Varning för hojköp med gratis hemleverans från ”seriös” firma (förfalskad service, trafikfarlig m.m.)

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Att dom "Hyllar frihet" ?. Haha så jävla svenskt av dig! :p
Ja, alltså, hade dom skrivit så så hade jag nog tänkt att de är lite löjliga av sig. Samt eventuellt undrat exakt hur i helvete de menar att de e gör det?

MEN, det är ju inte så de har skrivit, eller hur?
Inte ens på samma språk, och de har inte ens hållit sig till en smörig slogan, utan har avslutat med ännu en, kanske än mer nonsens.

Och så har de minsann säsongsrea... I *CAPS LOCK!* (Oneone?) På engelska... I Umeå..... När resten av annonsen är skriven på Svenska...

Nä fy fan...
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Northbike… lol

Edit: man ser ju förfan kattstryparna på annonsbilderna ?

Ja, alltså, hade dom skrivit så så hade jag nog tänkt att de är lite löjliga av sig. Samt eventuellt undrat exakt hur i helvete de menar att de e gör det?

MEN, det är ju inte så de har skrivit, eller hur?
Inte ens på samma språk, och de har inte ens hållit sig till en smörig slogan, utan har avslutat med ännu en, kanske än mer nonsens.

Och så har de minsann säsongsrea... I *CAPS LOCK!* (Oneone?) På engelska... I Umeå..... När resten av annonsen är skriven på Svenska...

Nä fy fan...
Vi kommer vara en amerikansk delstat innan du et ordet av. Så bara gilla läget ?
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Hoppsan....
Köpte min KTM 1290 GT med 110 mil på mätaren där osett tidigare i år med hemleverans. Fick ett bra intryck och hojen nu såhär 500 mil senare fungerar utmärkt.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Först nu hade jag tid att sätta mig ner och läsa hela TS första inlägg ordentligt.

Jag hade inte heller sett något konstigt på bilderna förens man vet vad man ska titta efter, om det nu är det objektet.

Det blev intressant iaf efter flera bra inlägg och åsikter.
Tejpade styrändar känns mest besynnerligt...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Hall & Oats kommer härifrån...

20d2c2f55cb5b52ced7783692e29a5b8.jpg
 

jonsal

Medlem
Gick med
22 Jun 2015
Ort
Partille
Hoj
2022 Ducati Monster
Köpte min Monster, demohoj, från Northbike Umeå förra året och fick en mycket bra kundupplevelse med tät mail och telefonkontakt under den lite udda varianten med distansköp.

De skickade bla bilder på de två små defekter som fanns (normala nyckelrepor vid låset och ett litet skoskav på passagerarsadeln) helt på eget initiativ. I övrigt var hojen som ny, bra förpackad med mera.

Bytte in en hoj som hämtades en vecka senare av fraktfirman (fick packa den själv men det var inga poblem). Northbike såg till att göra ägarbytet direkt så att de stod för försäkringen under transporten av min hoj så att jag skulle slippa strul vid en eventuell stöld eller trafikolycka osv. Väldigt smidigt och seriöst. Intressant att man kan få så olika upplevelser och trist att höra om TS upplevelse. Jag har för övrigt inga som helst kopplingar med några som helst fordonsfirmor förutom min arbetsgivare är väl lika bra att tillägga :)
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Det är makabert att handlare är så oseriösa.
Jag har själv vart borta i tre verkstäder som varit riktigt jävla dåliga. Men inte handlare. Å andra sidan köper jag inte längre beg. hoj hos handlare, bara privat.

Första hojen jag köpte var från Yamaha Center i Sundsvall, den var såld av Yamaha Center i Östersund, sedan kraschad och intagen i sundsvall. Säljaren informerade inte om att den varit kraschad, men det fattade jag för det satt fel styre på hojen plus att det var lacksprut på andra detaljer från när de spacklat och lackat ramen.

Konsumentköpslagen är för svag, det skall vara böter som står i % proportion till köpesbeloppet om de ger information som inte är riktig. Och om det sker upprepade gånger så skall det bli näringsförbud.

Folk har fan svårt att vara ärliga.
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Håller med, förutom att jag tycker att privatpersoner också ljuger som hästar travar när de ska sälja fordson. Plus att priserna sjukt nog är billigare många gånger hos firmor än hos privatpersoner. Jag nästan bara mina fordon från firmor nuförtiden och servar upp dem direkt. Servicestämplar bryr jag mig inte alls om. Jag litar inte på nån när det gäller fordonsaffärer.

Näe, det är sjukt tråkigt. Jag känner mig som världens ärligaste även om jag ibland kommer på att jag glömt något som borde berättats.

Sista bilen jag sålde har jag hittat delar till i garaget två gånger, och varje gång ringer jag den nya ägaren så kommer han förbi (gammal man) och snackar skit i timme och hämtar delarna jag hittat. (reservdelar, filter, olja, bromsok osv)

Han är jättenöjd med bilen och pratar varmt om den varje gång.
När jag säljer så lägger jag mig ibland lite under alla andra i pris, och så säger jag att de får ett bra pris men att de säkert är något småfix de hittar, men då har de iallafall dragit av på priset INNAN de måste laga något. Då känner köparna sig nöjda.

Det är skönt att göra sånna affärer.

Mina motorcyklar ser ut som nya och är fullservade på märkesverkstad när jag säljer dem. Hade önskat jag fick köpa hojar som var i samma skick som jag lämnar bort dem.
 

Baua

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Aug 2011
Ort
Grödinge
Hoj
1988 Suzuki GSX-R 1100 mfl
Köpte min HD hos motornedlarna i Skåne och det gick kanoners. De tog min Yamaha i inbyte. De levererade HD.n och tog med sig Yamman på utsatt datum och tid. Mycket bra service kan jag säga och allt gick problemfritt. En passus bara och det är att ingenting är gratis så någonstans i transaktionen finns det alltid en kostnad som hamnar på dig som köpare. Personligen så har jag inget emot att betala en summa för service men som sagt, ingenting är gratis.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Blir förbannad när man ser annonser på "fräscha" hojar till försäljning som uppenbart spenderat större delen av sina liv på bana. Jag menar skriv det i annonsen och ta ett lägre pris för cykeln eller jag vet. Byt inte in skiten från första början... Denna bransch är så överfull av oseriösa handlare att man skäms. Northbike kommer aldrig sälja en hoj till mig iallafall.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Köpte min Monster, demohoj, från Northbike Umeå förra året och fick en mycket bra kundupplevelse med tät mail och telefonkontakt under den lite udda varianten med distansköp.

De skickade bla bilder på de två små defekter som fanns (normala nyckelrepor vid låset och ett litet skoskav på passagerarsadeln) helt på eget initiativ. I övrigt var hojen som ny, bra förpackad med mera.

Bytte in en hoj som hämtades en vecka senare av fraktfirman (fick packa den själv men det var inga poblem). Northbike såg till att göra ägarbytet direkt så att de stod för försäkringen under transporten av min hoj så att jag skulle slippa strul vid en eventuell stöld eller trafikolycka osv. Väldigt smidigt och seriöst. Intressant att man kan få så olika upplevelser och trist att höra om TS upplevelse. Jag har för övrigt inga som helst kopplingar med några som helst fordonsfirmor förutom min arbetsgivare är väl lika bra att tillägga :)
Tror dig inte. Du har säkert en del spackel och sprayburk här å där, öppna ögonen

Var det din jag såg utanför Konsum i Umeå? Lacksläpp och rinningar från fabrik, Italiensk...
 
Last edited:
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top