Varning vid hastighetsöverträdelse

BusaLady

Turbotoka
Gick med
29 Mar 2009
Hoj
Suzuki GSX1300R, Suzuki SV650S *såld*, Suzuki GSX-R 1000 *såld*
Är det någon som vet hur lång tid det kan ta innan man får en varning skriftligt från Länsstyrelsen efter att muntligen fått en vid vägkanten av en civil polisbil?

Den enda varningen du fick är den muntliga från polismannen? I sådana fall kommer du inte få en skriftlig från länsstyrelsen.

Den enda varningen du fick är den muntliga från polismannen? I sådana fall kommer du inte få en skriftlig från länsstyrelsen.

Tack för svaret.
De sa att det skulle komma en skriftlig. :confused: Frågan är också om det då finns en varning noterad eller ej.
Det skulle ju vara intressant att veta.. :va

Tack för svaret.
De sa att det skulle komma en skriftlig. :confused: Frågan är också om det då finns en varning noterad eller ej.
Det skulle ju vara intressant att veta.. :va

Det tog ungefär 5 veckor innan jag fick ett brev från länsstyrelsen iaf. Han sa, precis som de sa till dig, att det skulle komma en varning från länsstyrelsen.

Jag åkte dit för fortkörning men hann inte få hem varningen innan jag åkte dit igen :död Jag hade ändå turen att Klara lappen PRECIS då dom tänkte dra in kortet för mig, att jag kör ca 8-10 tusen mil om året i jobbet och skriftligt på de från chefen + Foto på firmabilen full med maskiner ska tydligen ha spelat stor roll,,, Men jag får inte en chans till stod de....

Varning? Inte böter? Det låter märkligt. Har man kört för fort så är det böter och ingenting annat. Att få en muntlig varning måste i sådana fall bero på att de bara har uppskattat att man har kört för fort?

Två gånger har jag varit med om att jag kan ha kört en aning för fort, mött en polisbil som har vänt, kört ikapp, stoppat mig och sedan "varnat". Ingen gång har jag fått brev från länsstyrelsen.

Varning? Inte böter? Det låter märkligt. Har man kört för fort så är det böter och ingenting annat. Att få en muntlig varning måste i sådana fall bero på att de bara har uppskattat att man har kört för fort?

Två gånger har jag varit med om att jag kan ha kört en aning för fort, mött en polisbil som har vänt, kört ikapp, stoppat mig och sedan "varnat". Ingen gång har jag fått brev från länsstyrelsen.

Fick alltså både böter och skriftlig varning från LS..

Nu har det gått ca 3 månader. Vågar man hoppas på att det inte blir någon påföljd? :gnissla

Hi hi..

Detta fick jag med posten idag...
Gissa om jag är glad?

Det har tagit sex månader....

Bifogat

• DSC_0001.JPG
    DSC_0001.JPG
    54.9 KB · Visningar: 1,059
Last edited:
Det är ju bara att grattulera:tummenupp
Får man lov att fråga vad du sa som gjorde att du blev utan straff?

Tack :tummenupp

Jag var bara ärlig och saklig utan att gå in för mycket på det hela.
Enkelhet i förklaringar är oftast bäst.

Det blev varken böter, indraget körkort eller rapport till åklagare!!
Det där om "varning" känns mer och mer som nån slags inofficiell skrämseltaktik.
Ja, ja.. det är väl bara vänta och se..

Eller kan man kolla upp om det finns en varning utfärdad?

Det beror väl på hur pass stor överträdelse du gör. Jag blev tagen för 99 på 70-väg. Det slutade i både böter och varning från länsstyrelsen. Varningen utfärdas tydligen pga, citat från mitt brev:
"Motivering:
Om en körkortshavare har fört ett motordrivet fordon och då brutit mot någon regel som är väsentlig från trafiksäkerhetssynpunkt - till exempel överskridit högsta tillåtna hastighet - skall körkortet återkallas, under förutsättning att överträdelsen inte kan anses som ringa (5 kap. 3 § 4 körkortslagen). Om det av särskilda skäl kan anses vara en tillräcklig åtgärd att körkortshavaren varnas skall detta ske istället för att körkortet återkallas (5 kap. 9 § samma lag).

Den hastighetöverträdelse som Ni har gjort Er skyldig till kan inte anses som ringa. Därmed finns grund för återkallelse av körkortet. Med hänsyn till omständigheterna framstår emmerltid varning som en tillräcklig åtgärd.

Information om varningen
Varning är den mildare formen av körkortsingripande och innebär att ni har kvar körkortet. Varningen kommer dock att belasta er i cirka två år. Om ni under den tiden gör er skyldig till ytterligare någon eller några trafikförseelser är risken för att körkortet återkallas större jämfört med om ni inte hade blivit varnad."

Dock så får man (iaf jag i mitt fall) yttra mig om jag godkänner en varning, om inte skulle jag ange varför.

Det där om "varning" känns mer och mer som nån slags inofficiell skrämseltaktik.

Om en varning finns utfärdad ska du ha fått brev om det. Brevet jag fick var ett "preliminärt beslut om varning" och jag fick sen godkänna eller inte godkänna (och isf ange varför). Så har du blivit varnad bör du väl ha fått ett brev om det.
Men om du inte fick några böterk kanske det bara var, som du sa, skrämseltaktik ;). Men ändock, varningar kan komma vid höga överträdelser som inte leder till återkallelse.

Då är jag ganska så säker på att du inte kommer få en varning från länsstyrelsen.

*/ ?>
Nyheter
MC-Mässan närmar sig!

På årets stora motorcykelmä...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

Back