Vart går gränsen för säkerheten?

Status
Ej öppen för fler svar.
Svemo är VI själva!

Ärligt talat förstår jag inte vad du menar. Om SVEMO är vi själva, vad ska vi då med SVEMO till? Varför betalar jag 2400 kr om året om det är till mig själv? Varför har man ett förbund? Jag trodde att det var till för att styra upp en viss typ av verksamhet och se till att den genomförs på ett bra sätt för så många som möjligt. Och däri ingår ( om man nu ser på RR) att sätta upp lämpliga nivåer för säkerhet? Och se till att de eftrlevs?

Du tycker att Sandstream och andra som klagar på banor ska inte ska sitta här och SÄGA detta utan antingen bygga om dem själva eller inte köra alls på banan ifråga. OK, vi säger att alla bojkottar en bana för att den är för farlig. Resultat - ingen kör där. Om en annan bana anses för farlig att köra på (tex efter en olycka), och alla anser detsamma efter att det har lyfts och debatterats på sporthoj, och detta då blir till en skrivelse som alla förare skriver på... och ingen kör där.... är inte detta en bra väg att gå om ett gäng förare verkligen menar att en bana är riktigt farlig?
Utan debatt blir det ju aldrig något? Hur ska man annars få veta vad andra tycker?

Ja, SVEMO ska väl likna representativ demokrati, och verka för väljarnas/medlemmarnas åsikter? Då måste ju vi gräsrötter framföra dom. Och beslut om förändringar måste komma uppifrån, grundade på bla våra åsikter, beslut vid besiktningar osv. Vi kan ju inte ha nån slags anarki där jag tycker en sak å rusar åstad med en spade och börjar gräva, och Sandström tar fram rondellen å kapar räcken å nån annan börjar blåsa upp luftmadrasser.

Visst, dom vi väljer i klubbarna ska verka, men alla SVEMO-anslutna klubbar har ju inte en kille med på alla SVEMOS möten. Därför är det IMHO ganska viktigt att vi framför våra åsikter, lyfter dom till diskussion tex här där många finns samlade och sen vidare till SVEMO. Jag tror många av oss skulle få ett ganska svalt bemötande om vi gick till vår klubbs styrelse å började klaga på räcken å sandfållor på våra banor :rolleyes:

Ja, som du skriver funkar det precis, demokrati när det är som bäst. Du överskattar SH's betydelse i det sammanhanget. Här sitter en liten klick av de som kör rr, inte en majoritet. SH är heller inte svemoansluten.

Jag är övertygad att vi skulle få ett varmt bemötande om man påtalade säkerhetsbrister för sin klubb. Och om det mot förmodan skulle vara så att din klubb inte villl ta tag i säkerhetsfrågor så finns det ju andra klubbar som du kan vara medlem i.

Ärligt talat förstår jag inte vad du menar. Om SVEMO är vi själva, vad ska vi då med SVEMO till? Varför betalar jag 2400 kr om året om det är till mig själv? Varför har man ett förbund? Jag trodde att det var till för att styra upp en viss typ av verksamhet och se till att den genomförs på ett bra sätt för så många som möjligt. Och däri ingår ( om man nu ser på RR) att sätta upp lämpliga nivåer för säkerhet? Och se till att de eftrlevs?

Du tycker att Sandstream och andra som klagar på banor ska inte ska sitta här och SÄGA detta utan antingen bygga om dem själva eller inte köra alls på banan ifråga. OK, vi säger att alla bojkottar en bana för att den är för farlig. Resultat - ingen kör där. Om en annan bana anses för farlig att köra på (tex efter en olycka), och alla anser detsamma efter att det har lyfts och debatterats på sporthoj, och detta då blir till en skrivelse som alla förare skriver på... och ingen kör där.... är inte detta en bra väg att gå om ett gäng förare verkligen menar att en bana är riktigt farlig?
Utan debatt blir det ju aldrig något? Hur ska man annars få veta vad andra tycker?

Nu förvånar du mej ordentligt. Jag trodde att du hade koll på hur Svemo är uppbyggt?

Jag säger att Sandstream med flera om dom vill ha en förändring så FINNS det redan ett system att verka i. Antingen genom att jobba med spade och vinkelslip, eller genom andra sätt som klubbarna behöver hjälp på. Att vi 20 sitter här och håller roadracingriksdag kan möjligen ventilera en fråga, men vi är bara 20 av 1000 licensierade förare i landet. Även o m vi här på SH bojkottar en bana betyder det inte ett skit om 980 andra kör på den banan. Om däremot 20 st i en klubb med reell makt påtalar ett problem på valfri bana kan man nå en förändring. Styrkan med att diskutera på SH är att man når folk i flera klubbar, svagheten är att SH inte är representativt för svensk roadracing. SH är helt enkelt ingen officiell kanal för varken Svemo eller klubbar.

Last edited:
Ja, som du skriver funkar det precis, demokrati när det är som bäst. Du överskattar SH's betydelse i det sammanhanget. Här sitter en liten klick av de som kör rr, inte en majoritet. SH är heller inte svemoansluten.
<snip>
Styrkan med att diskutera på SH är att man når folk i flera klubbar, svagheten är att SH inte är representativt för svensk roadracing.
Precis min poäng, här når man förare från hela Sverige, samtidigt och när som helst. Mig veterligen finns det inga andra såna forum/kanaler. Det finns ju hundratals SVEMO-anslutna klubbar i Sverige, med nån enstaka förare i dom, i sammanhanget, mindre klubbarna. Och alla förare kan inte vara med i dom fem största klubbarna heller, då tappar man iaf närheten till dialogen. Som det har sagts så många gånger, man åker inte 40 mil för att gå på ett vanligt medlemsmöte, som det blir för oss i Stockholm om vi är med i LMS/KMF, som exempel. Då är det svårt att föra en dialog om säkerheten på något annat sätt än här. Men visst, alla finns inte här, och även om alla gjorde det så bryr sig inte alla heller. Bara för att man kör RR så har man inte doktorerat i informationsvetenskap, motorteknik, säkerhetsfrågor osv. Men jag tror iaf att det på något vis kan vara värt att fånga upp åsikterna som kommer fram här. För mig känns det som att det bara skulle försvinna i ett svart hål om jag stack in en lapp på ett styrelsemöte i klubben att hålet i asfalten på Anderstorp (det i början på långrakan) är farligt, precis samma svarta hål som om jag ringde till Svemo. Här får man ju ett svar, visserligen bara från dig, men ändock ett svar på varför det ser ut si eller så, eller hur planerna är och vad som prioriteras. :tummenupp Instant feedback så att säga...

SH är helt enkelt ingen officiell kanal för varken Svemo eller klubbar.
Men likväl den kanal där jag har fått mest info om RR hittills! Och jag är nog inte ensam...

Här sitter en liten klick av de som kör rr, inte en majoritet. SH är heller inte svemoansluten.

Finns det någon organisation/klubb i Sverige som har fler RR-förare under sitt paraply än SH? Kanske svemoanslutning av SH är lite av en lösning?

Styrkan med att diskutera på SH är att man når folk i flera klubbar, svagheten är att SH inte är representativt för svensk roadracing. SH är helt enkelt ingen officiell kanal för varken Svemo eller klubbar.

Som jag sa ovan, SH är nog ganska så representativt. Här finns ju både rookies och elitåkare.

Dessutom funderar jag kring din uppfattning om vägar att förändra; du anser att förändring sker inifrån, genom att gå på möten och påverka. Och det är ett sätt. Om man jämför med hur Sverige eller kommuner styrs så är väl det ganska lika; representativ demokrati. Du väljer folk som representerar dig. Och visst kan du gå på paritmöten och påverka men det finns ju andra vägar. Själv har jag mycket framgångsrikt drivit en insändarkampanj i lokaltidningen som fick till följd att tilräckligt många människor blev så upprörda att kommunpolitiker fick fatta nya beslut. Följaktligen går det utmärkt att påverka utanför de fastställda vägarna. Som på Sporthoj. Typ.

Last edited:
Finns det någon organisation/klubb i Sverige som har fler RR-förare under sitt paraply än SH? Kanske svemoanslutning av SH är lite av en lösning?

Som jag sa ovan, SH är nog ganska så representativt. Här finns ju både rookies och elitåkare.

Dessutom funderar jag kring din uppfattning om vägar att förändra; du anser att förändring sker inifrån, genom att gå på möten och påverka. Och det är ett sätt. Om man jämför med hur Sverige eller kommuner styrs så är väl det ganska lika; representativ demokrati. Du väljer folk som representerar dig. Och visst kan du gå på paritmöten och påverka men det finns ju andra vägar. Själv har jag mycket framgångsrikt drivit en insändarkampanj i lokaltidningen som fick till följd att tilräckligt många människor blev så upprörda att kommunpolitiker fick fatta nya beslut. Följaktligen går det utmärkt att påverka utanför de fastställda vägarna. Som på Sporthoj. Typ.
Skillanden är att du inte bara skriver en massa, du gör slag i saken och finns där för klubben IRL, det är först då som det händer saker.

:tummenupp

Det är en kostnad på ca 350 000 till 500 000 kr
Om Lundh skadats allvarligare hade det varit en låg summa att betala.
En kommentar från en banansvarig efter att en förare kraschade hårt in i en däckstrave och bröt båda lårbenen han borde hoppat av. Hur seriöst är det på en skala.
Det är ju lätt att vara kaxig när det är en förare i mängden, men om det tex skulle vara ens egen son/dotter som satt där i räcket skulle det nog låta annorlunda.
Du tycker att Sandstream och andra som klagar på banor ska inte ska sitta här och SÄGA detta utan antingen bygga om dem själva eller inte köra alls på banan ifråga. OK, vi säger att alla bojkottar en bana för att den är för farlig. Resultat - ingen kör där. Om en annan bana anses för farlig att köra på (tex efter en olycka), och alla anser detsamma efter att det har lyfts och debatterats på sporthoj, och detta då blir till en skrivelse som alla förare skriver på... och ingen kör där.... är inte detta en bra väg att gå om ett gäng förare verkligen menar att en bana är riktigt farlig? Utan debatt blir det ju aldrig något? Hur ska man annars få veta vad andra tycker?
Att offentligt ventilera något man tycker är fel vill nog de flesta, men det är inte alla som vågar starta en tråd. Jag gjorde det angående fredagsracet på Knutstorp i år och fick en jäkla massa skit för det. Blev kallad uppviglare för att jag skrev på min egen privata blogg om varför jag inte åkte till Knutstorp osv. Skulle inte förvåna mig det minsta om jag får en ny titel efter den här tråden av samma gäng...
Du, och ett par andra (ni vet vilka ni är), återkommer gång på gång till att SH inte är något officiellt forum för Svemo, att det som diskuteras här ofta saknar relevans osv. Vad ni helt missar är att diskussionerna på SH är ett resultat av det gamla och förlegade system som Svemo använder sig av när det gäller att få in och sprida information.

Ni tänker inte heller på att den stora majortiten läser på SH men inte skriver. På varje Sandström och Mossberg går det säkert 20 förare som inte skriver. Det upptäcker man nästan direkt i depåerna där i princip alla diskuterar saker som skrivits på SH. Jag sätter nästan vad som helst på att en tråd på SH är flera gånger bättre än att lobba för något på ett vanligt månadsmöte. Här kan man dessutom diskutera alla banor, inte bara sin egen.
Skillanden är att du inte bara skriver en massa, du gör slag i saken och finns där för klubben IRL, det är först då som det händer saker.
Så genom att gå på LMS måndasmöte kan jag få Gelleråsen att sätta upp ett nytt/bättre air/softfence?

Det är en kostnad på ca 350 000 till 500 000 kr

När det ändå diskuteras kostnader för säkerhet:
Någon som vet vad operationer/titanskrot/sjukhustid/sjukskrivning/rehab m.m kostar för en krasch som t.ex Joppes? Och då ska man komma ihåg att läkarna sagt att han kommer bli mer eller mindre återställd... vad det skulle kosta om någon hamnar i rullstol for life vill jag inte ens tänka på...
/Patrik

Så genom att gå på LMS måndasmöte kan jag få Gelleråsen att sätta upp ett nytt/bättre air/softfence?

Du har en fantastisk förmåga att inte vilja förstå.

Någon som vet vad operationer/titanskrot/sjukhustid/sjukskrivning/rehab m.m kostar för en krasch som t.ex Joppes? Och då ska man komma ihåg att läkarna sagt att han kommer bli mer eller mindre återställd... vad det skulle kosta om någon hamnar i rullstol for life vill jag inte ens tänka på...
/Patrik

Priceless för den drabbade, men vem ska betala för förarnas säkerhet då, jo i slutändan blir det konsumenten dvs förarna själva som får ta smällen.

Säkerhetsförbättring kostar multum, detta kan tas igen i form av höjd banhyra som resulterar i högre startavg.

Var går smärtgränsen är kanske frågan, hur mycket är förarna villiga att betala för sin egen säkerhet,

Alla vill ha bättre säkerhet, hur många vill vara med och betala?

Last edited:
Du har en fantastisk förmåga att inte vilja förstå.
Väldigt lätt att ta fram Svemo-mall 1A och skriva samma sak gång på gång men lite svårare att förklara, eller?
Priceless för den drabbade, men vem ska betala för förarnas säkerhet då, jo i slutändan blir det konsumenten dvs förarna själva som får ta smällen. Säkerhetsförbättring kostar multum, detta kan tas igen i form av höjd banhyra som resulterar i högre startavg. Var går smärtgränsen är kanske frågan, hur mycket är förarna villiga att betala för sin egen säkerhet?
Hur många race har en klubb/bana råd att förlora pga en bristfällig säkerhet?

/Patrik

Nu blandar du äpplen och päron!

Det har inte riktigt med säkerheten på banan att göra. FÖr hur säker vi än bygger banan kommer det ske olyckor som kommer kosta hur mycket som helst som inte har direkt med banan att göra.

Ska vi säkra bort alla risker för det inte ska bli kostnader för det med sjuhus, rehab med mera så får vi väl sänka farten till 20 km / h, max två ute på banan på en gång och vira in dom i bubbelplast......

Jag förstår din tanke men som sagt det kan inte byggas bort den kostnaden. Det tror inte jag i alla fall.

Väldigt lätt att ta fram Svemo-mall 1A och skriva samma sak gång på gång men lite svårare att förklara, eller?
Hur många race har en klubb/bana råd att förlora pga en bristfällig säkerhet?

I HMS (ideell klubb) fall så hyr vi banan av MRK (kommersiellt företag), detta innebär att banägaren står för underhåll/säkerhetsförbättringar men HMS står för banlicensen.

Vem tror du får betala för säkerhetsförbättringar i slutändan?

Givetvis skall alla sträva mot att göra banorna så säkra som det bara går, men tyvärr styr pengarna allt, annars hade vi ju haft MotoGP säkerhet på alla banor i Sverige.

Vad är priset?

I HMS (ideell klubb) fall så hyr vi banan av MRK (kommersiellt företag), detta innebär att banägaren står för underhåll/säkerhetsförbättringar men HMS står för banlicensen.
Och hur menar du att jag, eller någon annan, skulle kunna påverka MRK eller HMS, om det nu var det jag ville, genom att gå på LMS månadsmöte?

För det är ju så du och andra skriver att man ska göra.

"vart går gränsen för säkerhet?"

frågan är besvarad i väldigt få inlägg tyvärr.
nu är det den gamla vanliga SH valsen, ni dom vem ska betala gräva gå på möten etc i evighet :sissy
klubbfolk mot förare som inte har tid utöver racing
vomit-smiley-31.gif

avprenumererar på tråden.

Och hur menar du att jag, eller någon annan, skulle kunna påverka MRK eller HMS, om det nu var det jag ville, genom att gå på LMS månadsmöte?

För det är ju så du och andra skriver att man ska göra.
Hur menar du att det ska fungerar då, att man skriver lite trådar på SH där man sågar klubbar och förbundet så att dom får sig en läxa eller...

"vart går gränsen för säkerhet?"

frågan är besvarad i väldigt få inlägg tyvärr.
nu är det den gamla vanliga SH valsen, ni dom vem ska betala gräva gå på möten etc i evighet :sissy
klubbfolk mot förare som inte har tid utöver racing
vomit-smiley-31.gif

avprenumererar på tråden.
Tråkigt men sant...

Ponera att ingen går på klubbens möten, inte ens styrelssen själva, då finns det snart ingen klubb kvar.

Eftersom klubbarna arrangerar tävlingarna så blir det inga tävlingar heller.

Inga tävlingar ja då kan man ju avskaffa Svemos RR sektion.

Inga tävlingar ja så har vi nått nollvisonen då ingen kan skadas alls...

Eftersom kostnader tas upp i den här tråden angående säkerhet tänkte jag att det kunde vara intressant att ta reda på hur bolagen som äger/driver banorna har det ställt med ekonomin. Siffrorna nedan är hämtade från www.ratsit.se.
(Olika ägarförhållanden kan självklart påverka resultaten i ett större perspektiv så förklara gärna sakligt och utan personangrepp om något är fel).

MRK, som driver Knutstorp:
2006: 1.6 miljoner i vinst
2007: 1.1 miljoner i vinst
2008: 1 miljon i vinst
TOTALT: 3.7 miljoner de senaste 3 åren

8 anställda, snittlön 28.000:-

Motor Events Sweden AB, som driver Mantorp:
2006: 2 miljoner i vinst
2007: 600.000:- i vinst
2008: 2.4 miljoner i vinst
TOTALT: 5 miljoner de senaste 3 åren

11 anställda, snittlön 24.000:-

Karlskoga Motorstadion AB, driver Gelleråsen:
2006: ca 100.000:- i vinst
2007: ca 300.000:- i vinst
2008: ca 300.000:- i vinst
TOTALT: 0.7 miljoner de senaste 3 åren

5 anställda, snittlön 22.000:-

En lekmannaanalys blir att det är lönsamt att driva en bana och att tex Mantorp inte borde ha några problem med att investar 350-500.000:- på softfence. Däremot vore det en stor kostnad för Gelleråsen.

Hur menar du att det ska fungerar då, att man skriver lite trådar på SH där man sågar klubbar och förbundet så att dom får sig en läxa eller...
Jag menar ingenting, jag frågar dig som vet hur man enligt Svemos tågordning ska gå tillväga för att tex få Knutstorp att köpa in och montera mer softfence? Via LMS månadsmöte?

Last edited by a moderator:
Jag menar ingenting, jag frågar dig som vet hur man enligt Svemos tågordning ska gå tillväga för att tex få Knutstorp att köpa in och montera mer softfence? Via LMS månadsmöte?

Varför skulle jag ta mig tid att berätta det för dig, du vill ju inte ens förstå.

Kontakta din klubb och ställ dina frågor där istället.

För att du sitter med i både HMS och Svemo Södra?

Skippa tråden om du tycker den är jobbig så kan vi som faktiskt vill diskutera saker fortsätta, det är inte svårare än så :tummenupp

Varför det, jag läser och skriver vad jag vill, att du vill ha saker serverade på silverfat är inte mitt problem.

Din resultatanalys är helt åt skogen angående anderstorp. Du har tagit fram siffrorna för VTU som driver skola, både i Anderstorp, Värmdö, och 3 ställen till. Dessutom drivs det en körskola i Stockholm, lunchrestaurang på Värmdö, och ett formel renaultteam. Ta fram motsvarande siffra för Anderstorp Motorbana AB, så ser du verkligheten. Som exempel på hur liten del av verksamheten som banan står för är vi 3,5 anställda i AMAB.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!