Vart går gränsen för säkerheten?

Status
Ej öppen för fler svar.
Det finns redan. Banlicens krävs för att få köra mc på banan. Det görs banbesiktning varje säsong, med avseende på säkerheten. I anderstorp har vi exempelvis flyttat balkar i karusellen, samt förstorat avåkningszonen i opelkurvan med 75 meter de senaste åren.

Jag vet detta men eftersom frågan dyker upp finns det uppenbarligen att glapp mellan vad deltagarna och banbesiktningsmannen anser. Uppenbarligen är reglerna för hur banan ska utformas inte glasklara. Jag säger inte att det är lätt. Inte att jag gör det bättre själv heller.

Bara att den domare som inte godkänner arrangemanget på tävlingsdagens morgon måste ha stake.

Du har inte riktigt fattat att det inte handlar om noobs som mig, som är skitnöjd med att köra Åsen på 1.22 med min gathoj, och hoppas på 1.18-1.19 nästa år.. Utan om den nordiska eliten. Med så mkt pengar, ära, engagemang och hjärta de lägger så finns oavsett inte en chans att de INTE ger 100% i varje lopp.

Och "do or die" funkar inte riktigt i en serie, går man inte i mål blir det liksom inga poäng alls.

Hur många poäng fick Alex med sig från Mantorp senast?????

Du kanske har någon annan bättre benämning på den satsning som han gjorde.
Jag har full koll på vad som gäller i racingen och hur mycket det "satsas".

Hur många poäng fick Alex med sig från Mantorp senast?????

Du kanske har någon annan bättre benämning på den satsning som han gjorde.
Jag har full koll på vad som gäller i racingen och hur mycket det "satsas".

Ja inget utav oss förare sitter och kollar efter staketen när vi kör, det kan jag garantera. Laddas 100 % oavsett om staketet står 1 meter från bankanten eller 100 meter. Tror inte han hade laddat mindre om avåkningszonen varit kortare...

Den här diskutionen kan fortsätta i all evinnerlighet, tills motorsport förbjuds. När säkerheten blir bättre med bättre avåkningszoner tex. och personligt skydd så körs det bara värre och värre, farten blir högre och vissa med mindre marginaler till dess att det vurpas ändå. Skadorna kommer kanske att, i de flesta fallen blir lindrigare, men det kommer ända att finnas svåra skador.

Stämmer inte att det laddas mindre bara för att staketet står nära banan. Kanske på SMC :va men inte på race!

Last edited:
Alla har såklart en potential att förbättras ytterligare, men på en den klagande låter det som att det inte görs något, utan bara fikas på klubbmötena..
Klagande? Att påtala brister i säkerheten som dels ledde till en allvarlig oycka (Gelleråsen) och dels kunde ha lätt till en lika allvarlig olycka (Mantorp) är alltså att klaga? Hur menar du att vi ska kunna få säkrare banor om ingen pratar om det?

Intressant är ju att det faktiskt skett en hel del de sista åren på svenska banor säkerhetsmässigt..
- Sviestad har fixat krondiket och byggt en extra sväng för att få ner farten i bergskurvan.
- Falkenberg har lagt till en chican.
Förändringen på Sviestad tillkom efter en tragisk olycka, dvs försent tyvärr.
Chikanen på Falkenberg är en usel lösning som skapar massor av onödiga startkrascher.

Men återigen, det är en ofantlig skillnad på en vanlig icke vinstdrivande förening och ett företag. Företaget driver banan för att tjäna pengar och även om vi inte är så många som tävlar kan en indragen banlicens från Svemo innebära ett stort ekonomiskt tapp för banägaren (det är inte bara tävlingarna som försvinner, det blir nog svårare att hyra ut för bandagar också).

Jag tror inte att Mantorp eller Gelleråsen slänger ut hojarna om Svemos besiktningsman kräver att de ska utöka säkerheten med 50-100 meter softfence. Om de betyder en något högre startavgift tror jag de flesta glatt betalar det för att slippa sitta i rullstol ett halvår.

Egentligen är det ingen skillnad, men vi behöver inte diskutera det eftersom kärnfrågan betala eller jobba är löst.

Däremot tror jag inte alls "de flesta" glatt betalar mer för säkerheten.
När du ställer frågan i ett forum svarar de flesta att de gör det men verkligheten är en annan.

Många tävlanden inom bilsporten lägger hellre samma summa på trimdelar, däck osv. för i deras värld är det alla andra som kraschar.

Tyvärr är T.ex. rally så styvmoderligt hanterat att det inte ens krävs brandsäkra underställ för en spottstyver av vad som läggs ner på fordonet.

Det där tycker inte jag stämmer. Det finns flera banor som de kör i MotoGP där avåkningszonerna inte är så stora. Kolla t.ex. en medåkningsfilm ifrån Laguna Seca in till och ut ur korkskruven. Det går bra fort där och armco-räckena är inte långt ifrån asfalten.

Laguna tycker jag iofs verkar vara en av de sämsta banorna på kalendern ur säkerhetssynpunkt. Jag kollade nån gång på Falkenbergs avåkningszoner på Google Earth och jämförde med Assen eller Brno, minns inte riktigt vilken av dem, och det var såklart väldigt stor skillnad.

Klagande? Att påtala brister i säkerheten som dels ledde till en allvarlig oycka (Gelleråsen) och dels kunde ha lätt till en lika allvarlig olycka (Mantorp) är alltså att klaga? Hur menar du att vi ska kunna få säkrare banor om ingen pratar om det?

Förändringen på Sviestad tillkom efter en tragisk olycka, dvs försent tyvärr.
Chikanen på Falkenberg är en usel lösning som skapar massor av onödiga startkrascher.

Det skiljer som sagt på att påtala och klaga. När man säger att inget görs, kan det uppfattas som klagomål. Särskilt när något faktiskt görs.
Sen kanske man alltid kan önska att förändringar sker i högre tempo.

När det gäller sviestad så fanns diskussionerna långt innan den olyckan (hade ju skett ett par allvarliga innan utan dödlig utgång).
Jag ritade själv ett liknande banförslag flera år tidigare som man sedan gjort när det fanns pengar att göra det för. LMS var tvunget att investera i halkbanan, samt en investering i kanslihuset, bägge två investeringar som gjort det möjligt att förbättra banan.

Sen har inte alla ändringar blivit riktigt klockrena heller, tycker både falkenberg och karlskoga blev tråkigare, även om de blev säkrare.
Men ibland är det ju också svårt att göra något vettigt på de ytor man har att hålla sig inom..

Vissa olyckor går heller inte att bygga bort, 250-300km/h utan broms är rätt svårt att fånga upp.

Aha, det är därför ni är så många som kör RR....:rolleyes:
En höjd startavgift med några hundringar är inte riktigt samma sak som att hosta upp 50.000 - 100.000:- för en hel säsong ;)
När det gäller sviestad så fanns diskussionerna långt innan den olyckan (hade ju skett ett par allvarliga innan utan dödlig utgång). Jag ritade själv ett liknande banförslag flera år tidigare som man sedan gjort när det fanns pengar att göra det för. LMS var tvunget att investera i halkbanan, samt en investering i kanslihuset, bägge två investeringar som gjort det möjligt att förbättra banan.
Men det är ju precis ett sånt exempel som är så tragiskt, dvs att man var tvungen att vänta för att pengarna inte fanns. Säger inte att det fanns ett alternativ i just det fallet men ett par meter extra air/softfence där de i år skett olyckor på andra banor borde inte vara någon omöjlighet att ordna för företagen som driver banorna.

Har för övrigt kontaktat Svemos RR-sektion för att höra hur de resonerar och om de har några planer på att göra något åt problemen som vi såg i år.

Sen märker man en stor skillnad på utövarna från olika delar av landet.
Och det verkar som att billiga avgifter och idiellt arbete är viktigare ju längre ut på landet och ju närmare banorna man kommer.

Dom som bor vid banan har en helt annan möjlighet att bara åka förbi banan efter jobbet och sätta sig i ett möte eller bara ta en spade och gräva lite.

Nu vet jag inte riktigt vilken värld du lever i men det kan ju vara så att de som bor nära banorna vet vad som krävs för att få saker gjorda? Utan ideellt arbete hade vi inte haft en enda RoadRacingtävling i Sverige det senaste året så om du inte anser att det är viktigt för att du inte bor på landet kanske du ska ta och omvärdera och kanske sätta dig in lite i hur det funkar att driva en bana och arrangera tävlingar. Ideellt arbete är ett krav.

Och om du anser att alla de timmar jag suttit i möte det senaste året bara har varit fika och ryggdunk bakom slutna dörrar då tycker jag fan att du får kamma dig och skaffa en verklighetsuppfattning.
Tror du vi kan planera en tävling samma dag den ska genomföras?
Tror du det är en lätt uppgift att bestämma om curbs när vi är minst två olika sektioner som ska dela på banan - och har olika uppfattning för att vi som RR-sektion tänker på er säkerhet - och en tredje instans som ska stå för pengarna?
Tyvärr är det just den här storstadsmentaliteten som får folk att sluta att ställa upp ideellt. Som om vi inte har nog svårt att få folk att ställa upp redan.

Ta en spade och gräva lite. Fy fan.

Nu vet jag inte riktigt vilken värld du lever i men det kan ju vara så att de som bor nära banorna vet vad som krävs för att få saker gjorda? Utan ideellt arbete hade vi inte haft en enda RoadRacingtävling i Sverige det senaste året så om du inte anser att det är viktigt för att du inte bor på landet kanske du ska ta och omvärdera och kanske sätta dig in lite i hur det funkar att driva en bana och arrangera tävlingar. Ideellt arbete är ett krav.

Och om du anser att alla de timmar jag suttit i möte det senaste året bara har varit fika och ryggdunk bakom slutna dörrar då tycker jag fan att du får kamma dig och skaffa en verklighetsuppfattning.
Tror du vi kan planera en tävling samma dag den ska genomföras?
Tror du det är en lätt uppgift att bestämma om curbs när vi är minst två olika sektioner som ska dela på banan - och har olika uppfattning för att vi som RR-sektion tänker på er säkerhet - och en tredje instans som ska stå för pengarna?
Tyvärr är det just den här storstadsmentaliteten som får folk att sluta att ställa upp ideellt. Som om vi inte har nog svårt att få folk att ställa upp redan.

Ta en spade och gräva lite. Fy fan.
Orkade inte svara men det var bra att du orkade.

Laguna tycker jag iofs verkar vara en av de sämsta banorna på kalendern ur säkerhetssynpunkt. Jag kollade nån gång på Falkenbergs avåkningszoner på Google Earth och jämförde med Assen eller Brno, minns inte riktigt vilken av dem, och det var såklart väldigt stor skillnad.
Självklart finns det mycket säkra banor, Sepang t.ex. har väl väldigt stora avåkningszoner. Dock så kör faktiskt Rossi&Co även på Laguna Seca som relativt sett inte har så stor säkerhet.

Utan ideellt arbete hade vi inte haft en enda RoadRacingtävling i Sverige det senaste året...
Nu ska jag inte märka ord men SO körs väl utan ideellt arbete?

Jag har länge hävdat att om RR ska bli något i Sverige måste man ta klivet från den ideela världen till den "riktiga" för att kunna attrahera sponsorer, TV mm. Det funkar liksom inte att göra som på Knutstorp och gå ut någon vecka före racet och hota med att det kommer att ställas in för att min inte klarat av att fixa tillräckligt med funktionärer.

Men det här borde tas i en annan tråd, låt den här handla om säkerheten :)

Att inbilla sig att idrott, och framförallt vår, kan ske utan ideellt arbete är ju rent vansinnigt. Hörde på radion så sent osm igår att en speedway-tävling i Sverige sysselsätter upp till 200 ideella arbetande glada amatörer varje tävling.

Så tro att RR ska ta sig upp och bli 'fri från ideellt arbete och på riktigt' är ju löjligt.

Jag har länge hävdat att om RR ska bli något i Sverige måste man ta klivet från den ideela världen till den "riktiga" för att kunna attrahera sponsorer, TV mm. Det funkar liksom inte att göra som på Knutstorp och gå ut någon vecka före racet och hota med att det kommer att ställas in för att min inte klarat av att fixa tillräckligt med funktionärer.

SO körs lika ideellt som alla andra SM tävlingar.

Välkommen till verkligheten, nu blev det efter mycket om och men en lyckad SM helg trots allt, men det blir svårare och svårare för varje år.

Att gå från ideellt till kommersiellt kräver mycket jobb och pengar som i dagsläget inte finns, att komma med bra ideer är enklare än att hitta folk som orkar genomföra dessa IRL.

Alla vill ha men ingen vill betala, detta gäller även säkerheten på banorna, när förbundet la in högre krav på ambulanser & läkare till TR/Race så blev startavg. Höjda för att täcka dessa kostnader, sedan klagade väldigt många förare på detta trots att säkerheten är till för vår egen skull.

I övrigt anser jag att säkerhet ska man aldrig pruta på.

Jag kan bara konstatera att LMS´s RR sektion har många medlemmar, men att tyvärr många av dom är enorma egoistiska snyltare som tydligen bara är med där för att kunna utnyttja alla förmåner men sedan inte är villiga hjälpa till med det praktiska/ekonomiska.

Det här är inte lika som att bara betala avgiften på gymmet, utnyttja anläggningen, tack och adjö.

Att vara med i en förening innebär inte, att man bara har rättigheter, utan även skyldigheter mot föreningen och sina medlemskamrater.

Det är ganska uppenbart att många idag lever i tron att det bara är att kräva ditten och datten och att det är en självklarhet, men att någon skulle ställa krav på vederbörande är fullkomligt omöjligt att tänka sig.

Det går att se på olika företeelser i dagen samhälle där befolkningsgruppen "Den krävande generationen" som lever i Nånnannaismens rike Utopia.

Inte ens Sveriges största idrottsföreningar inom tex. hockey och fotboll genomför sina arrangeamng utan ideellt arbete. Att tro att svensk roadracing ska kunna frångå det är verkligen inte att leva i den "riktiga" världen.

Här huggs det rejält :D

Jag är inte dummare än att jag inser att även de största sporterna utnyttjar ideela krafter för att de kan. Men de lever i en helt annan värld med mångmiljonbudgetar för spelare, tränare, läkare osv osv. Vad jag menade var att om vi ska få till bättre och mer professionella arrangemang så kommer det alltid vara problem om man enbart litar på det ideela. Grunden borde vara kommersiellt som tex SO som drivs av folk för att tjäna pengar.

Men vi kanske ska återgå till säkerhetsfrågan ;)

SO körs lika ideellt som alla andra SM tävlingar.
Kan du utveckla det?
Vore intressant att få veta varför Luff annordnar SO i Sverige, Norge och Finland ideellt.

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...