Vart går gränsen för säkerheten?

Status
Ej öppen för fler svar.
Eskil & Sandis har massor av visioner och ideer om hur man kan göra saker bättre, det är kanonbra med visionärer som inte fastnar i gamla fotspår.

Steget att gå från ideer till verklighet bliver tyvärr ibland för långt, några måste ha tid och ork att driva alla dessa ideer IRL om nu inte herrarna själva spottar i händerna och hugger i.

För att förstå varför vissa saker tvvärr inte går att genomföra så krävs det att man är lyhörd och sätter sig in i hur saker fungerar IRL i dagsläget.

Bättre säkerhet vill dock alla ha, funkisar, förare, klubbar, Svemo och alla andra håller nog med om detta.

Jag är inte ute efter att slippa att göra jobbet, men jag tror att någon som inte kör är betydligt bättre lämpad. Som förare har man fullt upp med annat, jaga sponsorer, träna, osv.

När det gäller medial uppmärksamhet kan vi förare göra en hel del med små medel. Att få den lokala blaskan att skriva ett reportage är inte så svårt, journalister är slöa, som alla vi andra, och tackar inte nej till en enkel artikel där text, bilder mm finns att få.

Kolla på Eric Hulth. När man har en driven person så syns plötsligt RR på TV4, ihop med allsvenska fotbollsmatcher osv. Är övertygad om att det är rätt väg att gå!

Det jag funderar lite på är vad Svemo har för visioner för tex den närmsta 5 års perioden? Vad är deras mål? Tycker de är rätt usla på att kommunicera sånt med oss förare.

Det jag funderar lite på är vad Svemo har för visioner för tex den närmsta 5 års perioden? Vad är deras mål? Tycker de är rätt usla på att kommunicera sånt med oss förare.

Det kommuniceras på möten i klubbarna, som är medlemmar i Svemo. Du är medlem i en svemoansluten klubb, du är inte personligen ansluten till Svemo.

Det kommuniceras på möten i klubbarna, som är medlemmar i Svemo. Du är medlem i en svemoansluten klubb, du är inte personligen ansluten till Svemo.
Det känner jag till, men eventuella visioner som rör sporten måste ju kommuniceras från Svemo, inte de anslutna klubbarna.

De har ju en sajt i dag men den lägger de i princip bara ut protokoll på och de säger för det mesta väldigt lite om vad som faktiskt diskuteras (skulle vilja se det företag som skrev sina interna styrelseprotokoll så knapphändigt...).

Det känner jag till, men eventuella visioner som rör sporten måste ju kommuniceras från Svemo, inte de anslutna klubbarna.

De har ju en sajt i dag men den lägger de i princip bara ut protokoll på och de säger för det mesta väldigt lite om vad som faktiskt diskuteras (skulle vilja se det företag som skrev sina interna styrelseprotokoll så knapphändigt...).

Vilka företag lägger ut sina mötesprotokoll på internet, fritt för alla att läsa?

Visionerna presenteras visst på klubbmöten. Har du provat att gå på ett?

Det där håller jag med om. Inte OK att i ett protokoll skriva typ:

5. Nya licensregler
Nya licensregler diskuterades

Man måste ju skriva vad som diskuterats, och vilket beslut som fattats.
Det är en sak som "ett tydligare SVEMO" kan förbättra mycket!
Det skulle vara en bra informationskanal för oss medlemmar om protokollen skrevs lite nogrannare så att man kunde sitta och läsa igenom dom och få en uppfattning om vad som diskuteras och vad som beslutas på sektionens möten. Det skulle skapa mera förståelse för beslut som tas och mindre spekulationer och missförstånd...

Det där håller jag med om. Inte OK att i ett protokoll skriva typ:

5. Nya licensregler
Nya licensregler diskuterades

Man måste ju skriva vad som diskuterats, och vilket beslut som fattats.
Det är en sak som "ett tydligare SVEMO" kan förbättra mycket!
Det skulle vara en bra informationskanal för oss medlemmar om protokollen skrevs lite nogrannare så att man kunde sitta och läsa igenom dom och få en uppfattning om vad som diskuteras och vad som beslutas på sektionens möten. Det skulle skapa mera förståelse för beslut som tas och mindre spekulationer och missförstånd...
Jag håller med i princip MEN jag tror att de väljer att inte skriva ut alla diskussioner av den anledningen att det inte gangar roadracingen att alla diskussioner skrivs i protokoll när de inte leder till ett konkret beslut, det är ju bara att föreställa sig vilket kackel det skulle bli här på SH om alla diskussioner inom SVEMO skrevs ut i protokoll.
Normalt förfarande är ju att man skriver vad man diskuterat om men inte vad som sagts ordagrannt.
När ett beslut tas skrivs det ju också ut. Däremot kunde man önska sig mer text/information om de beslut som tas och varför.

När ett beslut tas skrivs det ju också ut. Däremot kunde man önska sig mer text/information om de beslut som tas och varför.

Jag kan tolka som Macke söker efter ett Diskussionsprotokoll, där tar man upp vad d olika mötesdeltagarna sagt och mer ingående hur diskussioner tagit form. Det andra alternativet man kan välja är ett beslutsprotokoll där man istort sett endast antäcknar beslut tagna under mötet och endast till liten del går in på diskussionerna..

Vilka företag lägger ut sina mötesprotokoll på internet, fritt för alla att läsa? Visionerna presenteras visst på klubbmöten. Har du provat att gå på ett?
Ett bra företag kommunicerar med sina medarbetare på olika sätt. Det är lite skillnad på hur Google gör det och Nisses lackverkstad. Det är 2009 nu och att inte kommunicera på ett tydligt sätt med sina medlemmar via tex www.svemo.se är inget annat än dåligt, för att uttrycka sig snällt. Ett tydligare Svemo? Jorå, så att...

Sen får man inte glömma att det inte är alla som bor bara några mil från där klubben har sina möten. Det är nästan alltid de som bor nära klubben som förespråkar att folk ska komma på mötena.

Har fått svar från Svemo angående de frågor jag ställde om olyckorna jag nämner i början av tråden. Svemo har full koll på det som skett och en domare besiktigar alltid banan innan tävlingshelgen startar (vet inte om det är en missuppfattning men jag tycker att den ska kollas varje morgon, hela helgen) och på Mantorp ansåg inte domaren att det fanns något som var farligt. Vet inte vem domaren var men hur de kan missa så uppenbara säkerhetsrisker är konstigt.

Banlicensen ges på 1-3 år vilket i praktiken innebär att en farlig banan kan få vara farlig i 3 år utan att banägaren är skydlig att göra något.

Skulle vara kul att få vara med på en besiktning och lyssna på hur de resonerar.

Jag håller med i princip MEN jag tror att de väljer att inte skriva ut alla diskussioner...
Om man tar Mackes exempel ovan behöver de inte skriva exakt vad de diskuterat men de skulle med 1-2 meningar kunna förklara vad det nya licenssystemet innebär.

Last edited:
Om man tar Mackes exempel ovan behöver de inte skriva exakt vad de diskuterat men de skulle med 1-2 meningar kunna förklara vad det nya licenssystemet innebär.
I Mackes exempel är jag övertygad om att du komemr få reda på eventeulla nyheter gällande licenregler när man beslutat om det.
Av det som står bör ju slutsatsen bli att man diskuterat nya licensregler men inte kommit till beslut och således inte skriver mer i protokollet.

I Mackes exempel är jag övertygad om att du komemr få reda på eventeulla nyheter gällande licenregler när man beslutat om det. Av det som står bör ju slutsatsen bli att man diskuterat nya licensregler men inte kommit till beslut och således inte skriver mer i protokollet.
Jo tack, vi fick reda på det så småningom men jag förstår inte problemet med att skriva så här ungefär:

"Svemo har centralt tagit fram ett nytt förslag på licenssystem som skulle innebära förändrade namn på dagens licenser. Sektionen diskuterade förslaget och det ser bra ut. Beslut tas på nästa möte"

:)

Eller så kan man faktiskt orka vänta till det att ett beslut är taget i frågan. Man måste inte veta allt, hela tiden och innan det är beslutat. :)

Eller så kan man faktiskt orka vänta till det att ett beslut är taget i frågan. Man måste inte veta allt, hela tiden och innan det är beslutat. :)
Jag har jobbat inom en väldigt stor organisation och var det något som var problem så var det när folk började diskutera saker som ledningen varit otydliga med.

Men nog om Svemos otydlighet, åter till säkerheten! :)

(Annars kommer Lillan och slår mig :D )

Den domare som besiktigade Mantor banan före senaste racet skulle väl kolla att det stämmer med den banlicens som redan finns, för att racet ska få köras.
Om något ändrats eller om något fattats så hade väl det ordnas. Det finns/fanns säkerligen inget inskrivet i banlicensen att softfencet skall var längre än vad som JUST DÅ var bestämt och på dom ställen där dom fanns.

Den domare som besiktigade Mantor banan före senaste racet skulle väl kolla att det stämmer med den banlicens som redan finns, för att racet ska få köras. Om något ändrats eller om något fattats så hade väl det ordnas. Det finns/fanns säkerligen inget inskrivet i banlicensen att softfencet skall var längre än vad som JUST DÅ var bestämt och på dom ställen där dom fanns.
Det har du rätt i men jag tycker ändå att en domare borde ha kurrage nog att säga ifrån om de tycker att något är fel. Det tyckte han/hon uppenbarligen inte.

Skulle vara kul att få vara med på en besiktning och lyssna på hur de resonerar.

.

Välkommen till Anderstorp i mars 2010. Banbesikting görs innan varje säsong. Ingen bana kan vara osäker i 3 år utan åtgärd. Man får banlicens för en säsong i taget för MC.
Man diskuterar inga hemligheter på en banbesiktning.

Det har du rätt i men jag tycker ändå att en domare borde ha kurrage nog att säga ifrån om de tycker att något är fel. Det tyckte han/hon uppenbarligen inte.

Det finns väl idag bara en (1) banbesiktningsman för RR.

En domare har nog inte den kunskapen som behövs för att kunna ställa sig emot en besiktning som kanske gjorts bara någon vecka innan och blivit godkänd efter dom säkerhetsnormer som är rådande idag.

Banägarna har banlicensen att följa när dom skall iordningställa banorna och bemanna posteringar för race osv... Så ser det väl ut idag, men efter den här debatten kanske vi skall slopa årliga besiktningar och i stället göra helt nya besiktningar varje tävlingsdag efter nya regler och krav varje gång.
Vi får på det viset kanske teoretiskt sett säkrare banor, problemet är väl då att vi i stället inte kommer att ha någonstans att få köra.

Välkommen till Anderstorp i mars 2010. Banbesikting görs innan varje säsong. Ingen bana kan vara osäker i 3 år utan åtgärd. Man får banlicens för en säsong i taget för MC. Man diskuterar inga hemligheter på en banbesiktning.
Det vore onekligen kul!

1-3 år säger Svemo själva.

å ser det väl ut idag, men efter den här debatten kanske vi skall slopa årliga besiktningar och i stället göra helt nya besiktningar varje tävlingsdag efter nya regler och krav varje gång. Vi får på det viset kanske teoretiskt sett säkrare banor, problemet är väl då att vi i stället inte kommer att ha någonstans att få köra.
Nja, jag tycker nog att man ska ha besiktningen kvar men att den ska vara hårdare. Där banägaren inte har råd att göra stora förändringar får man försöka hitta alternativa lösningar. Att bara nöja sig med att det blir för dyrt gagnar ingen i långa loppet.

Last edited:
Det vore onekligen kul!

Nja, jag tycker nog att man ska ha besiktningen kvar men att den ska vara hårdare. Där banägaren inte har råd att göra stora förändringar får man försöka hitta alternativa lösningar. Att bara nöja sig med att det blir för dyrt gagnar ingen i långa loppet.

Inbillar du dig att besiktningsmannen och RR sektionen INTE försöker förhandla fram bästa möjliga lösning. Det är nog strid på kniven varje gång. Det pratas nog en hel del olika tidsplaner för olika investeringar och förändringar, konstig vore det annars.
Rom byggdes ju heller inte på en dag.

Det vore onekligen kul!

Det är ju precis det man gör! Alterativa lösningar till att flytta depåmuren i Karlskoga är att använda airfence.

Det finns flera säkerhetsombyggnader de senare åren som man tagit stora kostnader för på flera av landets banor. Du sparkar in vidöppna dörrar.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back