns youtubeklipp på detta.
helt slut i dämpare och effektsmässigt ljusår efter, men resultatet sa något annat än att nytt är snabbast.

Det säger nog mer om förarna än om hojarna. Det har hänt rätt mycket på tio år på chassifronten...
 
1,39 är varvrekordet för 125 på torpet.

På Anderstorp är det fan i mej respekt, det är samma tider som jag kör med min 1000cc när jag tar i så jag skiter, å då har jag kanske 170hk i min maskin. (vad har en 125?)

Kan förstå att att på banor som falken å knudan typ att där har småmaskiner ett bättre läge, men torpet å mantorp behövs hk för att hävda sig någorlunda.
 
Morsning ....
Kanske i fel forum men tidtagning är nästan tabu i smc regi .

......Tidtagning är ett Utmärkt verktyg, även vid SMC´s kurser, men visst är det som du påpekar - Het tabu! Hoppas du kan påverka SMC i den riktingen ändå. Gott Nytt MC-år!

Thomas

Gentlemens, vänligen kolla på sidan 19 i Råd & Riktlinjer för SMC Sporthojskurs. Jag kan inte se att det är ett het tabu!

http://www.svmc.se/upload/School/Dokument/Manualer/SH kurs RRv2.1webb.pdf

Te' bax till tråden; Tror faktisk att en ny förare på bana, ofta kommer snabbast runt på en hoj vart man sitter upp! Sen när det kommer mera erfarenhet och samma förare kommer upp på en sporthoj, går det inte givetvist fortare!
Min konklusion är att man mht körkunskap ska över ett vist nivå för att nyttja sporthojens kapacité! Gissar av egen erfarenhet att det nog är samma mht 600 versus 1000...
 
På Anderstorp är det fan i mej respekt, det är samma tider som jag kör med min 1000cc när jag tar i så jag skiter, å då har jag kanske 170hk i min maskin. (vad har en 125?)

Kan förstå att att på banor som falken å knudan typ att där har småmaskiner ett bättre läge, men torpet å mantorp behövs hk för att hävda sig någorlunda.

På den tiden låg dom väll på 44-47hk på bakhjulet.

Nu är dom på 54-56hk. Så borde kunna putsas en hel del med tanke på dagens fjädring och däck med.
 
Gentlemens, vänligen kolla på sidan 19 i Råd & Riktlinjer för SMC Sporthojskurs. Jag kan inte se att det är ett het tabu!

Jag refererar till input från olika instruktörer under tiden 2007 till 2010. Några har varit positiva, några restriktiva/avvisande. Dokumentet och din personliga öppenhet för tidtagning ser jag som mkt positiv :) Är detta något nytt inför 2011? Jag har kört ganska många kurser med SMC men aldrig varit med om att tid klockats på någon (den biten har var och en fått sköta själv).

Thomas
 
På Anderstorp är det fan i mej respekt, det är samma tider som jag kör med min 1000cc när jag tar i så jag skiter, å då har jag kanske 170hk i min maskin. (vad har en 125?)

Kan förstå att att på banor som falken å knudan typ att där har småmaskiner ett bättre läge, men torpet å mantorp behövs hk för att hävda sig någorlunda.

beror på hur man ser det, jag ser det så här:
Anderstorp har mer kurvor än rakor, hög kurvhastighet är viktigare än effekt där. (iaf lika viktigt)
Ett exempel tagit ifrån Jörgen Hållinders datalogg i slutet på -90talet,
han spenderade mer tid i karusellen, än på långrakan.
 
beror på hur man ser det, jag ser det så här:
Anderstorp har mer kurvor än rakor, hög kurvhastighet är viktigare än effekt där. (iaf lika viktigt)
Ett exempel tagit ifrån Jörgen Hållinders datalogg i slutet på -90talet,
han spenderade mer tid i karusellen, än på långrakan.

Karusellen tar, räknat från där man "bytar sida" efter hansenkurvan till man börjar bromsa inför depåkurvan, 12 sekunder. Långrakan tar omkring 8 sekunder. Detta med vår R1:a och varvtider på 1.40.
 
Karusellen tar, räknat från där man "bytar sida" efter hansenkurvan till man börjar bromsa inför depåkurvan, 12 sekunder. Långrakan tar omkring 8 sekunder. Detta med vår R1:a och varvtider på 1.40.
Det känns precis tvärs om! Vad räknas som långrakan, från utgången på södra kurvan till knixen där flygfältet tar slut, eller från kurva till kurva så att säga?
 
Back
Top