Vart går gränsen för säkerheten?

Status
Ej öppen för fler svar.
Det är ju precis det man gör! Alterativa lösningar till att flytta depåmuren i Karlskoga är att använda airfence.

Det finns flera säkerhetsombyggnader de senare åren som man tagit stora kostnader för på flera av landets banor. Du sparkar in vidöppna dörrar.

Att som vissa, skramla med tomma tunnor, gagnar inget. Det förekommer säker mycket arbete med banorna som inte kommer ut i offentlighetens ljus vad gäller säkerhet.

Bara för att nu några som är relativt obevandrade i beslutsgångar och Svemo och klubbars demokratiska funktioner och uppbyggnad, tror att allt är så enkelt och kan lösas omgående bara någon betalar.

Det största problemet är att det inte finns något kapital tillgängligt i den utsträckning som behövs för att, simsalabim, kunna lösas över en natt.
Det finns nu inte någon som vill investera dom många miljoner som behövs, för kapital som investerare satsar måste förränta sig och kunna återbetala sig.
Det finns inte dom möjligheterna idag i svensk mc sport.

Inbillar du dig att besiktningsmannen och RR sektionen INTE försöker förhandla fram bästa möjliga lösning. Det är nog strid på kniven varje gång. Det pratas nog en hel del olika tidsplaner för olika investeringar och förändringar, konstig vore det annars. Rom byggdes ju heller inte på en dag.
Det jag inte riktigt kan förstå är hur man kan tillåta uppenbara säkerhetsrisker. Tror det är lite som skrivits innan, Svemo är rädda att banägarna ska säga nej och att de klarar sig utan hojarna.

Där de inte går att bygga om av olika anledningar, Mossberg har nämnt några på Falken tex, får man ju göra det bästa av situationen och kanske ha dubbla soft/airfence osv.

Det är ju precis det man gör! Alterativa lösningar till att flytta depåmuren i Karlskoga är att använda airfence.
Har du sett airfencet på nära håll? Har tidigare i år läckt som ett såll och varit typ 1 meter högt. Depåkurvan skulle kunna göras säkrare med en eller flera rader softfence. Det kanske inte hade hjälpt Joppe men jag tror det.

Det största problemet är att det inte finns något kapital tillgängligt i den utsträckning som behövs för att, simsalabim, kunna lösas över en natt. Det finns nu inte någon som vill investera dom många miljoner som behövs, för kapital som investerare satsar måste förränta sig och kunna återbetala sig. Det finns inte dom möjligheterna idag i svensk mc sport.
Vill inte verka otrevlig, inte mer än vanligt iaf, men jag tror jag har skrivit 10 gånger snart om att det inte handlar om att bygga om banor för miljoner över en natt. Det handlar om att göra små förbättringar inom ramen för vad som är ekonimsikt möjligt. Tjafsa inte om miljoner hit och dit!

Ett sånt stort arrangemang som STCC borde ha råd med mer softfence på Mantorp än vad de hade.

Last edited:
Det jag inte riktigt kan förstå är hur man kan tillåta uppenbara säkerhetsrisker. Tror det är lite som skrivits innan, Svemo är rädda att banägarna ska säga nej och att de klarar sig utan hojarna.

Där de inte går att bygga om av olika anledningar, Mossberg har nämnt några på Falken tex, får man ju göra det bästa av situationen och kanske ha dubbla soft/airfence osv.

Har du sett airfencet på nära håll? Har tidigare i år läckt som ett såll och varit typ 1 meter högt. Depåkurvan skulle kunna göras säkrare med en eller flera rader softfence. Det kanske inte hade hjälpt Joppe men jag tror det.

Vill inte verka otrevlig, inte mer än vanligt iaf, men jag tror jag har skrivit 10 gånger snart om att det inte handlar om att bygga om banor för miljoner över en natt. Det handlar om att göra små förbättringar inom ramen för vad som är ekonimsikt möjligt. Tjafsa inte om miljoner hit och dit!

Ett sånt stort arrangemang som STCC borde ha råd med mer softfence på Mantorp än vad de hade.

Jo, vi har sett att du skrivit samma sak 10 gånger, men det blir inte bättre den 10:e gången än vad det var den första gången. Din åsikt är inte det samma som facit i säkerhetsdebatten.

Det hade säker lindrat skadorna om det varit 3-dubbla rader softfence på depåmuren i karlskoga, inget tvivel om det. Det hade varit ännu säkrare att inte köra öht. Är vi förare missnöjda med säkerheten så ställ inte upp på att köra! Simple as that! Kunden vill ha säkrare banor. Får inte kunden det köper han inte produkten. Då får banägaren höja säkerheten eller sälja produkten till någon annan. Vi som förare har också ett ansvar i frågan. Eller menar du att du i och med ditt medlemskap i en svemoansluten klubb lagt hela ditt säkerhetstänk åt sidan och litar blint på att Svemo ska ordna banor som är så säkra att inga olyckor kan hända?

Jo, vi har sett att du skrivit samma sak 10 gånger, men det blir inte bättre den 10:e gången än vad det var den första gången. Din åsikt är inte det samma som facit i säkerhetsdebatten.
Men varför då fortsätta och tjafsa om miljoner?
Uppenbarligen är det någon som inte förstår trots att det skrivits 10 gånger.
Det hade säker lindrat skadorna om det varit 3-dubbla rader softfence på depåmuren i karlskoga, inget tvivel om det. Det hade varit ännu säkrare att inte köra öht. Är vi förare missnöjda med säkerheten så ställ inte upp på att köra!
Så du menar att jag är en fegis som borde hålla käften och låta bli att köra om jag tycker att det är farligt?

Tanken har inte slagit dig att det finns folk som faktiskt lever på sin sport och som inte har så mycket att välja på?
Simple as that! Kunden vill ha säkrare banor. Får inte kunden det köper han inte produkten. Då får banägaren höja säkerheten eller sälja produkten till någon annan.
Problemet är utbudet i det här fallet, det är inte direkt bärbara datorer vi pratar om och de svenska banorna är något som kan liknas vid ett monopol där utövaren inte har så mycket att välja på.
Vi som förare har också ett ansvar i frågan. Eller menar du att du i och med ditt medlemskap i en svemoansluten klubb lagt hela ditt säkerhetstänk åt sidan och litar blint på att Svemo ska ordna banor som är så säkra att inga olyckor kan hända?
Tycker du att den här tråden tyder på det?

Men varför då fortsätta och tjafsa om miljoner?
Uppenbarligen är det någon som inte förstår trots att det skrivits 10 gånger.
Så du menar att jag är en fegis som borde hålla käften och låta bli att köra om jag tycker att det är farligt?

Tanken har inte slagit dig att det finns folk som faktiskt lever på sin sport och som inte har så mycket att välja på?
Problemet är utbudet i det här fallet, det är inte direkt bärbara datorer vi pratar om och de svenska banorna är något som kan liknas vid ett monopol där utövaren inte har så mycket att välja på.
Tycker du att den här tråden tyder på det?

Vad har mod med saken att göra? Om du är en fegis eller ej är inte relevant, det handlar om att du gör ett frivilligt val att köra. Du är inte tvungen att göra det.
Dom som lever på att köra hoj i landet är hur många? 10st? Menar du att dom inte vågar låta bli att köra? Det lilla fåtal i landet som lever på att köra roadracing ligger på en helt annan nivå än du och jag. Är dom tvingade att köra på de svenska banorna, menar du? Vad händer om dom låter bli att köra?

Utbudet finns väl, även om det inte är stort? Är man inte nöjd med utbudet i detta landet finns det ju banor i länderna runt omkring oss också.

Vad har mod med saken att göra? Om du är en fegis eller ej är inte relevant, det handlar om att du gör ett frivilligt val att köra. Du är inte tvungen att göra det. Dom som lever på att köra hoj i landet är hur många? 10st? Menar du att dom inte vågar låta bli att köra? Det lilla fåtal i landet som lever på att köra roadracing ligger på en helt annan nivå än du och jag. Är dom tvingade att köra på de svenska banorna, menar du? Vad händer om dom låter bli att köra? Utbudet finns väl, även om det inte är stort? Är man inte nöjd med utbudet i detta landet finns det ju banor i länderna runt omkring oss också.
Klart att modet eller insikten spelar roll. Om jag tyckte att de svenska banorna var supersäkra hade jag väl aldrig diskuterat säkerheten. Som de flesta andra förarna räknar jag aldrig med att jag ska krascha och lite av tjusningen är ju att det är farligt men det ska vara inom rimliga gränser.

Om jag inte minns fel var det ett gäng Pro Superbike-förare som sa ifrån angående att tävla på Sturup trots att Svemo godkänt banan. En sån situation borde aldrig behöva uppstå.

Utan att nämna några namn kan jag tänka mig att om förare A, som lever på sin sport och har chansen att vinna en bättre styrning, på årets sista race tycker att en del av banan är för farlig (brister i säkerheten) knappast pratar om det med risk för att få tävlingen inställd.

Augostini och grabbarna var ju tvungna att bojkotta IoM för att få bort tävlingen från VM-kalendern. Organisatören sket i att folk dog som flugor.

Klart att modet eller insikten spelar roll. Om jag tyckte att de svenska banorna var supersäkra hade jag väl aldrig diskuterat säkerheten. Som de flesta andra förarna räknar jag aldrig med att jag ska krascha och lite av tjusningen är ju att det är farligt men det ska vara inom rimliga gränser.

Om jag inte minns fel var det ett gäng Pro Superbike-förare som sa ifrån angående att tävla på Sturup trots att Svemo godkänt banan. En sån situation borde aldrig behöva uppstå.

Utan att nämna några namn kan jag tänka mig att om förare A, som lever på sin sport och har chansen att vinna en bättre styrning, på årets sista race tycker att en del av banan är för farlig (brister i säkerheten) knappast pratar om det med risk för att få tävlingen inställd.

Augostini och grabbarna var ju tvungna att bojkotta IoM för att få bort tävlingen från VM-kalendern. Organisatören sket i att folk dog som flugor.

De förare som lever på sin sport och har den nivå du talar om har säkerligen kört på samtliga banor i landet tidigare under sin karriär och skulle vara osedvanligt korkade om dom inte nämner säkerhetsproblem förrän man står på gridden till årets finalrace.

Sturup var ett äventyr främst orsakat av kapitalismens intåg i roadracing. ERF skulle kört på den banan samma år som STCC körde där, men efter en besiktning av Brånalt, mej själv och en lokalförmåga beslöt vi att det inte kunde bli tal om att köra där. Solklart fall av att säkerheten var för låg för deltagarna, och arrangören fick inte sålt sin produkt till oss.Pro SBK körde där, men förarna protesterade vilt. Banbesiktningsmannen fick så mycket kritik efter det racet att han tog konsekvensen av det och avgick.

Du verkar lite kluven till diskussionen, å ena sidan tycker du att säkerheten är bristfällig på sina ställen, men du vill inte dra det hela vägen och avstå att köra?

Du verkar lite kluven till diskussionen, å ena sidan tycker du att säkerheten är bristfällig på sina ställen, men du vill inte dra det hela vägen och avstå att köra?
Att avstå från att köra löser inga problem (Det är lite som att ställa bilen och tro att man ska rädda jorden). Säkerheten är generellt okej med svenska mått mätt, alla inser ju att vi inte kan ha avåkningszoner som de har på vissa F1- och MotoGP-banor. Däremot tycker jag att det finns ett par ställen på olika banor som skulle kunna förbättras med relativt enkla medel :)

Banbesiktningsmannen fick så mycket kritik efter det racet att han tog konsekvensen av det och avgick.
Jag pratade med honom samma år som det hände och en del förare hade väl gått över gränsen om vi säger så när det gällde kritiken mot honom.

Last edited:

Jag tog min licens där i samma veva som banbesiktningen skedde. Besiktningen blev godkänd mot prestation att vissa saker fixades innan första racet skulle köras. Det gjorde de inte och tävlingen kördes ändå. Det satt t.ex. ett stålrör i en av sandfållorna som utan vidare skulle kunna ha dödat nån om man landade på det. Jag hade personligen inte velat köra en tävling på den banan efter ändringarna heller.

Jag pratade med honom samma år som det hände och en del förare hade väl gått över gränsen om vi säger så när det gällde kritiken mot honom.

Jag pratade med honom också, gått över gränsen var snällt sagt... ;)

Är det inte dags att skapa ett 'förarfack'? Ungefär som FOTA i Formel 1? Det hade ju vart ganska schysst om ett gäng förarrepresentanter kunde göra egna banbesiktningar (och givetvis annat också) och föra en dialog med SVEMO. Det tror jag är en bra väg att gå.

Det är en kostnad på ca 350 000 till 500 000 kr

Vill minnas att det var ett av kraven från SVEMO år 2000 att för att släppa en klass till STCC 2001 att dom skulle stå för våra airfence. På så sätt skulle dom andra klasserna få något tillbaka mot att vi släppte den bästa klassen Supersport600 till dom. Nu tror jag även detta blev fiasko då STCC inte köpte några alls utan SVEMO fick betala själva för ett par stycken som säkert vid detta laget är utslitna..

En kommentar från en banansvarig efter att en förare kraschade hårt in i en däckstrave och bröt båda lårbenen han borde hoppat av.
Hur seriöst är det på en skala.

Svensk RR är en sport för amatörer som drivs av idiella och kommersiella krafter som är glada amatörer i högsta grad.

Det är väl upp till var och en att avgöra om det är värt att delta :tummenupp

Last edited:
Halvt seriöst o halvt på skoj!

Vad e fel med klassiska höbalen på d värsta ställena.

Det funkar ju på andra håll, så om säkerheten blivit en kostnadsfråga i sverige så måste man väl för guds skull tänka lite i andra banor :)

Bifogat

• f1atskerries2002lores.jpg
    f1atskerries2002lores.jpg
    78.7 KB · Visningar: 36
Halvt seriöst o halvt på skoj!

Vad e fel med klassiska höbalen på d värsta ställena.

Det funkar ju på andra håll, så om säkerheten blivit en kostnadsfråga i sverige så måste man väl för guds skull tänka lite i andra banor :)

Bra poäng tycker jag. Bättre än ett naket stålräcke alla dagar i veckan, och en höbal kan väl inte kosta många spänn..?

Vi som förare har också ett ansvar i frågan. Eller menar du att du i och med ditt medlemskap i en svemoansluten klubb lagt hela ditt säkerhetstänk åt sidan och litar blint på att Svemo ska ordna banor som är så säkra att inga olyckor kan hända?

Såklart kan man inte lägga sitt säkerhetstänk åt sidan totalt. Såklart kommer olyckor att hända även om man körde på asfaltsplattor med oändliga avåkningszoner. Och såklart har vi förare ett ansvar. Men är inte det Sandstrem visar upp lite grann här? Han, tjatig som han är, ligger ju verkligen på och debatterar!

Men finns det inte något av ett mellanting här, nämligen situationen som vi nu befinner oss i, att det är ganska bra men i vissa fall kan bli mycket bättre?? Och därför kör men under en viss protest? Och obehag? Och visst måste väl SVEMO ha ett ansvar? Du får det att låta som om att allt ansvar ligger på Sandstream (=förarna). Betalar vi inte SVEMO för att de ska besiktiga banor? Man får väl inte köra på banor som inte är godkända av SVEMO? Och följaktligen ligger väl ansvaret på SVEMO? Också? Eller?

Last edited:
Såklart kan man inte lägga sitt säkerhetstänk åt sidan totalt. Såklart kommer olyckor att hända även om man körde på asfaltsplattor med oändliga avåkningszoner. Och såklart har vi förare ett ansvar. Men är inte det Sandstrem visar upp lite grann här? Han, tjatig som han är, ligger ju verkligen på och debatterar!

Men finns det inte något av ett mellanting här, nämligen situationen som vi nu befinner oss i, att det är ganska bra men i vissa fall kan bli mycket bättre?? Och därför kör men under en viss protest? Och obehag? Och visst måste väl SVEMO ha ett ansvar? Du får det att låta som om att allt ansvar ligger på Sandstream (=förarna). Betalar vi inte SVEMO för att de ska besiktiga banor? Man får väl inte köra på banor som inte är godkända av SVEMO? Och följaktligen ligger väl ansvaret på SVEMO? Också? Eller?

Visst besiktigar Svemo banorna, men du glömmer en liten detalj. Svemo är VI själva! Genom de representanter vi utser i våra klubbar kan vi verka för att få till en förändring. Vi kan debattera detta till dödagar här på SH, vi kan skicka miljoner mail till alla i sektionen, men den enda konkreta åtgärd som ger resultat är att verka i det system som finns. Flera stycken i diskussionen är inte tillfreds med att det finns ett fungerande system, och vill ha nån slags genväg, och det kan man ju tycka är en bra sak, men faktum är att ska något konkret komma till stånd kan man inte ENBART sitta här och tugga sitt budskap för 10:e gången. Man måste också spotta i nävarna och jobba konkret. Hur man väljer att göra det är upp till var och en, du till exempel har ju själv tagit dej tid att engagera dej i klubben vid ett flertal tillfällen. Det behövs inte speciellt mycket arbete från var och en för att vi ska få en stor förändring totalt sett. Men om man istället för att göra konkreta saker endast tuggar om hur dåligt de som gör något utför sitt arbete tycker jag att det blir tjatigt till slut. Säkerheten är absolut en av de saker som jag tycker är viktig. Därför avstår jag till exempel att köra på de banor som saknar banlicens. Om samtliga avstod att köra på gotland innan dom fick sin banlicens till exempel, är jag övertygad om att banägaren legat på hårdare för att göra de förändringar som krävs för en banlicens. Istället kördes det på Gotland från den öppnades, med följd att banägaren brydde sej inte så mycket om att besiktiga banan eftersom han ändå fick den uthyrd. Varför göra en besiktning om den bara blir en kostnad istället för en förutsättning för verksamheten?

Misstolka inte detta som att jag kritiserar säkerheten på gotland, det är inte det jag säger. Jag menar bara att vill man ha en förändring till stånd får man tänka ett steg extra.

Visst besiktigar Svemo banorna, men du glömmer en liten detalj. Svemo är VI själva! Genom de representanter vi utser i våra klubbar kan vi verka för att få till en förändring. Vi kan debattera detta till dödagar här på SH, vi kan skicka miljoner mail till alla i sektionen, men den enda konkreta åtgärd som ger resultat är att verka i det system som finns.
Ja, SVEMO ska väl likna representativ demokrati, och verka för väljarnas/medlemmarnas åsikter? Då måste ju vi gräsrötter framföra dom. Och beslut om förändringar måste komma uppifrån, grundade på bla våra åsikter, beslut vid besiktningar osv. Vi kan ju inte ha nån slags anarki där jag tycker en sak å rusar åstad med en spade och börjar gräva, och Sandström tar fram rondellen å kapar räcken å nån annan börjar blåsa upp luftmadrasser.

Visst, dom vi väljer i klubbarna ska verka, men alla SVEMO-anslutna klubbar har ju inte en kille med på alla SVEMOS möten. Därför är det IMHO ganska viktigt att vi framför våra åsikter, lyfter dom till diskussion tex här där många finns samlade och sen vidare till SVEMO. Jag tror många av oss skulle få ett ganska svalt bemötande om vi gick till vår klubbs styrelse å började klaga på räcken å sandfållor på våra banor :rolleyes:

Last edited by a moderator:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back