Varning för hojköp med gratis hemleverans från ”seriös” firma (förfalskad service, trafikfarlig m.m.)

Att dom "Hyllar frihet" ?. Haha så jävla svenskt av dig! :p
Ja, alltså, hade dom skrivit så så hade jag nog tänkt att de är lite löjliga av sig. Samt eventuellt undrat exakt hur i helvete de menar att de e gör det?

MEN, det är ju inte så de har skrivit, eller hur?
Inte ens på samma språk, och de har inte ens hållit sig till en smörig slogan, utan har avslutat med ännu en, kanske än mer nonsens.

Och så har de minsann säsongsrea... I *CAPS LOCK!* (Oneone?) På engelska... I Umeå..... När resten av annonsen är skriven på Svenska...

Nä fy fan...
 
Northbike… lol

Edit: man ser ju förfan kattstryparna på annonsbilderna ?

Ja, alltså, hade dom skrivit så så hade jag nog tänkt att de är lite löjliga av sig. Samt eventuellt undrat exakt hur i helvete de menar att de e gör det?

MEN, det är ju inte så de har skrivit, eller hur?
Inte ens på samma språk, och de har inte ens hållit sig till en smörig slogan, utan har avslutat med ännu en, kanske än mer nonsens.

Och så har de minsann säsongsrea... I *CAPS LOCK!* (Oneone?) På engelska... I Umeå..... När resten av annonsen är skriven på Svenska...

Nä fy fan...
Vi kommer vara en amerikansk delstat innan du et ordet av. Så bara gilla läget ?
 
Hoppsan....
Köpte min KTM 1290 GT med 110 mil på mätaren där osett tidigare i år med hemleverans. Fick ett bra intryck och hojen nu såhär 500 mil senare fungerar utmärkt.
 
Först nu hade jag tid att sätta mig ner och läsa hela TS första inlägg ordentligt.

Jag hade inte heller sett något konstigt på bilderna förens man vet vad man ska titta efter, om det nu är det objektet.

Det blev intressant iaf efter flera bra inlägg och åsikter.
Tejpade styrändar känns mest besynnerligt...
 
Hall & Oats kommer härifrån...

20d2c2f55cb5b52ced7783692e29a5b8.jpg
 
Köpte min Monster, demohoj, från Northbike Umeå förra året och fick en mycket bra kundupplevelse med tät mail och telefonkontakt under den lite udda varianten med distansköp.

De skickade bla bilder på de två små defekter som fanns (normala nyckelrepor vid låset och ett litet skoskav på passagerarsadeln) helt på eget initiativ. I övrigt var hojen som ny, bra förpackad med mera.

Bytte in en hoj som hämtades en vecka senare av fraktfirman (fick packa den själv men det var inga poblem). Northbike såg till att göra ägarbytet direkt så att de stod för försäkringen under transporten av min hoj så att jag skulle slippa strul vid en eventuell stöld eller trafikolycka osv. Väldigt smidigt och seriöst. Intressant att man kan få så olika upplevelser och trist att höra om TS upplevelse. Jag har för övrigt inga som helst kopplingar med några som helst fordonsfirmor förutom min arbetsgivare är väl lika bra att tillägga :)
 
Det är makabert att handlare är så oseriösa.
Jag har själv vart borta i tre verkstäder som varit riktigt jävla dåliga. Men inte handlare. Å andra sidan köper jag inte längre beg. hoj hos handlare, bara privat.

Första hojen jag köpte var från Yamaha Center i Sundsvall, den var såld av Yamaha Center i Östersund, sedan kraschad och intagen i sundsvall. Säljaren informerade inte om att den varit kraschad, men det fattade jag för det satt fel styre på hojen plus att det var lacksprut på andra detaljer från när de spacklat och lackat ramen.

Konsumentköpslagen är för svag, det skall vara böter som står i % proportion till köpesbeloppet om de ger information som inte är riktig. Och om det sker upprepade gånger så skall det bli näringsförbud.

Folk har fan svårt att vara ärliga.
 
Håller med, förutom att jag tycker att privatpersoner också ljuger som hästar travar när de ska sälja fordson. Plus att priserna sjukt nog är billigare många gånger hos firmor än hos privatpersoner. Jag nästan bara mina fordon från firmor nuförtiden och servar upp dem direkt. Servicestämplar bryr jag mig inte alls om. Jag litar inte på nån när det gäller fordonsaffärer.

Näe, det är sjukt tråkigt. Jag känner mig som världens ärligaste även om jag ibland kommer på att jag glömt något som borde berättats.

Sista bilen jag sålde har jag hittat delar till i garaget två gånger, och varje gång ringer jag den nya ägaren så kommer han förbi (gammal man) och snackar skit i timme och hämtar delarna jag hittat. (reservdelar, filter, olja, bromsok osv)

Han är jättenöjd med bilen och pratar varmt om den varje gång.
När jag säljer så lägger jag mig ibland lite under alla andra i pris, och så säger jag att de får ett bra pris men att de säkert är något småfix de hittar, men då har de iallafall dragit av på priset INNAN de måste laga något. Då känner köparna sig nöjda.

Det är skönt att göra sånna affärer.

Mina motorcyklar ser ut som nya och är fullservade på märkesverkstad när jag säljer dem. Hade önskat jag fick köpa hojar som var i samma skick som jag lämnar bort dem.
 
Köpte min HD hos motornedlarna i Skåne och det gick kanoners. De tog min Yamaha i inbyte. De levererade HD.n och tog med sig Yamman på utsatt datum och tid. Mycket bra service kan jag säga och allt gick problemfritt. En passus bara och det är att ingenting är gratis så någonstans i transaktionen finns det alltid en kostnad som hamnar på dig som köpare. Personligen så har jag inget emot att betala en summa för service men som sagt, ingenting är gratis.
 
Blir förbannad när man ser annonser på "fräscha" hojar till försäljning som uppenbart spenderat större delen av sina liv på bana. Jag menar skriv det i annonsen och ta ett lägre pris för cykeln eller jag vet. Byt inte in skiten från första början... Denna bransch är så överfull av oseriösa handlare att man skäms. Northbike kommer aldrig sälja en hoj till mig iallafall.
 
Köpte min Monster, demohoj, från Northbike Umeå förra året och fick en mycket bra kundupplevelse med tät mail och telefonkontakt under den lite udda varianten med distansköp.

De skickade bla bilder på de två små defekter som fanns (normala nyckelrepor vid låset och ett litet skoskav på passagerarsadeln) helt på eget initiativ. I övrigt var hojen som ny, bra förpackad med mera.

Bytte in en hoj som hämtades en vecka senare av fraktfirman (fick packa den själv men det var inga poblem). Northbike såg till att göra ägarbytet direkt så att de stod för försäkringen under transporten av min hoj så att jag skulle slippa strul vid en eventuell stöld eller trafikolycka osv. Väldigt smidigt och seriöst. Intressant att man kan få så olika upplevelser och trist att höra om TS upplevelse. Jag har för övrigt inga som helst kopplingar med några som helst fordonsfirmor förutom min arbetsgivare är väl lika bra att tillägga :)
Tror dig inte. Du har säkert en del spackel och sprayburk här å där, öppna ögonen

Var det din jag såg utanför Konsum i Umeå? Lacksläpp och rinningar från fabrik, Italiensk...
 
Last edited:
Hej
Jag lånar det här trådet....

Jag undrar om ångerrätten gäller vid köp av Mc på distans?

För all kontakt/avtal har utfört med firman via telefon/mail och förhandlat till att Mc firman ska göra hemleverans!

Kompisen som ska köpa hojen kollade med firman om ångerrätten gäller ifall han skulle ångra köpet, då meddelade firman att det gäller ej!

Undrar om ni har nån erfarenhet kring distansköp?

Jag skulle verkligen uppskatta respons från er:)



Konsumenter har som grundregel rätt till 14 dagars ångerrätt när de handlar på distans och utanför affärslokaler, men det finns vissa undantag. Ångerfristen börjar löpa den dag konsumenten tog emot varan, inte dagen då varan kom till ombudet. Om du säljer en tjänst börjar ångerfristen löpa dagen då avtalet ingåtts

 
Hej
Jag lånar det här trådet....

Jag undrar om ångerrätten gäller vid köp av Mc på distans?

För all kontakt/avtal har utfört med firman via telefon/mail och förhandlat till att Mc firman ska göra hemleverans!

Kompisen som ska köpa hojen kollade med firman om ångerrätten gäller ifall han skulle ångra köpet, då meddelade firman att det gäller ej!

Undrar om ni har nån erfarenhet kring distansköp?

Jag skulle verkligen uppskatta respons från er:)



Konsumenter har som grundregel rätt till 14 dagars ångerrätt när de handlar på distans och utanför affärslokaler, men det finns vissa undantag. Ångerfristen börjar löpa den dag konsumenten tog emot varan, inte dagen då varan kom till ombudet. Om du säljer en tjänst börjar ångerfristen löpa dagen då avtalet ingåtts

Ja, är det korta svaret, distansköpslagen gäller, om all kommunikation har skett på distans.
Personligen skulle jag inte köpa någonting dyrare den vägen, eftersom "bra skick" är väldigt subjektivt.
Och viktigt även att kolla vad som gäller om du ångrar dig, eftersom du kan få stå för returfrakten, vilket inte är helt gratis i dagsläget.
Bättre att lägga dom tusenlapparna på att åka och kolla på hojen tycker jag.
 
Säkert 20 år sen.
Hade hittat en varvmätare på nätet.
Privatperson. Vi kom överens om att jag skulle skicka 300kr eller vad det var.
Vilket skit. Bucklig å ful.
Det var första gången jag betala innan leverans. Och sista gången åxå.
Slutade med att jag köpte en ny
 
Alltså om firman har varit bra på sitt jobb så ska du ha fått ungefär 200 bilder och minst en film på hur hojen ser ut. Annars kan de behålla sin skit.
 
  • Gilla
Reaktioner: RWN
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top